Gå til innhold

Dere med lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser dere for å gå ned i vekt og hvor mye kalorier? Selv må jeg ligge veldig lavt for å gå ned, noe som er irriterende da jeg  letter skeier ut pga stor sult.

Har i tillegg vært veldig stor så kroppen kjemper vel for å komme seg opp til det den engang var. Veide 140 kilo og er nå nede på 92, men vil ned til 70 kilo igjen, som var der jeg var da jeg slanket meg sist. Men har gått opp 20 kilo pga jeg  må ligge så lavt for å holde vekten. Og det er uholdbart i lengden.

Den forrige tråden min ble tydeligvis slettet, kanskje fordi jeg nevnte hvor lite jeg måtte spise for å holde vekten, derfor nevner jeg ikke kaloriinntaket mitt her.

Men er det noe jeg kan spise, drikke som hjelper på forbrenningen?

Jeg er 174 cm høy

Anonymkode: 65777...046

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hjelper vel ikke så mye, men jeg har lavt stoffskifte og går ned ca 1 kg i uka av å spise rundt 1500 kalorier.  Spiser helt normalt, kanskje litt mer karbohydrater enn anbefalt.

Blir ikke forbrenningen ganske normal når man har fått normalt stoffskifte av medisiner? Kan jo være det er forskjell på folk da, har ikke satt meg så mye inn i det.

• Liker 4
Skrevet

Niks, nei, og absolutt ikke.

Grunnen til at du ikke går ned er at du skeier ut og dermed utraderer kaloriunderskuddet du la opp til. Du skeier ut fordi du har lagt opp til et for stort kaloriunderskudd. Du må spise så lite at du går ned, men ikke så lite at du blir så sulten at du ikke kan fortsette. Kroppen din har som oppgave å holde liv i deg, men den kan bare ta til seg det du spiser, og den spiser av seg selv når den ikke får nok. Hva du spiser kan påvirke appetitten og energinivået ditt, men ingenting du kan spise eller drikke påvirker vekta di uavhengig av kaloriinnholdet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Lakeni skrev:

Det hjelper vel ikke så mye, men jeg har lavt stoffskifte og går ned ca 1 kg i uka av å spise rundt 1500 kalorier.  Spiser helt normalt, kanskje litt mer karbohydrater enn anbefalt.

Blir ikke forbrenningen ganske normal når man har fått normalt stoffskifte av medisiner? Kan jo være det er forskjell på folk da, har ikke satt meg så mye inn i det.

Jeg får ikke medisiner, da jeg ligger på grensen

13 minutter siden, Pringle skrev:

Niks, nei, og absolutt ikke.

Grunnen til at du ikke går ned er at du skeier ut og dermed utraderer kaloriunderskuddet du la opp til. Du skeier ut fordi du har lagt opp til et for stort kaloriunderskudd. Du må spise så lite at du går ned, men ikke så lite at du blir så sulten at du ikke kan fortsette. Kroppen din har som oppgave å holde liv i deg, men den kan bare ta til seg det du spiser, og den spiser av seg selv når den ikke får nok. Hva du spiser kan påvirke appetitten og energinivået ditt, men ingenting du kan spise eller drikke påvirker vekta di uavhengig av kaloriinnholdet. 

Når jeg spiser så lite i hverdagene så kan det ikke gjøre noe om jeg veier opp til 1500 kcal på lørdager vel? Som sagt så må jeg holde et ekstremt lavt kaloriinntak for å gå ned . 

Håper på svar fra noen som vet hva jeg kan spise som setter fart på forbrenningen eller noe som metter veldig mye, så jeg slipper å sulte hele tiden 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke medisiner, da jeg ligger på grensen

Når jeg spiser så lite i hverdagene så kan det ikke gjøre noe om jeg veier opp til 1500 kcal på lørdager vel? Som sagt så må jeg holde et ekstremt lavt kaloriinntak for å gå ned . 

Håper på svar fra noen som vet hva jeg kan spise som setter fart på forbrenningen eller noe som metter veldig mye, så jeg slipper å sulte hele tiden 

Eller du kan ta det seriøst og få resultater. (Det har jo ikke noe med meg å gjøre, men jeg synes jeg bør nevne det.) Sjekk loggingen din. 1500 kalorier er ikke mye mat og helgemat er gjerne kaloritett. 

En økning av forbrenningen vil bare føre til økt sultfølelse. "Mettende" mat er gjerne næringsfattig fyllstoff. Det du trenger er regelmessig tilførsel av tilstrekkelig, balansert næring i en form du finner tiltalende, og samtidig aksept for at man ikke kan/skal/trenger å være mett hele tiden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skriv ned hva du spiser i løpet av en dag så ser du om vi kan hjelpe deg litt med kanskje hva som slår feil. 

