Gå til innhold

Kjøpe seg inn i leilighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe meg inn i leiligheten til kjærsten. Etter hva jeg har klart å finne ut må man ikke tinglyse, men det er sikrere. 

Jeg finner ikke så mye om tinglysning når det ikke er salg sv hel bolig. Tinglysningsgebyret er 2,5% av boligsummen står det, men det er vel bare 2,5% av den andelen jeg kjøper meg inn i? Ikke hele? 

Noen tanker om fordeler/ulemper ved å kjøpe seg inn, og tinglysning eller ikke? 

Hilsen fersk snart-samboer

Anonymkode: b1df0...052

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig skal du tinglyse. Du betaler 2,5% av verdien av din del, ja. Ikke hele boligverdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ny Bruker skrev:

Selvfølgelig skal du tinglyse. Du betaler 2,5% av verdien av din del, ja. Ikke hele boligverdien.

Men hele verdien må vel betales da tinglysningen går på nytt? Mener du at TS sin kjæreste skal få en stor ekstrautgift fordi hun har lyst til å kjøpe seg inn i så fall?

Anonymkode: 5478e...5d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hele verdien må vel betales da tinglysningen går på nytt? Mener du at TS sin kjæreste skal få en stor ekstrautgift fordi hun har lyst til å kjøpe seg inn i så fall?

Anonymkode: 5478e...5d4

Nei.

Man skal betale 2,5% av kjøpesummen. 

http://www.kartverket.no/eiendom/priser-og-gebyr/dokumentavgift/generelt-om-dokumentavgift/

Endret av penny_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hele verdien må vel betales da tinglysningen går på nytt? Mener du at TS sin kjæreste skal få en stor ekstrautgift fordi hun har lyst til å kjøpe seg inn i så fall?

Anonymkode: 5478e...5d4

Gjør deg kjent med reglene før du svarer :) Samboeren har jo allerede kjøpt denne boligen tidligere og betalt dok.avgift. TS skal kjøpe en del av boligen og derfor skal TS betale dok.avgift for bare denne %andelen av boligverdien. Altså 2,5% av kjøpsverdi.

 

Sitat: "Dersom det berre er ein del av eigedomen som blir overført, blir avgiftsgrunnlaget tilsvarande redusert."

Kilde: http://www.kartverket.no/eiendom/priser-og-gebyr/dokumentavgift/generelt-om-dokumentavgift/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker å kjøpe meg inn i leiligheten til kjærsten. Etter hva jeg har klart å finne ut må man ikke tinglyse, men det er sikrere. 

Jeg finner ikke så mye om tinglysning når det ikke er salg sv hel bolig. Tinglysningsgebyret er 2,5% av boligsummen står det, men det er vel bare 2,5% av den andelen jeg kjøper meg inn i? Ikke hele? 

Noen tanker om fordeler/ulemper ved å kjøpe seg inn, og tinglysning eller ikke? 

Hilsen fersk snart-samboer

Anonymkode: b1df0...052

Snakk med en advokat og finn den løsningen som er mest gunstig for dere i denne situasjonen. 

Husk og å sette opp samboeravtale. 

Anonymkode: c899e...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo de 2,5% som føles så unødvendig å berale for å tinglyse. Så derfor jeg har hatt tanken om å ikke tinglyse. 

Men så kom jeg på, det er borettslag, så da skal det vel ikke betales 2,5% likevel? Bare et par tusen? Forskjell på et par tusen og et par hundre tusen. 

Anonymkode: b1df0...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo de 2,5% som føles så unødvendig å berale for å tinglyse. Så derfor jeg har hatt tanken om å ikke tinglyse. 

Men så kom jeg på, det er borettslag, så da skal det vel ikke betales 2,5% likevel? Bare et par tusen? Forskjell på et par tusen og et par hundre tusen. 

Anonymkode: b1df0...052

I borettslag skal som regel forretningsfører ha et lite vederlag for å oppdatere alle relevante papirer.

 

Anonymkode: 97979...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...