Gå til innhold

Når skal syklister som sykler i veibanen begynne å ta hensyn?


Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.side3.no/motor/her-ligger-syklisten-og-sperrer-bussen-og-nekter-a-slippe-forbi/3423338620.html

Saken her er ganske klassisk, og de fleste kjenner vel igjen noe liknende. Man havner bak en eller flere syklister som er ute å trener, og skal selvfølgelig ligge midt i veien og bremse ned trafikken, uten å ta hensyn.

Her jeg bor er dette vanlig. Mange som er ute å trener i kondomdress, enten alene eller i større grupper, og bruker mye plass. På en svingete vei med en del trafikk er det rett og slett farlig å kjøre forbi, og man blir ofte liggende lenge bak for å finne en sikker plass å kjøre forbi. Som regel er det da en idiot eller to bak rattet som ikke gidder og vente, men tar sjansen i en sving uten sikt, for å komme seg forbi. Samtidig har syklistene da gjerne passert masse busstopp og andre lommer de kunne stoppet og sluppet frem køen de har forårsaket bak seg.

Spørsmålet er, når skal vi begynne å ta dette problemet seriøst? Bilister er lei av å få hele skylda, og syklistene er nødt til å ta ansvar. Veien er først og fremst laget for å komme seg fra A til B, og er ikke en treningsarena der ens trening går foran trafikksikkerhet.

Jeg håper vi vil begynne å få se syklister og sykkelklubber få saftige bøter, og at det kan gå utover deres eget førerkort. Syklister som sykler på rødt bør få samme bot som en bilist som kjører på rødt. 

Dette gjelder selvfølgelig alltid som regel disse som er ute og trener. Gjerne menn i kondomdress i aldersgruppa 35-60 år, for å generalisere litt. De burde lære av bøndene, som stort sett er flinke til å stoppe å slippe frem trafikk i busslommer dersom de får kø bak seg. Er det for mye å be om?

  • Liker 33
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig. Jeg er drittlei av "jeg har like mye rett til å være i veibanen"-argumentet. JA, det er du, men hvis jeg hadde kjørt i halvparten av fartsgrensen hadde jeg fått bot for å være en hindring for trafikken. Hvorfor gjelder ikke DEN regelen for syklister??

Anonymkode: 4f324...614

  • Liker 31
Skrevet

Jeg håper på regelendringer. Ingenting annet kommer til å stoppe disse syklistene.

  • Liker 6
Skrevet

Helt enig, jeg bor også et slikt sted og det er slitsomt og stressende og skaper unødvendig mange faremomenter i trafikken. Vet ikke om det lar seg gjøre rent praktisk, men jeg synes faktisk alle sykler burde hatt en  registreringsplate slik at de kan spores opp og er ikke helt anonyme. Jeg tror enkelte syklister blir som (mange) anonymbrukere på diverse debattforum; de tar ut masse aggressjon og flyter på at ingen vet hvem de er, så ingen kan "ta" de, uansett hvor frekt og uspiselig de oppfører seg. Hvis han fyren her kunne spores opp, ville han kanskje nølt med å oppføre seg slik. Selvfølgelig finnes det også syklister som er sitt ansvar bevisst, men regner med at det er ikke de vi diskuterer her! 

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Viste en finger idag jeg, så frekke de er. To som kjørte i bredden, snudde seg flere ganger men ikke brydde seg, syklet bare enda mer i bredden. Når jeg omsider kjørte forbi, viste jeg finger. Faen heller!

Anonymkode: 76fbf...bcc

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Godt at det er flere enn meg som irriterer seg over syklistene i veibanen. 

Anonymkode: d6bad...092

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble så vanvittig grinete på et par-tre syklister som syklet i veien når de kunne syklet på gangveien at jeg ropte ut til dem at de kunne pelle seg inn på gangveien. Og så var det jeg som fikk stygge blikk og hoderisting fordi jeg var så frekk å rope til de stakkars syklistene som skulle være i veibanen... 

