Gå til innhold

Jeg vil hjelpe kusinen min til å besøke Norge i noen måneder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kusine som i mitt hjemland ikke har det så godt. Vi er begge født i muslimske familier, men familien hennes er strengere enn min.

Jeg snakker med henne vær dag, og jo eldre vil bli jo dypere blir samtalene våres. Vi har nå nylig snakket om hvordan vi har det her vi bor med familiene våres, og jeg får vondt i hjertet av å snakke med henne. Hun bor i hjemlandet mitt, som er et muslimsk land. Hun vil egentlig ikke være muslim, men hun er redd og derfor "later" hun som om hun er det. Hun elsker egentlig å kle seg i fine sommerklær som blir solgt her i Vest, hun drømmer hele tiden om å kunne finne kjærligheten selv istedenfor å gjennomgå et arrangert ekteskap, og å kunne dra på konserter og reise for å se forskjellige kulturer. Alt dette er ting hun drømmer om å gjøre, men hun har ingen mulighet til det så lenge hun blir værende i hjemlandet. 

Kusinen min er ei flott jente og fortjener det beste. Hun er seriøst den som holder meg oppe når jeg er helt nede, og hun er den som oppmuntrer meg til å gå utenfor komfortsonen min. Hun er den eneste jeg har åpnet helt opp for uten å føle skam over følelsene mine. Hun er praktisk talt "My Rock". Jeg vil så gjerne hjelpe henne på en eller annen måte. Jeg har bedt henne prøve å velge en internasjonal utdanning, slik at hun via jobb kan få reise, men med tanke på at hun bor i et muslimsk land er dette svært vanskelig siden hun er kvinne. Jeg vil gjerne hjelpe henne med å skaffe et turistvisum (sånn som mange Asiatere får), men jeg har ingen anelse om hvordan jeg kan gå frem. Hun har ingen ønske om å bli værende i Norge for evig og alltid, det hadde hun heller aldri fått lov til, men å besøke som turist hadde vært perfekt... 

Jeg studerer for øyeblikket Sosialt Arbeid og er snart ferdig. Jeg vet jeg får en fulltidsjobb etter at jeg er ferdig med studiet, med god lønn. Er det noen som helst sjanse for at jeg da kan få kusinen min til Norge som turist? Jeg vet at dere nordmenn ikke ønsker flere innvandrere i Norge, så derfor forventer jeg å få masse kjeft, eller å bli ignorert, men jeg må bare prøve!

Håper på positive svar <3

 

Anonymkode: fd856...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan vel komme hit som turist i opp til 3 mnd som alle andre, men hun må betale det selv om det var det du tenkte på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nutz skrev:

Hun kan vel komme hit som turist i opp til 3 mnd som alle andre, men hun må betale det selv om det var det du tenkte på?

Altså det jeg lurer på er hvordan jeg kan gå frem? Min far prøvde å få min tante til å komme til Norge som turist for noen år tilbake, men tydeligvis var det helt umulig med tanke på at Norge ikke gir visum (????) til folk dra hjemlandet mitt. Jeg skjønte ikke helt hvorfor pappa og tante fikk avslag på det, og ikke gjorde han heller...

 

Akkurat nå, stan skrev:

Tusen takk!!!

Anonymkode: fd856...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må søke turistvisum. Vær så ærlig som mulig, og ikke bland inn noe om at du kommer til å få fast jobb el. Det vil bare virke mistenkelig.

Anonymkode: 5933d...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun må søke turistvisum. Vær så ærlig som mulig, og ikke bland inn noe om at du kommer til å få fast jobb el. Det vil bare virke mistenkelig.

Anonymkode: 5933d...2ab

Grunnen til at jeg nevne utdanning og jobb er slik at folk skal vitr at selvom jeg er innvandrer så betyr det ikke at jeg er en slask og snylter penger. Familien min er svært opptatt av å ha en bra utdanning, så å sitte hjemme på rumpa er liksom ikke et alternativ. 

Takk for svar!

Anonymkode: fd856...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså det jeg lurer på er hvordan jeg kan gå frem? Min far prøvde å få min tante til å komme til Norge som turist for noen år tilbake, men tydeligvis var det helt umulig med tanke på at Norge ikke gir visum (????) til folk dra hjemlandet mitt. Jeg skjønte ikke helt hvorfor pappa og tante fikk avslag på det, og ikke gjorde han heller...

Hvaslags land da? Har aldri hørt om at man ikke får visum til Norge fra visse land, kan de nekte det da..?

Anonymkode: 2980d...4e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle land i verden er fritatt for visumplikt. UDI er tilbakeholdne med å gi turistvisum til folk i land hvor det er relativt stor sjanse for at de kan komme til å "hoppe av" og prøve å bli her. Søke asyl osv. Hvis hun for eksempel er fra Afghanistan, så tror jeg ikke sjansen er så god - Norge får allerede mange grunnløse asylsøkere derfra.

Det spiller ingen rolle hva din inntekt er, det er bare hvis du søker familiegjenforening med utenlandsk ektefelle de ser på det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvaslags land da? Har aldri hørt om at man ikke får visum til Norge fra visse land, kan de nekte det da..?

Anonymkode: 2980d...4e2

Selvsagt, det er da ikke fri innreise til Norge. Noen land har forenklet visum, dvs alle deres borgere kan besøke inntil 90 dager. Mange land har ikke, og borgerne må søke om visum per reise på den norske ambassaden i landet.

Norge er er selvstendig land som råder over sine grenser. Reglene lager man selv. 

