Gå til innhold

Reptiler blir endelig lovlig i Norge.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

I dag kom gladnyheten om at enkelte reptiler  endelig blir lovlige i Norge(hurra!) . Jeg er veldig glad for endringen. Det finnes så mange reptiler i Norge og mange har vert skeptiske til å ta dem med til dyrlegen (der har heldigvis vert "reptilvennlige" dyrleger også), men nå blir det mye lettere. Jeg håper utvalget av reptilutstyr og reptilmat blir større i dyrebutikkene nå en tidligere. 

Hva tenker dere? En seier eller helt grusomt? 

Endret av The Silence
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fleste klarer ikke holde disse dyrene forsvarlig, så jeg syns synd på alle dyrene som kommer til å lide fordi guttungen vil ha noe "tøft" eller man har lyst på et "kult" kjæledyr. Man burde heller gå den andre retningen og forby flere dyr

Anonymkode: 925ec...ed9

• Liker 25
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De fleste klarer ikke holde disse dyrene forsvarlig, så jeg syns synd på alle dyrene som kommer til å lide fordi guttungen vil ha noe "tøft" eller man har lyst på et "kult" kjæledyr. Man burde heller gå den andre retningen og forby flere dyr

Jeg kjenner ganske mange som driver med reptiler og jeg kan, med hånden på hjertet, si at alle disse dyrene blir veldig godt ivaretatt. Selvsagt vil man finne dyr her også som ikke har det bra, men det finner man desverre innen for alt av dyrehold. Jeg tror ikke reptiler blir mer vanskjøtt en andre dyr,men det kan jeg kun si fra egen erfaring så klart. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, The Silence skrev:

Jeg kjenner ganske mange som driver med reptiler og jeg kan, med hånden på hjertet, si at alle disse dyrene blir veldig godt ivaretatt. Selvsagt vil man finne dyr her også som ikke har det bra, men det finner man desverre innen for alt av dyrehold. Jeg tror ikke reptiler blir mer vanskjøtt en andre dyr,men det kan jeg kun si fra egen erfaring så klart. 

Fordi disse er spesielt interesse og har brukt tid og ressurser på å finne ut hvordan få dem. Når du kan kjøpe en slange slik du skaffer en kattunge, så vil du se MYE neglect

Det er ikke lenge siden jeg så på annonser på finn og kom over en artikkel om to tropefugler. "Selges for x kr da jeg tok dem med hjem i går som gave og de falt ikke i smak"

Det er den type tanke du kan forvente at menneske putter i dyrehold

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig for en gang i tiden. Men så bodde jeg noen år i England og så litt mer av medaljens mørke bakside. I dyrebutikkene hvor de solgte reptiler, sto øglene og dunket hodet i glasset. Manisk. Slanger ble oppbevart i bittesmå bokser med hull på, og det hendte flere ganger (i jobbforbindelse) at jeg besøkte folk hvor lyspæra hadde gått i terrariet, og i kroken lå en stakkars død liten øgle som tydeligvis ikke kunne leve i romtemperatur..

Vi bor i kalde norden, mange undervurderer hvor mye pleie disse dyrene skal ha, og selv om jeg ikke har noe imot at enkelte ildsjeler som VET hva de gjør skal få eie reptiler, så betyr nå denne loven at "alle" skal få lov. Det er jeg imot.

Anonymkode: d91cc...09d

• Liker 14
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Dette er jo helt sykt, personlig misliker jeg sterkt at man har dyr som bare må oppholde seg inne eller i bur/terrarium, det kunne jeg aldri hatt samvittighet til. Og ingen dyr bør selges på dyrebutikk.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Den Lille Heksa skrev:

Dette er jo helt sykt, personlig misliker jeg sterkt at man har dyr som bare må oppholde seg inne eller i bur/terrarium, det kunne jeg aldri hatt samvittighet til. Og ingen dyr bør selges på dyrebutikk.

Enig! Dyreplageri.

