Gå til innhold

Viltkamera på skogsveier - har de lov til det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har til nå lagt merke til 2 forskjellige grusveier/skogsveier som har hatt et vilkamera festet på et tre like ved veien. Og jeg syns jo ikke det er noe spesielt hyggelig å ikke vite om jeg blir tatt bilde av når jeg er ute på skogstur, syns ihvertfall det burde være merket på forhånd dersom formålet er å ta bilde av dyr og ikke mennesker. Skal dog sies at den ene skogsveien hadde bom så man må parkere før bommen. Men det er likevel ingen som bor der.

Noen som vet hva loverket er angående dette? Har de virkelig lov til å henge opp kameraer overalt?

Anonymkode: e1fb9...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bommen har de lov til så lenge det er privat eiendom.

Det er også lov å ha kameraer på privat eiendom, men området skal merkes med at det er kameraovervåket :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lov.

På egen eiendom skal det skiltes at området er kameraovervåket.

På steder med almen ferdsel skal det søkes og gies tillatelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stan skrev:

Nei, det er ikke lov.

På egen eiendom skal det skiltes at området er kameraovervåket.

På steder med almen ferdsel skal det søkes og gies tillatelse.

Ok, men bare for å gjøre det helt klart, dette er ute i granskauen og det er ingen som bor på andre siden av bommen. Det er en stor parkeringsplass rett foran bommen og et sted som jeg antar at mange er ute å plukker bær osv..

Jeg gikk ikke bort til treet for å sjekke om selve kameraet var merket, men det var ihvertfall ikke merket på forhånd.

Anonymkode: e1fb9...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere viltkameraer og jeg kan forsikre deg om at det siste vi bryr oss om er deg. Det er telling av vilt nå, og vil gjør vår del av jobben.

Anonymkode: 0fcc8...699

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men bare for å gjøre det helt klart, dette er ute i granskauen og det er ingen som bor på andre siden av bommen. Det er en stor parkeringsplass rett foran bommen og et sted som jeg antar at mange er ute å plukker bær osv..

Jeg gikk ikke bort til treet for å sjekke om selve kameraet var merket, men det var ihvertfall ikke merket på forhånd.

Anonymkode: e1fb9...528

I utgangspunktet ikke lov.

Skjerpende er om kamera er satt slik at det overvåker vei eller lignende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der har jeg opplevd også. Typen og jeg ble tatt bilde av regner jeg med fordi vi var nysgjerrige og lurte på hva i alle dager den camofargede boksen på det treet var midt i svarteste granskauen, og vi gikk helt oppi og kikket inn i hullet 😂. Dette var før det ble vanligere med slike kamera. Like etterpå kom det en bil med noen folk og ordnet med boksen.

Anonymkode: 6fd71...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gregor Clegane

På privat område kan du ha overvåkningskamera. En forutsetning for dette, er at man opplyser om forholdet ved skilting. Filmes det utenfor din eiendom, må du søke om tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har flere viltkameraer og jeg kan forsikre deg om at det siste vi bryr oss om er deg. Det er telling av vilt nå, og vil gjør vår del av jobben.

Anonymkode: 0fcc8...699

Det gir dere ikke rett til å heve dere over loven. Kameraovervåkning skal merkes. En telefon til Datatilsynet og dere sitter fint i det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men bare for å gjøre det helt klart, dette er ute i granskauen og det er ingen som bor på andre siden av bommen. Det er en stor parkeringsplass rett foran bommen og et sted som jeg antar at mange er ute å plukker bær osv..

Jeg gikk ikke bort til treet for å sjekke om selve kameraet var merket, men det var ihvertfall ikke merket på forhånd.

Anonymkode: e1fb9...528

Den som plukker bær på denne tiden av året midt i skauen bør jo for sitt eget beste hentes inn.

Anonymkode: 0fcc8...699

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Timsy skrev:

Det gir dere ikke rett til å heve dere over loven. Kameraovervåkning skal merkes. En telefon til Datatilsynet og dere sitter fint i det.

Politi, vereinær og viltnemd er med i laget. Mistanke om smitte.

Anonymkode: 0fcc8...699

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gregor Clegane skrev:

På privat område kan du ha overvåkningskamera. En forutsetning for dette, er at man opplyser om forholdet ved skilting. Filmes det utenfor din eiendom, må du søke om tillatelse.

Men viss det du sier er sant så er det jo da lov til å overvåke overalt, fordi det er jo alltids noen som eier en skog..

Anonymkode: e1fb9...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har flere viltkameraer og jeg kan forsikre deg om at det siste vi bryr oss om er deg. Det er telling av vilt nå, og vil gjør vår del av jobben.

Anonymkode: 0fcc8...699

Dette står hos datatilsynet:

Viltkamera

Viltkamera er overvåkingskamera som plasseres i utmark for å fange opp dyreliv. Bruk av viltkamera er tillatt så lenge hensikten utelukkende er å ta bilder av dyr, og dersom det er truffet effektive tiltak for å unngå at det blir tatt bilder av mennesker.

Å kunne ferdes i skog og mark uten å bli overvåket er et viktig fellesgodeViltkamera bør derfor bare plasseres der det er usannsynlig at mennesker ferdes. Kameraene bør uansett skiltes så man ser at området er overvåket. Hvis det blir fanget opp mennesker på opptakene, skal dette slettes.

Du må også kontakte grunneier før du eventuelt setter opp kamera

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, stan skrev:

Dette står hos datatilsynet:

Viltkamera

Viltkamera er overvåkingskamera som plasseres i utmark for å fange opp dyreliv. Bruk av viltkamera er tillatt så lenge hensikten utelukkende er å ta bilder av dyr, og dersom det er truffet effektive tiltak for å unngå at det blir tatt bilder av mennesker.

Å kunne ferdes i skog og mark uten å bli overvåket er et viktig fellesgodeViltkamera bør derfor bare plasseres der det er usannsynlig at mennesker ferdes. Kameraene bør uansett skiltes så man ser at området er overvåket. Hvis det blir fanget opp mennesker på opptakene, skal dette slettes.

Du må også kontakte grunneier før du eventuelt setter opp kamera

 

Da er vi trygge i hvertfall. Vi har uansett fått lov og oppmuntring. Detsom et menneske skulle befinne seg her tviler jeg på at de gjør noe annet et å spasere gjennom et bilde.

Anonymkode: 0fcc8...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er vi trygge i hvertfall. Vi har uansett fått lov og oppmuntring. Detsom et menneske skulle befinne seg her tviler jeg på at de gjør noe annet et å spasere gjennom et bilde.

Anonymkode: 0fcc8...699

Det er bra.

Men situasjonen TS beskriver, med kamera mot vei virker litt tvilsom uten skilting.

Men kanskje det er skiltet uten at TS så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stan skrev:

Det er bra.

Men situasjonen TS beskriver, med kamera mot vei virker litt tvilsom uten skilting.

Men kanskje det er skiltet uten at TS så det.

Det er ihvertfall lite hyggelig å dra ut på skogstur når man ikke vet om og når man blir tatt bilde av, regner jo med at det er flere enn meg som synes det..

Jeg vet ikke hvem som eier den skogen som dette var satt opp i, men det kan jo hende at det er grunneieren selv som har satt den opp, og viss jeg da forstår lovverket riktig så vil grunneieren da ha all rett til å sette opp så mange kameraer han bare vil uten skilting og merking (selv på hyppig brukte tursteder), kun fordi han eier skogen så kan han gjøre hva han vil? :sur:

Anonymkode: e1fb9...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...