AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #21 Skrevet 2. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke sånn at laser kan ende på +/- 1? Lite vits om du fortsatt ender på -1 liksom. -1.25 er forsovet nok til at du bør bruke brillene hele tiden for øyehelsens skyld. Men er du uenig med at brillene passer kan du jo påkoste deg en undersøkelse hos en konkurrent Anonymkode: aed84...6ed Kan godt hende det du sier om laser stemmer, jeg har ikke lest noe om det egentlig. Samboeren min skal ta laser, men han er langt mer nærsynt enn meg. Jeg tror ikke øynene har veldig vondt av å ikke bruke brillene, på nært hold ser jeg langt bedre uten enn med. Jeg kan ikke si jeg er uenig i at brillene passer, jeg har jo aldri brukt briller før så jeg aner ikke hvordan det skal være. Anonymkode: 36dad...7e7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #22 Skrevet 2. mai 2017 Jeg syns også det var utrolig rart med briller i starten, ble kvalm og svimmel når jeg beveget meg, og mistet helt perspektivet på hvor ting var i forhold til meg (verst var å gå ute, følte liksom at jeg var 3 meter høy og svaiet siden dybdefølelsen og balansen var helt forstyrra)... Tror det du beskriver er normalt. Hvis problemet er kanten på brillene går det seg til det også, når hjernen lærer å ignorere det som er utenfor brilleglassene. Anonymkode: 330d9...c82 1
Carrot Skrevet 2. mai 2017 #23 Skrevet 2. mai 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan godt hende at jeg er sistnevnte altså, jeg kjenner fort på en barnslig følelse av trass. Jeg prøvde faktisk en del i starten da, men jeg prøvde helt sikkert ikke nok. Tenker det kan ha en sammenheng med at jeg fremdeles ser ganske greit uten brillene, og at det derfor blir mer slitsomt enn det blir en lettelse om du skjønner. Anonymkode: 36dad...7e7 Men gjør du egentlig det? Ser godt nok, for eksempel i trafikken? minst 80% av all info i trafikkbildet kommer via synet, ved synsendring vil du ikke se "godt nok" og til sammenligning vil du overhode ikke kunne være yrkessjåfør osv om synet ditt er over en gitt styrke.. http://brillehuset.com/synet-ditt-i-trafikken/ Sitat Minimumskravet for å ha lov til å kjøre vanlig bil, er at du skal kunne lese skiltet på 20 meter. (Tilsvarer synsstyrke 0.5 eller 6/12.) 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #24 Skrevet 2. mai 2017 1 minutt siden, Carrot skrev: Men gjør du egentlig det? Ser godt nok, for eksempel i trafikken? minst 80% av all info i trafikkbildet kommer via synet, ved synsendring vil du ikke se "godt nok" og til sammenligning vil du overhode ikke kunne være yrkessjåfør osv om synet ditt er over en gitt styrke.. http://brillehuset.com/synet-ditt-i-trafikken/ Jeg har ikke lappen, så jeg er ingen fare der i alle fall. Er selvfølgelig klar over at jeg ikke kan kjøre uten brillene, om jeg skal kjøre. I andre sammenhenger ser jeg godt nok, altså med unntak av å se på film på en liten TV langt borte. Anonymkode: 36dad...7e7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #25 Skrevet 2. mai 2017 Da jeg begynte med briller tok det en uke før jeg var komfortabel med å bruke dem. Derfor valgte jeg å ta tilvenningen en uke jeg hadde fri, slik at jeg kunne være hjemme og ikke bevege meg så mye at jeg ble sjøsyk. De første par dagene var det nok bare å gå rundt hjemme, så da tok jeg av meg brillene når jeg måtte ut, men etter det våget jeg meg ut på kortere turer utendørs. Turene ble stadig lengre utover uka. Etter en uke prøvde jeg å sykle med brillene, og det gikk så fint at jeg avsluttet mitt selvpålagde bilforbud. Nå sliter jeg uten briller, jeg klarer rett og slett ikke å forstå hvordan jeg fungerte uten. Sannsynligvis var jeg veldig flink til å tilpasse meg, noe som kan forklare hodepinnen jeg ble kvitt etter en stund med briller. Jeg visste vel heller ikke at verden faktisk hadde så mange detaljer som den har, og nå som jeg vet det savner jeg detaljene når jeg ikke ser dem. Jeg er litt mer nærsynt enn Ts, og har i tillegg skjeve hornhinner. Anonymkode: 262d9...afa 1
Carrot Skrevet 2. mai 2017 #26 Skrevet 2. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke lappen, så jeg er ingen fare der i alle fall. Er selvfølgelig klar over at jeg ikke kan kjøre uten brillene, om jeg skal kjøre. I andre sammenhenger ser jeg godt nok, altså med unntak av å se på film på en liten TV langt borte. Anonymkode: 36dad...7e7 Da kan du jo ha brillene i vesken og prøve litt i ny og ne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå