Gå til innhold

Aap og omskolering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det stor sjanse for at nav gir avslag på søknad om arbeidsavklaringspenger? Når man har ytret et ønske om å bli omskolert for å komme tilbake i arbeid.

Situasjonen min; er snart tredve år, jeg har vært sykemeldt i 1 år, har vært gjennom en evig karusell i hele denne petioden, med forskjellig medisinsk behandling.. i tilegg fysioterapi og avklaring gjennom nav med karriereveiledning og andre ting som kurs. Er helt utslitt nå og ser ikke for meg at jeg vil være i arbeid om 3 uker når sykepenger opphører, derfor søkte jeg aap.

Mitt ønske er å bli omskolert, (har utdanning fra før av som jeg er sykemeldt fra og legen mener at det er 100% umulig for meg å gå tilbake til dette yrket) jeg har sagt at jeg ikke klarer å ha fullt oppmøte på skole, så det må være et studie som går via nett eller lignende.. Karriereveileder mener henholdvis at jeg kan søke om studielån og finansiere ny utdanning selv, men viss hun mener dette mister jeg mulighetene til å få videre arbeidsrettetede tiltak.. jeg er jo ennå syk.

Jeg ser for meg at jeg kanskje kan omskoleres samtidig som at jeg sammen med nav, kan søke meg inn på behandling (det finnes et senter lokalt) for folk som har skader som hindrer en person å være i arbeid. Er redd for at søknaden min om aap skal bli avslått, er sjansene store? Jeg har selfølgelig ordnet med vedlegg som legeerklæring og spesialisterklæring.

Anonymkode: 442cb...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er litt usikker på hvor sannsynlig det er, men det er mulig å få høyere utdanning som arbeidsrettet tiltak. Det beste er vel å snakke med veilederen din hos NAV?

Anonymkode: 928f7...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg tenkte bare slik at jeg ikke ønsker å bli sittende på aap, uten å gjøre noe. Vil gjøre noe nyttig for å fremme muligheter for jobb i fremtiden. Det kan jo godt hende min helse tillater jobb i ny utdanning om f.eks. 5-10 år.. det vet jeg ingenting om,men håper jeg kan omskoleres og få mulighet å prøve meg i et annet yrke.

Vil jo være aktiv med noe mens jeg ennå er syk, hvor stor sjansene er for å komme tilbake i arbeid etter omskolering er ennå usikkert.. men det vil iallefall hjelpe meg på vei. Den utdanningen jeg har nå er nytteløst for meg i fremtiden, den jobben klarer jeg ikke være i. Vil uansett ha vanskeligheter å få meg jobb i fremtiden uten utdanning til et annet yrke. Med aap vil jeg mest sannsynlig få mye hjelp til å finne et yrke, og etterhvert arbeidsutprøving.

Fra TS

Anonymkode: 442cb...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde absolutt være en av de som kvalifiserer til AAP. Der får du arbeidsutprøving en periode (om du er heldig. før var det lettere). De finner ut hvor mange prosent du klarer å arbeide og i hvilke yrke du kan jobbe innen. Vet ikke om det er så mange avklareringsbedrifter lenger, men før hadde de det. 

Anonymkode: 0a800...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får Aap kommer helt ann på om du er for syk til alle typer arbeid,eller om det er jobben du har nå du er for syk til.

Anonymkode: 51e3f...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du får Aap kommer helt ann på om du er for syk til alle typer arbeid,eller om det er jobben du har nå du er for syk til.

Anonymkode: 51e3f...404

Takk for svar.

Jeg har vært fulltids sykemeldt fra en 20% stilling i det yrke jeg har utdanning i.. og sykemeldt fra dagpengene, var arbeidssøker en periode før jeg ble sykemeldt, fordi jeg hadde problemer med å få meg jobb/være i en jobb. Er vel egentlig godt over femti prosent i istand til å i det hele tatt ha en jobb akkurat nå. Dette kommer også frem i legeerklæring. Jeg får se hva som skjer med søknaden, jeg håper såklart på at den går gjennom. Har behov for arbeidsrett tiltak, vil ikke ende opp med å bare være hjemme. Det får ut over det "sosiale livet", som igjen på sikt kan føre til andre psykiske problemer. Har en mor som er alvorlig syk, og hun ble uføre i førti årene, hun har det mest sannsynlig ikke bra pga det sosiale.

Anonymkode: 442cb...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...