Gå til innhold

Hvordan løse dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei

Jeg har et problem. Jeg har kjøpt meg bolig i begynnelsen av april. Beliggenheten har jeg ventet lenge på. Men selve boligen er ikke idyllisk da noe må fikses og vannavløpet må skiftes ut om 1år, så penger ut av vinduet og mye styr når folk graver ved huset i ett helt år. 

Nå idag kom en annenbolig til salgs. Et steinkast fra huset jeg kjøpte. Bare at denne nye er en enmannsbolig så jeg slipper å spørre den andre seksjon om alt. Dessuten er denne endel større.  Jeg har ikke flyttet inn i huset jeg kjøpte enda. Leia her jeg bor går ikke ut før slutten av mai og jeg får hjelp av venner i slutten av mai til flytting.

Jeg angrer så fælt på kjøpet. Siden april da jeg ga bud pp huset har antall hus lagt til salgs økt betraktelig, dermed har prisen sunket. Jeg føler jeg har tapt skikkelig på dette kjøpet. Kan jeg selge og kjøpe den andre? Hvilke kostnader kan jeg forvente å måtte ut med. Hvilke tap vil jeg gå igjennom? Tenker på meglerkostnad og skatt hvis salget går i pluss. Noe jeg tviler på da altfor mange er til salgs.

En aNnen utfordring er at huset jeg kjøpte er finansiert av kommunen med startlån. Er redd hvis jeg selger huset, vil jeg ikke få nytt startlån.  fordi inntektssiden har endret seg til det negative.

Anonymkode: 7a953...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kostnadene vil være til megler og andre omkostninger ved salget. I tillegg kommer jo kostnader ved å eie huset inntil det er solgt. 

Hvis du selger med fortjeneste må du skatte av gevinsten. Men om jeg husker rett kan du trekke fra en del av kostnadene. 

Men det viktigste er jo hvordan långivere stiller seg til saken. 

 

Jeg angret på kjøp av et hus, og solgte det innen en måned. Tapte da ca 30 000 på hele seansen, til tross for at huset ble solgt for ca 80 000 mer enn jeg kjøpte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du selger nåværende hus vil du få meglerkostnad på kanskje 50 000-100 000. Når du kjøper det nye huset vil du få dokumentavgift etc. på 50 000-100 000. Du vil da altså få en merkostnad på 100 000-200 000 i tillegg til det du evt taper/tjener på hussalget.

Anonymkode: fc8c8...824

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg kommer på er at jeg kanskje ikke får mellomfinansiering da jeg har lån fra kommunen. Kan hende jeg må selge denne først også kjøpe den andre. Isåfall er jeg for seint ute.

Ser ut som det ikke er noen løsning på dette.. 

Anonymkode: 7a953...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...