Anonymkode: b08eb...a46

  • Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble så vanvittig grinete på et par-tre syklister som syklet i veien når de kunne syklet på gangveien at jeg ropte ut til dem at de kunne pelle seg inn på gangveien. Og så var det jeg som fikk stygge blikk og hoderisting fordi jeg var så frekk å rope til de stakkars syklistene som skulle være i veibanen... 

Anonymkode: b08eb...a46

Det er ikke så rart at du fikk stygge blikk når de har all rett til å være i veibanen. Når man sykler på fortau må man ofte bremse (det gjelder gang- og sykkelsti også, men ikke i like stor grad) og i tillegg skal man kun sykle på fortauet når det er få fotgjengere der. 
Så at du blir forbannet på noen kun fordi de sykler i veien har du egentlig ingen god grunn til. Det er når de bryter loven ved å ikke vike til siden at du har grunn til å bli forbannet. Når det er sagt så må de også få muligheten til å slippe deg forbi ved hjelp av f.eks. busslomme eller et fortau hvor man ikke må over ei grøft eller en kantstein.

Sitat

Sykling i veien

Loven: Når du sykler på veien har du de samme rettigheter og plikter som andre kjørende. Du må følge de samme trafikkreglene og skiltene, blant annet ved å sykle på høyre side, overholde vikeplikt fra høyre og for gående i gangfelt.  Sykkel har som eneste kjøretøy lov til å bruke veiens skulder.

Sitat

Sykling på fortauet

Loven: Fortau (og gågate eller gatetun) er først og fremst for de gående. Det er tillatt å sykle på fortauet når det er få fotgjengere der, og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående (§18 3.). Passering av gående må skje med god avstand og i tilnærmet gangfart. Kjørende som vil svinge inn over fortauet har vikeplikt for gående og syklende på fortauet.

Sitat

Sykling på gang- og sykkelveier

Loven: Sykkelveier og gang- og sykkelveier er fysisk skilt fra kjørebanen. Syklister på gang- og sykkelvei har vikeplikt for kjørende på kryssende vei. Dette gjelder også om sykkelveien du bruker går langs en forkjørsvei. Men du har ikke vikeplikt for kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område. Det samme gjelder kjørende som skal inn på slikt område.

https://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/

  • Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har alle syklister så dårlig tid at de må alltid ligge i veien istedenfor i sykkelveien?

Anonymkode: b8feb...dbb

  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jada bilister er alltid het uskyldige.

Anonymkode: 4e9b1...872

  • Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada bilister er alltid het uskyldige.

Anonymkode: 4e9b1...872

Syklist oppdaget :fnise:

  • Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viste en finger idag jeg, så frekke de er. To som kjørte i bredden, snudde seg flere ganger men ikke brydde seg, syklet bare enda mer i bredden. Når jeg omsider kjørte forbi, viste jeg finger. Faen heller!

Anonymkode: 76fbf...bcc

Det er bedre at de sykler i bredden. Du tar uansett opp så mye av veibanen når du kjører forbi at bilen som kommer imot ikke kan kjøre forbi deg. Når de ligger ved siden av hverande, tar det kortere tid å kjøre forbi dem.

Anonymkode: 0db16...8cf

  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg faktisk sett videoen, og ser ikke at syklisten gjør noe galt.


Dette er en vei med bare et felt i denne retningen og trafikk i motgående kjørefelt. Den er også noe svingete. Dette gjør at det ikke er mulig å foreta en trygg forbikjøring. Syklisten må ha sett dette, for han har plassert seg slik at det ikke er mulig å foreta en farlig forbikjøring (også kalt å "sykle midt i veien").

Dersom min telling av sekunder mellom buss og sykkel er riktig er det jevn omtrent 1 sekund fra bakhjulet på sykkelen til bussen. Det anbefales minst 3 sekunder avstand i en personbil, og husker jeg teorien rett har ikke tunge kjøretøy kortere bremselengder enn vanlige biler. Syklisten har derfor god grunn til å gjøre alt han kan for å ikke havne i en situasjon der bussen må bråbremse for å ikke kjøre ham ned. Syklisten har også god grunn til å være irritert over bussjåføren som konsekvent legger seg på bakhjulet hans.

Sykkelen er så vidt jeg kan se en landeveisykkel. De har ganske smale dekk, og som kjent er ikke de så godt egnet til å hoppe opp på fortauskanter. Den første stedet jeg la merke til at det var brukt kantstein som ikke har ekkel kant var ved det gangfeltet der syklisten forlot veien. Når man skal krysse en kantstein, spesielt når den befinner seg 90 grader på fartsretningen, er det alltid en risiko for at det ikke går. Denne risikoen er større om man har høy fart, og pga fartsblindhet er det ikke alltid man bremser opp nok. På en sykkel med smale dekk er risikoen for at det ikke går mye høyere enn på en terrengsykkel (det er en grunn til at terrengsykler er populære jobbsykler i norske byer). Når jeg sier at "det ikke går" mener jeg at sykkelen ikke kommer seg opp på kanten og enten stopper eller velter. Dette går som regel bra. Som regel har man heller ikke en buss tett bak seg. Syklisten ville her ikke ta sjansen på å stoppe mot kanten og havne under bussen, noe jeg har full forståelse for.

Det fantes altså ingen mulighet for syklisten å slippe bussen forbi, før han faktisk gjorde det.

Slik jeg har oppfattet det er det ufint å tute på noen uten grunn, spesielt om man tuter etter å ha kjørt alt for nært over et lengre strekk. Det er ikke en formildende omstendighet at den man tuter på har kjørt sakte, dersom det ikke har vært mulighet til å slippe forbi. Det blir ikke mindre ufint av at den man har kjørt alt for nært ikke har fire hjul og et beskyttende bur.

Det regnes også som ufint å rekke fingeren, men det er forsåelig at man gjør det når noen har utsatt deg for livsfare (ved å kjøre alt for tett inntil) for så å tute.

At syklisten nesten stoppet opp etter at bussjåføren tutet har ingenting med saken å gjøre. selv med ikkeavvisende kantstein som ved det gangfeltet er det nødvendig med en lavere fart. "Vinglingen" var heller ikke vingling, men en måte å plassere seg slik at han kunne krysse kantsteinen i mest mulig rett vinkel. Dette er noe de fleste syklister lærer å gjøre tidlig.

Jeg skal ikke påstå at at syklisten uansett ville forlatt veibanen ved det punket, jeg er ingen tankeleser. Det jeg vet er at jeg ville forlatt vebanen der, og at dersom jeg hadde kjent veien godt ville jeg hele videoen ønsket jeg hadde en måte å fortelle bussjåføren "slapp av, vi kommer snart til et sted jeg kan slippe deg forbi, så kan du værsåsnill gi meg litt jævla avstand! Jeg tråkker for harde livet her!"

 

PS: Det står i artikkelen at det skal være god tilpassning for syklister ved mosseveien, om vistnok er stedet denne videoen ble filmet. Det må i såfall være et annet seted langs veien, for langs det strekket som er filmet er det ingen god tilpassning for syklister. Det er et fortau/gangvei som kan benyttes av syklende da gangtrafikken er liten, men det ser ut til å være for smalt og svingete til at det egner seg for syklister som skal mer enn bare et par km.

PPS:Jeg la merke til en sving der det var en utviding i veibanen. Jeg tenkte faktisk at syklisten burde lagt seg der, før jeg innså at den utvidingen er laget nettopp fordi busser trenger og bruker den ekstra plassen i svingen. Bra syklisten tenkte lengre enn meg der.

Anonymkode: f0f56...944

  • Liker 12
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har alle syklister så dårlig tid at de må alltid ligge i veien istedenfor i sykkelveien?

Anonymkode: b8feb...dbb

Hvorfor har bilister så dårlig tid at de klikker i vinkel når de blir nødt til å ligge bak en syklist i kun 100 meter?
Alle vil selvfølgelig komme seg fortest mulig frem. Å være nødt til å bremse som syklist i nedoverbakke er sykt bortkastet.
Jeg skjønner ikke en gang hvorfor du stiller dette spørsmålet da syklister har like mye rett som bilister til å være på veien, men du kan kanskje ikke trafikkreglene? 

Endret av penny_
  • Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg faktisk sett videoen, og ser ikke at syklisten gjør noe galt.


Dette er en vei med bare et felt i denne retningen og trafikk i motgående kjørefelt. Den er også noe svingete. Dette gjør at det ikke er mulig å foreta en trygg forbikjøring. Syklisten må ha sett dette, for han har plassert seg slik at det ikke er mulig å foreta en farlig forbikjøring (også kalt å "sykle midt i veien").

Dersom min telling av sekunder mellom buss og sykkel er riktig er det jevn omtrent 1 sekund fra bakhjulet på sykkelen til bussen. Det anbefales minst 3 sekunder avstand i en personbil, og husker jeg teorien rett har ikke tunge kjøretøy kortere bremselengder enn vanlige biler. Syklisten har derfor god grunn til å gjøre alt han kan for å ikke havne i en situasjon der bussen må bråbremse for å ikke kjøre ham ned. Syklisten har også god grunn til å være irritert over bussjåføren som konsekvent legger seg på bakhjulet hans.

Sykkelen er så vidt jeg kan se en landeveisykkel. De har ganske smale dekk, og som kjent er ikke de så godt egnet til å hoppe opp på fortauskanter. Den første stedet jeg la merke til at det var brukt kantstein som ikke har ekkel kant var ved det gangfeltet der syklisten forlot veien. Når man skal krysse en kantstein, spesielt når den befinner seg 90 grader på fartsretningen, er det alltid en risiko for at det ikke går. Denne risikoen er større om man har høy fart, og pga fartsblindhet er det ikke alltid man bremser opp nok. På en sykkel med smale dekk er risikoen for at det ikke går mye høyere enn på en terrengsykkel (det er en grunn til at terrengsykler er populære jobbsykler i norske byer). Når jeg sier at "det ikke går" mener jeg at sykkelen ikke kommer seg opp på kanten og enten stopper eller velter. Dette går som regel bra. Som regel har man heller ikke en buss tett bak seg. Syklisten ville her ikke ta sjansen på å stoppe mot kanten og havne under bussen, noe jeg har full forståelse for.

Det fantes altså ingen mulighet for syklisten å slippe bussen forbi, før han faktisk gjorde det.

Slik jeg har oppfattet det er det ufint å tute på noen uten grunn, spesielt om man tuter etter å ha kjørt alt for nært over et lengre strekk. Det er ikke en formildende omstendighet at den man tuter på har kjørt sakte, dersom det ikke har vært mulighet til å slippe forbi. Det blir ikke mindre ufint av at den man har kjørt alt for nært ikke har fire hjul og et beskyttende bur.

Det regnes også som ufint å rekke fingeren, men det er forsåelig at man gjør det når noen har utsatt deg for livsfare (ved å kjøre alt for tett inntil) for så å tute.

At syklisten nesten stoppet opp etter at bussjåføren tutet har ingenting med saken å gjøre. selv med ikkeavvisende kantstein som ved det gangfeltet er det nødvendig med en lavere fart. "Vinglingen" var heller ikke vingling, men en måte å plassere seg slik at han kunne krysse kantsteinen i mest mulig rett vinkel. Dette er noe de fleste syklister lærer å gjøre tidlig.

Jeg skal ikke påstå at at syklisten uansett ville forlatt veibanen ved det punket, jeg er ingen tankeleser. Det jeg vet er at jeg ville forlatt vebanen der, og at dersom jeg hadde kjent veien godt ville jeg hele videoen ønsket jeg hadde en måte å fortelle bussjåføren "slapp av, vi kommer snart til et sted jeg kan slippe deg forbi, så kan du værsåsnill gi meg litt jævla avstand! Jeg tråkker for harde livet her!"

 

PS: Det står i artikkelen at det skal være god tilpassning for syklister ved mosseveien, om vistnok er stedet denne videoen ble filmet. Det må i såfall være et annet seted langs veien, for langs det strekket som er filmet er det ingen god tilpassning for syklister. Det er et fortau/gangvei som kan benyttes av syklende da gangtrafikken er liten, men det ser ut til å være for smalt og svingete til at det egner seg for syklister som skal mer enn bare et par km.

