Gå til innhold

Rett og slett idiotiske forbrukerpakninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Irriterer meg ofte over det samme. 

Jeg bruker en svanemerket tannkrem. Ironisk nok er dette den eneste tuben i butikken som er puttet ned pappemballasje... 

Men noen ganger er det faktisk en god grunn til all emballasjen. 

Frukt og grønt holder seg ofte lenger om de er pakket i plast. Så om butikkene lot være å pakke dem inn, ville de gjerne blitt dårlige og måtte kastes. Til og med Fremtiden i våre hender er enige i at å pakke frukt og grønnsaker i plast fører til mindre svinn: http://www.dinside.no/okonomi/derfor-bruker-de-emballasje-pa-frukt-og-gront/61222723

Chipsposene er ikke fylt med bare vanlig luft. De er fylt med en gass som gjør at chipsene skal holde seg sprø, og ikke bli myke og ekle. Det må i tillegg være såpass mye av den for å beskytte chipsene mot å bare bli knust til støv når posen håndteres under transport. 

 

Anonymkode: 84c27...28d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, Libertas skrev:

Og her skal vi forbrukere få dårlig samvittighet,og politikere øker miljøavgift...

Dette synes jeg nesten er det verste. Om noen her har sett hvor mye material som hensynsløs sløses bort i industri, handel og tjenestesektor uten at forbrukerne merker noe til det...og her er sluttbrukerne de som skal sortere teposer i organisk, plast, metall osv. 😂

Chipsposer synes jeg også er helt greie slik de er. De må jo også kunne tåle endringer i atmosfærisk trykk:

Slik er et ikke med jogurt. 

Anonymkode: 07230...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Libertas skrev:

Verste er sakser. Pakket inn i hard plast de fleste plasser. Den typen plast som krever saks for å åpne... 

Drops surret inn i plast, som igjen oppbevares i plastemballasje. Og her skal vi forbrukere få dårlig samvittighet,og politikere øker miljøavgift...

Tipper det er en sikkerhetsforanstaltning. Hadde vært litt krise om en ubevoktet smårolling hadde fått tak i ei saks og skadet seg (eller andre, eller klærne sine, eller bøkene i hylla, eller ...). 

Anonymkode: 4f8f8...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, førstedamen skrev:

Se på alt frukt og grønt! Det skal på død og liv pakkes inn i plastikk som ender i havet!

Det er tragisk. Finner ikke bildet jeg tok men en dag fant jeg enkle pastinakker, altså en Per pakke, pakket inn i et stort svart plastbrett med masse plastfolie rundt... Ville ledd hvis det ikke var til å grine av! 

Anonymkode: f4581...cfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper det er en sikkerhetsforanstaltning. Hadde vært litt krise om en ubevoktet smårolling hadde fått tak i ei saks og skadet seg (eller andre, eller klærne sine, eller bøkene i hylla, eller ...). 

Anonymkode: 4f8f8...39c

Morsomt at Ikea, som nok selger utrolig mye sakser, ikke har det. 

Anonymkode: d02f6...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zalando!! Jeg ergrer meg grønn over de enorme pappeskene som brukes.

Anonymkode: 0d6a5...b9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, ja...samme med Amazon. Digre plastposer, esker, fyll.

Anonymkode: 07230...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Margit Spat skrev:

Sånn emballasje som dette: et bittelite produkt pakkes inn i noe stort for at det skal synes bedre. Utrolig mye unødvendig tomrom som må transporteres gjennom mange ledd på vegen fra produsent til forbruker, og samtidig unødvendig mye avfallsproduksjon. På toppen av det hele er ofte plasten  sveiset så trangt og j**lig  at man står i fare for å skade produktet når man skal pakke det ut. 

emballasje10905111437.563x428.jpg

Det er pga tyveri. Små dyre gjenstander pakkes inn i større emballasje slik at de ikke er like lett å putte i lomma. Så faktisk en dokumentar om akkurat dette for noen uker siden:fnise:

Anonymkode: 3a306...5df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har en psykologisk effekt der folk innbiller seg at de får mer fra en slik boks, enn konkurrenten som har en mindre en. Det er et triks, og jeg tipper om de har gjort studier på det har de sett at det faktisk funker. han som kjøper yoghurt en sjelden gang får blikket sitt dradd mot boksene som er større, de virker billigere og som om man får mer, selv om innholdsmengden er identisk på pakken

Utforming av innpakning, bilde og tekst på pakken er nøye gjennomtenkt for å selge mest mulig

Anonymkode: 549b7...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er pga tyveri. Små dyre gjenstander pakkes inn i større emballasje slik at de ikke er like lett å putte i lomma. Så faktisk en dokumentar om akkurat dette for noen uker siden:fnise:

Anonymkode: 3a306...5df

Ja, det er nok den mest positive med en slik innpakning. Muligens et delvis vikarierende argument, for jeg TROR synlighet er viktigere for produsent.

Ironisk nok ville tingene sikkert vært noen prosent billigere, og dermed litt mindre attraktive å stjele, dersom emballasjen ikke tok så enorm plass. Man kunne spart transportkostnader på absolutt alle transportetapper ved å transportere minst dobbelt så mange produkter innenfor samme lastevolum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er pga tyveri. Små dyre gjenstander pakkes inn i større emballasje slik at de ikke er like lett å putte i lomma. Så faktisk en dokumentar om akkurat dette for noen uker siden:fnise:

Anonymkode: 3a306...5df

Joda, emballasje brukes for å få ting større av flere grunner.
Tyveri er neppe problemet med ost og prim... (annet enn tyveri av penger andre veien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har en psykologisk effekt der folk innbiller seg at de får mer fra en slik boks, enn konkurrenten som har en mindre en. Det er et triks, og jeg tipper om de har gjort studier på det har de sett at det faktisk funker. han som kjøper yoghurt en sjelden gang får blikket sitt dradd mot boksene som er større, de virker billigere og som om man får mer, selv om innholdsmengden er identisk på pakken

Utforming av innpakning, bilde og tekst på pakken er nøye gjennomtenkt for å selge mest mulig

Anonymkode: 549b7...eff

Dette fungerer på bil også. Istdf romslige stasjonsvogner og flerbruksbiler kjører folk rundt i SUVer som er løftet på en høyde tilsvarende en personbil fra 80-tallet, med gigantiske hjul som spiser av interiøret. Da trenger de takboks, slik at de virker enda større. I bunn og grunn er dette den samme dumskapen.

Anonymkode: 07230...ab9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her om dagen så jeg appelsinbåter i plastbeger med gaffel på Kiwi.. Appelsin liksom? Sånn at vi skal slippe å skrelle den? 

Ellers er det unødvendig med godteri som er pakket i plast inni plastposen. Sånn type lørdagsgodt og julestrømpe. Da blir alt inni også pakket i plast..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hater de der superfancy pappboksene som ofte følger med småelektronikk og kosmetikk. Type flere lag med hardpapp, glanset trykk, magnetisk lukkemekanisme, osv. Liksom for gode til å kaste, men ubrukelige til andre ting.

Anonymkode: 156c2...681

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg opplevde var da jeg hadde bestilt noe fra nettbutikken til Ikea. Da jeg fikk melding om at pakken var påtur var det en notis om at en vare skulle bli levert senere.

Det var denne såpekoppen: http://m.ikea.com/no/no/catalog/products/art/00291508/

Den kom altså 2 dager etter hovedpakken. En liten såpekopp, i en eske på 40x50 cm, druknet i et hav av plast og pappembalasje. En såpekopp på ca 12x10 cm :frkk:

Hvorfor ikke vente to dager å putte den i hovedpakken? Eller surre litt bobleplast rundt den å putte den i en konvolutt?

Jeg ble så sint og sjokkert over at noe slikt er mulig. Angrer nesten på at jeg ikke tipset media om det (anonymt såklart), men vi hadde akkurat kommet i orden etter flere måneder med oppussing at jeg hadde ikke krefter til å engasjere meg i det. Ville bare bli ferdig. 

En god nummer to er ting som er pakket i hard, sveiset plast. Ikke bare er det et helvete å få opp, men hvor skal man gjøre av den skarpe plasten? Den eter seg jo inn i plastsekken og det ender med at man skjærer opp både hender og armer hvis man ikke vet den ligger i plastsøpla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...