AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #1 Del Skrevet 8. mai 2017 Jeg er invitert i bursdag til en bekjent. Det er ikke rund dag. Hun liker store fester og har leid lokale og skal servere mat. Jeg takket selvsagt ja til invitasjonen og har gledet meg til dette. Helt til i går. I går la hun nemlig ut kontonummeret sitt og sa at istedenfor gaver, så ønsket hun seg at alle skulle spleise på festen, og derfor overføre 500kroner til henne for mat og lokale. Jeg kommer nok til å overføre pengene, men jeg må ærlig si at dette er ganske frekt. Det er flere grunner til det. 1. Hun pleier å komme i bursdagsfestene mine, men jeg har aldri fått gave av henne. Derfor er det litt spesielt å skulle kaste 500kroner ut til en feiring som ikke en gang er rund til en person jeg aldri selv har fått gave av. 2. Hun kom med dette kravet i ettertid, altså etter at folk hadde takket ja til invitasjonen. Jeg har dårlig råd, og hadde nok ikke brukt 500kr på en gave til henne i utgangspunktet. 3. Jeg merker jeg får lyst til å si at jeg ikke kan komme, rett og slett fordi jeg føler meg overrumplet og at hun forlanger ganske mye. Jeg er student og 500 er over en ukes matbudsjett for meg. De aller fleste som er invitert, er studenter i etableringsfasen med dårlig råd. Burde jeg si noe, eller bare bite det i meg? Er dette innafor? Overreagerer jeg? Anonymkode: 692ab...dd7 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #2 Del Skrevet 8. mai 2017 Synes ikke du overreagerer. Kan jo bare si at det kom noe i veien/ ikke fikk fri fra jobb i stedet for å dra da? Hvis ikke du har skikkelig lyst selvfølgelig Anonymkode: 7efc7...a86 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 8. mai 2017 #3 Del Skrevet 8. mai 2017 Hadde hostet opp en unnskyldning og meldt avbud. Hvis du later som ingenting og betaler så vil du på en måte si til henne at dette er OK oppførsel. Og det er det ikke. 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #4 Del Skrevet 8. mai 2017 Venninnen din er fryktelig uhøflig. Hun krever i realiteten inngangspenger. Det er IKKE greit å prøve å diktere beløpet gjestene skal gi i "Presang" på denne måten. Jeg hadde takket nei, og sagt den faktiske grunnen også. At jeg ikke har tenkt å bruke så mye penger på det. Makan til frekkhet. Anonymkode: 17fba...e11 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mylian Skrevet 8. mai 2017 #5 Del Skrevet 8. mai 2017 Frekkhetens nådegave, sier jeg bare. Dette hadde jeg takket nei til. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 Populært innlegg #6 Del Skrevet 8. mai 2017 Jeg hadde svart: Jeg overfører 100 kr fra meg og ikke noe mer. Hvis hun spør om hvorfor så lite, så svarer du bare at "det er det en vinflaske koster, og det er det jeg pleier å gi når det ikke er runde bursdager " Anonymkode: 6bd74...0f6 70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #7 Del Skrevet 8. mai 2017 Hadde ikke gått på den festen. Anonymkode: 8f6c3...ece 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 8. mai 2017 #8 Del Skrevet 8. mai 2017 Noe så frekt, noen eier virkelig ikke skam. Hadde helt klart takket nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #9 Del Skrevet 8. mai 2017 Det føles rett og slett bare litt sprøtt. Når jeg har fest, så disker jeg alltid opp med mat, snacks, velkomstdrink etc (jeg er kanskje litt i overkant vertinne med tanke på økonomien, men det er slik jeg er oppdradd). Det kunne ikke ramle meg inn å begynne å kreve gjestene for tilbakebetaling av utgiftene mine til mat når jeg har fest. Det blir absurd. Hun sa ingenting om dette da hun inviterte. Da føles det sprøtt at hun kommer på denne måten nå. Det er ikke gjestene sin feil at hun velger å leie dyrt lokale framfor å ha festen hjemme hos seg selv. Fint å se at jeg ikke er helt på tur i hvert fall. Er ganske sjokkert (og litt irritert) TS Anonymkode: 692ab...dd7 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smalls Skrevet 8. mai 2017 #10 Del Skrevet 8. mai 2017 500 kroner?! Nei, det hadde jeg ikke gitt. Noe så frekt. Jeg tror jeg hadde meldt avbud. Ikke alle har 500 kroner de bare kan hoste opp heller.. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #11 Del Skrevet 8. mai 2017 Hva med å sende en sms og si noe sånt som "Oops, dette ble litt dyrere enn jeg hadde tenkt. Lever litt på sparebluss for tida, så må dessverre melde avbud, men håper dere får en strålende fest!". 500kr er mye mer enn jeg bruker på gaver til venner, så dette synes jeg var rimelig frekt. Kjenner du noen av de andre gjestene og kan høre hva de tenker og hva de skal gjøre? Anonymkode: 32b49...abd 47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry Skrevet 8. mai 2017 #12 Del Skrevet 8. mai 2017 WOW. HAdde aldri betalt 500 vertfall. Støtter forslaget om å sende melding om at du fører over 100, eller at du sier du må melde avbud pga prisen. Hun må da lære at slikt ikke er greit (eier ikke folk sosiale antenner?!). 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #13 Del Skrevet 8. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å sende en sms og si noe sånt som "Oops, dette ble litt dyrere enn jeg hadde tenkt. Lever litt på sparebluss for tida, så må dessverre melde avbud, men håper dere får en strålende fest!". 500kr er mye mer enn jeg bruker på gaver til venner, så dette synes jeg var rimelig frekt. Kjenner du noen av de andre gjestene og kan høre hva de tenker og hva de skal gjøre? Anonymkode: 32b49...abd Det var et godt råd. Takk for det Jeg kjenner et par av gjestene, så kan se om jeg klarer å mote meg opp til å spørre hva de tenker. Er bare redd for å virke kjipt, eller at jeg ikke unner venninnen min en fest. Jeg er glad i feiringer selv, men det er en grunn til at jeg har dem hjemme. Hvem hadde ikke leid lokale for å slippe ryddingen hjemme? Forskjellen på meg og henne er at jeg hadde aldri krevd gjestene for noe som helst, og dermed innser at jeg ikke har råd til å leie lokale Hvordan bør jeg formulere meg? Sende en melding og skrive "Ser du skal i besøket til NN. Hva tenker du om summen som må betales inn? Litt mer enn jeg hadde tenkt å bruke på gave"? TS Anonymkode: 692ab...dd7 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #14 Del Skrevet 8. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å sende en sms og si noe sånt som "Oops, dette ble litt dyrere enn jeg hadde tenkt. Lever litt på sparebluss for tida, så må dessverre melde avbud, men håper dere får en strålende fest!". 500kr er mye mer enn jeg bruker på gaver til venner, så dette synes jeg var rimelig frekt. Kjenner du noen av de andre gjestene og kan høre hva de tenker og hva de skal gjøre? Anonymkode: 32b49...abd Jeg synes det blir feil og rart å signalisere at man synes slik oppførsel er helt ok, men at det er en selv og ens egen økonomi som er problemet her. Det er det jo IKKE. Det er ts som gjør en sosial faux pas. Om hun ikke får tilbakemelding på at det ikke er greit, lærer hun ikke. Jeg ville sagt ærlig ifra at dette ikke er greit, og derfor kommer jeg ikke. Av typen "oi, jeg var ikke klar over at det var inngangspenger da jeg takket ja, så da melder jeg avbud". Anonymkode: 17fba...e11 37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #15 Del Skrevet 8. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var et godt råd. Takk for det Jeg kjenner et par av gjestene, så kan se om jeg klarer å mote meg opp til å spørre hva de tenker. Er bare redd for å virke kjipt, eller at jeg ikke unner venninnen min en fest. Jeg er glad i feiringer selv, men det er en grunn til at jeg har dem hjemme. Hvem hadde ikke leid lokale for å slippe ryddingen hjemme? Forskjellen på meg og henne er at jeg hadde aldri krevd gjestene for noe som helst, og dermed innser at jeg ikke har råd til å leie lokale Hvordan bør jeg formulere meg? Sende en melding og skrive "Ser du skal i besøket til NN. Hva tenker du om summen som må betales inn? Litt mer enn jeg hadde tenkt å bruke på gave"? TS Anonymkode: 692ab...dd7 En uting å sladre