PPS:Jeg la merke til en sving der det var en utviding i veibanen. Jeg tenkte faktisk at syklisten burde lagt seg der, før jeg innså at den utvidingen er laget nettopp fordi busser trenger og bruker den ekstra plassen i svingen. Bra syklisten tenkte lengre enn meg der.

Anonymkode: f0f56...944

For noe tull. Det finnes flere lommer lenger bak der syklisten fint kan legge seg over på gangveien. På gangveien er det ikke en sjel, og han kunne fint lagt seg over der for en liten periode for å slippe fram den køen han åpenbart har laget, og meget vel vet han har laget.

Vil også tippe han har ligget sånn ganske lenge før vedkommende begynner å filme. Det er grunn til at han faktisk starter å filme i utgangpunktet.

Dette er og blir en syklist som ikke tar hensyn til trafikken rundt seg, og gir faen i om han lager farlige situasjoner og er til hinder. 

  • Liker 13
Skrevet
55 minutter siden, penny_ skrev:

Hvorfor har bilister så dårlig tid at de klikker i vinkel når de blir nødt til å ligge bak en syklist i kun 100 meter?
Alle vil selvfølgelig komme seg fortest mulig frem. Å være nødt til å bremse som syklist i nedoverbakke er sykt bortkastet.
Jeg skjønner ikke en gang hvorfor du stiller dette spørsmålet da syklister har like mye rett som bilister til å være på veien, men du kan kanskje ikke trafikkreglene? 

De har like stor rett til å være på veien, men må også følge trafikkreglene. Dette er enda viktigere når de faktisk velger å ligge i kjørefeltet, fremfor en brei og fin gang- og sykkelvei som ligger rett ved siden av. 

Hva som er bortkastet eller ikke, er ikke relevant. Det viktigste i trafikken er sikkerhet, ikke trening. Når man passerer den grensa at trening går foran, så er man på feil side. Det er også dette som er irriterende, og det er ikke vanlige syklister som bruker sykkelen som et vanlig fremkomstmiddel som er problemet.

  • Liker 3
Skrevet

Spania blir ofte trukket frem som et land hvor vi sier de kjører som gale. Altså bilistene. De har en mye hissigere måte å kjøre bil på enn hjemme i Norge.

Det utrolige er at det er helt fantastisk å være syklist i spania, frankrike og italia. De tar enormt hensyn ved forbikjøringer, de kjører forbi som det skulle vært en bil de kjørte forbi.

Kjører du opp bakker så sveiver de gjerne ned vinduet og kommer med noen oppløftende ord og heier, istedenfor å vise fingern eller knyttneven som i Norge.

Dette gjør de fordi de har en helt annen forståelse og kultur når det gjelder syklister. Der er sykkelsporten like populær som langrenn er for oss. 

Er det ikke et paradoks at i et land med så "hissige bilister" er det konge å være syklist?

Nei, man bør gjøre noe med holdningskampanjene her til lands. Folk bør slutte å være så irritert på hverandre og heller prøve å komme overens. DEL VEIEN! Den er for begge parter

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
Akkurat nå, Example skrev:

De har like stor rett til å være på veien, men må også følge trafikkreglene. Dette er enda viktigere når de faktisk velger å ligge i kjørefeltet, fremfor en brei og fin gang- og sykkelvei som ligger rett ved siden av. 

Hva som er bortkastet eller ikke, er ikke relevant. Det viktigste i trafikken er sikkerhet, ikke trening. Når man passerer den grensa at trening går foran, så er man på feil side. Det er også dette som er irriterende, og det er ikke vanlige syklister som bruker sykkelen som et vanlig fremkomstmiddel som er problemet.

Jeg svarte på hvorfor syklister ikke bare kan sykle på gangstien. Nevnte heller ingenting om trening, men å komme seg fort frem dit man skal.

Jeg har ikke sagt noe om at sikkerhet ikke er viktig. De jeg siterte irriterer seg over syklister uten grunn, slik som h*n her: 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble så vanvittig grinete på et par-tre syklister som syklet i veien når de kunne syklet på gangveien at jeg ropte ut til dem at de kunne pelle seg inn på gangveien. Og så var det jeg som fikk stygge blikk og hoderisting fordi jeg var så frekk å rope til de stakkars syklistene som skulle være i veibanen... 

Anonymkode: b08eb...a46

 

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Example skrev:

For noe tull. Det finnes flere lommer lenger bak der syklisten fint kan legge seg over på gangveien. På gangveien er det ikke en sjel, og han kunne fint lagt seg over der for en liten periode for å slippe fram den køen han åpenbart har laget, og meget vel vet han har laget.

Vil også tippe han har ligget sånn ganske lenge før vedkommende begynner å filme. Det er grunn til at han faktisk starter å filme i utgangpunktet.

Dette er og blir en syklist som ikke tar hensyn til trafikken rundt seg, og gir faen i om han lager farlige situasjoner og er til hinder. 

Dersom du leste hele min lange post ville du sett at jeg forklarte hvorfor syklisten ikke kunne lagt seg over på gangveien. Siden det er en ganske lang post skal jeg gjenta grunnen i korte trekk:

Kant + landeveissykkel med smale dekk = dunker inn i kanten

dunk i kanten + høy fart = velt

velt + buss rett bak = syklist under bussen

suklist under bussen er farlig -> syklist vill ikke under buss

Forstår du?

Anonymkode: f0f56...944

  • Liker 5
Skrevet
På 8.5.2017 den 18.50, Example skrev:

http://www.side3.no/motor/her-ligger-syklisten-og-sperrer-bussen-og-nekter-a-slippe-forbi/3423338620.html

Saken her er ganske klassisk, og de fleste kjenner vel igjen noe liknende. Man havner bak en eller flere syklister som er ute å trener, og skal selvfølgelig ligge midt i veien og bremse ned trafikken, uten å ta hensyn.

Her jeg bor er dette vanlig. Mange som er ute å trener i kondomdress, enten alene eller i større grupper, og bruker mye plass. På en svingete vei med en del trafikk er det rett og slett farlig å kjøre forbi, og man blir ofte liggende lenge bak for å finne en sikker plass å kjøre forbi. Som regel er det da en idiot eller to bak rattet som ikke gidder og vente, men tar sjansen i en sving uten sikt, for å komme seg forbi. Samtidig har syklistene da gjerne passert masse busstopp og andre lommer de kunne stoppet og sluppet frem køen de har forårsaket bak seg.

Spørsmålet er, når skal vi begynne å ta dette problemet seriøst? Bilister er lei av å få hele skylda, og syklistene er nødt til å ta ansvar. Veien er først og fremst laget for å komme seg fra A til B, og er ikke en treningsarena der ens trening går foran trafikksikkerhet.

Jeg håper vi vil begynne å få se syklister og sykkelklubber få saftige bøter, og at det kan gå utover deres eget førerkort. Syklister som sykler på rødt bør få samme bot som en bilist som kjører på rødt. 

Dette gjelder selvfølgelig alltid som regel disse som er ute og trener. Gjerne menn i kondomdress i aldersgruppa 35-60 år, for å generalisere litt. De burde lære av bøndene, som stort sett er flinke til å stoppe å slippe frem trafikk i busslommer dersom de får kø bak seg. Er det for mye å be om?

Nå hadde denne syklisten loven på sin side, enten du vil tro det eller ei! Og for det andre visste han nok ikke om at bussen lå bak før han ble tuta på. Hadde syklet selv i trafikken, hadde hatt en erfaring mer å stille opp med, nemlig at du hører ikke stort bak deg når det er litt vindsus i ørene, pluss møtende trafikk støyer litt. Da er plent umulig å høre en buss som komme bak. Selv en lastebil med motoren foran er ikke lett å høre, som jeg selv har erfart. Ikke før han var på bremsen så jeg hørte lufta ble sluppet ble jeg var i at den var bak meg.

Du får heller bar lære deg først som sist, at syklister har nøyaktig samme rettighet i trafikken som har som bilist, i samme kjørefelt!

  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...