Gå til innhold

Mener nav at jeg skal gå 40 min hver vei for "arbeidstrening"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, puffy123 skrev:

Jeg går 35 minutter hver vei til jobb :-) Gjør meg ingenting, tar buss hvis det er dårlig vær eller jeg har dårlig tid

Har du utfordringer i forhold til jobb?  Har du vært lenge borte fra arbeidslivet? I flere år?

Anonymkode: 10eee...58c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du utfordringer i forhold til jobb?  Har du vært lenge borte fra arbeidslivet? I flere år?

Anonymkode: 10eee...58c

At det var? Har jeg noensinne sagt det ? Jeg siterte noen som sa at de aldri hadde hørt om noen som går 40 min hver vei til jobb.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, puffy123 skrev:

At det var? Har jeg noensinne sagt det ? Jeg siterte noen som sa at de aldri hadde hørt om noen som går 40 min hver vei til jobb.

Nemlig, du er frisk og rask, du kan ikke sammenligne deg med ts og de som har utfordringer i jobb og vært borte fra arbeidslivet i flere år. Jeg holder meg til hva vi diskuterer og hva ts spør om.

Anonymkode: 10eee...58c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange som går 40 min hver vei til jobb??? Jeg kommer ikke på noen!!

Anonymkode: e2afa...5c5

Jeg har gjort det i flere år (40min gåtur hver vei -litt lenger når jeg var gravid). Gjør det ikke akkurat nå, men det er tilfeldig. Hadde også et tidligere arbeidssted der jeg syklet 20 min til jobb og 20 min hjem hver dag året rundt.

Veldig bra trim begge deler!

Ser den at dette kan være tøft for andre, nen som sagt av andre her så vil ts også tjene penger som kan brukes på månedskort.

Endret av Ild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er søren meg helt utrolig!!! Du får en sjanse til å komme tilbake i arbeidslivet - men orker ikke å gå 40 min hver vei??! En ny sjanse, med helsemessig gevinst som bonus. Kan vel ikke ønske seg mer? Les gjennom det du har skrevet og still deg selv spørsmålet: VIL jeg virkelig tilbake i arbeidslivet? Det tror nemlig ikke jeg.. 

Anonymkode: 390c7...4ee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke NAV nødvendigvis mener du skal gå i 40 minutter. Hvordan du kommer fra A til B er helt opp til deg. Noen alternativer: 

Sykle

Rullebrett

Kjøre

Buss

Krype

Løpe

Hinke

Hoppestokk

Drosje

Hoppe

Stylter

Ri

Hest og kjerre

Ikke alle alternativene er like realistiske, men du må finne det beste for deg.

Anonymkode: d7e2d...f61

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to jobber. Den ene er 3.6 km hjemmefra, den andre er 6.2 km hjemmefra. Jeg sykler. Funker fint det. Da blir du i litt bedre form i tillegg...Gjør et forsøk vel? 

Anonymkode: 7a4ec...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd. Min skolevei gjennom hele grunnskolen var 35 min èn vei (om man gikk, raskere med sykkel). Dette er noen år siden, men skolene ligger på samme plass enda og det er fortsatt ikke skolebuss på strekningen. Jeg vil anta at mange foreldre kjører til skolen nå sammenlignet med før (når ingen ble kjørt noen steder). 

Anonymkode: dd519...d9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært ts ville jeg også forlatt tråden, slik som ts også har gjort. Etter alle angrepene som kom. Jeg ville heller ikke brettet ut helseproblemer foran et så kaldt publikum. 

Anonymkode: eef1a...14f

Nå var TS fortsatt i tråden da det ble nevnt at selvsagt ikke alle med alle sykdommer kunne gå dit, men igjen, hun sa aldri at det gjaldt henne. Hun har hele tiden, siden jeg leste i tråden, sagt at det var pengene som var greia. Hun har aldri sagt hun var for syk, med mindre hun har skrevet det etter jeg leste tråden sist

Anonymkode: 84035...9b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lol nei. Ryggproblemer, hofte, kneproblemer, ekstrem overvekt, revmatisme og andre leddplager, utmattelse, depresjon, til og med de som sliter med gjentagende inngrodde tånegler kan ha problemer med å gå så langt.

Man må ha en diagnose for å få AAP din dott! Du får ikke AAP fordi du er lat. Ta deg sammen.

Anonymkode: dcade...cb6

Det kan jo være at å gå 40 min faktisk hjelper på mange av plagene du ramser opp her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Her var det mye å ta av.

Det er ikke det at jeg ikke er i stand, som i at det er fysisk umulig for meg å gå de 40 minuttene eller hva det nå tar, men det tærer på mentalt. Spesielt når jeg har fått bekreftet at det er praktisk sett umulig at det leder til en betalt jobb. Det er slitsomt for meg å arbeide, kroppen er ikke med på moroa og jeg bruker store deler av dagen på å ikke ha det bra. Så de ekstra minuttene eller mer blir en påkjenning.

Nå skal det sies at jeg ikke vet hva som er verre, en stappfull buss eller t-bane, eller en ørkenvandring med tøy jeg ser frem til å få av meg, fulle av svette.

Men jaja, kommer hjem sliten, ser ikke frem til morgen-dagen, full av bekymringer og fysiske smerter (kan jo alltids bare ta meg sammen...), og kunne like gjerne krøpet til køys nå. Men joa, kjempetakknemlig for muligheten.
 

Det er ikke sånn at jeg tar noe glede i tilstanden min, og skulle ønske jeg kunne få spise biff daglig på statens regning (er bare forbeholdt politikere det). Jeg skulle gjerne verdt foruten de lidelsene jeg gjennomgår (ber ikke om noen, jamen her er min anekdote om en person som har hatt det verre, men nå bedre gjennom ren viljestyrke) og hatt en grei stilling der jeg følte meg trygg.

Anonymkode: 6544d...e35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange som går 40 min hver vei til jobb??? Jeg kommer ikke på noen!!

Anonymkode: e2afa...5c5

Jeg sykler omtrent 45 minutt hver vei til og fra jobb. :) 

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, puttee skrev:

Mange som går så langt hver dag til jobb. Du får se på det som dagens trim :) Folk i Norge er altså så bortskjemte, tenk på de som må gå milevis hver dag for å hente forurenset vann. Bare for å sette ting i perspektiv :)

 

Enn du selv da, hvor langt går du til jobb hver dag?

 

Ts, å stille spørsmål om ja..ALT som har med nav å gjøre her på kg, er det samme som å begå virtuelt selvmord. Her inne er det INGEN som noen gang har hatt behov for hjelp fra nav, ei heller ALDRI noen som har blitt arbeidsledige. OG, de aller fleste her inne tjener ca INGENTING, og spaserer I HVERT FALL 1 time hver dag til jobb PER vei. Så du har ingenting what so ever å syte over, bare så du ikke finner på å syte en annen gang.

Ts, sikkert lurt å stille spørsmål på andre forum ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Vera skrev:

Enn du selv da, hvor langt går du til jobb hver dag?

 

Ts, å stille spørsmål om ja..ALT som har med nav å gjøre her på kg, er det samme som å begå virtuelt selvmord. Her inne er det INGEN som noen gang har hatt behov for hjelp fra nav, ei heller ALDRI noen som har blitt arbeidsledige. OG, de aller fleste her inne tjener ca INGENTING, og spaserer I HVERT FALL 1 time hver dag til jobb PER vei. Så du har ingenting what so ever å syte over, bare så du ikke finner på å syte en annen gang.

Ts, sikkert lurt å stille spørsmål på andre forum ;) 

Tja, det kan da være motsatt. At mange her har vært gjennom det samme og bitt tenna sammen, eller til og med verre ting. Så derfor synes de dette er en bagatell

Anonymkode: 84035...9b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er innmari til sutring!

Da jeg var ung hadde jeg en jobb hvor det tok meg 45 min å gå til hver vei. Uten at NAV tvang meg. Noen dager begynte jeg 07. Noen dager hadde jeg delt-vakt så måtte gå turen to ganger. Det gikk helt fint! Bare snakk om å sette av tid. Og så blir man ganske sprek.

Min far gikk til skolen fra han var 8 år. Det tok 1.5 time hver vei. 

Så - skjerp deg.

Anonymkode: 90e37...123

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Her var det mye å ta av.

Det er ikke det at jeg ikke er i stand, som i at det er fysisk umulig for meg å gå de 40 minuttene eller hva det nå tar, men det tærer på mentalt. Spesielt når jeg har fått bekreftet at det er praktisk sett umulig at det leder til en betalt jobb. Det er slitsomt for meg å arbeide, kroppen er ikke med på moroa og jeg bruker store deler av dagen på å ikke ha det bra. Så de ekstra minuttene eller mer blir en påkjenning.

Nå skal det sies at jeg ikke vet hva som er verre, en stappfull buss eller t-bane, eller en ørkenvandring med tøy jeg ser frem til å få av meg, fulle av svette.

Men jaja, kommer hjem sliten, ser ikke frem til morgen-dagen, full av bekymringer og fysiske smerter (kan jo alltids bare ta meg sammen...), og kunne like gjerne krøpet til køys nå. Men joa, kjempetakknemlig for muligheten.
 

Det er ikke sånn at jeg tar noe glede i tilstanden min, og skulle ønske jeg kunne få spise biff daglig på statens regning (er bare forbeholdt politikere det). Jeg skulle gjerne verdt foruten de lidelsene jeg gjennomgår (ber ikke om noen, jamen her er min anekdote om en person som har hatt det verre, men nå bedre gjennom ren viljestyrke) og hatt en grei stilling der jeg følte meg trygg.

Anonymkode: 6544d...e35

Før i tiden het nav "arbeidskontoret". Det hadde en hovedfunksjon, å hjelpe mennesker ut i arbeid. Nav derimot "plasserer" mennesker slik at et "problem" er borte, dvs på tiltak.  Jeg mener at nav systemet hjelper få, men gjør livene vanskelige for veldig mange. 

Ts, har du noen sjanse til å skaffe deg jobb selv? La oss si du får en deltidsstilling et sted hvor du kan trives og mestrer jobben. Du trenger ikke jobbe fullt for å skaffe deg samme inntekt som du nå får hos nav. Da kan du holde deg i arbeidslivet lenge. 

Og i mellomtiden, skaff deg en sykkel og bruk tiden til og fra jobb som egentid og terapi, slik at du lader batteriene dine og takler en vanskelig hverdag bedre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har en IA-plass som gjør at jeg skal få prøve meg i arbeid, få verdifull erfaring og det er heller liten, om noe mulighet for en fast jobb utenom.

Meningen er å delta i ordinært arbeid på fulltid, for å se om det er noe jeg får til. Betalingen  min er da grunnsats AAP, som da blir 90-100,- i timen - så ikke særlig mye å rutte med. Men, det er et lite stykke unna hjemmet. Og fra hva jeg kan se, så kan NAV dekke reiseutgifter ved lengre enn 6 km fra hjemmet. Jeg bor nærmere enn 6 km fra hjemmet, så jeg kan velge å betale 700 i måneden ut av den lille lommen jeg har, eller jeg kan gå. Frem og tilbake, hver dag.

Jeg er med på ideen om at alle skal ut i arbeid der det er mulig, men jeg er i tvil om jeg har råd eller ork til å delta.

Anonymkode: 6544d...e35

Om du ikke vil betale for transport så anse tren til og fra arbeid som god trim

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går 40 min (sykler 20min) hver dag til jobb, ser ikke problemet her jeg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, det kan da være motsatt. At mange her har vært gjennom det samme og bitt tenna sammen, eller til og med verre ting. Så derfor synes de dette er en bagatell

Anonymkode: 84035...9b9

Da skjønner jeg det enda mindre - har man selv vært i en sårbar situasjon så trodde jeg man utviklet en slags forståelse for andre i samme situasjon, og i hvert fall la inn en minsteinnsats på å svare folk med et minimum snev av høflighet. Og begynne å snakke om at barn i Afrika har det fælt de også er lite relevant for ts i denne omgang..men ok, la oss fortsette å spotte mennesker som av en eller annen grunn har behov for hjelp fra nav, det funker særdeles bra.

Endret av Vera
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vera skrev:

Da skjønner jeg det enda mindre - har man selv vært i en sårbar situasjon så trodde jeg man utviklet en slags forståelse for andre i samme situasjon, og i hvert fall la inn en minsteinnsats på å svare folk med et minimum snev av høflighet. Og begynne å snakke om at barn i Afrika har det fælt de også er lite relevant for ts i denne omgang..men ok, la oss fortsette å spotte mennesker som av en eller annen grunn har behov for hjelp fra nav, det funker særdeles bra.

Om man selv er ufør og lam fra livet og ned, så kan denne type problem som ts har virke provoserende. Som et eksempel. Da har ikke ts forstått hvor godt hun har det og hvilke muligheter hun har- hun fokuserer mer på hvor mye hun kan tyne fra staten 

Anonymkode: 84035...9b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...