Gå til innhold

Mobiltelefon forsikring?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Molly

Hei!

Jeg har en Nokia mobiltelefon som nå er ca 1,5 år. Den er begynnt å svikte litt av og til, med meldinger sendt i hytt og pine og bytting mellom inbox og utbox osv. Den er ikke forsikret og jeg har Tele 2 abonement (bundet et halvt år til). Det jeg lurte på er om det er noen som har noen tips om ulike typer forsikringer? Hvilke som "lønner" seg og ikke osv. Ringte til Tele 2 men de har ikke noen form for forsikring som kan følge abonementet.

Setter pris på gode råd! :P

På forhand takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsikring? Mobiltelefoner er vel ofte med i innboforsikringen om den skulle bli frastjålet. Men egenandelen er vel ofte høyere enn verdien på mobilen. Men du kan neppe forsikre deg mot at den skulle bli gammel og svikte.

Det at mobilen ikke virker lenger må vel enten være en mangel etter forbrukerloven dersom det er under 2 år siden den ble kjøpt. Da må du gå tilbake og be om å få mangelen rettet (reparasjon). Dersom de ikke klarer dette kan du kreve å få "hevet kjøpet". Dvs. penger tilbake. Men det kan jo da være at du ikke får fullpris, siden telefonen nå er er 1,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobiltelefoner er ikke dekket av innboforsikringen. De betraktes som det som på forsikringsspråket kalles "verdigjenstand". Egen verdigjenstandsforsikring (som gjelder overalt) kan tegnes, men premie/egenandel gjør at dette som regel ikke er lønnsomt for den vanlige forbruker.

Det tilfellet som nevnes her er, ganske riktig, uansett ikke en forsikringsmessig skade da slike, generellt sett, må oppstå "plutselig og uforutsett". Som Diddi skriver, bør du derfor levere inn telefonen hos forhandler/garantiansvarlig og påberobe deg reklamasjonsrett etter Kjøpsloven!

Vet at Nokia har bedret sine rutiner på denne fronten betraktelig i det siste etter masse problemer, så lykke til.

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremter litt*

Skal man ha noe som helst på garantien, må man merke seg at i de fleste tilfeller står på kvitteringen hvor lenge det er garanti på gjenstanden. På mobiltelefoner er dette som oftest bare ett år, eller 15 måneder fra produksjonsdato........ Er telefonen over dette blir det bare "bråk", dvs at du må krangle litt med produsenten av telefonen, ettersom butikken har satt garanti på ett år og dette er gitt skriftlig til kunden.....

Kanskje litt på sidelinjen, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantien som gis av forhandler/produsent har ingen sammenheng med reklamasjonsretten i Kjøpsloven som var nevnt i dette tilfellet. Reklamasjonsretten er 2 eller 5 år avhenging av hva slags gjenstand det er snakk om.

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantien som gis av forhandler/produsent har ingen sammenheng med reklamasjonsretten i Kjøpsloven som var nevnt i dette tilfellet. Reklamasjonsretten er 2 eller 5 år avhenging av hva slags gjenstand det er snakk om.

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Netcom har forsikring. Men det forutsetter at du har Netcom-abonnement.

Forsikringen dekker bl.a. vannskader (regn/fukt), tap osv.

Ta deg en telefon til Netcom Kundeservice du, så får du svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...