Gå til innhold

Ulovlig å selge en gjenstand man har kjøpt på loppis for en billig penge, til en større sum?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en gjenstand på loppis for en god sak, til en frivillig donasjon. Det vil si at jeg selv valgte sum jeg ønsket å betale for gjenstanden. Jeg hadde ingen aning om hva denne gjenstanden ville kostet ny. Så jeg antok en passende sum ut fra det jeg trodde den ville kostet brukt, og hva jeg hadde råd til der og da. 

Nå blir denne gjenstanden bare stående hos meg og jeg har ikke bruk for den. På Finn ser jeg at gjenstanden selges til en betydelig større sum enn det jeg donerte for den, og nyprisen er selvsagt enda høyere. Det jeg da lurer på er: 

Er det ulovlig å selge en gjenstand man har kjøpt på loppis for en billig penge, til en større sum? (Summen er ikke så høy at det er snakk om skatt osv)

Hilsen fattig student som ikke vil gjøre noe dumt :) 

Anonymkode: f42d6...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Rosetelys skrev:

Nei. Hvorfor skulle det være ulovlig?

Det er det jeg også lurer på, men føler liksom at det er et eller annet uggent ved å gjøre det. 

Anonymkode: f42d6...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Loki Laufeyson skrev:

Det er nok ikke ulovlig, vil heller kalle det kynisk.

Hvordan kynisk tenker du da? 

Anonymkode: f42d6...452

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du visst at den var mye verdt da du kjøpte den og bevisst betalt mye mindre, kunne man argumentert med at det var moralsk sett på kanten, men det ville like fullt vært lovlig. I ditt tilfelle kalles det å ha gjort et kupp ;)

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Daria skrev:

Hadde du visst at den var mye verdt da du kjøpte den og bevisst betalt mye mindre, kunne man argumentert med at det var moralsk sett på kanten, men det ville like fullt vært lovlig. I ditt tilfelle kalles det å ha gjort et kupp ;)

Enig med deg og har tenkt samme tanken, hadde jeg visst om det eller tenkt tanken på å google prisen (som ikke falt meg inn) så hadde jeg følt meg slem. Men jeg visste jo ikke, og sjekka ikke. Pluss at det var jo frivillig donasjon, ellers kunne de jo ha satt en pris sånn som på Finn. 

Anonymkode: f42d6...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kynisk tenker du da? 

Anonymkode: f42d6...452

Tja, du gjør det av egen vinning. Men når jeg tenker meg om så var ikke kynisk det rette ordet, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Loki Laufeyson skrev:

Tja, du gjør det av egen vinning. Men når jeg tenker meg om så var ikke kynisk det rette ordet, beklager.

Ok :) 

Anonymkode: f42d6...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om rundt 500 kroner kanskje. Ikke så mye i sin helhet, men utgjør utrolig mye for en student når stipendet er kraftig på hell ;) 

Anonymkode: f42d6...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjenstanden er din og du kan gjøre akkurat hva du vil med den. Selg med god samvittighet!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antikvarer lever jo av slikt.

Kjøper billig, selger dyrt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rotemor skrev:

Antikvarer lever jo av slikt.

Kjøper billig, selger dyrt.

Ja, men de må vel søke politiløyve osv? 

Men da er det vel snakk om et større kvantum uansett, i mitt tilfelle er det bare én gjenstand. 

Anonymkode: f42d6...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men de må vel søke politiløyve osv? 

Men da er det vel snakk om et større kvantum uansett, i mitt tilfelle er det bare én gjenstand. 

Anonymkode: f42d6...452

Nei, man må ikke ha løyve :) Du kan kjøpe og selge så mye du vil :) Privatpersoner spekulerer også i det. Kjøper en brukt barnevogn, shiner den opp og selger videre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men de må vel søke politiløyve osv? 

Men da er det vel snakk om et større kvantum uansett, i mitt tilfelle er det bare én gjenstand. 

Anonymkode: f42d6...452

Hvert loppemarked, på hver auksjon osv. er det alltid antikvarer som kjøper verdifulle ting billig og selger dem dyrere, og da er det snakk om mye mer enn 500 kr. Det er fullt lovlig. :) 

Anonymkode: 26c17...c4f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Jerry Lee skrev:

🙈

?

Anonymkode: f42d6...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rotemor skrev:

Nei, man må ikke ha løyve :) Du kan kjøpe og selge så mye du vil :) Privatpersoner spekulerer også i det. Kjøper en brukt barnevogn, shiner den opp og selger videre.

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvert loppemarked, på hver auksjon osv. er det alltid antikvarer som kjøper verdifulle ting billig og selger dem dyrere, og da er det snakk om mye mer enn 500 kr. Det er fullt lovlig. :) 

Anonymkode: 26c17...c4f

 

Ok :) takk! 

Anonymkode: f42d6...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk prøvde å selge sin knuste Iphone med spillet Flappy Bird på Finn til 400 000,- så tror jeg det går helt greit.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Callisto83 skrev:

Når folk prøvde å selge sin knuste Iphone med spillet Flappy Bird på Finn til 400 000,- så tror jeg det går helt greit.. 

Haha. Men DET må vel være skattepliktig?

Anonymkode: f42d6...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...