tirben Skrevet 14. mai 2017 #41 Del Skrevet 14. mai 2017 Har du meldt avbud eller snakket med henne om det nå, Ts? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 14. mai 2017 #42 Del Skrevet 14. mai 2017 På 5/8/2017 den 14.11, Juniper skrev: Hadde hostet opp en unnskyldning og meldt avbud. Hvis du later som ingenting og betaler så vil du på en måte si til henne at dette er OK oppførsel. Og det er det ikke. Jeg hadde ikke kommet med en unnskyldning en gang, men takket nei. Spør hun hvorfor så hadde jeg sagt at jeg ikke har råd til å bruke 500 kr og at det er veldig uhøflig å komme med kravet i ettertid. Hadde hun sendt ut invitasjon med informasjon på forhånd kunne du jo da takket nei eller vurdert om du har nok tid til å spare opp (hvis det var viktig å få blitt med). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea27 Skrevet 15. mai 2017 #43 Del Skrevet 15. mai 2017 Det er jo litt merkelig å kreve inngangspenger fra venner, men alle gjør jo litt merkelige ting innimellom. Hvis jeg hadde lyst til å gå, hadde jeg gått. Hvis jeg ikke hadde lyst, hadde jeg lett funnet på en hvit løgn som unnskyldning. Dette er vel ikke noe som er verdt å krangle over? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 15. mai 2017 #44 Del Skrevet 15. mai 2017 Dette kunne kanskje vært ok hvis hun ba om 150kr, men ellers er hun langt på jordet. Hun kan ØNSKE seg at dere gir penger i gave for å spleise på festen, hun kan ikke KREVE! Og ihvertfall ikke så mye! Hun kunne løst det på så mange bedre måter! Hvis det er restaurant, så kunne f eks alle betalt for det de selv valgte å spise, og da hadde de med dårligst råd spist litt før de dro så det holdt med en forrett eller noe. Argh, dette minnet meg på min venninne som alltid ville ha burdagene sine på fancy restauranter og mente vi bare kunne dele regningen, når jeg akkurat hadde startet eget firma og hadde minus på alle kontoer. De andre drakk masse og hadde tre retter og jeg skeiet ut med en forrett for syns skyld, burde egentlig ikke gått, men ville jo være med. Det er ikke kult å føle seg så kjip altså, men det er heller ikke kult å ha null empati for andres situasjon. For din venninne er kanskje 500 lite, men for en som er student er det jo som du sier en ukes matbudsjett! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 15. mai 2017 #45 Del Skrevet 15. mai 2017 På 8.5.2017 den 14.05, AnonymBruker skrev: Jeg er invitert i bursdag til en bekjent. Det er ikke rund dag. Hun liker store fester og har leid lokale og skal servere mat. Jeg takket selvsagt ja til invitasjonen og har gledet meg til dette. Helt til i går. I går la hun nemlig ut kontonummeret sitt og sa at istedenfor gaver, så ønsket hun seg at alle skulle spleise på festen, og derfor overføre 500kroner til henne for mat og lokale. Jeg kommer nok til å overføre pengene, men jeg må ærlig si at dette er ganske frekt. Det er flere grunner til det. 1. Hun pleier å komme i bursdagsfestene mine, men jeg har aldri fått gave av henne. Derfor er det litt spesielt å skulle kaste 500kroner ut til en feiring som ikke en gang er rund til en person jeg aldri selv har fått gave av. 2. Hun kom med dette kravet i ettertid, altså etter at folk hadde takket ja til invitasjonen. Jeg har dårlig råd, og hadde nok ikke brukt 500kr på en gave til henne i utgangspunktet. 3. Jeg merker jeg får lyst til å si at jeg ikke kan komme, rett og slett fordi jeg føler meg overrumplet og at hun forlanger ganske mye. Jeg er student og 500 er over en ukes matbudsjett for meg. De aller fleste som er invitert, er studenter i etableringsfasen med dårlig råd. Burde jeg si noe, eller bare bite det i meg? Er dette innafor? Overreagerer jeg? Anonymkode: 692ab...dd7 Hadde takket så veldig nei. Serr! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest C.Tramell Skrevet 15. mai 2017 #46 Del Skrevet 15. mai 2017 Jeg ville sagt at dette ble dyrere enn jeg hadde forventet og at jeg derfor ble nødt til å melde avbud, og så ville jeg gratulert henne med dagen og ønsket henne en fin feiring. Jeg synes ikke det er nødvendig å komme med ufinheter. Du vil sikkert ikke være den eneste som trekker deg, så hun skjønner nok selv at prisen ble for høy for studenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #47 Del Skrevet 15. mai 2017 På 8. mai 2017 den 14.05, AnonymBruker skrev: Jeg er invitert i bursdag til en bekjent. Det er ikke rund dag. Hun liker store fester og har leid lokale og skal servere mat. Jeg takket selvsagt ja til invitasjonen og har gledet meg til dette. Helt til i går. I går la hun nemlig ut kontonummeret sitt og sa at istedenfor gaver, så ønsket hun seg at alle skulle spleise på festen, og derfor overføre 500kroner til henne for mat og lokale. Jeg kommer nok til å overføre pengene, men jeg må ærlig si at dette er ganske frekt. Det er flere grunner til det. 1. Hun pleier å komme i bursdagsfestene mine, men jeg har aldri fått gave av henne. Derfor er det litt spesielt å skulle kaste 500kroner ut til en feiring som ikke en gang er rund til en person jeg aldri selv har fått gave av. 2. Hun kom med dette kravet i ettertid, altså etter at folk hadde takket ja til invitasjonen. Jeg har dårlig råd, og hadde nok ikke brukt 500kr på en gave til henne i utgangspunktet. 3. Jeg merker jeg får lyst til å si at jeg ikke kan komme, rett og slett fordi jeg føler meg overrumplet og at hun forlanger ganske mye. Jeg er student og 500 er over en ukes matbudsjett for meg. De aller fleste som er invitert, er studenter i etableringsfasen med dårlig råd. Burde jeg si noe, eller bare bite det i meg? Er dette innafor? Overreagerer jeg? Anonymkode: 692ab...dd7 Hvorfor det? Sånne som deg irriterer meg ass.. Blir fornærmet fordi venninnen din kommer med dette ønsket, men du skal likevel la deg overkjøre og gi henne pengene?? Fatter ikke hvorfor folk har så vanskelig for å si i fra om ting. Det betyr ikke at du må være hverken frekk eller lage dårlig stemning. Bare følg et av de mange gode rådene du har fått her i tråden, og si at du synes det blir dyrt med 500,- og at du nå dessverre ikke kan komme likevel, for dette visste du ikke noe om. Var nylig i samme situasjon som deg (det var ikke inngangspenger, men dyre gaveønsker). Ignorerte det og kjøpte en flaske vin som passet min lommebok. Anonymkode: 9b3ac...5bf 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 15. mai 2017 #48 Del Skrevet 15. mai 2017 Normale folk krever ikke leie for lokalet de leier for festen, rundt tall eller ei! Hun er vert og kunne like gjerne hatt festen gratis hjemme. Herregud, folk gjør mye rart! Et vanlig lokale koster 1000-3000 å leie for en kveld så jeg lurer på hva hun tar betalt for. Indrefilet og Bollinger?? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NumberSix Skrevet 15. mai 2017 #49 Del Skrevet 15. mai 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Sånne som deg irriterer meg ass.. Blir fornærmet fordi venninnen din kommer med dette ønsket, men du skal likevel la deg overkjøre og gi henne pengene?? Fatter ikke hvorfor folk har så vanskelig for å si i fra om ting. Det betyr ikke at du må være hverken frekk eller lage dårlig stemning. Bare følg et av de mange gode rådene du har fått her i tråden, og si at du synes det blir dyrt med 500,- og at du nå dessverre ikke kan komme likevel, for dette visste du ikke noe om. Var nylig i samme situasjon som deg (det var ikke inngangspenger, men dyre gaveønsker). Ignorerte det og kjøpte en flaske vin som passet min lommebok. Anonymkode: 9b3ac...5bf Dette! Moren min fortalte om noen bekjente av henne som inviterte på runddagsfeiring, og ville ta inngangspenger. Trodde hun tullet, men nå som jeg leser om ymse invitasjoner og annen galskap her inne så finnes det jo tydeligvis folk som tror det er greit. Så jeg er enig med det i sitatet over, folk må jo klare å si fra om at dette er helt bak mål! Har man ikke råd til feiringen man ønsker, så får man begrense seg og finne på noe annet! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #50 Del Skrevet 15. mai 2017 Jeg har vært invitert i bursdagsfeiring (dog rundt tall) med samme føringer. Men verten var åpen fra begynnelsen av at dette var som et spleiselag, han skulle IKKE ha gave, gaven var at vi ville bli med på en skikkelig fest. Her betalte vi også 500kr pr hode (200 gjester), i tillegg hadde de fleste med seg litt ekstra drikkevarer, og jeg synes det var helt innafor. God musserende til velkomstdrink, skikkelig digg (og mye!) tapas til middag, fri flyt av øl og vin hele kvelden/natta, konjakk og bailieys til kaffen, pølser til nattmat. Stort og fint pynta lokale, live-band og dj. Siste folka forlot festen halv åtte om morgenen, det var virkelig årets fest! MEN -jeg visste om forutsetningene da jeg takket ja, festen var litt større, og vi er godt over studentalderen... Anonymkode: e11c4...b92 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ukjentjente Skrevet 15. mai 2017 #51 Del Skrevet 15. mai 2017 helt uakseptabelt. Skjønner ikke hvorfor det skal være vanskelig å si ifra om dette. Noe må jo fortelle dama at dette ikke er ok oppførsel. Hadde sagt at det er en altfor høy sum, og at man ikke kan holde på på den måten. Og dette handler ikke om hvor mye penger en har fra før, det er prinsippet! Selv hadde jeg nok hatt råd til det, men for meg er det helt bakvendt å bruke 500 kr på en random bursdag. Har gitt liknende summer i bryllupsgave og til de som står meg nærmest, men hadde aldri brukt 500 på en vanlig bursdag. Hva hvis man har 20 venner da.. Skal man budsjettere med 10 000 i gaver på et år pluss alt man skal gi til familie og andre begivenheter? Haha 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sugemerke Skrevet 15. mai 2017 #52 Del Skrevet 15. mai 2017 Så hun skal bruke 10 000 kr på en bursdagsfest som andre skal betale? Jeg regner med hun sitter med et solid overskudd etter festen, eller så burde det være mye mat og drikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #53 Del Skrevet 16. mai 2017 En liten oppdatering fra meg for dem som spurte. Jeg hørte på dere her inne og tok kontakt direkte med venninnen min og sa at jeg ikke kunne komme rett og slett fordi jeg syntes prisen var veldig høy. Hun mente at hun gjorde alle gjestene en tjeneste ved å arrangere denne bursdagsfesten fordi store fester er stas... Og ble fornærmet over at jeg ikke ville koste på meg 500kr til dette. Hun har nektet å snakke med meg siden telefonsamtalen. Men jeg tror egentlig det er like greit. Man feirer ikke sin egen bursdag for å gjøre andre en tjeneste... trodde i hvert fall jeg. Festen hadde visst vært så som så (fikk høre fra noen som hadde vært der). Hun hadde servert taco som det var alt for lite av og det var det. Ingen drikke, ingen pynt, ingenting. Hva de 500kronene gikk til er ikke godt å si, for lokalet kostet 2000 å leie. Jeg er glad jeg ikke gikk og glad for at dere gav meg gode råd! Jeg er glad jeg sa ifra, og har fått vite at andre reagerte sterkt på prisen, men jeg er visst den eneste som har sagt noe. TS Anonymkode: 692ab...dd7 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest making.a.mess Skrevet 16. mai 2017 #54 Del Skrevet 16. mai 2017 På 8.5.2017 den 14.43, AnonymBruker skrev: Ok. Bør jeg formulere det slik da? Har ikke lyst til å framstå som kjip og sutrete heller. Kan jeg skrive. "Oj. Dette ble en litt dyrere gave enn jeg