Gå til innhold

Hvordan er gangen når man søker aap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har vært gjennom det, kan dere fortelle i korte trekk hvordan det foregår?

Anonymkode: cf8a2...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du nå enten være sykemeldt eller feile noe som du mener har nedjustert arbeidsevne med minst 50 %. Du og din fastlege skriver en slags søknad til NAV. Du blir kalt inn til samtale på NAV. Prater med en saksbehandler som da sender en søknad sammen med deg om AAP. Hvis denne søknaden blir godkjent så må du deretter ut i forskjellige arbeidsrelaterte praksiser, eller på din egen jobb for å avklare arbeidsevnen. Noen går i behandling før de går i oraksos. For noen så er AAP bare noe de må gjennom før uføretrygd eller mens de tar en annen utdanning da de ikke er i stand til å arbeide med det de er utdannet som, osv.

Anonymkode: 5ca5c...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, May 05, 2017 den 18.37, AnonymBruker skrev:

Dere som har vært gjennom det, kan dere fortelle i korte trekk hvordan det foregår?

Anonymkode: cf8a2...3bf

Jeg har vært sykemeldt i ett år, søkt på aap i samråd med saksbehandler på nav og legen. Måtte ha en legeerklæring og en spesialist erklæring (fordi jeg fikk en alvorlig varig sykdom før fylte 26 år). Din arbeidsevne må være redusert med 50% i ethvert yrke. Dette med arbeidsevne  må avklares før du kan få innvilget aap, og det tar flere måneder... Jeg var gjennom både kurs og arbeidsveiledning mens jeg gikk sykemeldt.

Om du tenker omskolering, kan dette være vanskelig å få på AAP uansett hvor syk du er. Jeg fikk beskjed om at omskolering er noe man fint kan finansiere selv gjennom lånekassen.. selv om man er syk. Så for meg blir det ikke omskolering i første omgang, noe som er litt dumt fordi jeg ikke klarer å jobbe nå pga sykdommen min. Jeg har ennå sagt at jeg gjerne vil gjøre noe mer enn å sitte hjemme, man mister det sosiale livet sitt ved på ikke gjøre noe. Jeg skal søke meg inn på behandling så snart jeg får Aap innvilget, håper dette vil hjelpe meg til å bli "frisk".

Håper dette gav deg litt svar.  Prosessen for aap er vel den samme for alle regner jeg med.

Anonymkode: 79d6f...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...