AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #61 Del Skrevet 6. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, vi som står på og jobber så alle tøy og remmer så vidt holder hadde jo også hatt behov for en pause eller litt mer fritid for å kunne besøke familie, eller være for seg selv. Har f. eks. ikke hatt skikkelig sommerferie på 6 år, fordi vi som står på stadig må fylle inn for andre som er sykemeldte. Men nå er det nok, og fagforeningssak og potensiell anmeldelse venter. Hele velferdssamfunnet i Norge blir mer og mer kvalmt, der noen utvalgte lever livet på bekostning av de som står på 24/7. Det er et tegn på at det er litt for gode sykelønnsordninger osv. i Norge. Anonymkode: 1c401...6b8 sorry men hva har dette med folk som er sykmeldte og har reelle sykemeldinger å gjøre`? Du får heller stå på dine egne krav, gå til din sjef, LO. Hvorfor har ikke du hatt din ferie du har krav på og sutrer over at du ikke har tatt din ferie? Det går vel mer på at du ikke vil eller ikke er i stand til å stå på dine egne krav. Anonymkode: 33687...115 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #62 Del Skrevet 6. mai 2017 Jeg lurer på om de som synes at det er helt innenfor å gå på byen når man er sykemeldt er de samme som sliter med å få seg jobb? Da jeg fikk referanse for å få den siste jobben min, var noe av det den forrige arbeidsgiveren min sa at jeg ikke hadde vært sykemeldt en eneste dag de årene jeg jobbet for han. Dette hadde jeg ikke tenkt over, men det er faktisk sant. Det gjelder fortsatt, flere år etter. Jeg har vært forkjølet, hatt vondt i hodet osv., men i min verden skal det mye til for å bli sykemeldt. Hvis dere har slike holdninger, og sliter med å få jobb, ikke klag. Jeg ville ikke ansatt noen som var borte fra jobben over en lav sko. Og er man borte fra jobben, går man ikke på byen, slik er det bare. Uansett årsak, psykisk eller senebetennelse eller rygg, kan man gå på byen, kan man gå på jobb. Ellers er man ikke syk nok til å være hjemme. Anonymkode: 63a75...606 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 6. mai 2017 #63 Del Skrevet 6. mai 2017 Jeg skjønner ikke helt at folk ikke tenker mer over hvilke signaler det de legger ut på Facebook gir. Sier man at man er sykemeldt på grunn av ryggen så er det naturlig at noen reagerer når de legger ut bilder av at de er ute på byen. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #64 Del Skrevet 6. mai 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts burde være glad på hennes vegne at hun får til å gjøre noe positivt til tross den kjipe situasjonen med å være sykemeldt istedet for å bli bitter. Empati og forståelse much? Anonymkode: b1f9a...b0c Hvorfor blander du inn engelsk på slutten? Den sykemeldte burde skamme seg og vise empati og forståelse, much of it. Anonymkode: 70f50...51a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #65 Del Skrevet 6. mai 2017 2 minutter siden, The Kitten skrev: Jeg skjønner ikke helt at folk ikke tenker mer over hvilke signaler det de legger ut på Facebook gir. Sier man at man er sykemeldt på grunn av ryggen så er det naturlig at noen reagerer når de legger ut bilder av at de er ute på byen. Hvorfor? Ved flere typer ryggplager er det værste man gjør for ryggen å sitte i ro, og bevegelse må til for å bli bra. Anonymkode: 716fb...943 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 6. mai 2017 #66 Del Skrevet 6. mai 2017 Her er jeg nok litt dobbel. Som kollega hadde jeg kanskje kjent litt på mistenksomhet og irritasjon men likevel latt tvilen komme henne tilgode og tenkt at det kan være mer som ligger bak. Men hadde jeg selv vært sykemeldt, uansett årsak, hadde jeg holdt en lav profil på sosiale medier og ikke dratt ut på byen. Jeg ser ikke noe galt i å verken dra på butikken eller gå en tur på kafe med venner når man er sykemeldt, da det kan være god medisin og noe man gjør i en god periode. Men å dra ut på byen og danse, og snappe til folk hvor gøy man har det, det synes jeg er å dra det langt. Det krever en god del mer energi å dra ut på byen og danse enn å bare dra en tur på kafe. Det er dessuten noe provoserende ved å skryte av "fritiden" sin når man er sykemeldt og vet at kollegaer jobber ekstra hardt for å ta over for deg. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 6. mai 2017 #67 Del Skrevet 6. mai 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? Ved flere typer ryggplager er det værste man gjør for ryggen å sitte i ro, og bevegelse må til for å bli bra. Anonymkode: 716fb...943 Så de eneste alternativene man har er å enten sitte i ro eller dra ut på byen og danse? Hva med å gå seg en tur, eller bare bedrive annen lett trening og aktivitet? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QQbaby Skrevet 6. mai 2017 #68 Del Skrevet 6. mai 2017 (endret) 2 timer siden, tussi84 skrev: Hva mener du at en med vond rygg skal Gjøre da? Ligge på sofaen hele dagen? Sitte? Jeg har vært sykemeldt før en periode for vond rygg, og fikk beskjed av legen av å bevege meg mest mulig når jeg klarte samt trene ryggen Du ville da spurt meg hvorfor jeg ikke var på jobb siden jeg klarte jo å bevege meg? Jo jeg var sykemeldt fra jobben fordi belastingene jeg hadde i løpet av arbeidsdagen gjorde ryggen min enda verre slik at ryggen ikke ble bedre. Ved hjelp av å være sykemeldt 100 prosent, og føle legens råd så ble jeg mye bedre. Jeg trappet gradvis opp arbeidet igjen og kom tilbake i full jobb ettervært den gangen. Men det er ikke gitt at denne kollegaen det snakkes om her faktisk har vondt i ryggen. Det kan være noe psykisk. Jeg personlig ville nok ikke gått på byen om jeg var sykemeldt, men hadde jeg vært sykemeldt i flere mnd så kunne jeg tatt meg en tur om helsen tillot det. Her er det jo snakk om 2 uker bare. Nei, det jeg sier er at man ikke skal luke i blomsterbeddet eller dra på byen for å danse dersom man er sykmeldt for dårlig rygg. Gjør man det så er man etter min mening frisk nok i ryggen til også å dra på jobb. Er man sykmeldt pga. vond rygg så skal man ikke bruke sykemeldingsperioden på ting som kan anstrenge ryggen ytterligere, det blir helt feil. Endret 6. mai 2017 av QQbaby 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppah00 Skrevet 6. mai 2017 #69 Del Skrevet 6. mai 2017 Aldri i livet om jeg hadde dratt på byen hvis jeg var sykemeldt! Hadde vært dumt å bumpet inn i kolleger eller sjefen da. Nei det hadde jeg ikke turt. Folk snakker. Men uansett er ikke dette du har noe med. Det er jo ikke sikkert det er ryggen hun er sykemeldt for. Kan være andre ting. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #70 Del Skrevet 6. mai 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Slutte å bry deg om andre. Anonymkode: 406c0...884 Som om det hjelper i det store og hele. Anonymkode: 7d2ad...edf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #71 Del Skrevet 6. mai 2017 1 time siden, QQbaby skrev: Nei, det jeg sier er at man ikke skal luke i blomsterbeddet eller dra på byen for å danse dersom man er sykmeldt for dårlig rygg. Gjør man det så er man etter min mening frisk nok i ryggen til også å dra på jobb. Er man sykmeldt pga. vond rygg så skal man ikke bruke sykemeldingsperioden på ting som kan anstrenge ryggen ytterligere, det blir helt feil. Faktisk er det dummeste du kan gjøre å sitte still om du har vond rygg. Noe aktivitet er bra for den http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse/ryggeksperter-gaa-paa-jobben-med-vondt-i-ryggen/a/10147596/ Anonymkode: a3daa...2b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #72 Del Skrevet 6. mai 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Når man er sykemeldt over tid så betyr det ikke at man ligger i senga hele tiden vettu. Og selv uansett hvor vondt man har blir det deprimerende å ikke gjøre noen verdens ting så det er jo veldig positivt at hun greier å få strikket og vært litt i hagen, så hun ikke skulle komme ned i en dyp depresjon også (for det gjør man nemlig av å ikke gjøre noen verdens ting). Jeg har vært mye sykemeldt og kan si at særlig de periodene jeg har vondest i kroppen og får til minst, er jeg så takknemmelig for det jeg får til at jeg poster det på facebook og fremstiller meg som at alt er bra i en positiv post, rett og slett fordi jeg har klart å mestre den ene tingen og trenger å normalisere meg og ikke sykegjøre meg , for å løfte opp meg selv. Å dra på byen å drikke bort smertene, den ene dagen eller de tre timene av hele uka man faktisk er i form nok er veldig forståelig for meg som har vært der! At hun ser frisk ut i tre timer på byen eller poster bilder av de ti minuttene hun har greid å gjøre hagearbeid betyr ikke at hun er frisk til å være 8 timer i strekk på jobb! Hva vet du om hun ligger hjemme med helvetes vondt alle timene du ikke ser hun og alle timene hun ikke har postet hva hun mestret den dsgen på facebook?! Og at hun er mye aktiv på sosiale medier når man er hjemme og sykemeldt sier også seg selv, hva ellers skal man gjøre når man er for syk til å være sosial på andre måter (ja foruten de tre timene av 24 timer x 7 den siste uka hun bare har vært hjemme og hun drikker i dag ) og for syk til å dra på jobb eller trening eller hobbyen sin? Er lov å faktisk tenke litt!!! Anonymkode: b1f9a...b0c Angrep er det beste forsvar. Jeg har selv vært sykemeldt - ryggproblemer som gjorde at jeg hadde problemer med å sitte og da gikk jeg IKKE UT AV HUSET av den enkle grunn at man skal ha en jævlig god unnskyldning (det har man som regel ikke) til å påstå at "jammen jeg må jo få kose meg på byen selv om legen sa jeg må være i ro!" Jeg blir provosert at folk faktisk misbruker systemet. Kan man gå ut på byen/jobbe i hagen med "ryggproblemer" kan man jobbe. Anonymkode: 7d2ad...edf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QQbaby Skrevet 6. mai 2017 #73 Del Skrevet 6. mai 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faktisk er det dummeste du kan gjøre å sitte still om du har vond rygg. Noe aktivitet er bra for den http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse/ryggeksperter-gaa-paa-jobben-med-vondt-i-ryggen/a/10147596/ Anonymkode: a3daa...2b6 Selvsagt er det dumt å sitte stille om man har vondt i ryggen. Men er forskjell på lett aktivitet/trening, og det å utsette ryggen for belastning som gjør vondt værre (slik som dans og hagearbeid). Så enig at noe aktivitet er bra. Men tungt hagearbeid og dans på byen kan umulig være bra for en vond rygg, det skjønner da hvem som helst. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #74 Del Skrevet 6. mai 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: En på min avdeling har vært sykemeldt i en uke og skal fikk beskjed om at hun blir sykemeldt ut neste uke. Sykemeldingen gjelder ryggen og hun har selv fortalt hvorfor hun er borte. Jeg har måttet ta nesten alle hennes vakter for at det skal gå opp (jobber i barnehage) med faste på tidlig og senvakt. Litt urettferdig fordelt men ped.leder må hente i en annen barnehage og da kan hun ikke ha senvaktene. Uansett, denne sykemeldte kollegaen har vært ganske så aktiv på sosiale medier denne perioden, ikke måte på hva hun har fått til i både hage og av strikkeplagg. Og for å toppe det hele kommet snap i sted at hun er på byen pg skal man dømme ut i fra humøret og dansingen virker ryggen mye bedre😑 Jeg sitter jeg lys våken etter å ha kollapset på sofaen etter middag og klarer ikke å sovne igjen. Og med ei uke bestående av store skuffelser fordi jeg ikke har hatt overskudd til å være med ungene mine på samme måte... Anonymkode: a8cff...12b Har dere kun tidlig og seinvakt på avdelingen? Ikke mellomvakt? Er det kun en avdeling? Klarerte pedagogisk leder det med barnehagen før hun begynte å jobbe der at hun ikke kunne ta seinvakter? Greit at man skal legge tilrette, men det er ikke noen selvfølge. Hva om flere på avdelingen har samme behovet? Er det slik at du ts måtte dekke opp både tidlig og seinvakt hele uka? Kan pedlederen ha tidligvaktet da, hvis hun må levere i barnehage før jobb? Jeg tenker at det måtte gå an å få til en litt mer rettferdig ordning slik at det ikke er de samme personene som ALLTID må jobbe seinvakt og som ALLTID må jobbe ekstra. Jeg jobber selv i treavdelings barnehage med tildels mye fravær. Noe som selvsagt går utover oss som er på jobb. Det er frustrerende til tider. Men vi har jo f eks også ønsket sykemeldte kollegaer velkommen til å bli med oss på julebord dersom de klarer det. Men det er en balansegang. Skjønner det kan være provoserende å se alt enkelte finner overskudd til mens de er sykmeldt mens man selv må jobbe ekstra hardt. Men jeg synes ikke at de som er sykemeldt skal måtte sitte hjemmebhele tiden. Men personlig ville jeg ikke lagt ut festbilder i sosiale media mens jeg er syk fea jobb. Anonymkode: dfddd...42c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hurepoix Skrevet 6. mai 2017 #75 Del Skrevet 6. mai 2017 (endret) Legger hun det ut i alle SOME-kanaler virker det jo som om hu vil ha respons på det. TS burde jo ha kommentert: - Fint du har overskudd, selv ligger jeg som et vrak på sofaen etter å ha tatt vaktene dine. Kanskje en idé å danse med barna på jobb dersom dansing er bra for ryggen din? Ikke noen anklager eller direkte kritikk, bare liksom-naive, liksom-konstruktive utspill. Endret 6. mai 2017 av Hurepoix 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #76 Del Skrevet 6. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Angrep er det beste forsvar. Jeg har selv vært sykemeldt - ryggproblemer som gjorde at jeg hadde problemer med å sitte og da gikk jeg IKKE UT AV HUSET av den enkle grunn at man skal ha en jævlig god unnskyldning (det har man som regel ikke) til å påstå at "jammen jeg må jo få kose meg på byen selv om legen sa jeg må være i ro!" Jeg blir provosert at folk faktisk misbruker systemet. Kan man gå ut på byen/jobbe i hagen med "ryggproblemer" kan man jobbe. Anonymkode: 7d2ad...edf Det kan være helt andre ting emm ryggen som er problemet. Sykdom er privat og å si ryggen til kolleger er vanlig for å slippe å utlevere seg. Anonymkode: b1f9a...b0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #77 Del Skrevet 6. mai 2017 Kanskje hun har vært livmoropperert tre dager forrige uke og skal til ny operasjon. Eller at man tidvis er psykotisk. Er ikke sånn man utdyper til kolleger og det skjønner jeg godt når man ser hvor mye enkelte av dere sladrer synser og blander dere i privatlivet til folk Anonymkode: b1f9a...b0c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #78 Del Skrevet 6. mai 2017 Og nei jeg er ikke unnasluntrer fordi jeg ber ts passe sine egne saker. Jeg er kronisk syk og låst til rullestol for det med meste men em dag hver andre eller tredje måned greier jeg å gå uten at det kjennes som at kroppen skal eksplodere av smerter, og da er det viktig for meg å prøve å gjøre normale ting og slå seg løs når jeg ellers sitter å griner fordi jeg må ha hjelp til å dusje hver uke. Siden jeg ikke har 30 dager i mnd å ta av men kanskje 10 dager i året så er byen og fest den beste settingen til å faktisk møte alle vennene mine siden jeg ikke kan møte kari på onsdag og live på fredag og annika på mandag. Da sier jeg til alle kom dit og dit så samles vi hele gjengen den gangen i halvåret jeg greier istedet for at det skal måtte gå 8 år mellom hver gang jeg er med en og en venn. Dere gjør meg kvalm som dere synser. Håper dere blir rammet av sykdom og hjemmeværenhet selv så skjønner dere det ikke er noe man gjør for å unnasluntre selvom den ene gangen hver tredje måned jeg ikke trenger rullestolen og er første gang jeg kommer meg ut i offentligheten ser jeg frisk ut. Dere vet ikke en dritt om hvordan noen har det når dere ikke ser dem. Og alle prøver å ignorere krypende symptomer når og kan bite tenna sammen en time eller to . Ingen går ut i offentligheten for å hyle av smerter og fortelle alle hvor ille man har det. Anonymkode: b1f9a...b0c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QQbaby Skrevet 7. mai 2017 #79 Del Skrevet 7. mai 2017 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Og nei jeg er ikke unnasluntrer fordi jeg ber ts passe sine egne saker. Jeg er kronisk syk og låst til rullestol for det med meste men em dag hver andre eller tredje måned greier jeg å gå uten at det kjennes som at kroppen skal eksplodere av smerter, og da er det viktig for meg å prøve å gjøre normale ting og slå seg løs når jeg ellers sitter å griner fordi jeg må ha hjelp til å dusje hver uke. Siden jeg ikke har 30 dager i mnd å ta av men kanskje 10 dager i året så er byen og fest den beste settingen til å faktisk møte alle vennene mine siden jeg ikke kan møte kari på onsdag og live på fredag og annika på mandag. Da sier jeg til alle kom dit og dit så samles vi hele gjengen den gangen i halvåret jeg greier istedet for at det skal måtte gå 8 år mellom hver gang jeg er med en og en venn. Dere gjør meg kvalm som dere synser. Håper dere blir rammet av sykdom og hjemmeværenhet selv så skjønner dere det ikke er noe man gjør for å unnasluntre selvom den ene gangen hver tredje måned jeg ikke trenger rullestolen og er første gang jeg kommer meg ut i offentligheten ser jeg frisk ut. Dere vet ikke en dritt om hvordan noen har det når dere ikke ser dem. Og alle prøver å ignorere krypende symptomer når og kan bite tenna sammen en time eller to . Ingen går ut i offentligheten for å hyle av smerter og fortelle alle hvor ille man har det. Anonymkode: b1f9a...b0c Er forskjell på å være hjemmeværende kronisk syk som du er, og det å få sykemelding for en vond rygg som viser seg å ikke være så vond likevell. Sistemevte er det jeg kaller unnasluntrere, de som skaffer seg sykemelding når de egentlig er friske nok til arbeid. Og hvorfor ønsker du andre vondt fordi du selv er kronisk syk? Når du er så syk som du beskriver her så burde du hatt nok empati til å forstå at dette ikke er noe man unner andre mennesker å få. Endret 7. mai 2017 av QQbaby 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #80 Del Skrevet 7. mai 2017 På 6.5.2017 den 1.17, AnonymBruker skrev: En på min avdeling har vært sykemeldt i en uke og skal fikk beskjed om at hun blir sykemeldt ut neste uke. Sykemeldingen gjelder ryggen og hun har selv fortalt hvorfor hun er borte. Jeg har måttet ta nesten alle hennes vakter for at det skal gå opp (jobber i barnehage) med faste på tidlig og senvakt. Litt urettferdig fordelt men ped.leder må hente i en annen barnehage og da kan hun ikke ha senvaktene. Uansett, denne sykemeldte kollegaen har vært ganske så aktiv på sosiale medier denne perioden, ikke måte på hva hun har fått til i både hage og av strikkeplagg. Og for å toppe det hele kommet snap i sted at hun er på byen pg skal man dømme ut i fra humøret og dansingen virker ryggen mye bedre😑 Jeg sitter jeg lys våken etter å ha kollapset på sofaen etter middag og klarer ikke å sovne igjen. Og med ei uke bestående av store skuffelser fordi jeg ikke har hatt overskudd til å være med ungene mine på samme måte... Anonymkode: a8cff...12b Det spørs da hva slags jobb hun har... Det kan hende det funker bra å være sosial, strikke osv - og mange sier de er sykmeldt pga ryggen, også er det kanskje psykisk, men det snakker man liksom ikke om... Anonymkode: 7dfc8...207 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå