Gå til innhold

Krav til medlåntaker på boliglån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger litt hjelp vedrørende boliglån. Er det noen som vet hvilke krav som stilles til medlåntaker? Samboeren vil gjerne ha meg som medlåntaker på sitt boliglån, men jeg har ikke oppspart egenkapital. I tillegg har jeg en betalingsanmerkning som forsvinner iløpet av juli når jeg får betalt ned siste rest. Er det noen sjanse for at jeg får stå som medlåntaker på lånet hans med anmerkning og uten egenkapital, eller har han størst sjanse til å få lån på egenhånd? Vil betalingsanmerkningen fjernes når alt er betalt, og blir jeg da behandlet som alle andre søkere, eller vil banken ha informasjon om at jeg tidligere ikke gjorde opp for meg?

Er snakk om et lån på max 1,3 mill. 

Trenger ikke negative kommentarer vedrørende betalingsanmerkningen min, jeg vet utmerket godt at jeg har dummet meg ut, og prøver så godt jeg kan å rette på det. 

Setter pris på all hjelp jeg kan få! 

Anonymkode: 44d32...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå nå for all del ikke i kvinnefella. Kjenner til flere som er medlåntakere som har gått på noen skikkelige smeller uten å eie nåla i veggen selv. 

Anonymkode: f53fd...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal flytte til en annen by pga jobb. Han vil ta opp lån, og grunnen er vel det at vi da skal eie boligen sammen (han har egenkapital, og vil derfor eventuelt eie større prosent enn meg). Hvis jeg ikke får stå som medlåntaker må jeg leie hos ham, og betaler da like mye som jeg ville betalt om jeg sto som medeier på boligen. Vil da kjøpe meg inn etterhvert, men sånn jeg har forstått det så går det vel en del penger intoleranse tinglysning og dokumentavgift om jeg kjøper meg inn senere? Vi er førstegangskjøpere så jeg aner egentlig ikke noe om regler osv. 

Anonymkode: 44d32...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg trenger litt hjelp vedrørende boliglån. Er det noen som vet hvilke krav som stilles til medlåntaker? Samboeren vil gjerne ha meg som medlåntaker på sitt boliglån, men jeg har ikke oppspart egenkapital. I tillegg har jeg en betalingsanmerkning som forsvinner iløpet av juli når jeg får betalt ned siste rest. Er det noen sjanse for at jeg får stå som medlåntaker på lånet hans med anmerkning og uten egenkapital, eller har han størst sjanse til å få lån på egenhånd? Vil betalingsanmerkningen fjernes når alt er betalt, og blir jeg da behandlet som alle andre søkere, eller vil banken ha informasjon om at jeg tidligere ikke gjorde opp for meg?

Er snakk om et lån på max 1,3 mill. 

Trenger ikke negative kommentarer vedrørende betalingsanmerkningen min, jeg vet utmerket godt at jeg har dummet meg ut, og prøver så godt jeg kan å rette på det. 

Setter pris på all hjelp jeg kan få! 

Anonymkode: 44d32...c3c

Har dere mulighet til å vente til juli, hvor du har betalt siste avdrag så anmerkningen slettes? Jeg tror helt ærlig du har litt problemer med et lån med en anmerkning, men må dere låne før, så vær helt klar på at du bare har ett avdrag  igjen.

Jeg tror anmerkningen slettes, og at bankene ikke kan se tidligere anmerkninger når du har gjort opp for deg..

Anonymkode: 24f68...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det ingenting i veien for at du kan bli medlåntaker selv om har en betalingsanmerking, men dette vil veie tungt i vurderingen til banken. 

Det beste er om dere venter til du blir kvitt anmerkningen. Enten i juli eller ved at du får fremskyndet betalingsplanen din og innfrir gjelden med en gang. 

Alternativt er det ingenting i veien for at din samboer blir eneeier frem til juni. Og når din anmerkning er borte kan du "kjøpe deg inn". (Banken kan hjelpe med det formelle her).

Det er langt lettere å bli medlåntaker uten egenkapital enn om du skulle lånt alene. Det hadde vært nærmest umulig uten egenkapital.

Anonymkode: a1176...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke søk før du har betalt det du skylder og du er sikker på at anmerkningen er borte. Den skal slettes et par dager etter at alt er innfridd, men det skjer ofte at de glemmer det. Når anmerkningen er slettet vil kredittsjekken din være grei, men hvis du har hatt inkasso i banken hvor du søker lån, eller du søkte mens du hadde anm, vet de det likevel og det teller negativt. Vær også obs på at den kan komme frem på skattemeldingen.

De aller fleste banker vil gi avslag pga inkasso, og når de vet at du har hatt anmerkning hjelper det lite å søke på nytt måneden etter når anmerkningen er borte.

Hvis han har nok egenkapital til kjøpet har det ikke noe å si at du ikke har det. Hvis du skal være medsøker er det viktig at du også blir medeier av boligen. Det beste er å bli medeier med en gang, da slipper dere dobbelt opp med tinglysning og dok.avg.

Anonymkode: 81de3...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Så da er det kanskje en dårlig ide å høre med rådgiver om hva vi bør gjøre, men heller vente de siste månedene nå til kravet er nedbetalt? 

Anonymkode: 44d32...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...