Gå til innhold

Feriepenger når timelønnet - FORVIRRET!


Carazko

Anbefalte innlegg

Hei! Beklager hvis jeg virker lite opplyst, men la gå:

 

Jeg arbeider 100% i en bedrift hvor jeg lønnes med timelønn. Feriepengene oppspart fra i fjor utbetales i juni. Samme måned trekkes det da for en måned og 4/26 av en måned. Den er grei, det forstår jeg.

 

Men jeg stusser på følgende: Jeg får beskjed om at jeg kan ta to ukers ferie i f.eks. september, men på påfølgende lønning vil jeg trekkes for disse to ukene. Hvordan kan det være mulig? Eller misforstår jeg noe kjempeviktig? Jeg har vel allerede blitt trukket for ferien min på junilønninga, det blir vel feil hvis jeg blir trukket en gang til i september...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får lønn for 5 uker ferie i juni. Jobber du to av de ukene leverer du timer for dem og setter det av til i september. 

Anonymkode: 99af4...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nettopp det jeg stusser på. Det står sort på hvitt i kontrakten min at jeg trekkes 1 + 4/26 månedslønn i juni og får feriepenger i stedet.

 

Kan de da trekke meg for ferien når jeg faktisk tar den? For det er det sjefen sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VR42
10 minutter siden, Carazko skrev:

Nei, det er nettopp det jeg stusser på. Det står sort på hvitt i kontrakten min at jeg trekkes 1 + 4/26 månedslønn i juni og får feriepenger i stedet.

 

Kan de da trekke meg for ferien når jeg faktisk tar den? For det er det sjefen sier...

Nei, det kan de ikke. Da skal du ha lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da får jeg ta det opp med sjefen i morgen. Syntes hele grria hørtes litt merkelig ut, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2

Det er ikke helt normalt at timelønnede trekkes ferie samlet. De får lønn og feriepenger i juni, og trekkes når de tar ferie for lønnen er jo basert på timer jobbet. Tar du to uker ferie i september har du jo ingen timer de to ukene å få lønn på. Helt ulogisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært timelønnet i tre år og har aldri opplevd å bli trukket i lønn i juni uten å ta ut ferie. Jeg får lønn for de timene jeg jobber, og får derfor tilsvarende mindre i lønn når jeg tar ut ferie.

Synes det høres veldig merkelig ut.

Anonymkode: 296aa...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Carazko skrev:

Nei, det er nettopp det jeg stusser på. Det står sort på hvitt i kontrakten min at jeg trekkes 1 + 4/26 månedslønn i juni og får feriepenger i stedet.

 

Kan de da trekke meg for ferien når jeg faktisk tar den? For det er det sjefen sier...

Du skriver at du er timelønnet og i kontrakten står det om månedslønnede blir trukket. Jeg synes det høres ut som feil kontrakt jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...