Anonymkode: d69c0...0a5

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, The Silence skrev:

I dag kom gladnyheten om at enkelte reptiler  endelig blir lovlige i Norge(hurra!) . Jeg er veldig glad for endringen. Det finnes så mange reptiler i Norge og mange har vert skeptiske til å ta dem med til dyrlegen (der har heldigvis vert "reptilvennlige" dyrleger også), men nå blir det mye lettere. Jeg håper utvalget av reptilutstyr og reptilmat blir større i dyrebutikkene nå en tidligere. 

Hva tenker dere? En seier eller helt grusomt? 

Endelig en gladnyhet! Dette har vært en lang og hard kamp som endelig har lyktes. Selv har jeg ingen intensjoner om å gå til anskaffelse av en slange, men jeg kan godt tenke meg en leopardgekko eller to. Fra før av har jeg 14 ulike taranteller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Pterinochilus skrev:

Endelig en gladnyhet! Dette har vært en lang og hard kamp som endelig har lyktes. Selv har jeg ingen intensjoner om å gå til anskaffelse av en slange, men jeg kan godt tenke meg en leopardgekko eller to. Fra før av har jeg 14 ulike taranteller. 

Lang og hard kamp? For de stakkars dyra som blir terrorisert av mennesker ja. Skammelig!

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Den Lille Heksa skrev:

Mange dyr trives jo godt i terrarier. Er du imot at folk har fisk i akvarier også? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Pterinochilus skrev:

Mange dyr trives jo godt i terrarier. Er du imot at folk har fisk i akvarier også? 

Selvfølgelig. Noe annet ville vært hyklersk. Og til info- har ikke kjæledyr selv;)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Pterinochilus skrev:

Var visst ikke meg du siterte, men jeg er enig med den lille heksa.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil man egentlig ha reptiler som kjæledyr? Skjønner de som vil ha katt og hund.. Kjæledyr som har vært med oss i mange herrens år. Og de liker oss mennesker og de trenger på mange måter også oss mennesker. Men slanger, øgler, skilpadder....??????? 

Anonymkode: 35490...8a5

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lang og hard kamp? For de stakkars dyra som blir terrorisert av mennesker ja. Skammelig!

Ja det har vert en kjempe lang kamp. Dyrene er her enten du liker det eller ikke, er det ikke bedre at de kommer frem i lyset slik at man kan få se at dyrene har det godt? At folk tør å ta dem med til dyrlegen uten å risikere at de blir avlivet? 

Jeg håper at almenkunskapen rundt reptilhold vil bli bedre nå som de blir lovlige og "vanligere" en de er i dag. 

Jeg er usikker på om det blir slange her, men noen sjeggiser kommer nok i hus :)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Noe annet ville vært hyklersk. Og til info- har ikke kjæledyr selv;)

Du er da i det minste tro mot dine egne prinsipper og det respekterer jeg! Det er helt greit at folk ser annerledes på ting. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var visst ikke meg du siterte, men jeg er enig med den lille heksa.

Hehe, det er helt greit, bare svar i vei du :)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, The Silence skrev:

Jeg er usikker på om det blir slange her, men noen sjeggiser kommer nok i hus :)

Ah, skjeggagamer er da noen av de søteste dyrene som finnes. Jeg tror nok du kommer til å kose deg masse med dem når og hvis den tid kommer :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, The Silence skrev:

Ja det har vert en kjempe lang kamp. Dyrene er her enten du liker det eller ikke, er det ikke bedre at de kommer frem i lyset slik at man kan få se at dyrene har det godt? At folk tør å ta dem med til dyrlegen uten å risikere at de blir avlivet? 

Jeg håper at almenkunskapen rundt reptilhold vil bli bedre nå som de blir lovlige og "vanligere" en de er i dag. 

Er bare å sammenligne med tropefugler. De fleste aner ikke hva de driver med når de kjøper fugl. "En snakkende papegøye?? ja takk  *kjøpt*" 

Da jeg var yngre var jeg for å tillate reptiler. Men etterhvert som jeg har blitt eldre og ser hvor slapp holdning veldig mange har til dyr, så innser jeg at for dyrets beste er forbud best. Det er så mange som forlater kattene i ferien, ikke gidder gå daglig tur med hunden sin, lar gnageren sitte i et 30kvadratcm bur dag etter dag, lar fuglen sitte i buret 23 timer i døgnet osv. Dyrlegen kan ikke gjøre stort med dyr som kommer inn grunnet dårlig behandling. Kan de gjøre noe med en vill og rastløs hund? Kan de gjøre noe med en fugl som har plukket alle fjærene sine? Kan de gjøre noe med at eieren har hamsteren sin i et bittelite bur hele dagen?

I den kontekst kunne det vært interessant om noen visste hva som skal til for at en dyrlege kan gripe inn ved mistanke om mishandling av dyret de behandler. Har de lov å gripe inn ved mistanke om seksuelle overgrep mot dyr? Ved sulting? Fysisk vold? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg syntes det både er bra og dårlig.

Det er kjempe bra for de dyrene som trenger vetrinær og bedre for. For de eierne som tar oppgaven på alvor og skjønner at et reptil ikke er en gullfisk, og at det krever veldig mye mer enn å bare gi litt mat (har aldri hatt reptiler, men slik jeg har forstått det)

Så er det baksiden da. De som nå skaffer seg reptiler fordi det er fett med en slange eller edderkopp, men som ikke aner hva de gjør. De som ikke akter å bruke nok penger på dyret, og som bare slipper det ut når de er lei. De som kanskje putter den i en IKEA plastboks istedenfor et godt bur (de varmeglassburene?), og joda - det skjer. En bekjent av meg gjorde det, var helt forferdelig. Heldigvis ble det ordning på stakkars vesenet etterhvert.

Og selvfølgelig de som tenker at å ta imot kattunger = gratis mat. Vet det er ulovlig å fore levende, men ærlig talt, hvor naive skal vi være? 

Men generelt er jeg imot burdyr. Det gjelder også fugler, marsvin, hamstere, kaniner, etc. De hører ikke til i en stue som en kosekamerat uten mulighet til et fritt liv. En hund eller en katt som får være ute blir noe annet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er bare å sammenligne med tropefugler. De fleste aner ikke hva de driver med når de kjøper fugl. "En snakkende papegøye?? ja takk  *kjøpt*" 

Da jeg var yngre var jeg for å tillate reptiler. Men etterhvert som jeg har blitt eldre og ser hvor slapp holdning veldig mange har til dyr, så innser jeg at for dyrets beste er forbud best. Det er så mange som forlater kattene i ferien, ikke gidder gå daglig tur med hunden sin, lar gnageren sitte i et 30kvadratcm bur dag etter dag, lar fuglen sitte i buret 23 timer i døgnet osv. Dyrlegen kan ikke gjøre stort med dyr som kommer inn grunnet dårlig behandling. Kan de gjøre noe med en vill og rastløs hund? Kan de gjøre noe med en fugl som har plukket alle fjærene sine? Kan de gjøre noe med at eieren har hamsteren sin i et bittelite bur hele dagen?

I den kontekst kunne det vært interessant om noen visste hva som skal til for at en dyrlege kan gripe inn ved mistanke om mishandling av dyret de behandler. Har de lov å gripe inn ved mistanke om seksuelle overgrep mot dyr? Ved sulting? Fysisk vold? 

Det her gjør meg så opprørt! Det er ingen menneskerett å ha dyr. Vi invaderer dyrene på hvert eneste plan, om ikke det er nok å spise, bære de som klær og ødelegge habitatene deres skal vi i tillegg holde de fanget - både for underholdning for å tjene penger eller for egen nytte. Det tar aldri slutt. Forferdelig trist.

• Liker 3
Skrevet

En gladnyhet!  Flott å bli kvitt enda et tulleforbud :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...