AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #1 Skrevet 2. mai 2017 Vi har en gutt som blir tre år i sommer og som nesten alltid sover på dagtid. I det siste har legging begynt å bli vanskelig og nattesøvnen ekstra urolig, så vi har tenkt at det er på tide å kutte ut duppen. Nå har vi prøvd når han har vært hjemme - riktignok går legginga bra men han får noen voldsomme oppvåkninger hvor han er helt ute av seg, virker som han har mareritt og er svært forvirra. I tillegg så våkner han klokka 05 (06.30 til vanlig), og dermed er det virkelig en kamp for å holde ham våken neste dag. Planen var at han skulle være våken i helga, pluss de to første dagene i barnehagen og at han kunne få dupp i barnehagen siste del av uka, men når jeg leverte i dag sa jeg at han bare kunne få sove som vanlig ettersom det har vært så mye krøll med søvn i helga. Hva gjør vi videre nå? Tvinger det igjennom, eller lar ham styre det selv til tross for vanskelig legging og dårlige netter? Anonymkode: 65797...44a
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #2 Skrevet 2. mai 2017 Hva med å korte ned duppen? Vi må gjøre det nå på vår som er 2,5. Han trenger litt søvn på dagen, men blir det for mye så blir leggingen veldig vanskelig. Med en liten dupp går det derimot fint. Tror det er best å la de styre litt selv, og heller justere litt gradvis Anonymkode: fbe53...abc
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #3 Skrevet 2. mai 2017 Vi kuttet gradvis, og på slutten var duppene egentlig bare 10-15 minutter. Deretter kuttet vi helt i helgene og så i barnehagen. Dersom hun var helt stuptrøtt, åpnet vi for at hun kunne hvile seg litt, men oppfordret bhg til å forsøke å holde henne våken. Det gikk veldig greit, men det er jo en litt slitsom overgang. Anonymkode: f7640...7b1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #4 Skrevet 2. mai 2017 Vi kuttet duppen 15 min av gangen. Anonymkode: b194b...751
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #5 Skrevet 2. mai 2017 Vil bare si at skrikingen og forvirringen om natten er nattskrekk, Google det. Ser ikke at det er et argument for å droppe dagsøvnen. Anonymkode: 1cac3...4a7 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #6 Skrevet 2. mai 2017 Jeg tror ikke det er nattskrekk, for han er våken og fører en adekvat samtale selv om han er forvirret og lei seg. Pluss at det oppstår kun når han ikke har sovet på dagtid. Men om det er et argument for å beholde dagsovingen er ikke sikkert nei, kanskje er det noe som går seg fort til. TS Anonymkode: 65797...44a
mammamy Skrevet 2. mai 2017 #7 Skrevet 2. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke det er nattskrekk, for han er våken og fører en adekvat samtale selv om han er forvirret og lei seg. Pluss at det oppstår kun når han ikke har sovet på dagtid. Men om det er et argument for å beholde dagsovingen er ikke sikkert nei, kanskje er det noe som går seg fort til. TS Anonymkode: 65797...44a Her hadde vi det slik du beskriver i 2 uker, så var alt fint. Det er noe nytt for barnet og for mange kan dette slå ut m dårligere søvn en periode. Vi hadde også en slik periode sa han flyttet på eget rom.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #8 Skrevet 2. mai 2017 Ingen gode råd dessverre, jeg er 23 og har enda ikke klart å kutte ut dagsoving.... Anonymkode: f7719...133 4
Vera Vinge Skrevet 3. mai 2017 #9 Skrevet 3. mai 2017 Vi kuttet ned dagsoving gradvis med 3-åringen vår som fortsatt sover på dagen. Med 30 min får han en fin dag og ettermiddag, samtidig som han ikke holder det gående til vi voksne skal legge oss. Jeg syns f.eks. det er akseptabelt at han sovner 20.30, som han ofte gjør, dvs. jeg har ikke noe krav om at han må sove kl 19, selv om vi ofte begynner legging da. Jeg syns det er viktigere at han får en pause i løpet av barnehagedagen, så lenge det ikke går veldig utover nattesøvnen. Jeg gjorde et regnestykke på det da han sov 1-1,5 time i bhg, hvor han la seg enda mye tilsvarende senere, sånn at han totalt sov mindre i løpet av et døgn med lengre dagsoving. Mens sånn som nå, går det ca opp i opp. Ellers, er det vel bare å prøve å kutte ut, holde på en uke, og så evaluere etter det? Hvis det blir for slitsomt, hadde jeg gått tilbake til dagsoving og heller prøvd igjen senere. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #10 Skrevet 3. mai 2017 Vi har bestemt oss for å holde på dagsoving i barnehagen, men at han ikke får sove etter klokka 13 (og maks én time), for å se om det kan hjelpe på leggesituasjonen. I det siste ser jeg at han har hatt dupp mellom 12.30 og 13.45, noe som kanskje blir i seneste og lengste laget. De ansatte i bhg er iallefall tydelige på at han blir veldig sliten i bhg, og det er også mitt inntrykk. Så får vi prøve oss helt uten dupp i helgene i noen uker nå, og se hvordan det går takk for tips alle sammen! Anonymkode: 65797...44a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå