Gå til innhold

Overtidsbetaling som ekstravakt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan reglene på overtidsbetaling er? Fra 27.04-03.05, altså syv dager vil jeg ha jobbet 48 timer. Kun 14 av disse er mine faste vakter. Regnes overtid fra mandag-mandag eller over en 7-dagers periode? Og nå er jo dette i to forskjellige måneder, noen som vet?

Blir veldig glad for svar, må vite hva jeg kan kreve av arbeidsgiver:)

Anonymkode: af39a...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer jo fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Jeg som deltidsansatt får ikke overtidsbetalt for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg at  jeg overtidsbetaling om jeg har jobbet over 35,5 t i uka, vet bare ikke om det gjelder mandag til mandag eller generelt innen 7 dager. Får spørre ledelsen:)

Anonymkode: af39a...f84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber ekstravakter er arbeidsuke fra og med mandag til og med søndag. Jobber ofte opp mot 50 timer på en 7 dagersperiode uten å få noe overtid fordi det er over på ny uke.

Anonymkode: 3351b...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg jobber ekstravakter er arbeidsuke fra og med mandag til og med søndag. Jobber ofte opp mot 50 timer på en 7 dagersperiode uten å få noe overtid fordi det er over på ny uke.

Anonymkode: 3351b...99e

Tusen takk for svar, antar at du har rett. Jeg som tok meg en ekstravakt i morgen KUN fordi jeg trodde det ble overtid😅 Jaja, penger blir det uansett

Anonymkode: af39a...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regnes per uke, altså mandag-søndag.

Anonymkode: ae82d...6af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her blir det regnet gjennomsnitt av en 6 ukers turnus.. jobber jeg 50 timer en uke, og 10 timer neste uke får jeg ikke overtidsbetalt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2017 den 0.37, estrella skrev:

Det varierer jo fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Jeg som deltidsansatt får ikke overtidsbetalt for eksempel. 

Alle ,  med noen unntak (ledere og noen spesielle stillinger) har krav på betalt overtid. 

Normalarbeidstid for vanlig arbeid er vel 37,5 timer pr uke. De som går turnus har vel 35,5 timers arbeidsuke. Noen har betalt pause som en del av arbeidstiden. 

Du kan lese mer om overtid her:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor jobber du TS? Stat, kommune, helseforetak, privat..? 

Anonymkode: 602a9...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, petterm skrev:

Alle ,  med noen unntak (ledere og noen spesielle stillinger) har krav på betalt overtid. 

Normalarbeidstid for vanlig arbeid er vel 37,5 timer pr uke. De som går turnus har vel 35,5 timers arbeidsuke. Noen har betalt pause som en del av arbeidstiden. 

Du kan lese mer om overtid her:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157/

 

Vi har iallefall ikke det. Hvis jeg egentlig skal jobbe 20 timer, men jobber 30, så får jeg bare vanlig timelønn. Men jeg er kun deltidsansatt. I butikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, petterm skrev:

Alle ,  med noen unntak (ledere og noen spesielle stillinger) har krav på betalt overtid. 

Normalarbeidstid for vanlig arbeid er vel 37,5 timer pr uke. De som går turnus har vel 35,5 timers arbeidsuke. Noen har betalt pause som en del av arbeidstiden. 

Du kan lese mer om overtid her:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157/

 

Ikke dersom man er ekstravakt. Jeg jobber selv 50+ timer i uka i blant med vakter på 10 timer uten overtidsbetalt. 

Anonymkode: 2e174...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange rare svar. Jo, man har krav på overtidslønn, med noen spesielle unntak. I turnusstillinger, eksempelvis, kan man jobbe mer noen uker, så lenge gjennomsnittet ikke overgår såkalt alminnelig arbeidstid. Alminnelig arbeidstid er 40 timer i løpet av en periode på 7 dager (uavhengig av om det er mandag-søndag), eller 9 timer i løpet av et døgn. Alle timer arbeidet utover dette, skal du ha et tillegg på minimum 40 %. Det kan alternativt gis et fast tillegg i lønn for overtidsarbeid, men da skal dette klart framgå, og kan uansett ikke være lavere enn lovpålagt overtidstillegg.

1 time siden, estrella skrev:

Vi har iallefall ikke det. Hvis jeg egentlig skal jobbe 20 timer, men jobber 30, så får jeg bare vanlig timelønn. Men jeg er kun deltidsansatt. I butikk. 

Her blander du kortene. Om du jobber utover det som er din normale arbeidstid, er dette likevel ikke overtid, men såkalt merarbeid. Dette er fullt lovlig uten å gi overtidstillegg. Det er først når arbeidstiden overskrider alminnelig arbeidstid (40 t/uka eller 9 t/døgn) du har krav på overtidstillegg.

Anonymkode: 08a19...c4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange rare svar. Jo, man har krav på overtidslønn, med noen spesielle unntak. I turnusstillinger, eksempelvis, kan man jobbe mer noen uker, så lenge gjennomsnittet ikke overgår såkalt alminnelig arbeidstid. Alminnelig arbeidstid er 40 timer i løpet av en periode på 7 dager (uavhengig av om det er mandag-søndag), eller 9 timer i løpet av et døgn. Alle timer arbeidet utover dette, skal du ha et tillegg på minimum 40 %. Det kan alternativt gis et fast tillegg i lønn for overtidsarbeid, men da skal dette klart framgå, og kan uansett ikke være lavere enn lovpålagt overtidstillegg.

