Gå til innhold

Sykemeldt kollega er på byen i kveld

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Det er ikke din jobb å få henne sparket, du er ikke sjefen hennes. 

Nei, jeg er ikke sjefen, men i et hypotetisk tilfelle så tar jeg ansvar for meg og min egen helse. Dvs. hvis en annen sykemelding går kraftig utover meg over lang tid, så tar jeg affære. Og da går jeg om nødvendig over sjefens hode for å få det til. 

Anonymkode: 1c401...6b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

" Likevel skjønner jeg godt at det er irriterende å se når du har jobbet deg halvt ihjel nettopp pga dette. Synes du skal ta det opp med sjefen din jeg. 

Leste du?

Anonymkode: 33687...115

Arbeidsforholdene! Det står ikke et ord om å ta opp kollegaens årsak til sykemelding! 

Inn med teskje?

Hun oppfordres til å ta opp at hun ikke orker å jobbe så mye når andre er sykmeldt. Hun har jobbet seg halvt ihjel pga. kollegas sykmelding og oppfordres til å ta opp nettopp det. Hun bør ta opp at hun er overarbeidet og ikke orker det. 

Anonymkode: 6ace5...a01

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde du isåfall hatt lite å gjøre, eller ikke gjort mye på jobb så du burde kanskje fått sparken. 

Neida. Faktisk gjør jeg mer enn de fleste andre på jobb. Der de fleste har 1-2 ansvarsområder har jeg 5, så det er ikke noe å si på arbeidskapasiteten i denne gården. Men dersom en kollega sykemelder seg uten grunn, så skulle jeg likt å sett ledelsen argumentere for at jeg ikke gjør nok bare fordi jeg sier fra om eventuelt misbruk av sykemelding :ler:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er ikke sjefen, men i et hypotetisk tilfelle så tar jeg ansvar for meg og min egen helse. Dvs. hvis en annen sykemelding går kraftig utover meg over lang tid, så tar jeg affære. Og da går jeg om nødvendig over sjefens hode for å få det til. 

Med om i så tilfelle, så må du jo prate med sjefen deres. Om at du sliter på grunn av henne, så er det sjefens oppgave å gjøre noe med det, ikke du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte her fortjener å bli skutt i beinet og at alle nekta de å bruke hendene til noe, ass. Fy fader så trangsynt du er ts. Pass dine egne saker. Du virker som en skikkelig kjip person, glad jeg ikke har deg som venn for du hadde vel ringt politet bare fordi jeg tissa i busken på vei hjem fra byen en gang og hevdet at din onkel ikke kunne ha kreft fordi han greide å kjøre bil. 

Anonymkode: b1f9a...b0c

Det er en viktig forskjell: At noen tisser i buskene på vei hjem fra byen eller at onkelen din kjører bil selv om han har kreft er ikke noe som går utover deg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som følte seg truffet. 

Kan garantere at kommentarene fra de som sier "pass dine egne saker" eller "det har ikke du noe med" er personer som føler seg truffet fordi de er unnasluntrere selv.

I utgangspunktet har ikke ts noe med andres privatliv, MEN når det i så stor grad påvirker ts' eget privatliv og arbeidsforhold så skjønner jeg at trådstarter reagerer. 

Er man sykemeld for vond rygg så drar man ikke ut på byen for å feste og danse. Hvor i helvete er logikken i det. Man gjør heller ikke hagearbeid hjemme fordi man har vond rygg, da kunne man heller gått på jobb. 

Om det ts skriver er sant, og denne kollegaen faktisk er sykemeld for vond rygg så er denne kollegaen ingenting å forsvare. Da er det en unnasluntrer som utnyttet sykemeldingssystemet for "gratis" ferie.

Endret av QQbaby
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En god leder forstår at ansatte som må jobbet dobbelt så lange vakter fordi noen andre er sykemeldt blir frustrerte dersom den sykemeldte lyver om årsaken og fremstår som om man lever livet. Om det ikke er den egentlige årsaken, men sier det er på grunn av dårlig rygg, men fremstår som om man ikke har problemer med hagearbeid og lignende, så får man takke seg selv. Bruker man litt sosial intelligens, så forstår man at det ikke er greit ovenfor hardtarbeidende kolleger.

Skjønt, jeg har jo forstått at det er helt akseptabelt i Norge. Ser det stadig vekk på min jobb også, heldigvis ikke i den grad at det har gått utover meg ennå, men det kan jo fort komme. Og det er stort sett de samme som er sykemeldte hver gang. Så reiser de på fine ferier, lever livet, mens kollegaene sliter 12+ timer 7 dager i uka for å dekke over. Hvis noen påfører meg den belastninga med vitende og vilje, så skal jeg personlig ødelegge livet til vedkommende. 

Vil du diskutere en god leder får vedkommende heller finne andre løsninger hvis h*n er så bekymret eller vil vise hensyn til øvrige ansatte ang doble vakter. Nå er det jo slik at folk blir sykemeldt uansett, om årsak er riktig eller ikke. 

Når det kommer til ryggplager er dette mange variasjoner og grader på. Noen oppgaver kan man utføre andre ikke. Noen minutter, timer, man trenger kanskje hele tiden pause, hvile. Kanskje man trenger å være for seg selv, kanskje man trenger å være hos folk man er nær. Et stillbilde på facebook sier ingenting om noenting.

TS er verken lege, den sykemeldte, deg eller meg.

Så har vi den sykemeldte selv som kanskje har et problem h*n sliter med som ikke ønsker at noen skal få vite om og har bedt lege kalle det ryggproblemer. IGJEN ingen av OSS kan vite. 

Det er lett og bare sitte der og kritisere et menneske, se et bilde og tenke oh shit, nå må jeg sladre. Men hva vet noen egentlig. Ingenting. Så la det ligge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til. Du kan faktisk ende opp med å bli saksøkt så besatt som du virker å være later du til å krysse visse grenser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Med om i så tilfelle, så må du jo prate med sjefen deres. Om at du sliter på grunn av henne, så er det sjefens oppgave å gjøre noe med det, ikke du. 

Og det er jo nettopp det jeg ville gjort, dvs. tatt det opp med leders leder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lykke til. Du kan faktisk ende opp med å bli saksøkt så besatt som du virker å være later du til å krysse visse grenser. 

By all means. Jeg kunne uansert dokumentert flere brudd på AML på flere steder jeg har jobbet, så hvis noen ønsker å saksøke - be my guest, men regn med et beinhardt svar tilbake. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi
3 minutter siden, QQbaby skrev:

Kan garantere at kommentarene fra de som sier "pass dine egne saker" eller "det har ikke du noe med" er personer som føler seg truffet fordi de er unnasluntrere selv.

I utgangspunktet har ikke ts noe med andres privatliv, MEN når det i så stor grad påvirker ts' eget privatliv og arbeidsforhold så skjønner jeg at trådstarter reagerer. 

Er man sykemeld for vond rygg så drar man ikke ut på byen for å feste og danse. Hvor i helvete er logikken i det. Man gjør heller ikke hagesrbeid hjemme fordi man har vond rygg, da kunne man helker gått på jobb. 

Om det ts skriver er sant, og denne kollegaen fsktisk er sykemeld for vond rygg så er denne kollegaen ingenting å forsvare. Da er det en unnasluntrer som utnyttet sykemeldingssystemey for "gratis" ferie.

Kan være jeg er en pingle men å gå på byen kan være så ufattelig slitsomt også! Er jeg småsyk er det helt uaktuelt, og da er jeg likevel i form til å gå på jobb. Det er selvsagt mye vi ikke vet her men selv hadde jeg tenkt på hvordan det fremstår. Man skal få gjøre mye som sykemeldt men å dra på byen synes jeg blir å tøye strikken noe voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tamsi skrev:

Kan være jeg er en pingle men å gå på byen kan være så ufattelig slitsomt også! Er jeg småsyk er det helt uaktuelt, og da er jeg likevel i form til å gå på jobb. Det er selvsagt mye vi ikke vet her men selv hadde jeg tenkt på hvordan det fremstår. Man skal få gjøre mye som sykemeldt men å dra på byen synes jeg blir å tøye strikken noe voldsomt.

Av prinsipp er det mange som ikke hadde gått på byen under sykmelding ja, de fleste styrer unna den i frykt for å bli stemplet som løgner. Men i praksis behøver det ikke være en konflikt mellom å være i stand til å gå på byen men ikke kunne utføre yrket sitt, særlig i en barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du diskutere en god leder får vedkommende heller finne andre løsninger hvis h*n er så bekymret eller vil vise hensyn til øvrige ansatte ang doble vakter. Nå er det jo slik at folk blir sykemeldt uansett, om årsak er riktig eller ikke. 

Når det kommer til ryggplager er dette mange variasjoner og grader på. Noen oppgaver kan man utføre andre ikke. Noen minutter, timer, man trenger kanskje hele tiden pause, hvile. Kanskje man trenger å være for seg selv, kanskje man trenger å være hos folk man er nær. Et stillbilde på facebook sier ingenting om noenting.

TS er verken lege, den sykemeldte, deg eller meg.

Så har vi den sykemeldte selv som kanskje har et problem h*n sliter med som ikke ønsker at noen skal få vite om og har bedt lege kalle det ryggproblemer. IGJEN ingen av OSS kan vite. 

Det er lett og bare sitte der og kritisere et menneske, se et bilde og tenke oh shit, nå må jeg sladre. Men hva vet noen egentlig. Ingenting. Så la det ligge. 

Vel, vi som står på og jobber så alle tøy og remmer så vidt holder hadde jo også hatt behov for en pause eller litt mer fritid for å kunne besøke familie, eller være for seg selv. Har f. eks. ikke hatt skikkelig sommerferie på 6 år, fordi vi som står på stadig må fylle inn for andre som er sykemeldte. Men nå er det nok, og fagforeningssak og potensiell anmeldelse venter. 

Hele velferdssamfunnet i Norge blir mer og mer kvalmt, der noen utvalgte lever livet på bekostning av de som står på 24/7. Det er et tegn på at det er litt for gode sykelønnsordninger osv. i Norge. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
18 minutter siden, QQbaby skrev:

Er man sykemeld for vond rygg så drar man ikke ut på byen for å feste og danse. Hvor i helvete er logikken i det. Man gjør heller ikke hagearbeid hjemme fordi man har vond rygg, da kunne man heller gått på jobb. 

Om det ts skriver er sant, og denne kollegaen faktisk er sykemeld for vond rygg så er denne kollegaen ingenting å forsvare. Da er det en unnasluntrer som utnyttet sykemeldingssystemet for "gratis" ferie.

Helt enig. Utrolige holdninger i tråden, ikke rart at Norge faller mer og mer bakpå når det gjelder å konkurrere internasjonalt, når brorparten av alle arbeidstakere tydeligvis syntes det er greit å bruke sykemelding som ren fritid. Vi er i ferd med å bli et land med unnasluntrere. Men om 20-30 år er det tomt i kassa og ingen flere velferdsgoder, så får vi se hva folk syntes da. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, vi som står på og jobber så alle tøy og remmer så vidt holder hadde jo også hatt behov for en pause eller litt mer fritid for å kunne besøke familie, eller være for seg selv. Har f. eks. ikke hatt skikkelig sommerferie på 6 år, fordi vi som står på stadig må fylle inn for andre som er sykemeldte. Men nå er det nok, og fagforeningssak og potensiell anmeldelse venter. 

Hele velferdssamfunnet i Norge blir mer og mer kvalmt, der noen utvalgte lever livet på bekostning av de som står på 24/7. Det er et tegn på at det er litt for gode sykelønnsordninger osv. i Norge. 

Om det er noen som lever på bekstning av den norske befolkning er det politikere og andre offentlige som legger unna skattepenger til egen luksus, kongefamilien som får penger for å eksistere og rike, ressurssterke mennesker som vet hvordan tyne ut hvert øre fra nav selv om de svømmer i penger

Ei dame som er sykmeldt noen uker er helt normalt. Om du mener noen ljuger får du melde deinn, men tipper at det ikke vil ha noe å si da legen vet hvordan de er syke og har sykmeldt dem ut ifra det. Det er kanskje kjipt for deg, men en lege med 6 år har da litt mer grunnlag enn deg til å vurdere om noen burde sykmeldes fra jobb eller ikke

Anonymkode: a3daa...2b6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det er noen som lever på bekstning av den norske befolkning er det politikere og andre offentlige som legger unna skattepenger til egen luksus, kongefamilien som får penger for å eksistere og rike, ressurssterke mennesker som vet hvordan tyne ut hvert øre fra nav selv om de svømmer i penger

