Gå til innhold

Er jeg hårsår fordi jeg blir lei meg av dette? Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan tolke det annerledes.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til å være en som studerer lingvistikk, er det rart at man ikke vet at det heter å stille et spørsmål. Det er for øvrig noe jeg regner med man har lært innen man begynner på vgs...

Anonymkode: e8f55...3c0

:pls: Takk o store bedreviter.

Anonymkode: 192a8...658

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg syntes ikke spørsmålet i seg selv var frekt og har lurt på det samme mange ganger, det kommer helt ann på hvordan du formulerte deg. Bor i England og opplever selv at folk er lite villige til å se utenlandske filmer fordi de finner tekst irriterende og distraherende. De fleste tror at ting oversettes i Norge slik som i Tyskland.

På den andre siden skjønner jeg at hun kan ha blitt irritert hvis du spør hele tiden om ditten og datten. Blir selv litt fornærmet når folk kommer med slikt som at Nordmenn er så kalde fordi vi ikke snakker på bussholdeplassen (en gjenganger i slike Facebook "facts"), eller frekke fordi vi ikke sier please og thank you ved hver anledning, at vi er så stille og snakker så lite, uprofesjonelle fordi vi ikke er så stive i en jobbsetting og mangler den der 'sjefen er overlegen oss andre' holdningen osv osv. Så har vi de litt mer latterlige tingene slik som at vi må elske kulde, vi har ikke sommer og må grave ut husene våre hver dag vi kommer hjem fra jobb.

Uansett var måten hun valgte å svare deg på frekk og jeg ville spurt rett ut hva problemet var, hvis du virkelig ønsker å fortsette å ha kontakt med denne damen.

Anonymkode: 6c7be...22f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo hende det var dette som var dråpen, dersom du ofte spør henne om ting du synes er "rart". Jeg har selv familie fra et annet land i Europa, sommofte stiller spørsmålstegn ved det norske. Jeg oppfatter det ofte dømmende. 

Anonymkode: 4a6c8...ca9

Nemlig. TS, du bruker tydeligvis din egen kultur som normen og det skinner nok igjennom at du synes alt som er annerledes enn i Norge er "rart".

Anonymkode: 2b4b1...054

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei jeg er en "anime nerd" selv og synes japansk animajson blir best på japansk. Dette er en sånn klassisk greie man tenker når man liker animasjon fordi japansk animasjon er så spesielt. Det er rart ut med engelsk språk, og selve opplevelsen av historien blir sterkere når du ser filmen på originalspråket. Det er også en "kjent generalisering" at amerikanerene liker best å slippe å lese. Derfor vil de se utenlandske filmer oversatt til engelsk. Dette var ihvertfall en kjent generalisering når jeg var yngre og så mye animasjon, så jeg forstår at TS tenker i samme linjer. Men, det er kansje ikke noe jeg hadde luftet med en amerikaner med fare for å virke frekk. :P  

Anonymkode: b1c75...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er engelskspråklig som morsmål og jeg ser ofte nordmenn oversetter ordrett og ikke mening, kan du lime inn det faktiske svaret hennes sammen med det du skrev - på engelsk?

Ofte er ting "Lost in translation"

Ellers reagerer jeg også på holdningen om at man "ikke orker" se ting som ikke er engelsk, for helt ærlig etter en mannsalder i norge gidder jeg fortsatt ikke se filmer, snutter osv på kinesisk - og anime ((?) er noe av det mest elendige som er laget i mitt hode :P så hun har min fulle forståelse..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en amerikansk venn på internet som jeg har kjent i fem år. Jeg er 27 og hun er i alle fall over 50. Vi har aldri møttes, men vi sender e-poster til hverandre og vi kommuniserer gjennom et forum vi begge er på. Noen ganger spør jeg henne om amerikansk kultur hvis det er noe jeg lurer på, og jeg prøver selvfølgelig å respektere kulturen hennes. Fordi jeg studerer engelsk lingvistikk er jeg spør jeg ofte om språk, og går sendte jeg en e-post hvor jeg spurte om det var normalt at amerikanere ikke så på utenlandsk film eller hadde noe i mot undertekster. Grunnen til dette var fordi jeg hadde sendt noe anime til en felles venn, da hun ønsket å gi disse seriene en sjanse, og hun ga opp etter fem minutter fordi det var på japansk. Hun forventet at det skulle være på engelsk enda jeg hadde forklart at det var japansk animasjon (hun hadde aldri hørt om anime før). Jeg sa jeg opplevde det som frustrerende at hun ikke ville prøve å se på den en gang bare fordi de snakket et annet språk. Jeg har også hatt erfaringer fra England der briter klager over at de må se på filmer hvor man snakker andre språk fordi de ikke vil lese undertekster. Jeg nevnte også at det var veldig normalt at filmer som er laget i andre land blir kopiert i USA istedenfor at originalene blir populære, og jeg lurte på om det hadde noe med at mange ikke likte å høre språk de ikke kunne og ikke ville lese undertekster. 

Jeg så ikke på det som et frekt spørsmål da jeg er veldig interessert i hva forhold folk har til språk generelt, og hun svarte ganske godt på spørsmålet mitt der hun oppga flere andre grunner til at folk kanskje ikke vil lese tekst, blant annet dysleksi og dårlige leseferdigheter generelt. Problemet var at hun spurte meg et spørsmål tilbake som jeg opplevde som veldig ubehagelig. Jeg har oversatt det under:

"Kan jeg spørre deg noe irrelevant? Det virker som om du liker å dømme mennesker eller situasjoner. Er dette fordi du opplevde å bli dømt i oppveksten? Eller er det noe i kulturen din som liker å kritisere ting? Jeg mener ikke å kritisere selv, jeg er bare nysgjerrig. Det er vanlig blant unge, men du er ikke såååå ung lenger. I alle fall ikke biologisk." 

Hun bruker her smilefjes, men jeg ble jo lei meg! Altså for det første ser jeg på meg selv som en veldig åpen og tolerant person. Jeg er veldig nysgjerrig på ting, spesielt det som har med språk å gjøre. Ja, jeg kan til tider være litt kritisk til ting, men jeg syns det er menneskelig. Jeg opplever ikke meg selv som en dømmende person, og jeg liker ikke å dømme andre. Hun brukte order "enjoy". "You seem to enjoy passing judgment on people an situations."  Leste jeg det feil? Hun sier at hun ikke er kritisk til meg når hun sier det, men jeg opplever det som å være litt dømmende når hun sier at jeg "liker" å dømme andre. Hvorfor lurer hun på om jeg har blitt kritisert mye i oppveksten? Jeg kritiserer nesten aldri andre. 

I tillegg til det sier hun at det er vanlig blant unge, men at jeg ikke er så veldig ung, i alle fall ikke biologisk. What? Ja, jeg vet at jeg nærmere meg fort 30, men her insinuerer hun at jeg er umoden når hun sier at jeg ikke er så ung biologisk. 

Jeg har ikke svart på e-posten fordi jeg vil ikke skrive noe feil. Kan jeg ha tolket det hun sa om min karakter på feil måte? Blir jeg for lett fornærmet og lei meg? Jeg opplever det som veldig ubehagelig og jeg aner ikke hvordan jeg skal svare på spørmålet. Hvis jeg sender en e-post tilbake og ignorerer spørsmålet så er det veldig tydelig at jeg ikke vil svare på det, men hvis jeg ikke svarer på e-posten hennes i det hele tatt så vil det også være veldig tydelig. 

Akkurat nå har jeg ikke lyst å sende svar tilbake. Jeg prøver å reflektere over meg selv og ting jeg kan ha sagt, men jeg føler fremdeles at det hun sier er urettferdig. Jeg prøver å lese det hun skrev flere ganger og se om jeg kan tolke det på andre måter, men jeg syns det var ganske tydelig hva hun mente. Det kan være hun ikke mente å være "kritisk" som hun sier, men jeg opplever det slik. Jeg ble lei meg, og da kan jeg ikke svare på e-posten hennes. 

Jeg skjønte ingenting av dette.

Anonymkode: 20fb8...bf0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 timer siden, Hermine Grang skrev:

Nei, det er ikke det samme hva intensjonen var. Det er jo forskjell på å være frekk bevisst og å være frekk uten mene det. Det blir jo som om jeg ødelegger noe som er ditt ved et uhell og om jeg gjør det med vilje. Det er ikke det samme. I begge tilfeller knuser noe, men det ene er jo med vilje. 

Og igjen, det er poenget. Vasen knuser uansett om du mente det eller ikke. Derav svaret fra venninnen. HUN vet ikke om det var med vilje, hun opplevde et frekt spørsmål og svarte deretter. Hun kan ikke vite det med mindre TS oppklarer situasjonen. 

Anonymkode: 1b8e3...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du studerer språk, ts. Da vet du (eller burde vite)  at når nordeuropeere oversetter sitt dagligspråk til engelsk så blir det uhøflig, per definisjon, fordi vi er ordknappe folk som ikke verken forstår eller benytter høflighetsfraser, verken i tiltale eller i innledning.

Ditt spørsmål var og ville vært dømmende på norsk. På engelsk, spesifikt amerikansk, kan du tredoble denne effekten. Du tråkket i salaten. For det første vinklet du spørsmålet, slik at det kom klart frem hvilket svar du forventet (noe som er en big no-no om en ønsker ekte kunnskap) for det andre henger du her ut en felles bekjent og generaliserer grovt.

Damen påpeker dette. På en måte mer akseptabel i hennes kultur enn i vår, greit nok, men hun har rett. (hun gir tilbake med samme mynt, til og med rimelig ordrett samme mynt - der en nordmann bare ville flagget deg urafinert ned. Damen leker med språk så overtydelig at enhver i hennes kultur ville sett det. Du bør lære teknikken, ellers vil du aldri lære deg språket.)

Tips: gå inn på engelsktalende nettaviser og fora og les hvordan de tiltaler hverandre, selv i krass diskusjon. Les hva de reagerer på og tiltaler som uhøflig (terskelen er lavere enn på norsk) og lær deg formuleringen de ville ha brukt. Les også hvordan de leker seg gjennom fornærmelser og vrir og vender på språk.

Anonymkode: c3c32...98e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du studerer språk, ts. Da vet du (eller burde vite)  at når nordeuropeere oversetter sitt dagligspråk til engelsk så blir det uhøflig, per definisjon, fordi vi er ordknappe folk som ikke verken forstår eller benytter høflighetsfraser, verken i tiltale eller i innledning.

Ditt spørsmål var og ville vært dømmende på norsk. På engelsk, spesifikt amerikansk, kan du tredoble denne effekten. Du tråkket i salaten. For det første vinklet du spørsmålet, slik at det kom klart frem hvilket svar du forventet (noe som er en big no-no om en ønsker ekte kunnskap) for det andre henger du her ut en felles bekjent og generaliserer grovt.

Damen påpeker dette. På en måte mer akseptabel i hennes kultur enn i vår, greit nok, men hun har rett. (hun gir tilbake med samme mynt, til og med rimelig ordrett samme mynt - der en nordmann bare ville flagget deg urafinert ned. Damen leker med språk så overtydelig at enhver i hennes kultur ville sett det. Du bør lære teknikken, ellers vil du aldri lære deg språket.)

Tips: gå inn på engelsktalende nettaviser og fora og les hvordan de tiltaler hverandre, selv i krass diskusjon. Les hva de reagerer på og tiltaler som uhøflig (terskelen er lavere enn på norsk) og lær deg formuleringen de ville ha brukt. Les også hvordan de leker seg gjennom fornærmelser og vrir og vender på språk.

Men nå vet ikke du (eller jeg) hvordan TS formulerte spørsmålet og hvordan tonen ellers er når de skriver.

Litt frekt å anta at TS kommer med rett frem oversatt engelsk med norsk struktur og måte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og igjen, det er poenget. Vasen knuser uansett om du mente det eller ikke. Derav svaret fra venninnen. HUN vet ikke om det var med vilje, hun opplevde et frekt spørsmål og svarte deretter. Hun kan ikke vite det med mindre TS oppklarer situasjonen. 

Anonymkode: 1b8e3...d27

Det er jo slik de aller fleste gjør det. Det er umulig å ha vennskap om man skal tolke alt i verste mening og prøve å hevne seg hver gang man opplever noe man irriterer seg over. Om det er noe en irriterer seg over så lar man det enten gå eller så sier man i fra på en saklig måte. Det er virkelig ikke sånn at alt som irriterer en er bevisst provokasjon fra venninnen. 

Det er jo venninnen som burde oppklare situasjonen om hun føler at det var et frekt spørsmål. Selvsagt kan ikke TS gjøre det før hun har fått vite at spørsmålet ble oppfattet som frekt. Det er jo nettopp hva det betyr å si noe frekt uten å mene det. 

Endret av Hermine Grang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men nå vet ikke du (eller jeg) hvordan TS formulerte spørsmålet og hvordan tonen ellers er når de skriver.

Litt frekt å anta at TS kommer med rett frem oversatt engelsk med norsk struktur og måte.

Uavhengig av hvordan du "formulerer" denne beskjeden så er den ufin:

"sendte jeg en e-post hvor jeg spurte om det var normalt at amerikanere ikke så på utenlandsk film eller hadde noe i mot undertekster. Grunnen til dette var fordi jeg hadde sendt noe anime til en felles venn, da hun ønsket å gi disse seriene en sjanse, og hun ga opp etter fem minutter fordi det var på japansk. Hun forventet at det skulle være på engelsk enda jeg hadde forklart at det var japansk animasjon (hun hadde aldri hørt om anime før). Jeg sa jeg opplevde det som frustrerende at hun ikke ville prøve å se på den en gang bare fordi de snakket et annet språk. Jeg har også hatt erfaringer fra England der briter klager over at de må se på filmer hvor man snakker andre språk fordi de ikke vil lese undertekster. Jeg nevnte også at det var veldig normalt at filmer som er laget i andre land blir kopiert i USA istedenfor at originalene blir populære, og jeg lurte på om det hadde noe med at mange ikke likte å høre språk de ikke kunne og ikke ville lese undertekster. 

Jeg så ikke på det som et frekt spørsmål da jeg er veldig interessert i hva forhold folk har til språk generelt, og hun svarte ganske godt på spørsmålet mitt der hun oppga flere andre grunner til at folk kanskje ikke vil lese tekst, blant annet dysleksi og dårlige leseferdigheter generelt. Problemet var at hun spurte meg et spørsmål tilbake som jeg opplevde som veldig ubehagelig. Jeg har oversatt det under:"

Da mangler du vesentlig forståelse. Noe venninnen påpeker.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som AB oppfattet TS frekk, til og med på hennes norske oversettelse - så derfor kunne det vært fint å se hvordan hun ordla seg opprinnelig uten egen oversettelse..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig kan jo alt fremstilles som teit om man lager en karikatur av det. Her hadde jo TS en bedre begrunnelse for spørsmålet og venninnen virket jo å være enig i observasjonene til TS for hun gir jo begrunnelsen for hvorfor hun mener det er slik. Og venninnen har vel ikke  noe bedre grunn til å generalisere enn TS. Man kjenner jo ikke alle amerikanere selv om man er amerikaner selv. Det som teller er jo gjerne å vise til noe mer generelt enn ens egen omgangskrets og det gjør jo TS ved å f.eks vise til filmindustrien i USA. 

Det er jo egentlig enige så synes det blir noe spesielt å si at TS liker å dømme andre mennesker og kalle henne umoden. Men nå er det jo sånn verden fungerer.  Det er jo nok av utlendinger som kan komme med svært rasistiske kommentarer om andre utlendinger for så å være de første til å rope om rasisme om noen nordmenn mener det samme. 

Klart, om venninnen ble fornærmet så ble hun jo fornærmet uavhengig av om jeg mener hun burde blir fornærmet.

Anonymkode: 9fa3e...aa7

Det var ikke en karikatur - TS nevner både  den andre venninnen og britene. Den amerikanske venninnen generaliserer ikke, slik jeg ser det, hun stiller et spørsmål om enkeltpersonen TS. 

Jeg tror ikke nødvendigvis at venninnen faktisk synes TS er dømmende og umoden, men at hun slår tilbake på samme måte for å få TS til å forstå hvordan det føles når man er offer for (det man selv anser som) urettferdige og dømmende holdninger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Det var ikke en karikatur - TS nevner både  den andre venninnen og britene. Den amerikanske venninnen generaliserer ikke, slik jeg ser det, hun stiller et spørsmål om enkeltpersonen TS. 

Jeg tror ikke nødvendigvis at venninnen faktisk synes TS er dømmende og umoden, men at hun slår tilbake på samme måte for å få TS til å forstå hvordan det føles når man er offer for (det man selv anser som) urettferdige og dømmende holdninger.

TS nevner jo flere grunner til generaliseringen enn kun andre venninner og britene. Klart en generalisering ser banal ut om man snevrer inn grunnlaget for generaliseringen.  Generaliseringen til TS står jo mye sterkere når hun viser til amerikansk filmindustri som hun gjør.

Venninnen til TS generaliserer jo amerikanere hun også når hun snakker om amerikansk kultur. 

Nei, her vil jeg si at venninnen møter seg i døra, er hårsår og ikke er helt stabil. 

Til TS: Kanskje greit å slutte å spørre folk om negative ting om deres kultur, er utrolig mange hårsåre mennesker. Og venninnen din er jo ikke ekspert på alt av amerikansk kultur kun fordi hun er amerikaner. Det er jo også tydelig at hun venninnen din synser rundt på spørsmålene uavhengig av om hun har peiling eller ikke. Forstår ikke hva du får ut av slike svar. Du har hele internett tilgjengelig da blir det dumt å ikke google spørsmålene dine og få et skikkelig svar i stedet for å spørre henne venninnen om all.

