Gå til innhold

Mener nav at jeg skal gå 40 min hver vei for "arbeidstrening"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei,nå tar jeg kvelden, gidder ikke snakke til en vegg.

God natt.

Anonymkode: 10eee...58c

Skjønner deg godt. gonatt :)

Anonymkode: eef1a...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signere den, vært ganske uempatiske, ekle kommentarer her.

Anonymkode: 10eee...58c

Noen ekle kommentarer, ja, men de fleste har bidratt med praktiske råd som å skaffe seg en sykkel. Man kan være empatisk men samtidig motivere og sette ts sine bekymringer i perspektiv. Det er lett å føle seg maktesløs og fastlåst i egenskapte hindringer når man er lenge utenfor arbeidslivet, men her har ts en mulighet til å komme seg i aktivitet og bidra. Da er det på sin plass med oppbacking og råd. Arbeidstrening er positivt! Reiseveien er lengre enn ønsket, men overkommelig. 

Anonymkode: a0436...174

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste er ikke alle og du kan ikke spekulere i hvilken del ts tilhører. 

Anonymkode: eef1a...14f

"De fleste er ikke alle"... men dessverre altfor mange.... jeg kjenner MANGE som kunne hatt det MYE bedre av at det ble stilt litt krav :(:(:( 

Anonymkode: d59f0...2c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og likevel eier de hus, mer enn hva en kan si om en nordmann.

 

Er skatt på AAP. Det er ikke obligatorisk, men jeg ønsker faktisk å klare å jobbe, så derfor jeg deltar på det.

 

Poenget mitt er at det virker litt bakvendt. Om du skulle satt det på spissen, så kunne jeg takket nei, og faktisk ligget på sofaen - og endt opp med mer penger enn om jeg deltar i det ordinære arbeidsliv via en IA-avtale og NAV. Hadde jeg fått 20% økning eller noe på betalingen ved å delta fremfor ikke, ikke noe problem. Det virker litt bakvendt. Hadde jeg bodd litt lenger unna, hadde det ikke vært et tema en gang.

Anonymkode: 6544d...e35

Nei, du kunne ikke takket nei og ligget på sofaen og beholdt AAP i lengden. Du kunne kanskje takket nei til denne arbeidstreningen, men i løpet av et par måneder hadde du måttet ut i arbeidstrening som vilkår for å få beholde AAP, og da er det slett ikke sikkert at du ville få en like interessant praksisplass.

Som flere foreslår: Skaff deg en billig sykkel. Sjekk Finn.no, det kan hende du finner en helt grei sykkel gratis der. 

Anonymkode: 9a0a1...d1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner deg godt. gonatt :)

Anonymkode: eef1a...14f

God natt :)

Anonymkode: 10eee...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"De fleste er ikke alle"... men dessverre altfor mange.... jeg kjenner MANGE som kunne hatt det MYE bedre av at det ble stilt litt krav :(:(:( 

Anonymkode: d59f0...2c4

Skjønner logikken din. Så fordi du kjenner mange som kunne hatt det mye bedre av at det ble stilt litt krav vil du stille krav til personer som umulig kan imøtekomme krav. 

Anonymkode: eef1a...14f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er mer skremmende at noen har så vanskelig for å forstå at ikke alles situasjon er like. For meg nå når jeg er friskere er det ingen sak å gå eller sykle til jobb, men da jeg var på AAP var jeg til tider svært syk og det å gå var en stor tilleggsgreie som gjorde ALT vanskeligere, og gjorde det vanskeligere å komme seg av gårde. 

For friske mennesker er det en smal sak, men når man er på AAP så er man jo ikke helt tipp topp på en eller annen måte. Må gå an å utøve litt empati innimellom. 

Anonymkode: ecc76...1d8

Nå veit ikke du (og de hittil 5 som har likt innlegget ditt) så himla mye om hvor frisk jeg er eller ikke er, heller, da ;-) Kanskje feie litt utfor din egen dør før du anklager andre for å være forståelsesløse og empatiløse?

Hilsen hun løsningsorienterte med sykkel og sykkelvogn, eventuelt akebrett. Sistnevnte er faktisk sabla gøy nedover fortauene - også for mor. Anbefales!

Anonymkode: 438fc...9ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er mer skremmende at noen har så vanskelig for å forstå at ikke alles situasjon er like. For meg nå når jeg er friskere er det ingen sak å gå eller sykle til jobb, men da jeg var på AAP var jeg til tider svært syk og det å gå var en stor tilleggsgreie som gjorde ALT vanskeligere, og gjorde det vanskeligere å komme seg av gårde. 

For friske mennesker er det en smal sak, men når man er på AAP så er man jo ikke helt tipp topp på en eller annen måte. Må gå an å utøve litt empati innimellom. 

Anonymkode: ecc76...1d8

Nå veit ikke du (og de hittil 5 som har likt innlegget ditt) så himla mye om hvor frisk jeg er eller ikke er, heller, da ;-) Kanskje feie litt utfor din egen dør før du anklager andre for å være forståelsesløse og empatiløse?

Hilsen hun løsningsorienterte med sykkel og sykkelvogn, eventuelt akebrett. Sistnevnte er faktisk sabla gøy nedover fortauene - også for mor. Anbefales!

Anonymkode: 438fc...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå veit ikke du (og de hittil 5 som har likt innlegget ditt) så himla mye om hvor frisk jeg er eller ikke er, heller, da ;-) Kanskje feie litt utfor din egen dør før du anklager andre for å være forståelsesløse og empatiløse?

Hilsen hun løsningsorienterte med sykkel og sykkelvogn, eventuelt akebrett. Sistnevnte er faktisk sabla gøy nedover fortauene - også for mor. Anbefales!

Anonymkode: 438fc...9ec

Hæ? 

Hva snakker du om? 

Du er ikke ts, og heller ikke den eneste som har svart å tråden.

Anonymkode: 10eee...58c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MissPierce skrev:

Hadde 20 min gange til toget, så 1 time på toget, toget var fremme 40min før jeg skulle begynne, så jobbe 8t.

Så 20-40 min til toget gikk hjem igjen, så 1 time med tog, og 20 min gange hjem. 

Så 40 min gange som jeg gjorde hver dag før, hadde ikke gjort meg noe. Går 35 min nå. 

Med mindre du har en helse som sier at det er vanskelig, ville jeg absolutt gjort det. 

Jeg hadde forresten denne reiseveien da jeg hadde praksis som var godkjent av Nav, var eneste som var å oppdrive innen det jeg skulle. Hadde den i 5mnd før jeg byttet. 

Har du helse problemer som gjør det vanskelig å gå 40 min, så kan du få dekket reise utgifter. Nav vet vel om dine utfordringer i såfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz

Hvis du er frisk til beins så kan du gå eller sykle. Om ikke så må du spare inn litt penger så du får råd til månedskortet. Jeg syns du skal gjennomføre dette. Det kan være starten på noe veldig bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, for 2-3år siden måtte jeg gå 45 min til skolen og tilbake i et helt år, og det var med såpass store lysksmerter at jeg måtte halte hele veien. 

Ja, vanskelig var det, men med musikk på øra så jeg på det som trening. 

Du klarer dette du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Aragorn II Elessar skrev:

Nå snakker jeg om friske mennesker. Jeg kan ikke se at TS skrev at det var noen grunn til at h"n ikke skulle greie det.

Med mindre jeg har oversett noe.

Personen er på AAP, man er ikke på AAP om man ikke har helseplager. 

Anonymkode: ecc76...1d8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? 

Hva snakker du om? 

Du er ikke ts, og heller ikke den eneste som har svart å tråden.

Anonymkode: 10eee...58c

Jeg svarte en ab som siterte mitt innlegg tidligere i tråden. Hvis du leser kodene nederst så ser du :-)

Anonymkode: 438fc...9ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå veit ikke du (og de hittil 5 som har likt innlegget ditt) så himla mye om hvor frisk jeg er eller ikke er, heller, da ;-) Kanskje feie litt utfor din egen dør før du anklager andre for å være forståelsesløse og empatiløse?

Hilsen hun løsningsorienterte med sykkel og sykkelvogn, eventuelt akebrett. Sistnevnte er faktisk sabla gøy nedover fortauene - også for mor. Anbefales!

Anonymkode: 438fc...9ec

Så bra at du er løsningsorientert da! Hvorvidt du er syk eller frisk eller hva søren, er vel ikke så relevant for det jeg svarte deg? Jeg pekte på at ikke alle situasjoner like, og det er det jeg hadde håpet på empati for. Hvordan det å påpeke at jeg synes det er mange krasse og skremmende innlegg her som ikke synes å evne å se i det hele tatt at TS kan ha diverse grunner til å ikke se for seg å klare 40 min gange (hver vei?) de gangene h*n skal på praksis, det skjønner ikke jeg. Poenget mitt er jo at selv om du klarer (selv om du skulle være aldri så syk eller ikke) så er situasjoner forskjellig, og selv om det kan være lett som en plett for noen, eller gjennomførbart med litt løsningsorientering for andre, så kan det for de tredje være det som hindrer en helt i å fullføre en slik praksis. Det å kunne ha forståelse for det siktet jeg jo til, og når du sier at det er skremmende at noen uttrykker motvilje eller som at dette er en stor hindring om disse 40 minuttene, så synes jeg ikke du har så mye empati, enten du har utfordringer selv eller ei. 

For meg var det løsningsorientert å betale pengene for å komme meg frem med bil, fordi for meg var det ikke en løsning å sykle eller gå i den perioden, men for deg er det det, folk er forskjellige, og å si at den ene eller andre måten er skremmende er empatiløst, helt enkelt. Så får du heller bli indignert og peke på at jeg er hykler og whatnot. ;-) 

Anonymkode: ecc76...1d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kilometer sånn omtrent går man på 40 minutter ved normalt rask gange? 4? 5?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, Arabella skrev:

Hvor mange kilometer sånn omtrent går man på 40 minutter ved normalt rask gange? 4? 5?

Sånt omtrent det du nevner, litt avhengig av tempo. Et sted mellom 3,5-5.

Anonymkode: 24bed...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må enten gå ts, skaffe deg sykkel og sykle ellet velge å prioritere å bruke penger på mndskort.

Ser at de fleste her inne mener at det ikke er noe problem å gå 40 min. Til dere vil jeg si at for friske mennesker er som regel ikke dette et problem men for syke mennesker kan en slik reisevei være uoverkommelig. Nei det trenger ikke være hjertesykdommer, dårlige bein eller lignende. Det er mange usynlige sykdommer som fører med seg feks at man blir utmattet veldig fort og må kanskje derfor velge mellom å jobbe de 8 t eller gå til jobb. Kroppen makter ikke begge deler. Det samme går feks for lang reisevei med buss eller tog. 1 t reise kan for enkelte med sykdom gjøre dem utmattet slik at de ikke orker noe mer den dagen, mens for andre er det ikke noe problem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du må se mulighetene og ikke hindringene. Da jeg fikk arbeidspraksis så var reiseveien 1 time som besto av gange,  buss og tog. Jeg hadde praksis ett år. Ikke grein jeg over reiseveien og ei heller over at jeg ikke fikk noen ekstra kroner inn. Aap var jo det samme. Pga helseutfordringene så blir jeg fort sliten og utmattet og jeg har ekstra søvnbehov. Var ikke moro å måtte legge seg 8-9 på kvelden,  men det var det som skulle til før at jeg orket en arbeidsdag. I dag har jeg fast jobb på samme sted 😊

Anonymkode: b4268...bb5

Ut å gange på ski:-)

Anonymkode: 47f01...92e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange som går 40 min hver vei til jobb??? Jeg kommer ikke på noen!!

Anonymkode: e2afa...5c5

Jeg går 35 minutter hver vei til jobb :-) Gjør meg ingenting, tar buss hvis det er dårlig vær eller jeg har dårlig tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...