Ei dame som er sykmeldt noen uker er helt normalt. Om du mener noen ljuger får du melde deinn, men tipper at det ikke vil ha noe å si da legen vet hvordan de er syke og har sykmeldt dem ut ifra det. Det er kanskje kjipt for deg, men en lege med 6 år har da litt mer grunnlag enn deg til å vurdere om noen burde sykmeldes fra jobb eller ikke

Anonymkode: a3daa...2b6

Det er jo en del av det samme symptomet, en hedonistisk stat med mange byråkrater og politikere, skaper muligheter for lobbing blant de forskjellige interessegruppene. Alt for gode og dyre velferdsordninger er således et resultat av dette. Men nok om det i denne tråden, det er en litt annen debatt.

Har ikke sagt noe på at noen er sykemeldt noen uker. Det må man regne med i løpet av arbeidslivet. Men her snakker vi altså om noen som med stor sannsynlighet misbruker sykemelding, og som attpåtil gnir det inn i ansiktet til sine kollegaer ved å møte dem på byen og publisere fra livet sitt på Facebook. Det er en viss forskjell fra en genuin sykemelding. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, lotte00 skrev:

Det som er vanlig, er at folk ender opp med å bli sykemeldt pga utbrenthet, eller at de er utslitt. Ofte på grunn av underbemanning pga at kollegaer har sykefravær. TS har så vidt jeg husker, ikke nevnt at hun tror den sykemeldte faker. Derimot har hun reagert på at vedkommende er ute og fester, når denne er for syk til å jobbe. Når man selv er dønn utslitt fordi det er mye å gjøre på jobb pga sykemeldingen, så skjønner jeg virkelig at TS blir provosert. Lurer mer og mer på hva slags folk det er som syns det er ok å feste på byen når man er sykemeldt. Dere skriker opp om at det må være lov å leve selv om man er sykemeldt, at man blir deprimert osv, men ser dere virkelig ikke forskjellen på å feste på byen og å gjøre andre sosiale ting man blir i godt humør av? Det er ingen her som sier at man skal mure seg inne hvis man er sykemeldt, - det er FESTINGEN det reageres på.

Jeg er helt enig med deg. Når folk skriker så utrolig høyt ut om at dette har ikke noen andre noe som helst med - uten noen som helst forståelse for hvorfor folk kan reagere på dette - så får det meg bare til å tro at det er folk som selv aldri har følt på hvordan det er å bli fullstendig overarbeidet og utbrent fordi andre er borte fra jobb. Dessverre ser det ut som om holdningen er den at så lenge du har en sykemelding, så kan du gjøre hva som helst uten andre skal mene noe om det. Jeg forstår det bare ikke, for det er jo ikke akkurat noe vanskelig å få sykemelding i dag. Og jeg tenker som så at uansett hva grunnen til en slik sykemelding er, så er man ukollegial og viser lav sosial forståelse hvis man er borte fra jobb fordi man er syk men likevel er en danseløve om natten.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fullt forståelig at du synes det er kjipt å få en mye tyngre arbeidsbyrde på grunn av en kollegas sykdom. Jeg har selv vært der, og det er kjipt. Det er kjipt når en kollega er borte "annenhver dag" med sine syke barn, og du selv må stresse deg gjennom arbeidsdagen som en idiot fordi du får dobbelt så mye å gjøre. Det er også lett og forbanne den stakkars kollegaen opp og ned inni hodet og virkelig ønske h*n dit peppern gror for å gjøre ditt liv kjipere. Og det er hvert fall lett å bli provosert når du etter en beintøff uke med dobbelt arbeid ser din sykemeldte kollega feste på byen! Det er en helt menneskelig reaksjon, tror jeg. 

MEN. Her er det viktig å holde tunga beint i munnen. At du får det kjipt på grunn av hennes sykdom er ikke en sak mellom deg og henne, det er en sak mellom deg og sjefen din! Du må sende frustrasjonen dit den hører hjemme! Det er sjefens ansvar å dekke opp. Det er sjefens ansvar å løse utfordringer når det er sjukdom på arbeidsplassen. Det er sjefen som svikter når h*n ikke klarer å dekke opp på en akseptabel måte - ikke din syke kollega. Jeg sitter ofte å jobber dobbelt selv, på grunn av sjukdom på arbeidsplassen. Men det er sjefen jeg må bli irritert på. Ikke mine kollegaer. Det tok litt tid å endre denne mentale innstillingen, men slik tenker jeg nå. 

