Gå til innhold

Spleise med par


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg delte for en stund siden en taxi med et par. Da vi kom hjem til meg sto taksameteret på i overkant av 800 kroner, og jeg betalte 300. Altså godt over en tredjedel. Paret skulle noen hundre meter lenger bort, og fortsatte videre med taxien. I ettertid har jeg ad omveier fått vite at de var sure for at jeg betalte under halvparten? Men jeg forstår ikke hvorfor de evt skulle telle som en i denne sammenhengen? De kan vel ikke ha blitt fornærmet for at jeg ikke betalte for den ekstra strekningen de skulle? Eller? Snakket litt om dette med en venninne, og hun sa, vel, hvis du skulle spleiset på en gave med "Kari og Per", så ville du vel betalt halvparten? Men det ville jeg da ikke, jeg ville jo betalt en tredjedel? Hvordan tenker dere som er i et par, forventer dere at hvis dere spleiser med en enslig så betaler hun halvparten? 

Anonymkode: 28eab...212

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og et tilleggsspørsmål. Hvis dere var i det parets situasjon, og regningen sto på 900 når dere kom frem. Ville dere da betalt 600, slik at mine tipspenger evt forsvant? 

Anonymkode: 28eab...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Når jeg og samboeren min skulle spleise med pappa på bursdagsgave til min fetter betalte han halvparten. Tror jeg ville betalt halvparten i din situasjon også da taxi regningen din faktisk ville blitt på 800 om du ikke hadde delt taxi med dem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker man deler på antall husholdninger i taxien dersom man skal omtrent like langt. Synes du skulle ha betalt halvparten her.

Om du skulle ha sittet på 2 kilometer og de 5, så deler man på antall km.

 

Anonymkode: 8121f...186

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er rimelig at én person skal betale halvparten av en gave hvis tre personer skal spleise, det spiller ingen rolle om det er et par blandt dem.  Vi er en gjeng på seks personer som skal spleise på en gave nå. Det er to par og to single og det er helt naturlig å dele beløpet på seks personer og ikke på fire.

Når det gjelder taxituren så er min erfaring at personen som hopper av først er litt raus med pengene som overføres til den/de som sitter på til slutt. Betaler man taxien med kort er det uansett ikke noe driks.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:laugh: Nei!, de slapp billig unna! De skulle jo lengst. De blir ikke én person selv om de er et par, det er jo helt absurd. Man deler på antall personer, det er revnende likegyldig hvilken sivil status de har. 

Anonymkode: f5bf2...151

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker man deler på antall husholdninger i taxien dersom man skal omtrent like langt. Synes du skulle ha betalt halvparten her.

Om du skulle ha sittet på 2 kilometer og de 5, så deler man på antall km.

 

Anonymkode: 8121f...186

Hvorfor det når den ene husholdningen har en inntekt og den andre to? Hvorfor skal de som har to inntekter betale mindre pr stk? 

Anonymkode: f7f9c...c78

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det når den ene husholdningen har en inntekt og den andre to? Hvorfor skal de som har to inntekter betale mindre pr stk? 

Anonymkode: f7f9c...c78

Fordi det skal stoppes 2 steder, og det er bedre å betale 50% for å få sitte på sammen med noen mot 100% alene. Jeg har alltid betalt halvparten om jeg har sittet på med par, det er ikke deres feil at jeg er singel?

Anonymkode: 8121f...186

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, førstedamen skrev:

Når jeg og samboeren min skulle spleise med pappa på bursdagsgave til min fetter betalte han halvparten. Tror jeg ville betalt halvparten i din situasjon også da taxi regningen din faktisk ville blitt på 800 om du ikke hadde delt taxi med dem! 

De betaler jo også mindre når de spleiser med meg, det er jo noe av poenget med å spleise?

4 minutter siden, Serafina. skrev:

Jeg synes ikke det er rimelig at én person skal betale halvparten av en gave hvis tre personer skal spleise, det spiller ingen rolle om det er et par blandt dem.  Vi er en gjeng på seks personer som skal spleise på en gave nå. Det er to par og to single og det er helt naturlig å dele beløpet på seks personer og ikke på fire.

Når det gjelder taxituren så er min erfaring at personen som hopper av først er litt raus med pengene som overføres til den/de som sitter på til slutt. Betaler man taxien med kort er det uansett ikke noe driks.

Ja, var det jeg også tenkte, derfor rundet jeg opp til 300 sånn at jeg betalte godt over en tredjedel. Av summen hjem til meg, vel og merke, tanken slo meg ikke at de kan ha tenkt jeg skulle betale for resten av turen deres. Men regner med det ble ca en tredjedel selv hvis man regner sånn. 

Anonymkode: 28eab...212

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det skal stoppes 2 steder, og det er bedre å betale 50% for å få sitte på sammen med noen mot 100% alene. Jeg har alltid betalt halvparten om jeg har sittet på med par, det er ikke deres feil at jeg er singel?

Anonymkode: 8121f...186

Det var da en rar argumentasjon, selv hvis jeg hadde betalt 80% så hadde jo det vært "bedre" enn å betale 100%. Men hva mener du med "ikke deres feil at du er singel"? De taper jo ingenting på å spleise med deg, selv om de hadde spart mer på å dele med et annet par. Noe som ikke var aktuelt i denne situasjonen. Skal sies at jeg kun tok drosje fordi vi var tre stk til å dele, jeg hadde heller tatt bussen enn å legge ut 800. 

Anonymkode: 28eab...212

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker man deler på antall husholdninger i taxien dersom man skal omtrent like langt. Synes du skulle ha betalt halvparten her.

 

Anonymkode: 8121f...186

Så hvis ekteparet Per og Kari deler taxi med single Erna og Jens, og turen kostet 900 kroner, så skulle  Per og Kari betale 150 hver, mens Erna og Jens måtte ut med 300 hver? 

Interessant at det er ulike oppfatninger, neste gang noen ber meg spleise skal jeg sørge for å ha klarhet i hva som menes før jeg sier ja. Man vil jo ikke betale dyrt og i tillegg bli sittende med dårlig samvittighet eller rykte som gjerrig. Forstår jo hvorfor paret spurte meg om å dele, hvis tankegangen deres var "Eva er singel, da kommer vi oss hjem for kun 200 spenn hver og hun tar halve regninga!" :) 

Anonymkode: 28eab...212

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxi deles på antall husholdninger.

Gaver deles på antall hoder.

Anonymkode: 7e7fe...9ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taxi deles på antall hoder, gaver deles på antall husholdninger.

Man gir da ikke noe større gave selv om man er to? Det er jo gjerne én i paret som er familie/venn med mottaker, den andre bare "er med på kortet". 

Anonymkode: 7d25a...a34

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og et tilleggsspørsmål. Hvis dere var i det parets situasjon, og regningen sto på 900 når dere kom frem. Ville dere da betalt 600, slik at mine tipspenger evt forsvant? 

Anonymkode: 28eab...212

Man tipser ikke i taxi i Norge, så det ville ikke falt meg inn at du hadde tipset. Altså ville jeg betalt det som stod igjen, ja.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker man deler på antall husholdninger i taxien dersom man skal omtrent like langt. Synes du skulle ha betalt halvparten her.

Om du skulle ha sittet på 2 kilometer og de 5, så deler man på antall km.

Anonymkode: 8121f...186

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det skal stoppes 2 steder, og det er bedre å betale 50% for å få sitte på sammen med noen mot 100% alene. Jeg har alltid betalt halvparten om jeg har sittet på med par, det er ikke deres feil at jeg er singel?

Anonymkode: 8121f...186

Denne argumentasjonen gir ingen mening for meg. Det er ikke din feil at de er i et forhold heller, hva har sivil status og skyldfordeling med saken å gjøre? Hvis tre personer skal hjem i samme taxi, synes jeg det er naturlig at de tre deler regningen.

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis ekteparet Per og Kari deler taxi med single Erna og Jens, og turen kostet 900 kroner, så skulle  Per og Kari betale 150 hver, mens Erna og Jens måtte ut med 300 hver? 

Anonymkode: 28eab...212

Nettopp! Det gir ingen mening for meg!

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Taxi deles på antall husholdninger.

Gaver deles på antall hoder.

Anonymkode: 7e7fe...9ca

Hvorfor?

Anonymkode: 72a6b...150

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr hode. Selvsagt. Dersom jeg deler taxi med familien Olsen på 6 stk, skal jeg da seff ikke betale 50 %. Eller ta andre ting, som middag, en flaske vin etc, man betaler pr hode. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Silfen skrev:

Pr hode. Selvsagt. Dersom jeg deler taxi med familien Olsen på 6 stk, skal jeg da seff ikke betale 50 %. Eller ta andre ting, som middag, en flaske vin etc, man betaler pr hode. 

Så om du blir med i taxi med en alenemor med to barn, lar du henne betale for 3, selvom dere skal like langt?  Gud så frekt! 

Anonymkode: 2a45e...3a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde self betalt halvparten. Alene måtte jeg ha ut med over 800,-

Ufattelig at folk gidder å være smålig når beløpene er såpass små. Tør ikke tenke på hvilket rabalder det er ved større summer.

Anonymkode: 80ef3...c8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så om du blir med i taxi med en alenemor med to barn, lar du henne betale for 3, selvom dere skal like langt?  Gud så frekt! 

Anonymkode: 2a45e...3a8

Silfen svarer sikkert for seg selv, men jeg er enig med henne i første svaret hennes. 

Men, er det en alenemor med barn så er det en person med inntekt, og da er det en som skal betale. Ikke tre. Barn betaler ikke for seg. 

Anonymkode: f0212...7b7

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Silfen svarer sikkert for seg selv, men jeg er enig med henne i første svaret hennes. 

Men, er det en alenemor med barn så er det en person med inntekt, og da er det en som skal betale. Ikke tre. Barn betaler ikke for seg. 

Anonymkode: f0212...7b7

Men hvorfor det? Jeg ser ikke logikken. I en taxi betaler man jo akkurat det samme uansett hvor mange som sitter på. 

Anonymkode: 2a45e...3a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor det? Jeg ser ikke logikken. I en taxi betaler man jo akkurat det samme uansett hvor mange som sitter på. 

Anonymkode: 2a45e...3a8

Det er ulike satser avhengig av hvor mange det er i taxien, så det er dyrere jo flere man er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...