Gå til innhold

Skole bruker mine undervisningsforelesninger uten å spør - er dette lovlig?


Rakel

Anbefalte innlegg

Jeg fikk stilling som lærer på skole hvor jeg ble brukt til flere ulike emner. 

Dette medførte mye arbeid med å skreddersy undervisningen etter pensum og samtidig implementere egen kompetanse og erfaring relatert til de ulike temaene. Jeg laget flere flotte powerpoints som jeg la ut til elevene på itslearning etter undervisningstimene. 

Vi hadde en muntlig avtale om at jeg skulle få bruke de om igjen flere ganger til nye elever og klasser. Det ble ikke betalt for forberedelser så dermed ville betalingen over tid bli god. (Den andre læreren på samme tema sa til meg at han ikke gadd å bruke så mye tid på presentasjonene siden betalingen ikke inkluderte forberedelser, men jeg er mer opptatt av å levere kvalitet, så det ble mange timers arbeid)

Det var en annen lærer og ansvarlig ved skolen som tydeligvis ikke likte at jeg kom inn på hans bane - jeg ble utsatt for usannheter og trusler fra denne personen uten å kunne forsvare meg da jeg var ny. Det var svært ubehagelig, men jeg valgte å heve meg over og konsentrere meg om det jeg skulle gjøre. 

Da nytt semester kom fikk jeg plutselig en mail om at de ikke hadde behov for meg mer nå, men skulle gi beskjed dersom.. Jeg forsøkte å ringe for å høre om det kanskje skyldtes at jeg var dårlig til å undervise el. l. slik at jeg kunne bruke tilbakemeldingene til å forbedre meg på dette. Det er en ærlig sak tenker jeg. Jeg fikk mange gode tilbakemeldinger fra elevene på at de "hadde lært mye", "fått mange refleksjoner", "kjekk undervisning" og spørsmål om når jeg kom igjen, men det trenger jo ikke gjelde alle elevene så det kunne jo skyldes negative tilbakemeldinger også..  

Uansett årsak ville jeg satt pris på å få den tilbakemeldingen. Jeg fikk ikke svar på mail, og heller ikke på telefon da jeg ringte. Da la jeg bare ballen død og gikk videre i livet med andre oppgaver og utfordringer. 

Her om dagen fikk jeg for meg å sjekke om jeg fremdeles var tilknyttet itslearning. Jeg kom inn på skolen og til min forskrekkelse fant jeg at ny lærer hadde benyttet mine powerpoints og undervisningsmateriale til de nye klassene. Dette var nylig lagt ut og presentert som egen undervisning for dem. Mitt arbeid som inneholder personlige ting og erfaringer sammen med nyere forskning som jeg hadde brukt ufattelig mye tid på å lage. Det er til og med min firmalogo på :ohmy:

Dette føles skikkelig feil, men er kanskje innenfor? 

Er det noen her som kjenner til lovverket på dette området? Er dette lovlig?

Endret av Rakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, føler med deg! Rett og slett råttent gjort! Håper det kommer noe godt ut av det :) 

Anonymkode: 11e04...cf5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudd på opphavsretten. 

Anonymkode: 6d1f5...1ff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier arbeidsavtalen?

Anonymkode: 89505...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på hva slags avtale dere har hatt. Jeg har jobbet for en avis tidligere, og da har selvsagt avisen lov til å bruke bilder jeg har tatt og tekst jeg har skrevet senere - selv om jeg har sluttet der. De har bruksretten på materiale jeg har laget for dem mens jeg jobbet der, selv om jeg har opphavsretten (de kan bruke bildet selv, men ikke selge det videre, med andre ord). 

Likevel må jeg innrømme at jeg synes i dette tilfellet at dette høres tvilsomt og ikke særlig etisk riktig ut. 

Anonymkode: a0a86...d3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som at du er flink faglig men ikke så veldig samarbeidsvillig ovenfor kollegaer? Kanskje derfor du ikke fikk tilbud om videre jobb? Bare gjetter.