hadde tenkt. Skulle nesten tro det var rund dag. Jeg har dessuten allerede kjøpt en gave. Duger den som inngangspenger?" (og så kjøper jeg en flaske vin som noen over sa) TS Anonymkode: 692ab...dd7 Nei. Da kan hun komme til å si at det er best med penger ettersom å leie lokale var ganske dyrt. Da er du tilbake til start. Jeg er ikke glad i konfrontasjoner og fort kan det bli dårlig stemning så jeg hadde bare sagt at jeg desverre ikke kan komme fordi jeg er student og har svært dårlig råd for tiden. Hun burde tenke seg om etter en sånn tilbakemelding samtidig som at hun ikke kan klandre deg for noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest making.a.mess Skrevet 16. mai 2017 #55 Del Skrevet 16. mai 2017 På 15.5.2017 den 10.33, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Sånne som deg irriterer meg ass.. Blir fornærmet fordi venninnen din kommer med dette ønsket, men du skal likevel la deg overkjøre og gi henne pengene?? Fatter ikke hvorfor folk har så vanskelig for å si i fra om ting. Det betyr ikke at du må være hverken frekk eller lage dårlig stemning. Bare følg et av de mange gode rådene du har fått her i tråden, og si at du synes det blir dyrt med 500,- og at du nå dessverre ikke kan komme likevel, for dette visste du ikke noe om. Var nylig i samme situasjon som deg (det var ikke inngangspenger, men dyre gaveønsker). Ignorerte det og kjøpte en flaske vin som passet min lommebok. Anonymkode: 9b3ac...5bf Hvorfor folk har problem med å si fra er enkel: det er veldig fort gjort å tråkke noen på tærne. Folk kan være temmelig hårsåre. Jeg tok opp tema med å begrense julegaver ettersom det er 40 stk pluss like mange bursdager. Det er 80 pr år. Gjett om jeg blir kalt både gjerrig og smålig. ALLE tenker jo " men jeg er jo bare en. En gave må hun ha råd til". Men jeg kan jo ikke ta opp lån pga at det skal kjøpes 80 gaver.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #56 Del Skrevet 16. mai 2017 4 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: Hvorfor folk har problem med å si fra er enkel: det er veldig fort gjort å tråkke noen på tærne. Folk kan være temmelig hårsåre. Jeg tok opp tema med å begrense julegaver ettersom det er 40 stk pluss like mange bursdager. Det er 80 pr år. Gjett om jeg blir kalt både gjerrig og smålig. ALLE tenker jo " men jeg er jo bare en. En gave må hun ha råd til". Men jeg kan jo ikke ta opp lån pga at det skal kjøpes 80 gaver.. Og det ser man jo på oppdateringen TS kom med. Venninnen hadde blitt kjempefornærmet og har ikke pratet med TS etter at hun sa i fra at hun ikke ville komme... Anonymkode: bcd4f...4a0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 16. mai 2017 #57 Del Skrevet 16. mai 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: En liten oppdatering fra meg for dem som spurte. Jeg hørte på dere her inne og tok kontakt direkte med venninnen min og sa at jeg ikke kunne komme rett og slett fordi jeg syntes prisen var veldig høy. Hun mente at hun gjorde alle gjestene en tjeneste ved å arrangere denne bursdagsfesten fordi store fester er stas... Og ble fornærmet over at jeg ikke ville koste på meg 500kr til dette. Hun har nektet å snakke med meg siden telefonsamtalen. Men jeg tror egentlig det er like greit. Man feirer ikke sin egen bursdag for å gjøre andre en tjeneste... trodde i hvert fall jeg. Festen hadde visst vært så som så (fikk høre fra noen som hadde vært der). Hun hadde servert taco som det var alt for lite av og det var det. Ingen drikke, ingen pynt, ingenting. Hva de 500kronene gikk til er ikke godt å si, for lokalet kostet 2000 å leie. Jeg er glad jeg ikke gikk og glad for at dere gav meg gode råd! Jeg er glad jeg sa ifra, og har fått vite at andre reagerte sterkt på prisen, men jeg er visst den eneste som har sagt noe. TS Anonymkode: 692ab...dd7 Good riddance, tenker jeg. Hun høres ut fra denne tråden rimelig selvopptatt ut. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rose11 Skrevet 17. mai 2017 #58 Del Skrevet 17. mai 2017 På Monday, May 15, 2017 den 9.38, Linnea27 skrev: Det er jo litt merkelig å kreve inngangspenger fra venner, men alle gjør jo litt merkelige ting innimellom. Hvis jeg hadde lyst til å gå, hadde jeg gått. Hvis jeg ikke hadde lyst, hadde jeg lett funnet på en hvit løgn som unnskyldning. Dette er vel ikke noe som er verdt å krangle over? Ingen har sagt at hun skal krangle med denne venninnen, men det må da være innafor å si ifra at det er galskap å kreve 500 kroner fra folk? Ikke alle har råd til det og vil gi 500 kroner i inngangspenger. Hvis ingen sier ifra, så tror jo hun det er helt greit. Hvis hun blir sur, så er det hennes problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rose11 Skrevet 17. mai 2017 #59 Del Skrevet 17. mai 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: En liten oppdatering fra meg for dem som spurte. Jeg hørte på dere her inne og tok kontakt direkte med venninnen min og sa at jeg ikke kunne komme rett og slett fordi jeg syntes prisen var veldig høy. Hun mente at hun gjorde alle gjestene en tjeneste ved å arrangere denne bursdagsfesten fordi store fester er stas... Og ble fornærmet over at jeg ikke ville koste på meg 500kr til dette. Hun har nektet å snakke med meg siden telefonsamtalen. Men jeg tror egentlig det er like greit. Man feirer ikke sin egen bursdag for å gjøre andre en tjeneste... trodde i hvert fall jeg. Festen hadde visst vært så som så (fikk høre fra noen som hadde vært der). Hun hadde servert taco som det var alt for lite av og det var det. Ingen drikke, ingen pynt, ingenting. Hva de 500kronene gikk til er ikke godt å si, for lokalet kostet 2000 å leie. Jeg er glad jeg ikke gikk og glad for at dere gav meg gode råd! Jeg er glad jeg sa ifra, og har fått vite at andre reagerte sterkt på prisen, men jeg er visst den eneste som har sagt noe. TS Anonymkode: 692ab...dd7 Fy f**n for en kjerring. Herrefred, er det mulig å være så frekk og egoistisk?! Kjempe bra du sa ifra og ikke kom. Jeg synes ikke store fester er stas, så hun hadde hvert fall ikke gjort meg en tjeneste. Jeg hadde bare droppet hele dame. Orker ikke å ha slike venninner i mitt liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 17. mai 2017 #60 Del Skrevet 17. mai 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: En liten oppdatering fra meg for dem som spurte. Jeg hørte på dere her inne og tok kontakt direkte med venninnen min og sa at jeg ikke kunne komme rett og slett fordi jeg syntes prisen var veldig høy. Hun mente at hun gjorde alle gjestene en tjeneste ved å arrangere denne bursdagsfesten fordi store fester er stas... Og ble fornærmet over at jeg ikke ville koste på meg 500kr til dette. Hun har nektet å snakke med meg siden telefonsamtalen. Men jeg tror egentlig det er like greit. Man feirer ikke sin egen bursdag for å gjøre andre en tjeneste... trodde i hvert fall jeg. Festen hadde visst vært så som så (fikk høre fra noen som hadde vært der). Hun hadde servert taco som det var alt for lite av og det var det. Ingen drikke, ingen pynt, ingenting. Hva de 500kronene gikk til er ikke godt å si, for lokalet kostet 2000 å leie. Jeg er glad jeg ikke gikk og glad for at dere gav meg gode råd! Jeg er glad jeg sa ifra, og har fått vite at andre reagerte sterkt på prisen, men jeg er visst den eneste som har sagt noe. TS Anonymkode: 692ab...dd7 Godt du sa ifra TS! I utgangspunktet har jeg ingenting i mot spleiselag, men da må det være føringen helt fra starten. Og 500kr for å feire noens bursdag? Nei det blir for dumt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå