Gå til innhold

Tobakksskadeloven


mrs.s

Anbefalte innlegg

Vi har naboer i naboblokken som røyker som svamper ut av vinduet. Røyken stiger opp til oss, som resulterer i at vi ikke kan ha vinduene oppe uten å risikere å få leiligheten fylt med røyk, man skulle tro det var vi som satt og dampa.. 

28.Vern av barn mot passiv røyking

Barn har rett til et røykfritt miljø. Den som er ansvarlig for barn skal medvirke til at denne retten blir oppfylt.

Dette sier loven. Kan jeg dra den så langt å kreve at de sluttet å røyke ut av vinduet? Har et barn med astma, forøvrig har jeg også astma. 

Jeg forstår loven ikke er ment til det formålet, og at det virkelig er å tøye strikken, men er drit lei røyklukt og stress med lufting, heletiden passe på at det ikke kommer røyk inn.. 

Det er ikke så enkelt som å bare flytte.. 

Jeg har klaget til eier av bygget/utleier flere ganger, de sier de har tilskrevet og bedt de vise hensyn, får ikke snakket direkte med De, for når vi er ute i bakgården lukker de vinduet og gjemmer seg.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du overdriver. Tviler på at det er særlig skadelig. Selvsagt er det plagsomt med vond lukt, men det er nok også alt. Synes det er merkelig hvor mye rart folk klager over...de stakkars røykerne har jo omtrent blitt utstøtt. Jeg røyker ikke selv, og har også astma. Jeg er takknemlig over røykeforbud inne på offentlige steder, for en revolusjon for oss astmatikere å kunne gå på bar/restaurant uten å sitte å gispe etter pust i en sky av røyk! Men at de ikke skal få røyke ute, eller i sitt eget hjem, det synes jeg virkelig er å dra det langt.

Anonymkode: bba4a...a08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får lukke vinduet da. 

Anonymkode: f4a3b...da8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for 2 svar hvor ingen av dere svarte på det jeg spurte om..

Forøvrig så er det bevist mange ganger at sigarettrøyk er skadelig. Selv om du ikke drar røyken ut av sigaretten selv, men puster den inn..

 

Jeg synes forøvrig ikke det er å dra det for langt å kunne ha vinduer i eget hjem oppe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, mrs.s skrev:

Takk for 2 svar hvor ingen av dere svarte på det jeg spurte om..

Forøvrig så er det bevist mange ganger at sigarettrøyk er skadelig. Selv om du ikke drar røyken ut av sigaretten selv, men puster den inn..

 

Jeg synes forøvrig ikke det er å dra det for langt å kunne ha vinduer i eget hjem oppe. 

Sliter med det samme selv, bare at noen står og røyker rett utenfor vinduet mitt (er leieboer). Har sagt i fra før, og det tok slutt en periode før det var påan igjen. Og i pollensesongen når man som allergiker er ekstra sensitiv for alt (støv, midd, røyk osv), så er det ganske jævlig og man vil bare banke i vinduet og rope "dra til helvete". Han ødelegger jo inventaret mitt med den jævla røyken også. Men siden jeg skal flytte veldig snart nå så gidder jeg ikke å gjøre noe mer med det. 

Anonymkode: dafa3...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg ikke kan svare på spm ditt. Men I feel you. 

Anonymkode: dafa3...80d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, mrs.s skrev:

Vi har naboer i naboblokken som røyker som svamper ut av vinduet. Røyken stiger opp til oss, som resulterer i at vi ikke kan ha vinduene oppe uten å risikere å få leiligheten fylt med røyk, man skulle tro det var vi som satt og dampa.. 

28.Vern av barn mot passiv røyking

Barn har rett til et røykfritt miljø. Den som er ansvarlig for barn skal medvirke til at denne retten blir oppfylt.

Dette sier loven. Kan jeg dra den så langt å kreve at de sluttet å røyke ut av vinduet? Har et barn med astma, forøvrig har jeg også astma. 

Jeg forstår loven ikke er ment til det formålet, og at det virkelig er å tøye strikken, men er drit lei røyklukt og stress med lufting, heletiden passe på at det ikke kommer røyk inn.. 

Det er ikke så enkelt som å bare flytte.. 

Jeg har klaget til eier av bygget/utleier flere ganger, de sier de har tilskrevet og bedt de vise hensyn, får ikke snakket direkte med De, for når vi er ute i bakgården lukker de vinduet og gjemmer seg.. 

Nei. Bestemmelsen gjelder "den som er ansvarlig for barn". Følgelig omfattes kun foreldre, omsorgspersoner mv. Naboer faller klart utenfor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det burde forbys å grille utendørs. Jeg prøver å slanke meg og blir sulten av matlukten som setter seg overalt, Enda verre er det om de bruker grillkull, da får jeg lyst til å begynne å røyke!! 

Anonymkode: f4a3b...da8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei loven kan ikke brukes i dette tilfellet. Men det finnes andre måter å regulere det på. For eksempel hvis borettslaget tar det inn i sine vedtekter. 

I enkelte tilfeller kan regler om hensyn til naboen i naboloven benyttes, men det krever en nærmere utredning.

En artikkel i DinSide for noen år siden tok opp akkurat denne problemstillingen.

https://www.dinside.no/bolig/kan-naboen-royke-pa-balkongen/61815108

Anonymkode: 2fbe2...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...