Mengde i gram er lurt. Og type. 

F.eks er det mindre kalorier i fullkornstacolefse enn vanlig osv. 

Anonymkode: e8a14...aee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Pringle skrev:

Eller du kan ta det seriøst og få resultater. (Det har jo ikke noe med meg å gjøre, men jeg synes jeg bør nevne det.) Sjekk loggingen din. 1500 kalorier er ikke mye mat og helgemat er gjerne kaloritett. 

En økning av forbrenningen vil bare føre til økt sultfølelse. "Mettende" mat er gjerne næringsfattig fyllstoff. Det du trenger er regelmessig tilførsel av tilstrekkelig, balansert næring i en form du finner tiltalende, og samtidig aksept for at man ikke kan/skal/trenger å være mett hele tiden. 

Hva mener du med seriøst?Jeg har da slanket meg 70 kilo på 2 år også sier du at jeg ikke er seriøs? Jeg har bare lagt på meg 20 kilo igjen når jeg begynte å spise litt mer. Da gikk jeg hurtig opp Skjønner ikke hva du mener?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriv ned hva du spiser i løpet av en dag så ser du om vi kan hjelpe deg litt med kanskje hva som slår feil. 

Mengde i gram er lurt. Og type. 

F.eks er det mindre kalorier i fullkornstacolefse enn vanlig osv. 

Ja jeg veier og skriver opp alt i appen lifesum. Det må jeg gjøre for å holde kontroll på matinntaket. Jeg spiser fisk, kylling, wok og grønnsaker,kjøtt av og til knekkebrød. Holder meg unna for mye karbohydrater, men lever ikke ketogent. Tar av og til peanøtter og mandler og kikerter og salat osv.. Egg og bacon av og til og magerkesam osv

Gjest Cyrus
Skrevet

Jeg spiser rundt 2500 om dagen, og har gått ned ca 5 kilo nå på 4 uker 😄

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Cyrus skrev:

Jeg spiser rundt 2500 om dagen, og har gått ned ca 5 kilo nå på 4 uker 😄

Heldig du er da. Alle kan spise mer enn meg føler jeg. Har noen venninner som nesten kjefter på meg når vi spiser pga jeg spiser så lite, men jeg kan jo ikke spise mer. Da går jeg enda mer opp.

Hva er mettende og holder seg lenge, folkens? Lei av å gå sulten

Skrevet

Tilføyer: Det er viktig at vi spiser, og det er normalt og uproblematisk å tenke ofte på mat. Den som har ansvaret for husholdningens matstell, er nødt til å tenke en del på mat. Jo mer vi omgis av mat, jo oftere blir det til at vi tenker på mat. Nå omgis vi av mat og reklame for mat nesten konstant, så det er ikke rart om vi tenker mye på mat, og på om vi er sultne eller mette eller har plass til litt til eller burde spise nå sånn for sikkerhets skyld. Det er ikke det samme som at vi er sultne eller trenger mer mat. Kroppene våre er laget for å ta inn og lagre energi, men ikke beregnet på å kunne lagre flere titalls ekstra kilo fett. I "naturen" holder det å bruke "reptilhjernen" for å få tak i mat. Reptilhjernen trigges av tilgang på mat. Vi er nødt til å ta i bruk "menneskehjernen" (frontallappene, neocortex) for å overleve i et overflodssamfunn som vi har nå. Vi må planlegge, strukturere, legge bånd på oss. Dette krever mye av oss. Det betinger også at vi reduserer stress, får nok hvile, får tilstrekkelig næring, sosial og intellektuell stimulering og sosial kontakt. Vi må oppleve mestring og bearbeide følelser. Ironisk nok kan mat fungere som et substitutt for det aller meste av disse tingene. Ikke særlig effektivt, og med store bivirkninger, men mat er lett å få tak i og det er enklere å spise enn å gå i parterapi. Det er satt på spissen, men ikke ment som flås.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldig du er da. Alle kan spise mer enn meg føler jeg. Har noen venninner som nesten kjefter på meg når vi spiser pga jeg spiser så lite, men jeg kan jo ikke spise mer. Da går jeg enda mer opp.

Hva er mettende og holder seg lenge, folkens? Lei av å gå sulten

Havregrøt og eggerøre holder meg mett lenge :) 

Anonymkode: e1eae...398

Skrevet

De sier jo at man bare legger på seg noen få kg av lavt stoffskifte, så da kan vel ikke det påvirke forbrenningen så mye som det høres ut som for deg? Kan jo være andre ting som kan påvirke forbrenningen, men det vet jeg Ikke noe om :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Havregrøt og eggerøre holder meg mett lenge :) 

Takk, eggerøre kan jeg forsøke. Lenge siden jeg har spist det :)

Akkurat nå, Lakeni skrev:

De sier jo at man bare legger på seg noen få kg av lavt stoffskifte, så da kan vel ikke det påvirke forbrenningen så mye som det høres ut som for deg? Kan jo være andre ting som kan påvirke forbrenningen, men det vet jeg Ikke noe om :)

Ja men iallefall for meg så må jeg ligge så utrolig lavt for å ikke gå opp. Har vært sånn i ti år nå

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, eggerøre kan jeg forsøke. Lenge siden jeg har spist det :)

Husk å også regne med eventuelt fett du bruker til steking i kaloritellingen. Mange som glemmer den, for det er jo så lite at det ikke har noe å si :P 

AnonymBruker
Skrevet

Svaret, ts, er grønnsaker. Legg deg på mellom 50 og 75% av dagsinntaket i grønnsaker og du er i mål med mett lenge før du er i mål med kalorier. Fordelen er at dette uansett er et normalt sunt kosthold. 

Anonymkode: 33047...4f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye hverdagsaktivitet og hvor mye trening utfører du? Dess mer du beveger deg, dess mer kan du spise. Økt muskelmasse gir også høyere hvileforbrenning. Ja man tar flest kilo med kostholdet, men når man må ligge så lavt på inntak så kan det være lurt å heller øke aktivitet for å komme i underskudd, slik du klarer å få i deg nok vitaminer og mineraler.

Anonymkode: f5471...04e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk å også regne med eventuelt fett du bruker til steking i kaloritellingen. Mange som glemmer den, for det er jo så lite at det ikke har noe å si :P 

Steker sjeldent i smør. Bruker vann. Om jeg bruker smør, veier jeg det møysommelig 😂😂

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye hverdagsaktivitet og hvor mye trening utfører du? Dess mer du beveger deg, dess mer kan du spise. Økt muskelmasse gir også høyere hvileforbrenning. Ja man tar flest kilo med kostholdet, men når man må ligge så lavt på inntak så kan det være lurt å heller øke aktivitet for å komme i underskudd, slik du klarer å få i deg nok vitaminer og mineraler.

Anonymkode: f5471...04e

Går alltid over 10 000 skritt. Går mye i skog og mark. Trener lett trening hver dag. Sykler endel.  Har en sykdom som vanskeliggjør enda mer trening dessverre

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fikk diagnosen var jeg redd for å legge på meg, da jeg hadde hørt så mange historier om folk som ble tjukke pga lavt stoffskifte. Men legen min sa at stor vektøkning faktisk ikke var så vanlig, spesielt ikke etter man er medisinert. Jeg går nå på Levaxin og har ikke lagt på meg noe, spiser normal mengde mat for en kvinne på 59kg, tipper ca 2000 kalorier. 

Anonymkode: c0872...575

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg veier og skriver opp alt i appen lifesum. Det må jeg gjøre for å holde kontroll på matinntaket. Jeg spiser fisk, kylling, wok og grønnsaker,kjøtt av og til knekkebrød. Holder meg unna for mye karbohydrater, men lever ikke ketogent. Tar av og til peanøtter og mandler og kikerter og salat osv.. Egg og bacon av og til og magerkesam osv

Jeg mente mer nøyaktig. At du la ut en dag hvordan den så ut med gram og alt og kanskje vi andre kunne klare å se hvor du kunne bytte ut for å få like mange kalorier men mer metthet. Av og til ser man seg litt blind på det selv.

Men bare på dette så f.eks peanøtter og andre nøtter er jo veldig sunt, men det er veldig mye kalorier i det. Og hvis du har så lite kalorier å gå på tror jeg ikke jeg ville valgt det, med tanke på å bli mett. 

Jeg pleier å spise knekkebrød også, det er få kalorier. Og så tar jeg litt pålegg. Mens dæsjer på med grønnsaker oppå. Gulrot, agurk og paprika. Da er det nok med 2 knekkebrød, og ender rundt 270-320 kalorier. (Men jeg har jo luksusen å kunne spise enda litt mer enn deg.) 

Til stort sett hvert måltid spiser jeg grønnsaker og det holder blodsukkeret stabilt og fyller og gir meg næringsstoffer. 

Hvis du er SÅ plaget ville jeg gått til legen. Det er jo ikke meningen man skal ha det sånn at man er sulten hele tiden og blir depressiv fordi hele matkabalen er kun stress. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...