med flere. Skriv det åpent inne på arrangementet, stå for egne meninger uten å måtte ha "støtten" i andre. Det får du sikkert uansett. Skriv bare "Dette ble litt dyrt for meg, jeg pleier ikke bruke halvparten en gang på gave " Skal garantere at flere kommenterer under og er enige. Så kan dere ta en åpen diskusjon, ikke en sånn bak ryggen hennes. Anonymkode: 6bd74...0f6 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #16 Del Skrevet 8. mai 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: En uting å sladre med flere. Skriv det åpent inne på arrangementet, stå for egne meninger uten å måtte ha "støtten" i andre. Det får du sikkert uansett. Skriv bare "Dette ble litt dyrt for meg, jeg pleier ikke bruke halvparten en gang på gave " Skal garantere at flere kommenterer under og er enige. Så kan dere ta en åpen diskusjon, ikke en sånn bak ryggen hennes. Anonymkode: 6bd74...0f6 Ok. Bør jeg formulere det slik da? Har ikke lyst til å framstå som kjip og sutrete heller. Kan jeg skrive. "Oj. Dette ble en litt dyrere gave enn jeg hadde tenkt. Skulle nesten tro det var rund dag. Jeg har dessuten allerede kjøpt en gave. Duger den som inngangspenger?" (og så kjøper jeg en flaske vin som noen over sa) TS Anonymkode: 692ab...dd7 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #17 Del Skrevet 8. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Bør jeg formulere det slik da? Har ikke lyst til å framstå som kjip og sutrete heller. Kan jeg skrive. "Oj. Dette ble en litt dyrere gave enn jeg hadde tenkt. Skulle nesten tro det var rund dag. Jeg har dessuten allerede kjøpt en gave. Duger den som inngangspenger?" (og så kjøper jeg en flaske vin som noen over sa) TS Anonymkode: 692ab...dd7 Jeg ville droppet "skulle nesten tro det var en rund dag". Det virker småfrekt, i tillegg til at det signaliserer at det hadde vært ok å oppføre seg slik om det var en rund dag. Jeg ville også ventet med å faktisk kjøpe den vinflasken til jeg så svaret fra venninnen... Om hun blir sur, fortjener hun ikke noen gave, ei heller at noen kommer på festen hennes. Anonymkode: 17fba...e11 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #18 Del Skrevet 8. mai 2017 Dette er virkelig det dummeste jeg noensinne har lest altså. Hadde en venninne av meg gjort det så hadde jeg gitt henne umiddelbar beskjed om hva jeg mener. Jeg bruker maks 150 kr i gave på venninner når det ikke er runde tall og det er gjerne i form av en vinflaske. Det er utrolig frekt å invitere til feiring for å så forlange at folk skal hoste opp 500 kr for hennes feiring. Ja, man kommer jo alltid med gave, men man kommer med gave etter lommeboka. Nei, slik oppførsel er helt usmakelig spør du meg. Nå er jeg ganske direkte og hadde sagt i fra, men skjønner at folk ikke syns slikt er lett. Men jeg kan garantere deg at 90% av de andre gjestene tenker nøyaktig det samme som deg. Anonymkode: b5ee6...164 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #19 Del Skrevet 8. mai 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Bør jeg formulere det slik da? Har ikke lyst til å framstå som kjip og sutrete heller. Kan jeg skrive. "Oj. Dette ble en litt dyrere gave enn jeg hadde tenkt. Skulle nesten tro det var rund dag. Jeg har dessuten allerede kjøpt en gave. Duger den som inngangspenger?" (og så kjøper jeg en flaske vin som noen over sa) TS Anonymkode: 692ab...dd7 Du virker kjipere av forslaget ditt! Det er frekt, og du trenger jo ikke gi en vinflaske i gave, den kunne du beholdt selv og gitt en hundrelapp. Skriv feks. "Oi, dette ble veldig dyrt, jeg pleier å gi ca en vinflaske i gave til bursdager. Enten må jeg trekke meg, eller så må det være greit med en hundrelapp fra min side." Anonymkode: 6bd74...0f6 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 8. mai 2017 #20 Del Skrevet 8. mai 2017 Hva i alle dager skal hun servere hvis alle skal betale 500 kroner hver? Hvor mange er invitert..? Jeg hadde nok meldt avbud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå