Gå til innhold

Hvordan blir gjeld ved dødsfall?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine er gift, og jeg har en søster. Faren min er ganske dårlig og vi er alle sammen nok så sikre (og forberedt) på at han dør.

Greia er at moren min har særeie på huset, mens faren min ikke har noen form for verdi, men han har en gjeld på rundt 150000 kr. Det jeg lurer på da er hva skjer? Jeg skjønner jo at meg og min søster ikke får noen penger og det bryr oss ikke en plass, men kan jeg, min søster eller min mor måtte betale gjelden? 

Anonymkode: 81fec...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det enkle svaret er nei.

Man kan velge om man ønsker å ta i mot en arv. Og når arven er kun gjeld vil vel de fleste takke nei. Kreditorene må da bære tapet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar.

Anonymkode: 81fec...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

kan jeg, min søster eller min mor måtte betale gjelden? 

Anonymkode: 81fec...72b

Bare hvis dere velger å ta på dere gjeldsansvaret, for gjelden går ikke automatisk over på arvingene. Det er forskjellige skjemaer som arvingene kan bruke hvis de vil ta på seg gjeldsansvaret, og ved å signere på skjemaet, så blir arvingene ansvarlige for gjelden til den døde. Så det er bare å la være å signere på gjeldsovertakelsesskjemaet. 

Du skriver at faren din ikke har verdier og at moren din eier huset alene. Da er det ingen grunn til å ta på seg noe gjeldsansvar. Gjelden er kreditorene sitt problem. 

Siden faren din ikke har verdier er det ingen grunn til å ha noe offentlig skifte heller, som noen nevnte ovenfor, for hva skal skiftes når det ikke finnes verdier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt.

Som gift er man ofte solidarisk ansvarlig for gjeld, og det kan hende at din mor må overta i det minste noe av gjelden, selv om hun velger skifte fremfor uskifte.

Jeg tror dette er noe dere bør forhøre dere om hos advokat.

Anonymkode: 22c91...1b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må legge til at alt koker ned til hvilken type gjeld det er, om den ble tatt med inn i ekteskapet osv.

Gjeldsregler er kompliserte.

Min svigermor måtte for eksempel overta svigerfars gjeld da han døde, fordi gjelden ble tatt opp mens de var gift, og gjelden ble tatt opp til felles husholdning (oppussing av bolig).

Anonymkode: 22c91...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det studielån faren din har som hele eller deler av gjelda, slettes det ved dødsfall; ingen arver slik gjeld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at det var motsatt med tanke på kjønn. Og at vi ikke snakket om dødsfall, men skilsmisse. Ville kvinnen med 150 000 i gjeld måtte gå fra huset uten å få med seg noe egenkapital fra huset. Det tviler jeg på.

 

Jeg er ikke jurist eller ekspert på slike saker, men jeg ville blitt overrasket hvis rettsvernet for kreditorer er så dårlig i Norge at ektepar bare kan mikse og trikse gjeld og formue mellom seg for å slippe å betale gjeld ved dødsfall.

Jeg påstår ikke at ekteparet har "mikset og trikset" bevisst, men for kreditorene er det likegyldig om det er gjort bevisst eller ikke. De får ikke tilbake pengene de har lånt ut hvis det er mulig å gjøre det på denne måten.

For øvrig et godt spørsmål.

Anonymkode: 5c93e...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at det var motsatt med tanke på kjønn. Og at vi ikke snakket om dødsfall, men skilsmisse. Ville kvinnen med 150 000 i gjeld måtte gå fra huset uten å få med seg noe egenkapital fra huset. Det tviler jeg på.

 

Jeg er ikke jurist eller ekspert på slike saker, men jeg ville blitt overrasket hvis rettsvernet for kreditorer er så dårlig i Norge at ektepar bare kan mikse og trikse gjeld og formue mellom seg for å slippe å betale gjeld ved dødsfall.

Jeg påstår ikke at ekteparet har "mikset og trikset" bevisst, men for kreditorene er det likegyldig om det er gjort bevisst eller ikke. De får ikke tilbake pengene de har lånt ut hvis det er mulig å gjøre det på denne måten.

For øvrig et godt spørsmål.

Anonymkode: 5c93e...dae

Moren har jo særeie på verdiene sine. Det betyr at mor og far til ts ikke deler økonomi. Hvis det var mulig likevel var mulig at ts sin mor måtte betale gjelden til ektefellen, så er særeie bortkastet for alle.

Nei, mor kan ikke måtte betale ektemannen sin gjeld så lenge hun har særeie. Særeie er ikke noe man kan trikse med, hvis de begge har skaffet seg gjeld i ekteskapet. Da står de begge ansvarlig for den,
Det som gjerne skjer er at særeie blir tatt opp før inngåelse av ekteskap og før partene står økonomisk ansvarlig for hverandre. Da kan ikke kreditorene komme i ettertid å ta penger fra den andre parten.

Men er det verdier i boet, så tar kreditorene dette, hvis ikke må arvingene si i fra seg arven, da slipper de å sta til ansvar for gjelden. man arver ikke gjeld.

Er det mer verdier en gjeld, så blir det en annen sak. Da tar kreditorene sitt og arvingene får resten,

Anonymkode: c8ed0...267

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren har jo særeie på verdiene sine. Det betyr at mor og far til ts ikke deler økonomi. Hvis det var mulig likevel var mulig at ts sin mor måtte betale gjelden til ektefellen, så er særeie bortkastet for alle.

Nei, mor kan ikke måtte betale ektemannen sin gjeld så lenge hun har særeie. Særeie er ikke noe man kan trikse med, hvis de begge har skaffet seg gjeld i ekteskapet. Da står de begge ansvarlig for den,
Det som gjerne skjer er at særeie blir tatt opp før inngåelse av ekteskap og før partene står økonomisk ansvarlig for hverandre. Da kan ikke kreditorene komme i ettertid å ta penger fra den andre parten.

Men er det verdier i boet, så tar kreditorene dette, hvis ikke må arvingene si i fra seg arven, da slipper de å sta til ansvar for gjelden. man arver ikke gjeld.

Er det mer verdier en gjeld, så blir det en annen sak. Da tar kreditorene sitt og arvingene får resten,

Anonymkode: c8ed0...267

Dette kunne du ikke noe om. Hvilken eieform man har valgt at skal gjelde i livet, trenger ikke å være den samme som hvis man dør. Og hvorvidt man har felles- eller særeie har ingen betydning for om økonomien har vært felles eller adskilt. Jeg kan ha særeie på leiligheten til meg og min mann, samtidig som vi har felles økonomi. 

Hvor kommer gjelden fra, TS? Det er avgjørende. Dersom det er studielån, vil det falle bort automatisk. Er det et billån eller huslån han og moren din har tatt opp sammen, så er hovedregelen at de er solidarisk ansvarlige for denne gjelden og moren din vil være ansvarlig for å nedbetale denne gjelden. Er det en gjeld faren din har tatt opp, som moren din ikke er solidarisk ansvarlig for, så kan heller ikke kreditorene kreve at hun betaler denne gjelden. Men igjen, hovedregelen er solidarisk ansvar, og da vil moren din være ansvarlig for gjelden. 

Du og søsteren din trenger forøvrig ikke å bekymre dere. Bare si fra dere arven, da blir dere heller ikke ansvarlige for gjelden.

Anonymkode: 40b72...3eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, May 02, 2017 den 22.41, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine er gift, og jeg har en søster. Faren min er ganske dårlig og vi er alle sammen nok så sikre (og forberedt) på at han dør.

Greia er at moren min har særeie på huset, mens faren min ikke har noen form for verdi, men han har en gjeld på rundt 150000 kr. Det jeg lurer på da er hva skjer? Jeg skjønner jo at meg og min søster ikke får noen penger og det bryr oss ikke en plass, men kan jeg, min søster eller min mor måtte betale gjelden? 

Anonymkode: 81fec...72b

Din mor kan sitte i uskiftebo inntil hun dør. Hovedregelen er at gjeld og formue er noe begge parter i et ekteskap hefter for. Så her kan ingen gi deg eksakt svar uten å vite hvordan tingenes tilstand er. Generelle svar er ikke noe du kan få når det gjelder konkrete saker og vi ikke vet mer. 

Anonymkode: 9ec55...047

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette kunne du ikke noe om. Hvilken eieform man har valgt at skal gjelde i livet, trenger ikke å være den samme som hvis man dør. Og hvorvidt man har felles- eller særeie har ingen betydning for om økonomien har vært felles eller adskilt. Jeg kan ha særeie på leiligheten til meg og min mann, samtidig som vi har felles økonomi. 

Hvor kommer gjelden fra, TS? Det er avgjørende. Dersom det er studielån, vil det falle bort automatisk. Er det et billån eller huslån han og moren din har tatt opp sammen, så er hovedregelen at de er solidarisk ansvarlige for denne gjelden og moren din vil være ansvarlig for å nedbetale denne gjelden. Er det en gjeld faren din har tatt opp, som moren din ikke er solidarisk ansvarlig for, så kan heller ikke kreditorene kreve at hun betaler denne gjelden. Men igjen, hovedregelen er solidarisk ansvar, og da vil moren din være ansvarlig for gjelden. 

Du og søsteren din trenger forøvrig ikke å bekymre dere. Bare si fra dere arven, da blir dere heller ikke ansvarlige for gjelden.

Anonymkode: 40b72...3eb

Ok, så kan jeg ikke så mye om det som jeg trodde. Men jeg leste HI som om denne gjelden kun var far sin gjeld, og ikke noe de hadde felles. Ts skriver ikke mor og far har en gjeld på 150 000, hun skriver at far har en gjeld på 150 000 kr.

Anonymkode: c8ed0...267

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Din mor kan sitte i uskiftebo inntil hun dør. Hovedregelen er at gjeld og formue er noe begge parter i et ekteskap hefter for. Så her kan ingen gi deg eksakt svar uten å vite hvordan tingenes tilstand er. Generelle svar er ikke noe du kan få når det gjelder konkrete saker og vi ikke vet mer. 

Anonymkode: 9ec55...047

Hvorfor skulle uskiftet bo være et reelt alternativ her hvor avdøde ikke eier nåla i veggen, men bare har gjeld?

Hovedregelen i et ekteskap er ikke at gjeld og formue er noe begge parter hefter for. Det er bare hvis de kjøper noe sammen og finansierer kjøpet ved et felles låneopptak at de eier dette sammen og hefter for gjelden i fellesskap. I dette konkrete tilfellet hadde kvinnen særeie på huset, og da er det hennes alene både i live og ved død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kunne du ikke noe om.

Anonymkode: 40b72...3eb

Det Anonymkode: c8ed0...267  skriver er riktig. Når kvinnen har særeie på huset, og mannen dør, så forblir selvsagt huset hennes, og hun trenger selvsagt ikke å betale mannens gjeld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Testosteron skrev:

Det Anonymkode: c8ed0...267  skriver er riktig. Når kvinnen har særeie på huset, og mannen dør, så forblir selvsagt huset hennes, og hun trenger selvsagt ikke å betale mannens gjeld. 

Anonymkode: c8ed0...267 blander begreper og det er slettes ikke sikkert at det vedkommende skriver er riktig nei, det kommer helt an på hva slags gjeld det er snakk om. Bl.a. skriver denne AB at "Moren har jo særeie på verdiene sine. Det betyr at mor og far til ts ikke deler økonomi". Dette har ingenting med hverandre å gjøre. Hvorvidt mor har særeie på et hus har ingen betydning for hvordan de har valgt å dele økonomien. At mor har særeie på huset, betyr at hun hadde fått sitte med huset dersom det ble skillsmisse. Om far hadde barn utenfor dette ekteskapet, betyr det også at disse eventuelle særkullsbarna ikke hadde hatt arverett i huset. Og dersom far hadde gjeld, som mor ikke hefter for, så betyr det at kreditorene ikke kunne krevet huset tvangssolgt for å få far sin del dersom han hadde misligholdt et lån. 

Ettersom TS kun har skrevet at faren hadde et lån, men ikke hva slags type lån, så er det også umulig for oss å svare på om mor er ansvarlig eller ikke. Hovedregelen når noen tar opp lån sammen er at begge er ansvarlige. Det kan også hende at far har tatt opp lån i sitt navn, men at banken har tatt pant i noe både mor og far eier (en hytte f.eks., ettersom det ikke er huset i dette tilfellet). Da vil nok også den beste løsningen være at mor innfrir lånet - så slipper hun å miste denne hytta. Alt dette er hypotetisk selvsagt, derfor kom jeg med flere scenarioer i innlegget mitt. Slik at TS ut fra dette kunne se hva som best stemmer overens med hennes situasjon, siden vi tross alt ikke fikk mer info enn "pappa har et lån". Som sagt, hva slags type lån dette er, er avgjørende for utfallet.

Anonymkode: 40b72...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, Testosteron skrev:

Det Anonymkode: c8ed0...267  skriver er riktig. Når kvinnen har særeie på huset, og mannen dør, så forblir selvsagt huset hennes, og hun trenger selvsagt ikke å betale mannens gjeld. 

Disse to faktorene har ingenting med hverandre å gjøre.
Hun kan ha særeie på huset, men felleseie på alt annet.  Vi vet heller ingenting om hva slags gjeld det er snakk om.

Hvis gjelden f.eks er kredittgjeld mannen tok opp da han kjøpte nye hvitevarer, sannsynliggjøres det at lånet er tatt opp til felles husholdning, og kvinnen vil stå solidarisk ansvarlig for gjelden selv om lånet står i hans navn.

Som jeg skrev, gjeldsregler er kompliserte, og det beste er om trådstarters mor kontakter advokat for å få på det rene hva som gjelder i akkurat hennes tilfelle.

Anonymkode: 2aa8d...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse to faktorene har ingenting med hverandre å gjøre.

Anonymkode: 2aa8d...ee5

Men skriver jeg at de har noe med hverandre å gjøre da? :riste:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...