Jeg er lærer selv og har også akkurat som du brukt mange timer på å lage gode power points til de forskjellige temaene i faget mitt. Selv om det er flere lærere innenfor samme faget som jeg samarbeider med så er det ikke alle lærere som bruker like mye tid på planlegging. I alle skoler jeg har jobbet på så har det vært fokus på delingskulturen, dvs. at vi deler slike ting imellom oss lærere. Høres veldig sært ut å holde de power pointene for deg selv og nekte andre å bruke disse. Det er power points, ikke en doktorgrad.

Hvis du absolutt ikke ønsket at de skulle brukes noensinne på nytt av andre lærere så burde du ha fjernet de fra fellesplattformen Itslearning og ikke klage på det i ettertid.

Er det mer viktig for deg at ingen andre får bruke de siden du ikke fikk tilbud om videre jobb, enn at elever fortsetter å få utbytte av de, selv om du har sluttet?

Anonymkode: 979ac...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt noe slikt som at det som har blitt produsert på jobbens pc tilhører jobben, hvis det gav noe mening. Det går jo an å sende mail og be om at de fjernet PP fra systemet deres?

Anonymkode: f47fd...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som at du er flink faglig men ikke så veldig samarbeidsvillig ovenfor kollegaer? Kanskje derfor du ikke fikk tilbud om videre jobb? Bare gjetter.

Jeg er lærer selv og har også akkurat som du brukt mange timer på å lage gode power points til de forskjellige temaene i faget mitt. Selv om det er flere lærere innenfor samme faget som jeg samarbeider med så er det ikke alle lærere som bruker like mye tid på planlegging. I alle skoler jeg har jobbet på så har det vært fokus på delingskulturen, dvs. at vi deler slike ting imellom oss lærere. Høres veldig sært ut å holde de power pointene for deg selv og nekte andre å bruke disse. Det er power points, ikke en doktorgrad.

Hvis du absolutt ikke ønsket at de skulle brukes noensinne på nytt av andre lærere så burde du ha fjernet de fra fellesplattformen Itslearning og ikke klage på det i ettertid.

Er det mer viktig for deg at ingen andre får bruke de siden du ikke fikk tilbud om videre jobb, enn at elever fortsetter å få utbytte av de, selv om du har sluttet?

Anonymkode: 979ac...f95

Hvorfor i all verden skal HI bry seg om at elevene får utbytte av hennes ppt? Lærerne kan lage egne! Jeg har også jobbet som lærer og det var ikke mye delingskultur der, nei. Dvs at hvis man er fast ansatt er det du produserer jobbens, mens andre regler gjelder ved vikariater og hvis du ikke ble betalt for forberedelser.

Skolen stjeler jo! Den nye læreren bruker nå ingen tid på forberedelser siden de har knabbet ditt, og dermed har de fått noen (deg, og sikkert flere andre) til å jobbe gratis for seg. Ikke greit!

Og denne idiotiske holdningen om at du må 'bry deg om elevenes læring' irriterer meg, slike holdninger er både kvinne- og arbeiderfiendtlige!

HI, sjekk saken! Og ta tilbake det som er ditt!

Anonymkode: d21b8...3c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på universitetet, og her er det ingen copyright på arbeid du produserer på jobb. Det er noe med at man er offentlig ansatt, betalt av staten, og derfor skal alt man gjør på jobb komme fellesskapet til gode.

Likevel høres det veldig spesielt ut det du skriver. Er det en privat skole? Som om de melket deg for kunnskap, og når de hadde fått tak i materialet, kunne de la deg gå. Overdramatiserer litt nå, dette var jo "bare" noen powerpointer, men likevel. Høres ut som det var greit at du ikke ble værende på den arbeidsplassen der.

Anonymkode: 895f7...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her virker det ikke som TS har laget disse på jobb da hun ikke fikk tillegg for forberedelse. "Bare PowerPoints" er det ofte heller ikke. Å lage slike tar tid, spesielt hvis du skal lage case eller dra inn nyere forskning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags skole/undervisningssituasjon er det snakk om? Du snakker om skole og lærer, men resten av det du skriver høres ikke akkurat ut som norsk offentlig skole - da hadde det f.eks neppe vært aktuelt med ppt med firmalogo. Hvor lovlig det er kommer vel an på hva slags avtale/kontakt du hadde, men uansett høres det jo ikke ut som et veldig seriøst sted..

Anonymkode: d7d52...278

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...