Og ikke vær redd for å droppe henne. Det er ikke akkurat mangel på folk på nettet og forumer hvor man kan diskutere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt av deg å bli frustret hvis venninnen din ikke liker anime, synes jeg. Hva med å ikke prakke på andre dine interesser, folk er forskjellige, og selv om det var godt ment, så kan du jo bare la ting ligge. Men frustrert altså...:fnise:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Gardermobanen skrev:

TS nevner jo flere grunner til generaliseringen enn kun andre venninner og britene. Klart en generalisering ser banal ut om man snevrer inn grunnlaget for generaliseringen.  Generaliseringen til TS står jo mye sterkere når hun viser til amerikansk filmindustri som hun gjør.

Venninnen til TS generaliserer jo amerikanere hun også når hun snakker om amerikansk kultur. 

Nei, her vil jeg si at venninnen møter seg i døra, er hårsår og ikke er helt stabil. 

Til TS: Kanskje greit å slutte å spørre folk om negative ting om deres kultur, er utrolig mange hårsåre mennesker. Og venninnen din er jo ikke ekspert på alt av amerikansk kultur kun fordi hun er amerikaner. Det er jo også tydelig at hun venninnen din synser rundt på spørsmålene uavhengig av om hun har peiling eller ikke. Forstår ikke hva du får ut av slike svar. Du har hele internett tilgjengelig da blir det dumt å ikke google spørsmålene dine og få et skikkelig svar i stedet for å spørre henne venninnen om all.

Og ikke vær redd for å droppe henne. Det er ikke akkurat mangel på folk på nettet og forumer hvor man kan diskutere. 

Vi er i det minste enige om at det er lite produktivt å spørre en enkelt amerikaner om å forklare amerikansk kultur. :) 

Spør du en 60 år gammel amerikaner fra landsbygda i Alabama og en 30 år gammel amerikaner som er født og oppvokst Brooklyn, vil du sannsynligvis få så ulike svar at du like gjerne kunne spurt to stykker fra forskjellige planeter.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Cathrine88 skrev:

Vi er i det minste enige om at det er lite produktivt å spørre en enkelt amerikaner om å forklare amerikansk kultur. :) 

Spør du en 60 år gammel amerikaner fra landsbygda i Alabama og en 30 år gammel amerikaner som er født og oppvokst Brooklyn, vil du sannsynligvis få så ulike svar at du like gjerne kunne spurt to stykker fra forskjellige planeter.

Ja, det kan vi være enige om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

OPPDATERING:

Jeg svarte ikke på e-posten da jeg ville tenke over det, og mens jeg ventet sendte hun en ny e-post hvor hun skriver som følger:

"Jeg har lest det jeg skrev og lurte på om kanskje du ble litt fornærmet. Hvis det er tilfellet er jeg lei meg for det. Jeg lurte på om du var oppdratt i en familie som vurderte ting. Når jeg skrev "passing judgmenet" så mente jeg den innstillingen at alle ting har en verdi tilgitt dem. De eksisterer bare ikke, ting kan være gode dårlige, nyttige eller bortkastet osv. Jeg ligger merke til dette når du diskuterer amerikanske ting. Eller er det at vår kultur er vanskelig for deg å forstå?" 

Jeg svarte at jeg ble litt såret og at jeg ventet med å svare fordi jeg ville ikke skrive noe feil, og jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle tolke den hun skrev. Hun svarte at hun var lei seg for det, og at det ikke var meningen. Hun sa også at det ikke stresset med svaret, og at jeg kunne ta meg tid til å tenke på det hun spurte. 

Jeg tenker at jeg kan i alle fall skrive at jeg mistenker at jeg formulerte meg litt dårlig, og at jeg er redd for at jeg var frekk. :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke bli såret TS, men se det heller som en sjanse til å utvikle deg. Spør hun veninna di på 50 om hva hun mener.

Snakk med hun du svarte, og si at vet du hva, du er lei deg og du ser det på en sjanse til å bli bedre. Og vi anime fans tenker i like baner. 

Og så, vil jeg bare si at det virker som dere snakker kansje LITT for mye sammen på dette forumet og over email eller? Har disse folkene familie? et liv? Det virker nesten ikke sånn.

Anonymkode: b1c75...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svart like direkte tilbake jeg ts. Hun forsøker å sette deg på plass med smilefjes, ja da svarer du likt tilbake.

Noe ala: hvorfor er du så hårsår? Har du kanskje opplevd å bli mobbet i barndommen? 😊. 

Osv..  

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...