Gå til innhold

Spørsmål vedr reise til utlandet når man går på dagpenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å resie bort 2 ukers tid til utlandet i sommer, har feriepenger i år ( fra jobb ) går på dagpenger mens jeg søker nytt arbeid.

Hvis jeg reiser vil jeg selvfølgelig krysse av for de 2 ukene jeg er borte, men er det noen som vet om jeg må søke dagpenger på nytt

etter de to ukene? Eller går det automatisk?

Anonymkode: 5ddae...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg reiser vil jeg selvfølgelig krysse av for de 2 ukene jeg er borte, men er det noen som vet om jeg må søke dagpenger på nytt

 

Nei.

Anonymkode: 4a280...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: 4a280...8e0

Ok, så da "mister" jeg to uker med dagpenger,thats it. Slik jeg har forstått det:)

Takk for svar !:)

Anonymkode: 5ddae...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å resie bort 2 ukers tid til utlandet i sommer, har feriepenger i år ( fra jobb ) går på dagpenger mens jeg søker nytt arbeid.

Hvis jeg reiser vil jeg selvfølgelig krysse av for de 2 ukene jeg er borte, men er det noen som vet om jeg må søke dagpenger på nytt

etter de to ukene? Eller går det automatisk?

Anonymkode: 5ddae...452

Ettersom jeg husker må en søke om å få ta fri. En skal være tilgjengelig når en går på dagpenger, du burde snakke med Nav først og ikke bare krysse av. 

Anonymkode: 886ef...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du huker bare av på at du har vært på ferie på meldekortet, trenger ikke si ifra på forhånd. De endret reglene for noen år siden: Du får ikke lenger feriepenger av dagpenger, men du får et visst antall uker ferie hvor du får vanlig dagpengeutbetaling. Jeg gjorde det i fjor, ringte først til nav for å sjekke og de bekreftet at jeg ikke trengte å gjøre noe mer. Men det kan ha noe å si hvor lenge du har mottatt dagpenger, det husker jeg ikke i farten. 

Anonymkode: c563f...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å resie bort 2 ukers tid til utlandet i sommer, har feriepenger i år ( fra jobb ) går på dagpenger mens jeg søker nytt arbeid.

Hvis jeg reiser vil jeg selvfølgelig krysse av for de 2 ukene jeg er borte, men er det noen som vet om jeg må søke dagpenger på nytt

etter de to ukene? Eller går det automatisk?

Anonymkode: 5ddae...452

Du er arbeidssøkende, mottar penger for å søke jobb og å stå parat til å hoppe inn i en hvilket som helst jobb. Da kan du ikke befinne deg to uker i utlandet, på ferie og samtidig motta penger for å være arbeidssøkende.

Anonymkode: f0ce6...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VR42
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er arbeidssøkende, mottar penger for å søke jobb og å stå parat til å hoppe inn i en hvilket som helst jobb. Da kan du ikke befinne deg to uker i utlandet, på ferie og samtidig motta penger for å være arbeidssøkende.

Anonymkode: f0ce6...3f4

Og på hvilken måte var dette et svar på det ts spurte om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er arbeidssøkende, mottar penger for å søke jobb og å stå parat til å hoppe inn i en hvilket som helst jobb. Da kan du ikke befinne deg to uker i utlandet, på ferie og samtidig motta penger for å være arbeidssøkende.

Anonymkode: f0ce6...3f4

Har ingen planer om og motta dagpenger 2 uker jeg er på ferie. Har et barn og stille opp for, og han skal på ferie, som alle andre år da jeg var så heldig å ha en jobb! Når det kommer til lover og regelverk så blir alt fulgt til punkt og prikke. MEN jeg bare lurte på om det var vits med mer styr enn og krysse av på meldekortene.

Anonymkode: 5ddae...452

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke det. Du skal være parat til å begynne å arbeide på dagen. Du kan ikke si opp dagpengene kun fordi du skal på ferie, og forvente at velferdsstaten står og tar imot deg med åpne armer når du kommer hjem igjen. Går du på dagpenger, reiser man ikke på ferie i to uker. Hva om det er akkurat de ukene noen tilbyr deg jobb? Det du planlegger er jo bare ren utnyttelse av velferdssystemet. 

Anonymkode: 8ade4...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen grinete svar du får. Som noen andre skriver over her så kan du ta ferie mens du går på dagpenger. Om du beholder dagpengene eller ikke er avhengig av hvor lenge du har mottatt dagpenger. Tolker imidlertid at spørsmålet ditt handler om hvordan du skal melde inn ferien din Nav, og om du evt må søke dagpenger på nytt etter endt ferie. 

Retningslinjene er som følger:

Du har som hovedregel ikke rett til dagpenger de dagene du har ferie, fordi det er et krav at du skal være reell arbeidssøker når du mottar dagpenger.

På meldekortet må du krysse av for de dagene du har tatt ferie.

Har du ferie i en periode som strekker seg over flere meldekort, må du ta kontakt med NAVfør ferien starter og gi beskjed om hvilken periode ferien avvikles. Etter avviklet ferie, må du straks sørge for å bli registrert som arbeidssøker igjen. Dette kan du gjøre ved å logge deg på Ditt NAV, eller du kan ta kontakt med NAV på telefon. Hvis vedtaket ditt er stanset, må du søke om gjenopptak av dagpenger.

