Gå til innhold

Problem i borettslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på noe juridisk. 

Borettslaget som jeg sitter som styreleder i står ovenfor et stort problem. Vi er et relativt lite borettslag, bestående av 6 leiligheter i en korsdelt 6mannsbolig. Problemet er med en av andelseierene her. 

Vi står igjen med store problemer med mangel fra eier og også eiers familie til å innrette seg etter de regler som vi har . Alt fra bråk i leilighet som på ingen måte er normal . Smelling med hoveddør, bråking så det omtrent rister i hele huset. Dette er noe vi må ta tak i etter at forrige styreleder ikke ville ta tak i problemet, og de tror at de kan gjøre som de vil. Det største problemet vårt nå er at vi nå holder på å skal drenere rundt hus, opparbeide oppstillingsplass med asfalt osv. Vi vet at vedkommende kommer i begynnelsen av neste uke, men det var også sjanser for at han allerede kunne starte med jobben idag. Derfor satte vi en dato fra den 04 mai - 04.juni, da arbeidet tar ca 3 uker pluss minus, så vi er også helt sikre på at asfalten har stivnet godt nok før vi begynner å kjøre på det. 

Alle har fått beskjed på melding, og alle respekterer det , bortsett fra denne familien, rettere sagt en av sønnene til andelseier.  Et annet styremedlem ga beskjed til sønnen tidligere idag, og han viste lite forståelse for det, i og med at det ikke hadde kommet noen enda, men det er ikke relevant. Vi har bestemt oss for det, og da må jo det respekteres. Han dro så igjen , og da lukket vi porten her, for her skal ingen biler inn. Tror dere ikke at han kommer igjen et par timer senere. Vi lot han få lov, fordi han ikke hadde fått beskjed av sin mor, men selv etter at han fikk det av oss nå, så gjør han det igjen. Som vi skrev til andelseierene, så vil overtredelser føre til borttauing på eiers egen regning og risiko.

Det er såpass viktig at ikke folk kjører inn og ut her både når arbeid pågår og frem til det er ferdig, og det har da vi lov til å bestemme , og kan så lenge vi har sent ut varsel om evt. konsekvenser få tauet bort hans kjøretøy? For det er tydeligvis det som skal til da hun både har fått skriftlig og muntlig beskjed, i tillegg til at sønnen har fått muntlig beskjed, det er jo ikke mer vi får gjort. Jeg er ikke så god på Juss, og har erfaring med at sønnen har mast om hjemmel til ditt og datt tidligere, en skikkelig kverulant, og jeg vil egentlig bare vite om vi kan gjøre dette, uten at han kan "ta oss" for noe i ettertid.

Så lenge vi har sendt melding og varslet om parkeringsforbudet, i tillegg til muntling beskjed, så har da vi vårt på det tørre?

Anonymkode: a163c...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Varsel om salgspålegg - tvangssalg av andelen. 

lov og borettslag § 5-22. 

§ 5-22.Salspålegg frå laget

(1) Dersom ein andelseigar trass i åtvaring misheld pliktene sine vesentleg, kan laget påleggje andelseigaren å selje andelen. Kravet om åtvaring gjeld ikkje i tilfelle der det kan krevjast fråviking etter § 5-23 første ledd. Åtvaring skal vere gitt skriftleg og opplyse om at vesentleg mishald vil gi laget rett til å krevje andelen seld. Pålegg om sal skal vere gitt skriftleg og opplyse om at andelen kan krevjast seld ved tvangssal dersom pålegget ikkje er etterkome innan ein frist som ikkje skal setjast kortare enn tre månader frå pålegget er motteke.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-06-39

Anonymkode: 5673a...64f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det svarer ikke på spørsmålet om vi har rett til å gjøre det, jeg mener da at vi selv kan bestemme det, og har rett til det?

Anonymkode: a163c...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett til hva? Å taue bort bilen? Ikke hvis dere ikke på forhånd satte det som en konsekvens i varslene, tror jeg. De må nok få en mulighet til å endre atferd før det blir konsekvens.. Men om dere lager et vedtak på det nå, og leverer ut, skal dere kunne få bilen fjernet. 

Er dere selvstendig borettslag? Ikke under en større aktør, med juridisk hjelp?

Ellers vil et varsel om salgspålegg forhåpentligvis være virkningsfullt og kanskje bedre hele situasjonen? :)

Anonymkode: 5673a...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld borettslaget inn i Huseiernes landsforbund og søk råd der.

Anonymkode: 0e878...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du dokumentere skriftlig at andelseieren har brutt reglene? Her er det veldig lurt og veldig viktig at du har mest mulig skriftlig. Det skal ganske mye til for å kaste noen ut så lenge de betaler for seg, men om du kan dokumentere korrespondanse mellom deg/styre og andelseier og at her er det gjenntatte brudd, så har du i hvert fall en begynnende sak :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke direkte svar på det du spør om, men går det an å låse porten? Da ville jeg gjort det.

Videre ville jeg snakket med evt selskap som skal taue bort evt biler den inn for dere, de vet sikkert hva som er lov og ikke, siden de gjør slikt hver dag :)

Anonymkode: 62ae1...e75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev som følger i varselet: "Det vil ikke være tillatt å parkere inne på tom fra og med den 04.05 og vi ber andelerseiere og besøkende å benytte seg av gateparking ol. Overtredelser kan medføre borttauing på eiers egen regning og risiko.

Vi er under en større aktør.

Anonymkode: a163c...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Vi er under en større aktør.

Anonymkode: a163c...30b

Hva mener du?

Anonymkode: 0e878...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke direkte svar på det du spør om, men går det an å låse porten? Da ville jeg gjort det.

Videre ville jeg snakket med evt selskap som skal taue bort evt biler den inn for dere, de vet sikkert hva som er lov og ikke, siden de gjør slikt hver dag :)

Anonymkode: 62ae1...e75

Uheldigvis så får vi ikke låst den til noe som evt kan låses opp med nøkkel, tror vi, fordi vi ikke har noe å låse den fast i. Det er nemlig to deler av porten, en kort og en lang. I verste fall så kan vi skjære et hull i gjerdet vårt som er så brett at folk kan gå gjennom for så å erstatte de plankene senere.De som kommer hit for å utføre arbeid vil selvfølgelig få en nøkkel slik at de kan få gjort jobben. Det er en mulighet :)

Anonymkode: a163c...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

Anonymkode: 0e878...aaa

Vi er under Vansjø BBL

Anonymkode: a163c...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uheldigvis så får vi ikke låst den til noe som evt kan låses opp med nøkkel, tror vi, fordi vi ikke har noe å låse den fast i. Det er nemlig to deler av porten, en kort og en lang. I verste fall så kan vi skjære et hull i gjerdet vårt som er så brett at folk kan gå gjennom for så å erstatte de plankene senere.De som kommer hit for å utføre arbeid vil selvfølgelig få en nøkkel slik at de kan få gjort jobben. Det er en mulighet :)

Anonymkode: a163c...30b

Kan du sette opp en bom? Kjegler eller sånne små tre-bommer om du forstår hva jeg mener? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi er under Vansjø BBL

Anonymkode: a163c...30b

Søk råd der, da? Og tips: Ikke legg ut så detaljert informasjon.

Og som sagt: Huseiernes landsforbund. Kontingenten er verdt det.

Anonymkode: 0e878...aaa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, altflyter skrev:

Kan du dokumentere skriftlig at andelseieren har brutt reglene? Her er det veldig lurt og veldig viktig at du har mest mulig skriftlig. Det skal ganske mye til for å kaste noen ut så lenge de betaler for seg, men om du kan dokumentere korrespondanse mellom deg/styre og andelseier og at her er det gjenntatte brudd, så har du i hvert fall en begynnende sak :) 

Jeg har sendt varsel på sms, og den andre sønnen til andeleseier er også klar over dette, da styremedlet som jeg nevnte også har snakket med denne sønnen, ikke bare med sønnen som ikke ville følge det vi skrev i varselet.  Så vi har gitt både muntlig og skriftelig beskjed til andelseier, pluss muntlig til to av sønnene. Han har bestemt seg for å være vrang, det får være grenser på hvor mye vi skal gjøre før det er nok. Og ja, hun har fått varselet, det var derfor den første sønnen ville diskutere innholdet av sms med styremedlemet. 

Anonymkode: a163c...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk råd der, da? Og tips: Ikke legg ut så detaljert informasjon.

Og som sagt: Huseiernes landsforbund. Kontingenten er verdt det.

Anonymkode: 0e878...aaa

Det er jo ikke så detaljert og jeg navngir ingen . For å vite hva vi har eller ikke har rett til å gjøre så må jeg få med meg så mye jeg kan. Og så lenge jeg ikke røper navn, så ser jeg ikke noe problem.

Anonymkode: a163c...30b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sendt varsel på sms, og den andre sønnen til andeleseier er også klar over dette, da styremedlet som jeg nevnte også har snakket med denne sønnen, ikke bare med sønnen som ikke ville følge det vi skrev i varselet.  Så vi har gitt både muntlig og skriftelig beskjed til andelseier, pluss muntlig til to av sønnene. Han har bestemt seg for å være vrang, det får være grenser på hvor mye vi skal gjøre før det er nok. Og ja, hun har fått varselet, det var derfor den første sønnen ville diskutere innholdet av sms med styremedlemet. 

Anonymkode: a163c...30b

Ta vare på alt du har av dokumentasjon og så gjør du som du har blitt rådet til av andre. Meld deg inn i huseiernes landsforbund og søk videre råd hos dem :) Bare pass på å få mest mulig skriftlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke så detaljert og jeg navngir ingen . For å vite hva vi har eller ikke har rett til å gjøre så må jeg få med meg så mye jeg kan. Og så lenge jeg ikke røper navn, så ser jeg ikke noe problem.

Anonymkode: a163c...30b

Hvor mange boligbyggelag i Moss med nøyaktig det antallet andeler har dreneringsarbeid på dette tidspunkt?

Anonymkode: 0e878...aaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv familien ut av sameiet! Det samme skjedde i sameiet mitt, det var en dust som bråkte, festet, respekterte ikke regler osv osv over noen år. Tilslutt så fikk sameiet lov til å tvangsselge leiligheten på bakgrunnen av oppførselen og at han ikke respekterte reglene :) 

Anonymkode: 3950f...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette høres jo ut som sabotasje av en jobb man har blitt enige om å få gjort?

Da blir det vel dyrere om arbeidsfolkene ikke har tilgang når de kommer, som igjen vil gi større kostnader til beboerne.

Kan dere formidle dette til de problematiske beboerne?

Hva om dere sperret av området med kjegler/bånd? Tror du han da vil fjerne dette og ta seg til rette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...