Gå til innhold

Kjøpe bolig og leie ut rom(kollektiv)- lettere å få lån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det lettere å få lån dersom man planlegger å leie ut rom, altså starte et kollektiv? Er student, og vil gjerne kjøpe, men har ikke sjanse til dette alene slik som det er nå. 

Anonymkode: de953...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tviler, banken har jo ingen garanti for at du får leid ut eller faktisk har planer om det. Bankene er veldig opptatt av sikker og forutsigbar inntekt :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det være. De regner utleieinntekter 10 av 12 mnd. Gjør gjerne litt reserch på forhånd og sett deg inn i utleiepriser i området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan jo bare si til banken at de vil drive boligen sin som et kollektiv, og vipps så får de lån. Nei, hadde det vært så enkelt så tror jeg de fleste hadde gjort det. 

En annen ting er om det er en spesifik utleiedel, som er adskilt fra den boligen du bor i selv.

Nå skal jeg ikke si at jeg vet alt med 100% sikkerhet, men alt annet høres jo helt uten sunn fornuft ut å tro på.

Anonymkode: 2962e...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det lettere å få lån dersom man planlegger å leie ut rom, altså starte et kollektiv? Er student, og vil gjerne kjøpe, men har ikke sjanse til dette alene slik som det er nå. 

Anonymkode: de953...c17

Da jeg leste tittelen tenkte jeg at det handlet om å leie ut kollektiv for rom-folk.

Hvordan det er med lån vet jeg ikke, men planen din er god, og mange har gjort det samme før, men kanskje med hjelp av foreldrekausjonister eller noe.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det lettere å få lån dersom man planlegger å leie ut rom, altså starte et kollektiv? Er student, og vil gjerne kjøpe, men har ikke sjanse til dette alene slik som det er nå. 

Anonymkode: de953...c17

Når banken vurderer lån så er det betalingsevne, betalingsvilje og sikkerhet de vurderer. 

Å lage kollektiv i borettslags- eller selveierleiligheter er det ingen som ser med blide øyne på. 

Anonymkode: f4249...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan få mer i lån ved å gjøre det på den måten, men du får ikke lån uten kausjonist eller EK uansett. Så dersom du sliter med å få lån generelt, blir det nok ikke lettere ved å kjøpe en bolig med et rom du kan leie ut. Har en kompis som skulle gjøre dette. Han hadde da EK, men kunne få mer i lån enn EK tilsa ved å leie ut. Da hadde han også en leieboer (en annen kompis) klar. Vil gjette at i din situasjon får du nok ikke lån uansett, dessverre. Det er ingen selvfølge å kunne kjøpe leilighet som student uansett :) 

Anonymkode: 0cda6...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...