Gå til innhold

Mener nav at jeg skal gå 40 min hver vei for "arbeidstrening"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jada, og selv går jeg nesten 25 min hver vei til universitetet. Men nei, det er ikke mange som går langt for å komme på jobb. 

Anonymkode: e2afa...5c5

Da sykler man. Tilfellet er jo at flere har 40 minutters gange eller mer til jobb, men sykler. Om vinteren når det er snø eller glatt så går man. 

Skulle likt å sett at alle ansatte på sykehuset hadde egen parkering... 

Anonymkode: 1f359...8aa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir man selvstendig i jobb i norge når selv folk som tjener over en halv million ikke har råd til å bo? Mange som mangler perspektiv på ting. Norge er litt som nord-korea med en befolkning som ikke skjønner hvor dårlig velferd de faktisk har.

Anonymkode: d46f2...1e1

Om det er så viktig å bo får man utdanne seg til noe annet og/ eller flytte til et sted med billigere bolig. 

Anonymkode: 84035...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Er det et problem å gå 40 minutter til jobb? Har du sykdom eller noe som gjør det vanskelig å gå?

Har selv gått ca 40 min hver vei til arbeid i 4 år nå. Har råd til busskort, men foretrekker å gå. Deilig med frisk luft! Bruker turen til å våkne om morran og koble av om ettermiddagen.

Anonymkode: fb691...132

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir man selvstendig i jobb i norge når selv folk som tjener over en halv million ikke har råd til å bo? Mange som mangler perspektiv på ting. Norge er litt som nord-korea med en befolkning som ikke skjønner hvor dårlig velferd de faktisk har.

Anonymkode: d46f2...1e1

Samtidig kåres Norge til et av de beste landene i verden akkurat på dette. 

Kanskje vi er flinke til å klage? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har en IA-plass som gjør at jeg skal få prøve meg i arbeid, få verdifull erfaring og det er heller liten, om noe mulighet for en fast jobb utenom.

Meningen er å delta i ordinært arbeid på fulltid, for å se om det er noe jeg får til. Betalingen  min er da grunnsats AAP, som da blir 90-100,- i timen - så ikke særlig mye å rutte med. Men, det er et lite stykke unna hjemmet. Og fra hva jeg kan se, så kan NAV dekke reiseutgifter ved lengre enn 6 km fra hjemmet. Jeg bor nærmere enn 6 km fra hjemmet, så jeg kan velge å betale 700 i måneden ut av den lille lommen jeg har, eller jeg kan gå. Frem og tilbake, hver dag.

Jeg er med på ideen om at alle skal ut i arbeid der det er mulig, men jeg er i tvil om jeg har råd eller ork til å delta.

Anonymkode: 6544d...e35

Sykkel på biltema👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuser på mulighetene, ikke problemene. Som andre sier: skaff deg en sykkel. Problemet løst. 

Anonymkode: a0436...174

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har en IA-plass som gjør at jeg skal få prøve meg i arbeid, få verdifull erfaring og det er heller liten, om noe mulighet for en fast jobb utenom.

Meningen er å delta i ordinært arbeid på fulltid, for å se om det er noe jeg får til. Betalingen  min er da grunnsats AAP, som da blir 90-100,- i timen - så ikke særlig mye å rutte med. Men, det er et lite stykke unna hjemmet. Og fra hva jeg kan se, så kan NAV dekke reiseutgifter ved lengre enn 6 km fra hjemmet. Jeg bor nærmere enn 6 km fra hjemmet, så jeg kan velge å betale 700 i måneden ut av den lille lommen jeg har, eller jeg kan gå. Frem og tilbake, hver dag.

Jeg er med på ideen om at alle skal ut i arbeid der det er mulig, men jeg er i tvil om jeg har råd eller ork til å delta.

Anonymkode: 6544d...e35

40 minutters reisevei til jobb er det da mange som har. Dette klarer du. Det verste som kan skje er at du blir i bedre form.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker deg for å prøve å provosere, men må bare spørre: Hvor lang reisevei er du villig til å ha? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på de 40 minuttene som trening. Viktig å ta vare på helsa også. Jeg går riktig nok ikke 40, men 30 minutter til jobb hver dag, hele året, i all slags vær. Jeg hadde fint hatt råd til å kjøre bil eller buss, men det er deilig med litt frisk luft og litt trim. 

Anonymkode: d1134...f24

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel! Jeg har alltid syklet overalt. Jeg er ikke så gammel enda, så mest til skolen. Jeg bodde alltid akkurat unna grensen for å få gratis buss, så da ble det sykkel. På vgs syklet jeg over 1 mil hver dag, det blir vel ca. det samme for deg nå og. Du kan i hvert fall gjøre det nå som det er ganske varmt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du må se mulighetene og ikke hindringene. Da jeg fikk arbeidspraksis så var reiseveien 1 time som besto av gange,  buss og tog. Jeg hadde praksis ett år. Ikke grein jeg over reiseveien og ei heller over at jeg ikke fikk noen ekstra kroner inn. Aap var jo det samme. Pga helseutfordringene så blir jeg fort sliten og utmattet og jeg har ekstra søvnbehov. Var ikke moro å måtte legge seg 8-9 på kvelden,  men det var det som skulle til før at jeg orket en arbeidsdag. I dag har jeg fast jobb på samme sted 😊

Anonymkode: b4268...bb5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg sykkel.

Jeg hadde bare gått 40 minutter til og fra jobb om jeg var nødt. Jeg har prøvd å gå hjem fra jobb. Det tar 50 minutter, men det er jo bare så utrolig kjedelig. Å gå i 80 minutter hver eneste dag ville vært bortkastet for min del. Foretrekker å bruke tiden og energien min på noe annet. Men om du ikke har andre ting du heller vil bruke tiden din på, så kan du like gjerne gå. 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da sykler man. Tilfellet er jo at flere har 40 minutters gange eller mer til jobb, men sykler. Om vinteren når det er snø eller glatt så går man. 

Skulle likt å sett at alle ansatte på sykehuset hadde egen parkering... 

Anonymkode: 1f359...8aa

Der det er sykehus er det vel gjerne også bussforbindelse. :)

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir man selvstendig i jobb i norge når selv folk som tjener over en halv million ikke har råd til å bo? Mange som mangler perspektiv på ting. Norge er litt som nord-korea med en befolkning som ikke skjønner hvor dårlig velferd de faktisk har.

Anonymkode: d46f2...1e1

Hvis man ikke har råd til å bo om man tjener over en halv million, så har man problemer med prioriteringene. 

Endret av penny_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært på AAP, og for meg var dette med å komme meg til og fra arbeidspraksisen min en stor tilleggsbelastning. Hadde jeg vært frisk og fin hadde det ikke gjort så mye, jeg hadde syklet eller gått, alt etter som (hvis jeg ikke hadde andre muligheter). Men siden jeg allerede sleit skikkelig med å komme meg ut av senga og all motivasjon til å komme ut døra var ikke-eksisterende, var det å skulle komme over ENDA en hindring utrolig vanskelig for meg, og ville definitivt ført til at jeg ikke kom meg på arbeidspraksisen, om det ikke var for at jeg hadde bil. Jeg har valgt å prioritere bil fordi jeg visste hvor viktig det var for meg for å komme meg på tiltakene og arbeidet. Og det kostet penger, ca. 1000 kr i måneden, pluss service, kontroll og bare det at en bil koster penger, men det måtte til, for viss ikke hadde jeg ikke kommet meg i arbeidstrening og ikke kommet nærmere arbeidslivet. Det er skikkelig surt å ha så lite penger i utganspunktet og så bruke noe av det allerede sprengte budsjettet på transport til et arbeidssted du ikke tjener noe ekstra på å være, jeg skjønner den. 

MEN, det å bruke de pengene har da hjulpet meg å følge opp behandlingen min, og følge opp arbeidspraksisen min, og nå har jeg ordinær stilling der jeg jobber for en mye bedre lønn, og enda bedre: jeg er friskere! Det er surt ja å bruke hardt trengte kroner på dette, men det er ENDA surere å være syk lengre enn man må! Hadde jeg ikke brukt pengene på bil så jeg kom meg til og fra tror jeg ikke jeg hadde kommet så langt som jeg har kommet i dag. Og det er klart at for noen år tilbake så var det skikkelig ekkelt hver gang jeg betalte bompenger, eller bensin, for jeg visste at "dette har jeg jo egentlig ikke helt råd til", men jeg tok meg råd for jeg visste med meg selv at uten kom jeg meg ikke på de tingene jeg skal. 

Nå er jeg mye bedre, og jeg går eller sykler til jobb, behandling og butikken, enda jeg fremdeles har bilen. Folk må samtidig forstå at det er noe helt annet for noen som er syk å gå de ekstra 40 minuttene hver vei, når man gjerne allerede har en milehøy dørstokkmil. Men jeg tror absolutt det vil lønne seg for DEG og LIVET DITT hvis du bruker de pengene nå, for å følge opp dette opplegget. Og om du har overskudd til annet arbeid (som jeg tenker du ikke har siden du er på AAP) så kan du jo heller vurdere å prøve å skaffe deg en jobb eller arbeidspraksis mer i nærheten etter hvert. 

Anonymkode: ecc76...1d8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du ikke takknemlig fordi du får en sjanse? 

Sånne som deg ødelegger trygdesystemet. 

Anonymkode: 14f31...600

Nå er ikke jeg Ts, men jeg hadde blitt forbanna. Nå var jeg riktignok en ryggskade, men har ikke råd til bil, og månedskort er veldig dyrt - et relativt stort innhogg i økonomien faktisk.

Anonymkode: dcade...cb6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og likevel eier de hus, mer enn hva en kan si om en nordmann.

 

Er skatt på AAP. Det er ikke obligatorisk, men jeg ønsker faktisk å klare å jobbe, så derfor jeg deltar på det.

 

Poenget mitt er at det virker litt bakvendt. Om du skulle satt det på spissen, så kunne jeg takket nei, og faktisk ligget på sofaen - og endt opp med mer penger enn om jeg deltar i det ordinære arbeidsliv via en IA-avtale og NAV. Hadde jeg fått 20% økning eller noe på betalingen ved å delta fremfor ikke, ikke noe problem. Det virker litt bakvendt. Hadde jeg bodd litt lenger unna, hadde det ikke vært et tema en gang.

Anonymkode: 6544d...e35

Du skal ikke se bort fra at det lar seg gjøre å stable sammen noe kumøkk og leire for en billig penge her i Norge også. Spørsmålet er om du vil bo i det huset...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvva slags tull er dette? Du sier selv at du tjener 90 - 100 kroner / timen, dvs så ved å jobbe 1 dag (der en mnd har ca 20 arbeidsdager) så tjener du inn dette kortet. Du tjener mer på å gjøre dette enn ikke, så dette høres ut som latskap.

Anonymkode: 7966c...db8

Eller, you know, sykdom. Er som regel en grunn til at folk er på AAP vettu :fnise: Og nei, ikke alle har "psykisk sykdom" som mange kaller det, det gjelder folk med fysiske plager også - og vi har ingen mulighet til å gjette hva TS sliter med som gjør at han/hun går på AAP.

Anonymkode: dcade...cb6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en liten gåtur! 

Anonymkode: 33ea1...0e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 20 min gange til toget, så 1 time på toget, toget var fremme 40min før jeg skulle begynne, så jobbe 8t.

Så 20-40 min til toget gikk hjem igjen, så 1 time med tog, og 20 min gange hjem. 

Så 40 min gange som jeg gjorde hver dag før, hadde ikke gjort meg noe. Går 35 min nå. 

Med mindre du har en helse som sier at det er vanskelig, ville jeg absolutt gjort det. 

Endret av MissPierce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt forstå at for noen virker 40 min gåtur til jobb som en kjip sak når 700,- i kollektiv utgifter utgjør en del av månedsbudsjettet man har å jobbe ut fra. Men, ja ett men, kan det også omhandle litt fra hvilken innstilling man har? 40 min gåtur med litt musikk på ørene kan jo være en nydelig måte å starte dagen sin på og du får bevegd litt på kroppen hver dag også :-) så kan du eventuelt benytte kollektiv transport til de dagene hvor været rusker som værst som det innimellom gjør i Norge. Heier på deg, og heier på forslaget med gåtur/låne deg en sykkel :-) 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange som går 40 min hver vei til jobb??? Jeg kommer ikke på noen!!

Anonymkode: e2afa...5c5

Du bor kanskje på landet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...