Gå til innhold

Når en nettbutikk driver villedende markedsføring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kom over et godt tilbud i en norsk nettbutikk i helgen på noe jeg har ønsket meg. Tilbudet var bra, men slett ikke et fantasitilbud av typen som man må forstå at er for godt til å være sant. Jeg syntes det var rimelig å tro på tilbudet fordi varen finnes til redusert pris hos andre, også. Prisforskjellen sammenliknet med andre er ikke veldig stor, men dette var den laveste prisen. 

Jeg la inn bestilling og fikk noe jeg oppfattet som en bekreftelse på mail fra firmaet. Et par dager senere går jeg inn på nettbutikkens sider og ser at den tingen jeg har bestilt ikke lenger er å finne på nettsiden og at den tilbudssiden jeg fant varen på er blitt endret litt. Jeg tenkte at det var fordi varen nå var utsolgt. 
Så mottar jeg beskjed fra firmaet om at jeg ikke kan få det jeg har bestilt til redusert pris likevel. De har varen, og den kan kjøpes til fullpris, verken mer eller mindre. Det var visstnok gjort en feil i forbindelse med annonseringen på nett. Jeg fikk ingen tilbud om noe annet som erstatning, ei heller å kjøpe den tingen jeg hadde bestilt med et mindre avslag, eller noen som helst annen form for plaster på såret som beklagelse. Nettbutikken tilhører en butikkjede som jeg ellers vil si at framstår som seriøs og ordentlig. Jeg vet jo at jeg kommer til å unngå å handle i denne kjeden framover, så langt det lar seg gjøre. 

Godt mulig det står med ørliten og usynlig skrift nederst på nettsiden at de tar forbehold om skrivefeil i annonser osv, men er det ikke utrolig dårlig service av dem å bare skylde på en skrivefeil, uten å tilby meg og eventuelle andre som har bestilt det samme noen som helst kompensasjon? Det er jo de som er elendige på kvalitetssikring. Burde jeg gå videre med dette? Tror dere det har noe for seg å klage til butikkjeden?  I fysiske butikker er det jo slik at hvis en vare er merket med én pris, men går inn med en høyere pris på kassa, så skal forskjellen gå til fordel for kunden.   

Anonymkode: 90044...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel. Det er kun dårlig kundeservice å ikke gi deg den prisen, men de har forbehold for feiltrykk og spesielt hvis det er tydelig feilprising.

Feks joggesko som egentlig koster 1299kr som blir annonsert til 119kr, men egentlig skulle være 1199kr. 

I butikker så har du heller ikke krav på den minste prisen, men forbrukerombundet anbefaler å gjøre det rett og slett for servicen sin del. Dette er ikke noe butikkene kan spekuelere i, og feilmerkinger skal rettes opp i så fort som mulig. De kan ikke bruke det som en unnskyldning for loketilbud feks. 

De kunne godt gitt deg en prosentrabatt, men så lenge de kreditterer deg fulle kjøpsbeløpet så har de rett til det. De kunne i hvert fall løst dette mye bedre. 

Anonymkode: 60787...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...