Gå til innhold

Må betale toll på varer kjøpt i norsk nettbutikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betaling ved utlevering er her toll + mva, dvs 153 + 225 = 378. Du blir altså bedt om å betale for toll + mva for den nette sum av 378,-

Man betaler mva på alle kjøp over 350 kroner, enkelte varer skal også betales toll på. Men fortolling kan også bety at speditøren behandler dette for deg, ikke nødvendigvis at man skal betale toll i tillegg i seg selv.

Mer info her:

http://www.toll.no/no/netthandel/

Sjekk spesielt ut dette med toll (som skal betales for klær blant annet) versus dette med fortolling.

Du bør i dette tilfellet forsikre deg om nettbutikken faktisk er norsk i juridisk forstand eller ikke. Selv om den ender på .no og har norsk tekst er den ikke nødvendigvis norsk i juridisk/territorial forstand, jeg har f. eks. sett enkelte små nettbutikker som ofte drives av nordmenn som bor, oppholder seg og jobber i utlandet. Kjøp fra disse nettbutikkene vil dag også trigge reglene rundt toll og mva (lenken over) som en hvilken som helst annen utenlandsk nettbutikk.

Dersom nettbutikken forsøker å fremstå som norsk også i rettslig forstand og ikke nevner noe under "om oss", "om" eller andre deler av nettstedet så kan det være tegn på villedende markedsføring og avhengig av det landets lovverk så vil du kunne ha krav på å heve kjøpet.

Anonymkode: 34c0f...76d

Nei, det er ikke ilagt toll, kun mva pluss gebyr for tollbehandlingen. Hvis varen hadde vært tollbelagt hadde dette vært spesifisert på en egen linje.

Anonymkode: 12e4e...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe org.nr ikke noen informasjon, ikke adresse eller noenting. Dette her er garantert en svindelside. Det sto ingenting av nytte på infosidene deres heller. Det står bare at det sendes fra deres lager, men ingenting om hvor det lageret holder til.

Enig med en lengre opp her som sa at det er utrolig at du i det hele tatt har fått varer fra den siden. 

Anonymkode: 8b1df...c01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke ilagt toll, kun mva pluss gebyr for tollbehandlingen. Hvis varen hadde vært tollbelagt hadde dette vært spesifisert på en egen linje.

Anonymkode: 12e4e...150

Som regel ja, men slett ingen regel uten unntak. Har sett enkelte som baker inn toll + fortolling (altså betaling for at de gjør tollbehandlingen for deg, og evt. spedisjon også) i en linje tidligere.

Men nå etter at TS ga ut lenken på butikken så ser dette ut som varer som uansett ikke skal ha tollgebyr.

Anonymkode: 34c0f...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker litt at du er heldig hvis du får varene i det hele tatt. Den siden så skikkelig useriøs ut...! 

Anonymkode: f1669...316

Jeg kjenner flere som har handlet derfra og alle har fått varene sine. Ts

Anonymkode: 63870...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme med Vistaprint. Ikke bare betalte jeg ekstra for å få varnee sendt express, men de sendte via UPS som ikke klarte å levere videre fra Oslo. Til slutt havnet det en pakke hos en nabo langt nedi veien. Jeg klaget til dem flere ganger, de tilbød seg å sende nytt, jeg takket nei, de gjorde det for det og dobbelt toll for meg. Noe ordentlig dritt. Skulle selvsagt sjekket hvor det ble sendt fra på forhånd, men da har man lært til en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir ikke nødvendigvis billigere, det kommer helt an på hva de tar for frakt/speidsjon og evt. fortolling. Skal man først ha varer for en høyere sum enn 350 uansett, så kan det bli dyrere å splitte opp kjøpene i flere forsendelser enn å betale mva en gang for alle varene. Det kommer helt an på hva de tar for å sende deg varene. Dette må man undersøke i hvert enkelt tilfelle.

Anonymkode: 34c0f...76d

Man slipper mva når man handler for under 350 kroner. De fleste butikker i utlandet har og gratis frakt om en handler for over et beløp men under 350 kr. Ett eksempel er feelunique.com. Der er minimumsbeløpet 200 kr. 

Skal man ha mer så må man handle over flere dager, for å unngå at tingene bli pakket sammen og sendt samlet. Da havner det i tollen alt sammen. 

Anonymkode: 9defc...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til en annen gang, når du skal handle fra det du tror er norsk nettbutikk:

sjekk alltid at nettbutikken har skikkelig kontaktinformasjon og info om hvor de holder til; fysisk adresse (hvor butikken ligger) og postadresse (i Norge), email adresse, telefonnummer, og NORSK organisasjonsnummer. Dette SKAL stå opplyst på alle norske firmaer. Står det ikke norsk org.nr. på nettsiden under "Om oss" e.l., så er siden enten useriøs eller ikke norsk, og man bør ikke handle derfra.

 

Anonymkode: 5a084...2c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å lese beskrivelsene på noen av produktene så skjønner man med en gang det ikke er en norsk butikk. Det er en salig blanding av svensk og norsk og merkelige oversettelser.

"fjerner vekk døde hudceller"

"rydder vekk døde hudceller"

"se hvordan porene er blitt ryddet"

" se hvordan det forendres "

" Gjør føttene babyen glatte "

"spara X-kr"

 

 

Anonymkode: 0e80a...d8e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne nettbutikken sponser iallefall alt som kan krype å gå av bloggere... 

Bare det gjør at jeg blir skeptisk iallefall. 

Anonymkode: bc33e...2ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvilken nettbutikk er det? 

Anonymkode: d44fd...931

Siden vi ikke får svar, kanskje noe slikt som kjempedildoer.no

Anonymkode: 4b4fd...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ser maks useriøs ut. 

Anonymkode: 8835b...b46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden ser maks useriøs ut. 

Anonymkode: 8835b...b46

Jepp, og varselsampene bør lyse om mange bloggere reklamerer for den.

Anonymkode: 4b4fd...e94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden vi ikke får svar, kanskje noe slikt som kjempedildoer.no

Anonymkode: 4b4fd...e94

Jeg har svart...ts

Anonymkode: 63870...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange som ikke har peilingen her ser jeg. Man unngår andre aktører som UPS ol., man bruker bare standard post. Beløp+frakt skal under 350kr og da slipper du alt av kostnader. UPS tar egne fraktkostnader og skriver på mye random, så man må ikke bruke eksterne selskap... Heldigvis har jeg lest meg opp dette og unngått å bli lurt noengang.

Anonymkode: 81788...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk over siden, og jeg finner absolutt ingen informasjon om hvor produkt blir sent fra. 

Det står klart at de sender pakkene med posten, og utover litt lengre leveringstid, er det ingenting som tilsier at de sender pakkene fra utlandet. 

Min første mistanke er at dette er en eller annen utenlandsk nettbutikk som bare kopierer sidene sine til ulike nasjoner og språk, mest sannsynlig via google translate, eller oversetter til 50 kr.

Dersom du tar addressen, og bytter ut ".no" med ".se",".dk",".de", osv, så ser du at dette faktisk er tilfellet. 

https://maybeauty.de

https://maybeauty.se

https://maybeauty.nl

https://maybeauty.uk

osv.

Det rimelig å anta at disse varene blir sendt ut fra Kina, siden de bruker gratis frakt. 

Anonymkode: 8f7b5...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...