Jeg synes det er veldig skummelt hvor fort man blir dømt når man er sjukemeldt. Hvis jeg er sjuk en dag, så tør jeg knappest gå på butikken, i frykt for at noen skal se meg og sladre om at jeg ikke egentlig er syk. Det er jo ikke riktig! Man vet faktisk ingenting om folks sykdom, og det er tross alt legen som sjukemelder, ikke pasienten. Man skal ikke måtte låse seg inne selv om man er sjuk... 

Anonymkode: 1b5d3...67c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen påfører meg den belastninga med vitende og vilje, så skal jeg personlig ødelegge livet til vedkommende. 

Kvalmende. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du vært min kollega og sykemeldt deg, for så å leve livet med helene i taket godt synlig så hadde jeg startet jobben for å få deg sparket.

Like kvalmende.

Dere to : Hvorfor tar dere ikke opp arbeidssituasjonen opp med leder heller? Eller...man skjønner vel hvorfor ut i fra svarene deres... *koko*

2 timer siden, Loki Laufeyson skrev:

Dette!

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MEN. Her er det viktig å holde tunga beint i munnen. At du får det kjipt på grunn av hennes sykdom er ikke en sak mellom deg og henne, det er en sak mellom deg og sjefen din! Du må sende frustrasjonen dit den hører hjemme! Det er sjefens ansvar å dekke opp. Det er sjefens ansvar å løse utfordringer når det er sjukdom på arbeidsplassen. Det er sjefen som svikter når h*n ikke klarer å dekke opp på en akseptabel måte - ikke din syke kollega. Jeg sitter ofte å jobber dobbelt selv, på grunn av sjukdom på arbeidsplassen. Men det er sjefen jeg må bli irritert på. Ikke mine kollegaer. Det tok litt tid å endre denne mentale innstillingen, men slik tenker jeg nå. 

Anonymkode: 1b5d3...67c

Nettopp! 

Jeg blir dårlig inni meg når jeg leser dette. Da jeg var ung, slet jeg psykisk. Ble sykemeldt i noen uker. Deltok på en fotballturnering som vennegjengen arrangerte (altså veldig lowkey...). Noen la ut bilde. Og en kollega av meg kommenterte "trodde du var sykemeldt ".

Til den dag i dag blir jeg dårlig ved tanken av at denne voksne dama ikke hadde mer forståelse og høflighet. Problemene mine forverret seg og jeg havnet i en av de verste periodene i livet. Året etter sluttet jeg i jobbe.

Ta dere sammen, folkens! Hva godt gjør det dere å tråkke på andre? Blir dere lykkeligere av å legge stein til byrden av andre? 

Du vet ikke hva noen andre går gjennom. Så vær snill mot medmennesker, alltid.

Anonymkode: 7617e...1d5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, QQbaby skrev:

Hva mener du at en med vond rygg skal Gjøre da? Ligge på sofaen hele dagen? Sitte? Jeg har vært sykemeldt før en periode for vond rygg, og fikk beskjed av legen av å bevege meg mest mulig når jeg klarte samt trene ryggen Du ville da spurt meg hvorfor jeg ikke var på jobb siden jeg klarte jo å bevege meg? Jo jeg var sykemeldt fra jobben fordi belastingene jeg hadde i løpet av arbeidsdagen gjorde ryggen min enda verre slik at ryggen ikke ble bedre. Ved hjelp av å være sykemeldt 100 prosent, og føle legens råd så ble jeg mye bedre. Jeg trappet gradvis opp arbeidet igjen og kom tilbake i full jobb ettervært den gangen.

Men det er ikke gitt at denne kollegaen det snakkes om her faktisk har vondt i ryggen. Det kan være noe psykisk. Jeg personlig ville nok ikke gått på byen om jeg var sykemeldt, men hadde jeg vært sykemeldt i flere mnd så kunne jeg tatt meg en tur om helsen tillot det. Her er det jo snakk om 2 uker bare. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...