Hvis du har mottatt dagpenger i mer enn 52 uker, kan du ta ferie i inntil 4 uker med rett til dagpenger. Ferien kan tas samlet eller som enkeltdager og kan også avvikles i utlandet. Du må da stå registrert som arbeidssøker og sende inn elektroniske meldekort til rett tid for hele perioden. Du må krysse av de dagene du har ferie på meldekortet, også hvis du har rett til å ta ferie med rett til dagpenger. Ferien er en del av vedtaksperioden for dagpenger og forlenger ikke perioden du har rett til å motta stønad. Ferien kan ikke spares til etter vedtaksperioden har løpt ut, og heller ikke tas ut senere hvis du får en ny periode med dagpenger.

Værre er det ikke. Lykke til og god ferie når den tid kommer:)

Anonymkode: 43572...9db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du kan ikke det. Du skal være parat til å begynne å arbeide på dagen. Du kan ikke si opp dagpengene kun fordi du skal på ferie, og forvente at velferdsstaten står og tar imot deg med åpne armer når du kommer hjem igjen. Går du på dagpenger, reiser man ikke på ferie i to uker. Hva om det er akkurat de ukene noen tilbyr deg jobb? Det du planlegger er jo bare ren utnyttelse av velferdssystemet. 

Anonymkode: 8ade4...296

Kutt ut av!  Selvfølgelig kan hun dra på ferie!

Anonymkode: a74c4...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du kan ikke det. Du skal være parat til å begynne å arbeide på dagen. Du kan ikke si opp dagpengene kun fordi du skal på ferie, og forvente at velferdsstaten står og tar imot deg med åpne armer når du kommer hjem igjen. Går du på dagpenger, reiser man ikke på ferie i to uker. Hva om det er akkurat de ukene noen tilbyr deg jobb? Det du planlegger er jo bare ren utnyttelse av velferdssystemet. 

Anonymkode: 8ade4...296

Nei, jeg har ingen planer om og utnytte veldfersystemet, aldri om det har vært i tankene mine, har stor respekt for vår felles velferd. Jeg har jobbet siden jeg var ten åring, nå gikk bedriften dårlig og jeg mistet jobben. Har feriepenger tilgode, og ved og krysse av lovlig og riktig på meldekortene  så gjør jeg ikke noe ulovlig. Jeg har også søkt jobber 24.7 men ikke fått napp ennå, så ser ikke helt den kritikken jeg får over her?

Når du har barn ( min er 15 ) så er det viktig at de får reise og oppleve andre ting enn det som er hverdag hjemme, det er min plikt som mor og ta barnet med på ferie, som jeg har gjort i alle år. Det skal ikke gå ut over barn at man er så uhelig og miste jobben, for det var virkelig ikke min egen feil.

Anonymkode: 5ddae...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noen grinete svar du får. Som noen andre skriver over her så kan du ta ferie mens du går på dagpenger. Om du beholder dagpengene eller ikke er avhengig av hvor lenge du har mottatt dagpenger. Tolker imidlertid at spørsmålet ditt handler om hvordan du skal melde inn ferien din Nav, og om du evt må søke dagpenger på nytt etter endt ferie. 

Retningslinjene er som følger:

Du har som hovedregel ikke rett til dagpenger de dagene du har ferie, fordi det er et krav at du skal være reell arbeidssøker når du mottar dagpenger.

På meldekortet må du krysse av for de dagene du har tatt ferie.

Har du ferie i en periode som strekker seg over flere meldekort, må du ta kontakt med NAVfør ferien starter og gi beskjed om hvilken periode ferien avvikles. Etter avviklet ferie, må du straks sørge for å bli registrert som arbeidssøker igjen. Dette kan du gjøre ved å logge deg på Ditt NAV, eller du kan ta kontakt med NAV på telefon. Hvis vedtaket ditt er stanset, må du søke om gjenopptak av dagpenger.

Hvis du har mottatt dagpenger i mer enn 52 uker, kan du ta ferie i inntil 4 uker med rett til dagpenger. Ferien kan tas samlet eller som enkeltdager og kan også avvikles i utlandet. Du må da stå registrert som arbeidssøker og sende inn elektroniske meldekort til rett tid for hele perioden. Du må krysse av de dagene du har ferie på meldekortet, også hvis du har rett til å ta ferie med rett til dagpenger. Ferien er en del av vedtaksperioden for dagpenger og forlenger ikke perioden du har rett til å motta stønad. Ferien kan ikke spares til etter vedtaksperioden har løpt ut, og heller ikke tas ut senere hvis du får en ny periode med dagpenger.

Værre er det ikke. Lykke til og god ferie når den tid kommer:)

Anonymkode: 43572...9db

Takk for svar, har bare motatt dagpenger i 3 mnd, det er kun snakk om 2 uker i sommer, thats it. Krysser av de 2 ukene jeg er borte, og det med god samvittighet.

Mitt barn først.

Anonymkode: 5ddae...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VR42
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, har bare motatt dagpenger i 3 mnd, det er kun snakk om 2 uker i sommer, thats it. Krysser av de 2 ukene jeg er borte, og det med god samvittighet.

Mitt barn først.

Anonymkode: 5ddae...452

Husk å snakk med NAV først om det blir over to meldekortperioder, så slipper du forhåpentligvis noe tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...