Gå til innhold

Hvordan forholde seg til mennesker som..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

har vært frekke, uhøflige eller nedlatende mot deg? Kanskje de har prøvd å "sette deg på plass", såret deg (feks med krasse kommentarer) eller driti deg ut foran andre? Det kan være kolleger, bekjente, eller mennesker man må omgås med, men som man ikke er nære. Hvordan forholder du deg til det og til dem? Jeg sliter med om jeg skal være hyggelig mot mennesker som har vært dust mot meg, eller om jeg skal fortelle de hva jeg synes om oppførselen deres, eller om jeg skal være like dust tilbake. Dette kan også være mennesker som er hyggelige en dag, neste dag ikke osv. 

Håper flere har vært borte i dette, sliter veldig med hva som er "korrekt" kotyme i slike tilfeller. 

Anonymkode: 1b9d4...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette var noe jeg tenkte mye på når jeg var yngre. Jeg var så usikker. Utifra det du skriver, så virker det som du er en sårbar person som er usikker og trenger bekreftelse på at du er god nok, men egentlig så burde du vite at du er god nok.

På skolen så er det noen som ler av meg og det jeg sier. Jeg vet de baksnakker meg, det er lett å se selv om jeg ikke har overhørt det. Men jeg vet jeg er bra nok, så jeg er hyggelig mot de. Jeg skal ihvertfall ikke begynne å baksnakke de tilbake. Men, selv om jeg er sterk, så er det slitsomt å forholde seg til folk som er så negative mot deg som person. Så jeg velger vekk "venner" som baksnakker og forholder meg heller til folk som er positive mot meg. Men jeg er hyggelig mot de når jeg må.

Anonymkode: 59b50...9a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjøre de oppmerksom på at det og det var dust sagt eller gjort og håpe de tar seg i det og forandrer seg. Om ikke så son de ut og ignorer men sett de ordentlig på plass om de er for drøye og direkte ufine og respektløse

Anonymkode: fd11c...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

har vært frekke, uhøflige eller nedlatende mot deg? Kanskje de har prøvd å "sette deg på plass", såret deg (feks med krasse kommentarer) eller driti deg ut foran andre? Det kan være kolleger, bekjente, eller mennesker man må omgås med, men som man ikke er nære. Hvordan forholder du deg til det og til dem? Jeg sliter med om jeg skal være hyggelig mot mennesker som har vært dust mot meg, eller om jeg skal fortelle de hva jeg synes om oppførselen deres, eller om jeg skal være like dust tilbake. Dette kan også være mennesker som er hyggelige en dag, neste dag ikke osv. 

Håper flere har vært borte i dette, sliter veldig med hva som er "korrekt" kotyme i slike tilfeller. 

Jeg tenker at de som er dust og ufine mot meg har et problem/ et kompleks de lider under. Jeg tenker at er man trygg i seg selv (noe jeg synes vi bør prøve på å være), så er man blid og hyggelig mot andre. 

De som jeg føler er ufine og stygge i kommentarene, prøver jeg å svare på en ordentlig måte tilbake. Jeg vil ikke være like stygg/gi stikkende kommentarer tilbake. Det kommer an på hva det er. Jeg velger å tro det beste om mine medmennesker. 

Også disse menneskene, noen ganger mer enn andre, trenger kjærlighet. Alle har ikke det overskuddet med å gi. Vær den som gir, Ts. Du vil få og oppleve kjærlighet tilbake. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før handlet jeg etter god oppdragelse: overse. Men etterhvert har jeg skjønt at en del mennesker bare fortsetter på samme måte når man ikke tar igjen med et språk de skjønner. Så nå kjører jeg etter "øye for øye" og gir dem samme behandling tilbake. Det har vist seg å være langt mer effektivt.

Anonymkode: 80281...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg driter i dem, rett og slett. Oppfører meg nøytralt og med normal folkeskikk ovenfor dem, og det er det.

Man kan ikke like alle, og alle liker heller ikke meg. Sånn er livet.

Anonymkode: 2a912...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan 1: fortelle folk om dem, sånn som du gjør nå.
2: overse dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xen til min samboer er sånn. Vi må omgåes innimellom da de har ett barn. Jeg gidder ikke verken bry meg eller synke ned på hennes nivå, noe som ser ut til å irritere hun mer. Men det får bare være :) Jeg oppfører meg som normalt, vanlig høflighet og folkeskikk. Vi omgåes heldigvis ikke SÅÅ ofte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Sånne folk gidder jeg ikke ha noe med å gjøre. Overser dem bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et triks som ofte virker, uten at du behøver å senke deg ned på deres usle nivå: se dem inn i øynene og spør dem, med helt nøytral stemme: "Hva mener du egentlig med det?" eller "Kan du utdype det?" Da tvinger du dem til å tenke gjennom sine egne uttalelser, og har de et snev av empati i kroppen og mer en sju hjerneceller vil de bli flaue/bortforklare seg/omformulere seg på en mildere måte e.l. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, her kommer et nytt element: hva hvis de selv ikke skjønner at de har sagt noe dumt/oppført seg nedlatende etc  mot deg og du blir satt ut/perpleks og ikke har noe comeback der og da? Forteller du de neste gang du møter de at du ikke likte dette eller lar du være? La oss si dette er mennesker du MÅ omgås, du kan ikke kutte de ut. 

Forøvrig takk til dere som har svart meg. Hilsen TS(som ikke er så veldig ung, men kanskje dum)😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, Amawhatsnot skrev:

Her er et triks som ofte virker, uten at du behøver å senke deg ned på deres usle nivå: se dem inn i øynene og spør dem, med helt nøytral stemme: "Hva mener du egentlig med det?" eller "Kan du utdype det?" Da tvinger du dem til å tenke gjennom sine egne uttalelser, og har de et snev av empati i kroppen og mer en sju hjerneceller vil de bli flaue/bortforklare seg/omformulere seg på en mildere måte e.l. 

Ja, dette kan jeg bli flinkere til! Godt tips 💪 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg driter i dem, rett og slett. Oppfører meg nøytralt og med normal folkeskikk ovenfor dem, og det er det.

Man kan ikke like alle, og alle liker heller ikke meg. Sånn er livet.

Anonymkode: 2a912...b4e

Så lett, men likevel såå vanskelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, her kommer et nytt element: hva hvis de selv ikke skjønner at de har sagt noe dumt/oppført seg nedlatende etc  mot deg og du blir satt ut/perpleks og ikke har noe comeback der og da? Forteller du de neste gang du møter de at du ikke likte dette eller lar du være? La oss si dette er mennesker du MÅ omgås, du kan ikke kutte de ut. 

Forøvrig takk til dere som har svart meg. Hilsen TS(som ikke er så veldig ung, men kanskje dum)😉 

Synes det blir litt vanskelig å svare generelt, det kommer jo litt an på relasjonen til disse frekke personene. Altså, er det i yrkessammenheng (kunder, brukere, klienter etc.), eller "bare" kollegaer eller bekjente via venner?

Men uansett så bør man jo reflektere over hva årsaken til de frekke kommentarene kan være. Handler det om deg, eller har ikke personen det så greit sånn ellers. Stress, sorg og lignende kan vel fremprovosere ganske upassende og aggressiv adferd hos enkelte. Jeg tror det er sjeldent folk er frekke helt "ubegrunnet" (selv om det kan oppleves sånn om man ikke kjenner til hele bildet). Men hvis det skjer deg ofte, så tenker jeg du kanskje burde skifte omgangskrets?

Anonymkode: 3d05c...71d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

De prøvde med andre ord ikke å være ufine med deg, men du tolket det slik og er sur? 

Da synes jeg du skal oppklare det. Snakk med dem. "Du det er noe jeg har tenkt på og er såret over. den gangen du sa at..."

da sier de sikkert at de ikke mente å være nedlatende mot deg, eller ikke visste at de var nedlatende.

men det visste du jo fra før, så det er egentlig opp til deg for å finne ut hva du vil være. Langsur og negativ eller positiv og stabil.

det er sånn det er: å tilgi handler om deg selv og hva du vil og hvordan du vil ha det. Det er nok du som har det værst i dette om den andre personen ikke har peiling på hva hun eller han har gjort for å gjøre deg sur.

Anonymkode: 59b50...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lever etter dette:

"Fordi om andre oppfører seg som idioter, trenger ikke jeg gjøre det samme".

Anonymkode: f2838...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...