(Regelverk sånn ca, fritt etter min husk)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er av stor betydning hvilket land det er snakk om. Jeg tror du fint kan nevne det uten å bli identifisert. Så får du bedre og mer presise tips.

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at dere nordmenn ikke ønsker flere innvandrere i Norge, så derfor forventer jeg å få masse kjeft, eller å bli ignorert, men jeg må bare prøve!

Dette er en fordom om nordmenn. Noen nordmenn ønsker mindre asyltilstrømming fra enkelte grupper, men det er det altså ikke snakk om her. Har aldri hørt nordmenn si at man må stenge ute turister, eller at det er for mange turister her. Det er bare fint at kusina di vil komme til Norge.

Anonymkode: e624e...03b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er av stor betydning hvilket land det er snakk om. Jeg tror du fint kan nevne det uten å bli identifisert. Så får du bedre og mer presise tips.

Dette er en fordom om nordmenn. Noen nordmenn ønsker mindre asyltilstrømming fra enkelte grupper, men det er det altså ikke snakk om her. Har aldri hørt nordmenn si at man må stenge ute turister, eller at det er for mange turister her. Det er bare fint at kusina di vil komme til Norge.

Anonymkode: e624e...03b

Beklager, mente ikke være respektløs. Er bare det at det er så mye styr ang. innvandrere nå at jeg nesten blir redd for å nevne at jeg ikke er norsk her... Har opplevd en del ting i det siste som har gjort meg svært usikker dessverre.

Men altså, landet det gjelder er dessverre Irak.

Anonymkode: fd856...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, mente ikke være respektløs. Er bare det at det er så mye styr ang. innvandrere nå at jeg nesten blir redd for å nevne at jeg ikke er norsk her... Har opplevd en del ting i det siste som har gjort meg svært usikker dessverre.

Men altså, landet det gjelder er dessverre Irak.

Anonymkode: fd856...bee

Ja, dette vil gjøre det nærmest umulig for din kusine å få turist- og besøksvisum. Særlig siden det ikke nær familie hun da skal besøke (mor,far,bror,søsken,ektefelle osv.)

Du kan lese mer om visum for irakiske borgere her

https://www.udi.no/skal-soke/besok-og-visum/besoksvisum-til-norge/?c=irq#link-778

Sitat fra UDI-siden:

"Din mulighet for å få visum

  • Hvis du skal besøke et annet familiemedlem, er det svært lite sannsynlig at du får visum."

 

Anonymkode: e624e...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Å si at hun kommer fra 'et muslimskt land' er veldig upresist. Er jo enorm forskjell på friheten en kvinne i Tyrkia eller Albania og en kvinne i Saudi-Arabia har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette vil gjøre det nærmest umulig for din kusine å få turist- og besøksvisum. Særlig siden det ikke nær familie hun da skal besøke (mor,far,bror,søsken,ektefelle osv.)

Du kan lese mer om visum for irakiske borgere her

https://www.udi.no/skal-soke/besok-og-visum/besoksvisum-til-norge/?c=irq#link-778

Sitat fra UDI-siden:

"Din mulighet for å få visum

  • Hvis du skal besøke et annet familiemedlem, er det svært lite sannsynlig at du får visum."

 

Anonymkode: e624e...03b

Uff, tviler sterkt på at jeg kan få til dette... Men vil ikke gi opp.

Takk!

6 timer siden, Nicathv skrev:

PS. Å si at hun kommer fra 'et muslimskt land' er veldig upresist. Er jo enorm forskjell på friheten en kvinne i Tyrkia eller Albania og en kvinne i Saudi-Arabia har.

Jeg vet jo det, men ville gi ut så lite info som mulig. Ser nå at det var dumt da

Anonymkode: fd856...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvaslags land da? Har aldri hørt om at man ikke får visum til Norge fra visse land, kan de nekte det da..?

Anonymkode: 2980d...4e2

Det er mange land som det er vanskelig å få visum til Norge fra. Og det gjelder innreise, det er også en del land som ikke uten videre gir utreisevisum til Norge.

Anonymkode: b82d2...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre blir det vanskelig når hun er irakisk statsborger. Har hun eget pass? Får hun i det hele tatt lov til å reise ut av landet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette slet vi med ang onkelen min. Man måtte vise frem lønnsslipp og garantere for at vi kunne forsørge han mens han befant seg i Norge. Likevel fikk vi avslag på avslag. UDI mente at det var fare for at han ikke vil reise tilbake. Han ville bare oppleve vinteren og se nordlyset. 

Men til Sverige var det ikke noe problem. Så kjørte han bare over grensa til Norge😊 

Anonymkode: f85f9...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette slet vi med ang onkelen min. Man måtte vise frem lønnsslipp og garantere for at vi kunne forsørge han mens han befant seg i Norge. Likevel fikk vi avslag på avslag. UDI mente at det var fare for at han ikke vil reise tilbake. Han ville bare oppleve vinteren og se nordlyset. 

Men til Sverige var det ikke noe problem. Så kjørte han bare over grensa til Norge😊 

Anonymkode: f85f9...3ae

Så dere gjorde noe ulovlig.

Anonymkode: 2805a...8b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dere gjorde noe ulovlig.

Anonymkode: 2805a...8b6

Hvis det å få besøk fra Sverige er ulovlig, så ja😊 

 

Anonymkode: f85f9...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må også ha nok penger til å klare seg i den perioden hun er her

Anonymkode: 3043d...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...