Gå til innhold

Mamma er nesten alltid blakk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, mora mi er nesten alltid blakk. Hun er uføretrygdet og sitter igjen med mer penger etter regninger er betalt enn hva jeg gjør. Men allikevel greier hun og blakke seg...

Jeg har boliglån, fellesutgifter, strøm, internett, forsikringer (innbo,reise og dyreforsikring). Min mor leier en leilighet og det eneste hun eier er tlf sin, nettbrett og møbler. Hun har heller ikke noen typ forsikringer.

Hun spurte senest idag om hun kunne låne et beløp på 1000kr. Jeg sa at det kunne jeg ikke, fordi pengene måtte jeg ha selv. Og jeg kan ikke drive og låne bort penger fordi hun har blakket seg... Jeg har ikke så mye bedre økonomi enn henne og jeg greier og spare en liten sum på sparekonto hver mnd. 

Det er slitsomt at hu alltid er blakk og hun er gjerne blakk 2 uker før neste utbetaling, så da kan hun sitte med f.eks 200kr som skal vare ut mnd.

Har foreslått flere ganger at hun burde få seg en hjelpeverge (regnskapsfører). Men det vil hun jo så klart ikke, for da kan jo vergen sette ned foten når hun spør om penger. Da kan hun jo ikke bruke dem opp som hun vil.

Slik har det vært i alle år i grunn. Hva kan jeg gjøre for at hu skal greie og holde pengene og å spare? Hun litt over 50..

 

 

Anonymkode: 13cb9...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, mora mi er nesten alltid blakk. Hun er uføretrygdet og sitter igjen med mer penger etter regninger er betalt enn hva jeg gjør. Men allikevel greier hun og blakke seg...

Jeg har boliglån, fellesutgifter, strøm, internett, forsikringer (innbo,reise og dyreforsikring). Min mor leier en leilighet og det eneste hun eier er tlf sin, nettbrett og møbler. Hun har heller ikke noen typ forsikringer.

Hun spurte senest idag om hun kunne låne et beløp på 1000kr. Jeg sa at det kunne jeg ikke, fordi pengene måtte jeg ha selv. Og jeg kan ikke drive og låne bort penger fordi hun har blakket seg... Jeg har ikke så mye bedre økonomi enn henne og jeg greier og spare en liten sum på sparekonto hver mnd. 

Det er slitsomt at hu alltid er blakk og hun er gjerne blakk 2 uker før neste utbetaling, så da kan hun sitte med f.eks 200kr som skal vare ut mnd.

Har foreslått flere ganger at hun burde få seg en hjelpeverge (regnskapsfører). Men det vil hun jo så klart ikke, for da kan jo vergen sette ned foten når hun spør om penger. Da kan hun jo ikke bruke dem opp som hun vil.

Slik har det vært i alle år i grunn. Hva kan jeg gjøre for at hu skal greie og holde pengene og å spare? Hun litt over 50..

 

 

Anonymkode: 13cb9...070

Det er ikke stort å gjøre egentlig om hun nekter å ta imot hjelp. Du kan tilby deg å hjelpe til med å holde orden på økonomien for en periode eller foreslå på nytt ang hjelpeverge (regnskapsfører), for en periode. Å få hjelp til økonomien betyr ikke for alltid. Man kan fint velge å gjøre dette bare for en periode liksom.. Banken kan og hjelpe med å sette opp budsjett osv. 

Men jeg hadde nok sagt at hun må passe bedre på økonomien sin. Årsaken til at hun er blakk er fordi hun ikke har kontroll. Be henne kutte ned på ting hun kjøper som helt sikkert er masse unødvendig, så har hun penger nok til å leve for hele måneden. Det er hennes egen feil helt og holdent at det er sånn, og når hun ikke ønsker å motta hjelp, så kommer det nok alltid til å bli sånn. Jeg hadde aldri gitt henne en krone. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, mora mi er nesten alltid blakk. Hun er uføretrygdet og sitter igjen med mer penger etter regninger er betalt enn hva jeg gjør. Men allikevel greier hun og blakke seg...

Jeg har boliglån, fellesutgifter, strøm, internett, forsikringer (innbo,reise og dyreforsikring). Min mor leier en leilighet og det eneste hun eier er tlf sin, nettbrett og møbler. Hun har heller ikke noen typ forsikringer.

Hun spurte senest idag om hun kunne låne et beløp på 1000kr. Jeg sa at det kunne jeg ikke, fordi pengene måtte jeg ha selv. Og jeg kan ikke drive og låne bort penger fordi hun har blakket seg... Jeg har ikke så mye bedre økonomi enn henne og jeg greier og spare en liten sum på sparekonto hver mnd. 

Det er slitsomt at hu alltid er blakk og hun er gjerne blakk 2 uker før neste utbetaling, så da kan hun sitte med f.eks 200kr som skal vare ut mnd.

Har foreslått flere ganger at hun burde få seg en hjelpeverge (regnskapsfører). Men det vil hun jo så klart ikke, for da kan jo vergen sette ned foten når hun spør om penger. Da kan hun jo ikke bruke dem opp som hun vil.

Slik har det vært i alle år i grunn. Hva kan jeg gjøre for at hu skal greie og holde pengene og å spare? Hun litt over 50..

 

 

Anonymkode: 13cb9...070

Høres ut som a'Mary.

Anonymkode: 86710...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må hun da gjøre om hun bruker opp alle pengen. Kjøper mye mat unødvendig, eller røyker?

Vet om andre som har vært i samme situasjon. De har mistet endel kontakt med mammaen sin fordi hun ikke oppfører seg som en mamma. Syns mammaen din burde høre hvor skapet skal stå.

Anonymkode: e052b...f64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som a'Mary.

Anonymkode: 86710...eb4

Hvem?

Anonymkode: 13cb9...070

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo foreslå følgende:

trygden blir satt inn på en konto, med faste "lommepenge" overføringer hver/annen hver uke inn på kortet. På den måten er det vanskeligere å blakke seg for lengre perioder. Hun trenger da ikke involvere utenforstående - og i nødstilfeller kan hun hente ut mer penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bra hennes økonomiske sans ikke ble videreført til deg i oppdragelsen. 

Det er ikke alt man skal ta etter foreldrene.

Det er også bra du greier å sette grenser. Når du først begynner å gi penger. Så kan hun bli avhengig av deg.

Ved å si nei. Tvinger du henne til å tenke mer økonomisk under de rammene hun har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Du kan jo foreslå følgende:

trygden blir satt inn på en konto, med faste "lommepenge" overføringer hver/annen hver uke inn på kortet. På den måten er det vanskeligere å blakke seg for lengre perioder. Hun trenger da ikke involvere utenforstående - og i nødstilfeller kan hun hente ut mer penger.

Nettopp slik ordning hun ikke ønsker. For da kan hun jo ikke bruke opp pengene slik hun vil, og det er jo det hun vil.

Anonymkode: 13cb9...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe må hun da gjøre om hun bruker opp alle pengen. Kjøper mye mat unødvendig, eller røyker?

Vet om andre som har vært i samme situasjon. De har mistet endel kontakt med mammaen sin fordi hun ikke oppfører seg som en mamma. Syns mammaen din burde høre hvor skapet skal stå.

Anonymkode: e052b...f64

Vet ikke hva hun bruker pengene til. Jeg pleier og spørre hva de går til og da får jeg bare til svar "alt koster penger, mat koster penger osv".. Men kan ikke begripe at hun som også er alene bruker mer penger på mat enn meg som lager så mye forskjellig. Hun spiser jo for det meste vanlig og billig husmannskost.

Anonymkode: 13cb9...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at hun bør få seg en hjelpeverge eller at du kan hjelpe henne en stund fremover for å få kontroll på økonomien. F.eks. bli enig om at du får pengene inn på din konto og at hun får en viss sum hver uke. 
Hun bør også skaffe seg hvertfall innboforskring dersom hun ikke har det. Hvis ikke står hun på rimelig bar bakke dersom noe skjer med hennes innbo (f.eks. brann). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp slik ordning hun ikke ønsker. For da kan hun jo ikke bruke opp pengene slik hun vil, og det er jo det hun vil.

Anonymkode: 13cb9...070

Det er jo bare utrolig synd at hun er så uforsvarlig. Husk bare på at dette er hennes problem og ikke ditt.

Jeg ville ikke gitt henne en krone uansett om du en dag raker inn en millionlønning. Hun vil jo bare sløse fortere og mer i samme tempo hun får penger tilgjengelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Luckiness skrev:

Enig i at hun bør få seg en hjelpeverge eller at du kan hjelpe henne en stund fremover for å få kontroll på økonomien. F.eks. bli enig om at du får pengene inn på din konto og at hun får en viss sum hver uke. 
Hun bør også skaffe seg hvertfall innboforskring dersom hun ikke har det. Hvis ikke står hun på rimelig bar bakke dersom noe skjer med hennes innbo (f.eks. brann). 

Da sier hun bare "jada, kan vi ikke heller snakke om noe hyggeligere når du kommer på besøk".. For da er alt jeg sier kritikk og gnål. Så føler ikke at det nytter uansett hva jeg sier. Hun sier at hun ikke behøver noe verge fordi hun greier seg selv. Jeg ser det sier jeg da, du er jo blakk som ei kjerkerotte....  

Anonymkode: 13cb9...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da sier hun bare "jada, kan vi ikke heller snakke om noe hyggeligere når du kommer på besøk".. For da er alt jeg sier kritikk og gnål. Så føler ikke at det nytter uansett hva jeg sier. Hun sier at hun ikke behøver noe verge fordi hun greier seg selv. Jeg ser det sier jeg da, du er jo blakk som ei kjerkerotte....  

Anonymkode: 13cb9...070

Da ville jeg rett og slett sagt til henne at det er hun selv som tar opp økonomiske problemer og blander deg inn siden hun spør om å låne penger. Si at hun ikke kan spørre deg mer, for du kommer ikke til å låne henne. Si at du vet hun kunne klart seg fint på det hun får utbetalt og at ifølge deg prioriterer hun feil. 
Det føles sikkert ubehagelig å være direkte, men av og til så må det til :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig bra at du ikke gir henne penger, og det er fint at du foreslår at hun får hjelp med økonomien av en annen. Mer enn det er det vanskelig å få gjort når hun stiller seg så motvillig til dette. 

Hvordan er det hun overlever resterende del av måneden da? Har hun mye gjeld? 

Anonymkode: 8f750...343

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva hun bruker pengene til. Jeg pleier og spørre hva de går til og da får jeg bare til svar "alt koster penger, mat koster penger osv".. Men kan ikke begripe at hun som også er alene bruker mer penger på mat enn meg som lager så mye forskjellig. Hun spiser jo for det meste vanlig og billig husmannskost.

Anonymkode: 13cb9...070

Det kan hende hun har forbrukslån som spiser opp mye av pengene hennes?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Luckiness skrev:

Da ville jeg rett og slett sagt til henne at det er hun selv som tar opp økonomiske problemer og blander deg inn siden hun spør om å låne penger. Si at hun ikke kan spørre deg mer, for du kommer ikke til å låne henne. Si at du vet hun kunne klart seg fint på det hun får utbetalt og at ifølge deg prioriterer hun feil. 
Det føles sikkert ubehagelig å være direkte, men av og til så må det til :)

Når jeg sier at hun ikke får låne penger av meg i det hele tatt.. Så svarer hun bare med: "Da kan du glemme og spørre meg om penger noensinne"

Hun forstår ikke at det er barna som skal spørre foreldrene om å låne penger og ikke omvendt..

Anonymkode: 13cb9...070

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Majott skrev:

Det kan hende hun har forbrukslån som spiser opp mye av pengene hennes?

 

Nei for hun betaler allerede ned på noe gamle greier, så tviler. Hun er ikke typen til og ha kredittkort og er ikke og ikke kredittverdig heller.

Anonymkode: 13cb9...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei for hun betaler allerede ned på noe gamle greier, så tviler. Hun er ikke typen til og ha kredittkort og er ikke og ikke kredittverdig heller.

Anonymkode: 13cb9...070

OK, så hun betaler allerede ned på noen gamle greier. Det kan være gamle kredittlån. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, noen har faktisk utgifter vi andre ikke vet om. Forbrukslån, dyre abonnementer , tillegg i husleie, ofte folk på middag ol. Selvom du klarer deg på x , så et det ikke sikker naboen gjør det. Vis du har en stram økonomi og er alene , kanskje hu har en liten ting ekstra som gjør at det ikke alltid går rundt. Jeg har en tante som et miste pansjonist. Hun er flink med penger , men dersom det dukke opp noe uventet som et barnebarn har bursdag ol. går hun i minus. Vet du sikkert at hun ikke har mindre enn deg? 

Anonymkode: 4ac7f...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg sier at hun ikke får låne penger av meg i det hele tatt.. Så svarer hun bare med: "Da kan du glemme og spørre meg om penger noensinne"

Hun forstår ikke at det er barna som skal spørre foreldrene om å låne penger og ikke omvendt..

Anonymkode: 13cb9...070

Men er ikke en det en grei deal da ? Hun låner ikke av deg og du låner ikke av henne. Hadde gått med på de premissene glatt jeg for å slippe maset. Du har tilbudt henne hjelp med å ordne ting. Det vil hun ikke ha. Så si hun kan be om hjelp til å organisere økonomien om hun vil en annan gang, men at dere ikke skal låne av hverandre. Hun er 50. Hun må ta ansvar for seg selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...