Her blander du kortene. Om du jobber utover det som er din normale arbeidstid, er dette likevel ikke overtid, men såkalt merarbeid. Dette er fullt lovlig uten å gi overtidstillegg. Det er først når arbeidstiden overskrider alminnelig arbeidstid (40 t/uka eller 9 t/døgn) du har krav på overtidstillegg.

Anonymkode: 08a19...c4e

Men dette gjelder likevel ikke ekstravakt (?) for her skal eventuell overtidsbetaling oppgis i kontrakt dersom man skal ha krav på det. 
Ekstravakter har ikke like rettigheter som fulltids- eller deltidsansatte. 

Anonymkode: 2e174...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor jobber du TS? Stat, kommune, helseforetak, privat..? 

Anonymkode: 602a9...1d6

Jobber i kommunen:)

Anonymkode: af39a...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet forresten at jeg får betalt overtid om jeg jobber over 35,5 timer på en uke. Regner med dette er fra mandag-søndag. Jobbet 38 timer en uke på forrige lønning, og fikk da 2,5 timer med 100% betalt overtid. Da var kun 14 av disse timene i min faste turnus. Det jeg stusset på nå var bare om det kunne bli overtid over en 7-dagersperiode som ikke var i samme uke eller måned, men virker som om alle arbeidsplasser praktiserer dette forskjellig.

TS

Anonymkode: af39a...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men dette gjelder likevel ikke ekstravakt (?) for her skal eventuell overtidsbetaling oppgis i kontrakt dersom man skal ha krav på det. 
Ekstravakter har ikke like rettigheter som fulltids- eller deltidsansatte. 

Anonymkode: 2e174...5ab

Ekstravakter har akkurat de samme lovpålagte rettighetene som andre ansatte. Dette er altså et minimum tillegg på 40 % når arbeidstiden overskrider 40 timer i løpet av 7 dager.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet forresten at jeg får betalt overtid om jeg jobber over 35,5 timer på en uke. Regner med dette er fra mandag-søndag. Jobbet 38 timer en uke på forrige lønning, og fikk da 2,5 timer med 100% betalt overtid. Da var kun 14 av disse timene i min faste turnus. Det jeg stusset på nå var bare om det kunne bli overtid over en 7-dagersperiode som ikke var i samme uke eller måned, men virker som om alle arbeidsplasser praktiserer dette forskjellig.

TS

Anonymkode: af39a...f84

Da har du en bedre avtale enn det som er minstekravet, noe som er ganske vanlig. Uansett er altså regelverket slik at du skal ha overtidstillegg når arbeidstiden overskrider 40 timer i løpet av 7 dager, uavhengig av hva som praktiseres i den enkelte bedrift. Hvordan det ser ut i din kontrakt, kan jeg ikke fortelle deg, men etter loven har du altså krav på overtidslønn for disse timene.

Anonymkode: 08a19...c4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, estrella skrev:

Vi har iallefall ikke det. Hvis jeg egentlig skal jobbe 20 timer, men jobber 30, så får jeg bare vanlig timelønn. Men jeg er kun deltidsansatt. I butikk. 

Overtid er når du jobber over 100%. Hvis stillingen din til vanlig er f.eks 50% og du en uke jobber 70%, så er ikke det overtid. Da får du bare vanlig lønn for de ekstra 20%-ene.

Anonymkode: 8d840...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overtid er når du jobber over 100%. Hvis stillingen din til vanlig er f.eks 50% og du en uke jobber 70%, så er ikke det overtid. Da får du bare vanlig lønn for de ekstra 20%-ene.

Anonymkode: 8d840...bf2

Det kommer an på når overtiden skjer. Om du har fri hver fredag og jobber på fredag så stemmer det du skriver. Om du jobber 8-16 hver dag fra mandag til torsdag og må jobbe overtid en av disse dagene så er det overtid. 

 

Overtid er enten pr uke (40 timer) eller pr dag (9 timer). Tidspunkt for når overtid starter kan være annerledes om man er tilknyttet en tariffavtale men det gjelder uansett enten pr dag eller pr uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ekstravakter har akkurat de samme lovpålagte rettighetene som andre ansatte. Dette er altså et minimum tillegg på 40 % når arbeidstiden overskrider 40 timer i løpet av 7 dager.

Da har du en bedre avtale enn det som er minstekravet, noe som er ganske vanlig. Uansett er altså regelverket slik at du skal ha overtidstillegg når arbeidstiden overskrider 40 timer i løpet av 7 dager, uavhengig av hva som praktiseres i den enkelte bedrift. Hvordan det ser ut i din kontrakt, kan jeg ikke fortelle deg, men etter loven har du altså krav på overtidslønn for disse timene.

Anonymkode: 08a19...c4e

Kan du vise kilde til dette? Jeg har blitt fortalt motsatt, men hadde blitt veldig positivt overrasket dersom det stemmer 

Anonymkode: 2e174...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du vise kilde til dette? Jeg har blitt fortalt motsatt, men hadde blitt veldig positivt overrasket dersom det stemmer 

Anonymkode: 2e174...5ab

Reglene for overtid og arbeidstid mellom arbeidstaker og arbeidsgiver finnes i arbeidsmiljølovens kapittel 10. Dersom man mener at ekstravakter ikke skal ha overtid så betyr det at de ikke regnes som arbeidstakere, men oppdragstakere - og da skal de heller ikke ha feriepenger etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...