AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #1 Skrevet 2. mai 2017 Jeg har lenge visst at jeg er litt nærsynt, og for en god stund siden ble jeg overtalt av samboer til å ta synstest samt kjøpe briller. Etter synstesten ble jeg fortalt at jeg har -1,25 på begge øynene, og jeg fikk hjelp til å finne riktige briller. Flere fortalte meg at jeg kom til å få et nytt liv og at jeg aldri ville ta av meg brillene igjen, men etter jeg fikk brillene skjønte jeg raskt at dette ikke stemte. De er helt forferdelige å se igjennom, alt rundt meg rører seg og jeg blir utrolig sliten av å ha de på. Prøvde å bruke de litt i starten men jeg måtte bare gi opp, jeg takler de ikke! Dessuten ser jeg ikke ut med de på, brillene i seg selv er kule men jeg blir rett og slett utrolig stygg med brillene. Nå ligger de bare og støver ned i ei skuff. Flere som har det slik, og bruker dere brillene hele tiden eller bare av og til? Anonymkode: 36dad...7e7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #2 Skrevet 2. mai 2017 Jeg liker ikke å bruke briller heller, tar de bare på når jeg kjører bil. Anonymkode: a52b6...305
skogsvandreren Skrevet 2. mai 2017 #3 Skrevet 2. mai 2017 Jeg har aldri vært for briller, bruker linser. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #4 Skrevet 2. mai 2017 Det er en tilvenningstid ved briller i forhold til det du føler rundt øve bruken. Men hvorfor ikke bruke linser som fungerer så mye bedre? Anonymkode: f0985...cbc 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #5 Skrevet 2. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er en tilvenningstid ved briller i forhold til det du føler rundt øve bruken. Men hvorfor ikke bruke linser som fungerer så mye bedre? Anonymkode: f0985...cbc Jeg prøvde linser, det var jo et kapittel for seg selv😂 Jeg får helt panikk av å få noe som helst på øyet, og takler ikke å ta meg der. Etter tre dagers prøving fikk jeg på én linse, men den store angsten kom da den skulle av igjen! Endte med at samboeren måtte ta den ut, og noe sånt gjør jeg aldri igjen. Jeg er litt av ei pingle på det området. Anonymkode: 36dad...7e7
LISJ Skrevet 2. mai 2017 #6 Skrevet 2. mai 2017 Både linser og briller er en grufull skjebne. Linser gir nesten sår på øynene og mange optikere aner ikke hva de driver med og operer som kriminelle og prakker på folk helt feil styrke som gir dem hodepine og stadig dårligere syn. Synet kan trenes litt slik at man ser bedre og man kan spise riktig mat. Feks ta tran. Eller man kan operere ved å stramme netthinnen.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #7 Skrevet 2. mai 2017 2 timer siden, LISJ skrev: Både linser og briller er en grufull skjebne. Linser gir nesten sår på øynene og mange optikere aner ikke hva de driver med og operer som kriminelle og prakker på folk helt feil styrke som gir dem hodepine og stadig dårligere syn. Synet kan trenes litt slik at man ser bedre og man kan spise riktig mat. Feks ta tran. Eller man kan operere ved å stramme netthinnen. Det er vel din helt subjektive mening Å korrigere syn ved å ta tran. Fortell mer til oss nærsynte som ikke har forstått hvordan dette funker Anonymkode: f550c...491 9
Mariss@68 Skrevet 2. mai 2017 #8 Skrevet 2. mai 2017 Det skal ikke være sånn med minus 1,25 så du bør få det sjekket at det er riktig. Hadde det vært progressive, hadde du kanskje trengt tid til tilvenning - men ikke en så enkel brille. 1
Violetta Skrevet 2. mai 2017 #9 Skrevet 2. mai 2017 3 timer siden, LISJ skrev: Både linser og briller er en grufull skjebne. Linser gir nesten sår på øynene og mange optikere aner ikke hva de driver med og operer som kriminelle og prakker på folk helt feil styrke som gir dem hodepine og stadig dårligere syn. Synet kan trenes litt slik at man ser bedre og man kan spise riktig mat. Feks ta tran. Eller man kan operere ved å stramme netthinnen. For noe tull. 5
Hadley Skrevet 2. mai 2017 #10 Skrevet 2. mai 2017 Gå tilbake til butikken og si i fra. Jeg fikk en ny synstime, og de hadde satt inn feil styrke på ene øyet! Det KAN skje. Men det er normalt med hodepine den første tilvendingsfasen. Hvis linser ikke er aktuelt, så er vel ikke laseroperasjon det heller? 4
LISJ Skrevet 2. mai 2017 #11 Skrevet 2. mai 2017 5 timer siden, Violetta skrev: For noe tull. Det er overhodet ikke tull - prøv google det, så ser du alt svart på hvitt.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #12 Skrevet 2. mai 2017 6 timer siden, Hadley skrev: Gå tilbake til butikken og si i fra. Jeg fikk en ny synstime, og de hadde satt inn feil styrke på ene øyet! Det KAN skje. Men det er normalt med hodepine den første tilvendingsfasen. Hvis linser ikke er aktuelt, så er vel ikke laseroperasjon det heller? Jeg gikk faktisk tilbake, for jeg kunne ikke forstå at det var meningen at det skulle være sånn, men etter en kontrollsjekk sa de at det var riktig. Kanskje jeg fremdeles ser såpass bra uten briller at det er derfor jeg sliter sånn med tilvenningen? Jeg trenger de jo egentlig ikke i det daglige, hadde bare vært greit å være vandt til dem når jeg faktisk trenger dem. Laser ja... vel jeg får begynne å spare, så får vi se om jeg har blitt mindre pinglete i løpet av tiden jeg bruker på det. Anonymkode: 36dad...7e7
ValarMorghulis Skrevet 2. mai 2017 #13 Skrevet 2. mai 2017 Hvor lenge har du prøvd ut brillene? For min del tok det rundt en uke før det gikk seg til hos meg, jeg hadde det helt likedan som deg i begynnelsen. Begynte med å bruke brillene noen timer hver kveld før jeg skulle legge meg. Nå er alt ubehaget borte, og jeg ser bedre med briller enn uten! Trengte ikke egentlig briller jeg heller, -1 og -1,25, men de har gjort slik at jeg har mye mindre hodepine enn før. For min del var det verdt det 2
Carrot Skrevet 2. mai 2017 #14 Skrevet 2. mai 2017 (endret) 9 timer siden, LISJ skrev: Både linser og briller er en grufull skjebne. Linser gir nesten sår på øynene og mange optikere aner ikke hva de driver med og operer som kriminelle og prakker på folk helt feil styrke som gir dem hodepine og stadig dårligere syn. Synet kan trenes litt slik at man ser bedre og man kan spise riktig mat. Feks ta tran. Eller man kan operere ved å stramme netthinnen. Dette blir vel som å si at mange kirurger ikke har kompetanse for den operasjonen du trenger fordi du generelt har hatt dårlig erfaring med EN kirurg? TS - hva med synskorrigerende operasjon? Siden du tydeligvis ikke klarer venne deg til herken linser eller briller (under forutsetning av at du faktisk HAR prøvd å venne deg til det selvsagt og ikke bare er en av dem som sier "Nei dette funker ikke for meg" ) Endret 2. mai 2017 av Carrot
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #15 Skrevet 2. mai 2017 5 minutter siden, ValarMorghulis skrev: Hvor lenge har du prøvd ut brillene? For min del tok det rundt en uke før det gikk seg til hos meg, jeg hadde det helt likedan som deg i begynnelsen. Begynte med å bruke brillene noen timer hver kveld før jeg skulle legge meg. Nå er alt ubehaget borte, og jeg ser bedre med briller enn uten! Trengte ikke egentlig briller jeg heller, -1 og -1,25, men de har gjort slik at jeg har mye mindre hodepine enn før. For min del var det verdt det Nå har jeg hatt dem i flere måneder. Var det slik til deg også, at ting i sidesynet liksom klemte seg sammen og flyttet seg ut igjen når du snudde på hodet? (hvis du skjønte den forklaringen). Jeg tror ikke jeg har vært like standhaftig som deg i tilvenningsfasen, jeg gir veldig lett opp. Anonymkode: 36dad...7e7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #16 