Gå til innhold

Arbeidspraksis og betaling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Får antakeligvis tilbud om arbeidspraksis nå, sliter med å få jobb og denne praksisen skal gi relevant erfaring. Vil kun få 7000 i måneden regnet jeg ut, men om jeg hadde fått sosialstøtte fra NAV hadde jeg fått 10000, stemmer dette? Kan jo ikke overleve på så lite. Og er det noen som vet noe om arbeidstid når man er i praksis? Er det vanlig å jobbe 8-4 ? Har skjønt at det ikke har noen å si for betalingen om man er 5 eller 8 timer

Anonymkode: 4ed00...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har blitt en brikke i NAVs spill. Lykke til med å bli utnyttet av en arbeidsgiver. Er du en av de heldige lotto vinnerne så har du fått en arbeidsgiver som ikke har mye gjennomtrekk og som verdsetter mennesker og ikke kun for profitt. 

Har selv vært i arbeidspraksis i NAV flere ganger og det ble lovet gull og grønne skoger. Fikk ikke engang sluttattest der jeg jobbet gratis i flere måneder, enda både jeg og NAV har purret flere ganger i flere år. Sier litt om hvor frekke arbeidsgivere er i dagens samfunn.

Anonymkode: 63abf...ae4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om arbeidsplassen og den er bra :) lurer mest på det med betaling 

Anonymkode: 4ed00...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er gjennom NAV, får du ikke lønn, men stønad, for å delta. Det er så lite at du vil ha rett på supplerende sosialstønad, men du må søke om det. Du kan velge selv hvor mange timer du skal jobbe. Det er lite sannsynlig at denne typen arbeidspraksis vil lede til fast jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om noen som får livsopphold fra sosialen på 10.000,(da må det være boutgifter i tillegg) i kommunen min ligger satsen på rett under 6000 kr i mnd. Og det blir brukt som lokkemiddel at man får mer i tiltakspenger.  

 

Uansett kan man få supplerende fra nav til husleie feks. Men ikke til ekstra livsopphold. 

Anonymkode: 92181...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet som miljøterapeut og derfor vært med på flere intervjuer med klienter som har fått arbeidspraksis, og har til og med hørt arbeidsgivere åpent fortelle at de ikke kan ansette som mange da de aldri ville hatt bruk for folk i praksis, akkurat som om de gjør kandidatene og samfunnet en tjeneste ved å ta imot gratis arbeidskraft. Det hele er dessverre bare utnytting og en av de store grunnene ti lat jeg ikke orket å jobbe som miljøterapeut lenger, siden jeg ser hvordan systemet bare utnytter folk som ikke klarer seg selv. Noen få "heldige" som står på hardt og som samtidig ikke har noen forutsetning for å finne noe annet  får fast ansettelse, mest fordi de er prisgitt den arbeidsplassen og kan utnyttes like hardt på luselønn. Systemet er dessverre pil råttent, men er du heldig så kan arbeidsplassen være fin med mennesker som i det minste kan gi deg god opplæring og hjelpe deg å bli mer selvstendig så du kan komme deg ut av systemet på sikt. Men det er utnytting, så ikke ha noe forventinger om lønn eller jobb etter fullført kontrakt.

Anonymkode: 280bc...0aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det hvis jeg sier at jeg ikke vil? Mister jeg alle rettigheter på NAV da? Har ikke fått noe særlig av NAV nå, for har jobbet så mye som mulig på to forskjellige plasser og klart meg helt greit. Trenger ikke plassen for å sjekke om jeg klarer full jobb, men er for referansens skyld isåfall.

Anonymkode: 4ed00...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare sia t på min arbeidsplass har vi ansatt i alle fall tre personer som kom gjennom arbeidspraksis fra NAV. Det er ikke alle som utnytter systemet, så jeg synes du skal benytte muligheten du har fått, TS.

Anonymkode: b34f8...c97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan hende du mister rettigheter hvis du nekter å delta på tiltak. Du må ha en god grunn til å nekte, men at tiltaket er meningsløst er dessverre ikke en god grunn sett fra NAVs synspunkt. Du må enten ha legeerklæring eller finne jobb selv.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en annen også som blir vurdert til jobben, har ikke bestemt meg for om jeg vil ha den enda. Så kan jo si at jeg syns han heller skal få muligheten da :/ vil ikke miste retten til støtte dersom jeg skulle trenge det

Anonymkode: 4ed00...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få sosialstønad skal alle andre utveier være prøvd. Takker du da nei til stønad for arbeid takker du i praksis nei til sosialhjelp.

Livsoppholdssats for en enslig voksen ligger i 2017 på 5950,- i måneden pluss eventuell husleie.

Arbeidstiden kommer an på arbeidstiden på praksisplassen og hva som blir avtalt med NAV. Mitt inntrykk er at dersom man går f.eks. fem timer om dagen, og det ikke er helsemessige grunner til dette, regnes timene vanligvis om til hele dager. Tre dager med fem timers arbeid gir da samme utbetaling som to dager med 7.5 timers arbeid.

Dersom du spekulerer i å heller motta sosialstønad må du huske på at fra 1. januar i år MÅ alle kommuner ha et aktivitetskrav til alle under 30 år. Det varierer veldig hva dette går ut på i ulike kommuner, alt fra et par timers oppmøte tre dager i uken til fulle arbeidsdager hver dag med arbeid i f.eks. grøntprosjektgrupper (jobbe utendørs).

Har du husleie bør du søke bostøtte fra Husbanken. Kjapt og enkelt skjema å fylle ut på nettsidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekulerer ikke i å motta sosialstønad, vil studere master og jobbe på siden, men må få mer jobb for at det skal gå. Sosialstønad er bare siste utvei.

Anonymkode: 4ed00...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke supplerende sosial stønad ved siden av. Tiltakspengene fungerer  etter hvor mye du jobber. 355 kr dagen mener jeg. Du får kun betalt for de dagene du jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i tiltak gjennom nav, og får ca 5000 i måneden. Ettersom dette er satsen for sosial stønad her jeg bor får jeg ingenting i tillegg.. Er det rett? Kommer til å ende med massiv gjeld, da dette ikke går rundt uansett hva jeg kutter i budsjettet.

Anonymkode: 24e4f...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i tiltak gjennom nav, og får ca 5000 i måneden. Ettersom dette er satsen for sosial stønad her jeg bor får jeg ingenting i tillegg.. Er det rett? Kommer til å ende med massiv gjeld, da dette ikke går rundt uansett hva jeg kutter i budsjettet.

Anonymkode: 24e4f...47a

Du kan som regel søke på diverse støttepenger på sosialstøtte. Som for eks å få dekket reisekostnad til praksis.

Anonymkode: 1f2ec...e38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på de negative sytekoppene som ikke skjønner hva arbeidspraksis er. Arbeidspraksis har aldri vært ment å skulle ende med ansettelse, man skal gå i tillegg til de fast ansatte, og dersom man får selvstendige vakter og ansvar må man ta opp dette med Nav, for det er misbruk av ordningen. Du sier dette er relevant erfaring, så det er jo kjempeflott å få det, og få muligheten til å gjøre en bra jobb og fiske med seg en oppdatert referanse. 

Rent økonomisk vil du fortsette å få sosialsatsen din, dersom denne er høyere enn dagsatsen. Hvor mye du vil jobbe varierer, men det er sjelden fulltid. Du kan også argumentere med at du trenger en dag eller to i uka på å søke vanlige jobber, dette må du avtale med Nav og praksistedet. Du kan ikke bruke sosialstønad som tilskudd til studier, da må du søke Lånekassen. 

Anonymkode: 01f40...c2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan godt jobbe en god del, men må jo nesten ha tid og overskudd til jobbsøking, må jo også innrømme at 8 tiner hver dag for så lite lønn er litt lite motiverende. Får nok vite om jeg får tilbudet i løpet av uka :)

Anonymkode: 4ed00...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/6/2017 den 10.15, Pringle skrev:

Det er lite sannsynlig at denne typen arbeidspraksis vil lede til fast jobb.

Hæ? Jeg har vært på AAP hele to ganger. Første gang ønsket jeg arbeidspraksis i butikk. Jeg fikk relevant erfaring, og fikk jobb i butikk. Siste gang ble jeg syk mens jeg studerte. Jeg valgte praksis i it-bransjen ettersom det var der jeg hadde en påbegynt utdannelse. Jeg fikk helt klart relevant arbeidserfaring, og jobb. Håper å bli ferdig med utdannelsen en gang i fremtiden, om jeg klarer det. Jobb passer meg bedre enn så lenge.

Jeg tviler på at jeg er et spesielt tilfelle selv om det har fungert for meg to ganger. Jeg er ganske sikker på at dersom du får være med å velge hvilke områder du ønsker praksis innen, så er det relevant arbeidserfaring og du har gode muligheter for jobb enten i den aktuelle bedriften eller en annen. Jeg kan ikke si jeg er spesielt begavet. Middels karakterer, sykdom og middel arbeidskapasitet. Halvferdig utdannelse. Ikke akkurat et kupp. Fikk jobb innen et kjent it-firma likevel, og tror ikke jeg hadde klart å få noen praksisplass om det ikke var for NAV.

Anonymkode: ec409...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Jeg har vært på AAP hele to ganger. Første gang ønsket jeg arbeidspraksis i butikk. Jeg fikk relevant erfaring, og fikk jobb i butikk. Siste gang ble jeg syk mens jeg studerte. Jeg valgte praksis i it-bransjen ettersom det var der jeg hadde en påbegynt utdannelse. Jeg fikk helt klart relevant arbeidserfaring, og jobb. Håper å bli ferdig med utdannelsen en gang i fremtiden, om jeg klarer det. Jobb passer meg bedre enn så lenge.

Jeg tviler på at jeg er et spesielt tilfelle selv om det har fungert for meg to ganger. Jeg er ganske sikker på at dersom du får være med å velge hvilke områder du ønsker praksis innen, så er det relevant arbeidserfaring og du har gode muligheter for jobb enten i den aktuelle bedriften eller en annen. Jeg kan ikke si jeg er spesielt begavet. Middels karakterer, sykdom og middel arbeidskapasitet. Halvferdig utdannelse. Ikke akkurat et kupp. Fikk jobb innen et kjent it-firma likevel, og tror ikke jeg hadde klart å få noen praksisplass om det ikke var for NAV.

Anonymkode: ec409...b50

Så flott:)  Men...Ikke alle som får tilbud om tiltak går på aap, og det er også ulike tiltak.  F.eks så er jeg en av de som ikke går på aap.. Har hatt et tiltak gjennom jobbklubb- og deretter praksisplass..- hvor jeg jobbet fulltid morgen og kveldvakt..fikk skryt, men ingen fast jobb.. Det gikk ca et år og nå er jeg havnet i annen type tiltak - gjennom IA-bedrift.. som skal avklare litt veien for meg videre..Krysser fingrene for at de klarer bedre jobb enn nav har gjort. Likevel er det nav jeg dessverre må søke stønad ifra, og de svarer ikke mye omkring det bestandig.. MEN- det virker allfall som dette firmaet er litt mer intr i meg som person og tar det derfra istedetfor under samme kam som alle andre:) 

Anonymkode: 61d09...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke få praksis i offentlig institusjon. Der er det vanskelig at det blir jobb ut av det..

Anonymkode: 223ee...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...