Gå til innhold

Mamma er nesten alltid blakk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem?

Anonymkode: 13cb9...070

A' Mary. Lakkegatas rose.

Anonymkode: 86710...eb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sa dette til en venninne  som var blakk en uke etter trygda kom:

Betal alle regninger samme dag som du får penger. (Den 20. for din mor og min venninne.) Samle  alle regningene sammen til den nærmeste 20. og betal. Selv om det blir lenge på forhånd å betale den 20. noen ganger.

Ta så pengene du har igjen og del på dager i mnden. Så vet du sånn ca hva du har hver dag og kan pluss minus peile deg inn på det. Du kan også i løpet av mnden ta det du da har på konto og dele med dager igjen til lønning for å se hvordan du nå ligger an i forhold til skjema.

Hun gav faen hu selvsagt. Men selv følger jeg dette og syns det funker fint. ;) For meg  ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) som alltid var blakk (....) skulle det stå. Ikke helt teit og kom med hele regla den ene gangen hu var blakk altså.

 

 

Noget jeg jo kunne rettet i innlegget...:P ja ja. Trøtt. Lykke til :)

Endret av fjærestein
trøtt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Vet du sikkert at hun ikke har mindre enn deg? 

Anonymkode: 4ac7f...99d

Ja, for hun er relativt åpen om hvor mye som står på konto. 

Anonymkode: 13cb9...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, fjærestein skrev:

Men er ikke en det en grei deal da ? Hun låner ikke av deg og du låner ikke av henne. Hadde gått med på de premissene glatt jeg for å slippe maset. Du har tilbudt henne hjelp med å ordne ting. Det vil hun ikke ha. Så si hun kan be om hjelp til å organisere økonomien om hun vil en annan gang, men at dere ikke skal låne av hverandre. Hun er 50. Hun må ta ansvar for seg selv.

Joda, men det er måten hun sier det på.. Blir som en samtale med barn "Du får ikke is før middag", "Da er du en dumming og jeg vil ikke prate med deg noe mer". Nå satt jeg det veldig på spissen men..

Anonymkode: 13cb9...070

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men det er måten hun sier det på.. Blir som en samtale med barn "Du får ikke is før middag", "Da er du en dumming og jeg vil ikke prate med deg noe mer". Nå satt jeg det veldig på spissen men..

Anonymkode: 13cb9...070

Skjønner... uff. Du har nok en mor som ikke helt oppfører seg som en mamma du kan støtte deg på nei.. Det er vondt sikkert.  Hm. Men hun kommer nok dessverre ikke til å forandre seg. Folk gjør sjelden det. Så du må verne deg selv og sette grenser. Du får ikke en støttende mamma ut av det. Men du kan iallefall si fra deg det å være ansvarlig og mamma for henne. Om du føler det slik.  Så kan dere heller holde på med de tingene sammen som gir deg glede. :) Klem

Endret av fjærestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, fjærestein skrev:

Skjønner... uff. Du har nok en mor som ikke helt oppfører seg som en mamma en kan støtte deg på nei.. Det er vondt sikkert.  Hm. Men hun kommer nok dessverre ikke til å forandre seg. Folk gjør skjelden de. Så du må verne deg selv og sette grenser. Du får ikke en støttende mamma ut av det. Men du kan iallefall si fra deg det å være ansvarlig og mamma for henne. Om du føler det slik. Klem.

Nei jeg føler meg ikke ansvarlig for henne.. Men er kjipt og vite at hun er såpass voksen og ikke greier å styre økonomien.  Jeg har selv havnet i noen alvorlige pengefeller, MEN jeg har lært av det. 

Anonymkode: 13cb9...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg føler meg ikke ansvarlig for henne.. Men er kjipt og vite at hun er såpass voksen og ikke greier å styre økonomien.  Jeg har selv havnet i noen alvorlige pengefeller, MEN jeg har lært av det. 

Anonymkode: 13cb9...070

Ser den. At det er kjipt å se på det. Godt du iallefall lærte av dine feil.

Endret av fjærestein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg sier at hun ikke får låne penger av meg i det hele tatt.. Så svarer hun bare med: "Da kan du glemme og spørre meg om penger noensinne"

Hun forstår ikke at det er barna som skal spørre foreldrene om å låne penger og ikke omvendt..

Anonymkode: 13cb9...070

Men hvorfor skal du kunne låne av henne og ikke hun av deg? Regner med du er voksen. Da bør du selv ha styr på din økonomi og ikke ha behov for å låne selv av henne. Uansett kan man ikke forvente at foreldre har mulighet å låne vekk penger kun fordi man er barnet dems. Har du lånt av henne før? Isåfall forstår jeg dersom hun spør om å låne av deg også av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun ikke vil ha hjelp er det ikke så mye du kan gjøre. Hun er voksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gi henne smålån også tar du litt rente på det, så bygger du deg opp i systemet! Når pensjonen er klar så krever du den inn! Neida, bare kødda. Men jeg ville generellt bare hjulpet til i riktig nødstilfeller, og da ville jeg nok ha tatt en god prat med min mor om hvordan vi kunne unngå dette neste gang.

Anonymkode: 4cc13...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2017 den 9.15, AnonymBruker skrev:

Slik har det vært i alle år i grunn. Hva kan jeg gjøre for at hu skal greie og holde pengene og å spare? Hun litt over 50..

 

Anonymkode: 13cb9...070

Meld henne på Luksusfellen, og la de lære henne opp i grunnleggende husøkonomi?

 

Anonymkode: 57368...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2017 den 9.58, AnonymBruker skrev:

Høres ut som a'Mary.

Anonymkode: 86710...eb4

Er det ikke litt unødvendig å spekulere slik?

Anonymkode: 7165b...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.5.2017 den 9.58, AnonymBruker skrev:

Høres ut som a'Mary.

Anonymkode: 86710...eb4

Og Mary er alltid blakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Og Mary er alltid blakk?

Fra DIS-Norge:

Sitat

Joda, a' Marry, Lakkegatas rose, var en gjenganger i Menns Mix i Vi Menn for - tja, 15-20 år siden? Der figurerte også "min svoger Roger" - og en svoger av meg klippet ut en del av de sitatene. Hu Marry var nok ganske løs på tråden - og her er i alle fall en av historiene:

Hu blei sjuk, og spurte ei av venninnene: "Kan du låne meg en femtilapp til jeg kommer meg på rygg igjen?"

Hilsen

"svoger Roger"

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du tenkt deg å gjøre en avtale med henne om at du styrer økonomien hennes og gir henne ett kort på en konto der penger skal vare en mnd og gå til mat og div? Så sørger du for at det går penger til faste utgifter på en konto og betaler derfra, og at hun har tvungen sparing til ekstra (jul, bursdager og andre høytider) pluss en bufferkonto. 

Sørg for at hun ikke har adgang til de kontoene og må henvende seg til deg for å "ta ut penger" fra egen sparekonto. 

Du kunne og gjort en avtale på at hun betaler deg en viss sum for å ha kontroll på dette. 

Det er bare et forslag, men det kan hende hun vil synes det er enklere slik enn å ha en fremmed til å "overvåke" henne. Strengt tatt burde hun klare dette selv også, om du legger fram en plan fir henne på hvordan hun kan få kontroll over egen økonomi. Men om hun sliter, så kan det hende at hun ser at hun trenger hjelp og kan lettere ta imot hjelp fra deg.

Så på denne måten slipper både du ig hun påkjenningen ved at hun spør deg etter et lån som er økonomisk belastende for deg.

Noe å tenke på? Og lykke til.

Anonymkode: 7165b...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Hurepoix skrev:

Fra DIS-Norge:

 

:klo: men hva har Mary med DIS å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, fjærestein skrev:

Jeg sa dette til en venninne  som var blakk en uke etter trygda kom:

Betal alle regninger samme dag som du får penger. (Den 20. for din mor og min venninne.) Samle  alle regningene sammen til den nærmeste 20. og betal. Selv om det blir lenge på forhånd å betale den 20. noen ganger.

Ta så pengene du har igjen og del på dager i mnden. Så vet du sånn ca hva du har hver dag og kan pluss minus peile deg inn på det. Du kan også i løpet av mnden ta det du da har på konto og dele med dager igjen til lønning for å se hvordan du nå ligger an i forhold til skjema.

Hun gav faen hu selvsagt. Men selv følger jeg dette og syns det funker fint. ;) For meg  ;)

Får du i det hele tatt spart penger til buffer på denne måten?

Anonymkode: 7165b...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du i det hele tatt spart penger til buffer på denne måten?

Anonymkode: 7165b...4d8

Ooobs da ! Glemte nevne det. ;) Du jeg setter av fast beløp til sparing på sparekonto, samme dato som jeg betaler regninger. Og ofte er det overskudd ved månedslutt, av husholdningsbudsjettet, som også går til sparing.

Endret av fjærestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

:klo: men hva har Mary med DIS å gjøre?

Der opplysningene fra sitatet nedenunder kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...