Skrevet 2. mai 2017 5 minutter siden, Carrot skrev: Dette blir vel som å si at mange kirurger ikke har kompetanse for den operasjonen du trenger fordi du generelt har hatt dårlig erfaring med EN kirurg? TS - hva med synskorrigerende operasjon? Siden du tydeligvis ikke klarer venne deg til herken linser eller briller (under forutsetning av at du faktisk HAR prøvd å venne deg til det selvsagt og ikke bare er en av dem som sier "Nei dette funker ikke for meg" ) Ja, som jeg sa til en over så får jeg begynne å spare til laser, så får jeg se om jeg tør den dagen jeg er ferdig med sparingen. Det kan godt hende at jeg er sistnevnte altså, jeg kjenner fort på en barnslig følelse av trass. Jeg prøvde faktisk en del i starten da, men jeg prøvde helt sikkert ikke nok. Tenker det kan ha en sammenheng med at jeg fremdeles ser ganske greit uten brillene, og at det derfor blir mer slitsomt enn det blir en lettelse om du skjønner. Anonymkode: 36dad...7e7
ValarMorghulis Skrevet 2. mai 2017 #17 Skrevet 2. mai 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg hatt dem i flere måneder. Var det slik til deg også, at ting i sidesynet liksom klemte seg sammen og flyttet seg ut igjen når du snudde på hodet? (hvis du skjønte den forklaringen). Jeg tror ikke jeg har vært like standhaftig som deg i tilvenningsfasen, jeg gir veldig lett opp. Anonymkode: 36dad...7e7 Ja, hadde det på akkurat samme måte. Følte hele rommet "bølget" seg når jeg bevegde hodet opp og ned, og fra side til side. Det var helt forferdelig i begynnelsen. Men for min del gikk det seg heldigvis til.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #18 Skrevet 2. mai 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg hatt dem i flere måneder. Var det slik til deg også, at ting i sidesynet liksom klemte seg sammen og flyttet seg ut igjen når du snudde på hodet? (hvis du skjønte den forklaringen). Jeg tror ikke jeg har vært like standhaftig som deg i tilvenningsfasen, jeg gir veldig lett opp. Anonymkode: 36dad...7e7 Det er helt normalt i begynnelsen, at ting ser annerledes ut når du ser utenfor det optiske senteret i brillen. Dette vil gå seg til, men da må du bruke brillen sammenhengende en stund. Det nytter ikke å ha brillen på i en halvtime, ta den av, bruke den litt, ta den av osv. Én ting er hva øyet ser, men hjernen skal være med på forandringen og den trenger noen ganger litt tid før den skjønner at slik skal det være nå. Så bruk brillen sammenhengende så lenge du klarer, så vil det ganske sikkert gå seg til. Anonymkode: 7d033...d21 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #19 Skrevet 2. mai 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, som jeg sa til en over så får jeg begynne å spare til laser, så får jeg se om jeg tør den dagen jeg er ferdig med sparingen. Det kan godt hende at jeg er sistnevnte altså, jeg kjenner fort på en barnslig følelse av trass. Jeg prøvde faktisk en del i starten da, men jeg prøvde helt sikkert ikke nok. Tenker det kan ha en sammenheng med at jeg fremdeles ser ganske greit uten brillene, og at det derfor blir mer slitsomt enn det blir en lettelse om du skjønner. Anonymkode: 36dad...7e7 Er det ikke sånn at laser kan ende på +/- 1? Lite vits om du fortsatt ender på -1 liksom. -1.25 er forsovet nok til at du bør bruke brillene hele tiden for øyehelsens skyld. Men er du uenig med at brillene passer kan du jo påkoste deg en undersøkelse hos en konkurrent Anonymkode: aed84...6ed
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #20 Skrevet 2. mai 2017 Jeg bruker vanligvis linser, og trenger fortsatt litt tilvenning når jeg tar brillene på om kvelden. Så at du trenger det som aldri har brukt det før, det skjønner jeg godt. Anonymkode: 0c66f...55d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå