Gå til innhold

VGS


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Stroke

Jeg har til høsten kommet inn på Almenne, økonomiske og administrative fag. Ett spørsmål jeg stadig funderer over, håper noen "vitende" kan hjelpe meg:

Eks.: 1aaa

Dvs (ettersom jeg forstår det..) GK, men hva står disse "bokstavene" for? Har hørt at det er ett eller annet innen valgfag/studieretningsfag?

Noen som kan "analysere" 1aaa for meg (hvilke valgfag/studieretningsfag ol.)?

Kanskje ett litt teit spørsmål, men lurer virkelig :ler:

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg reknar med at 1aaa er klassen du skal gå i. 1 står for grunnkurs. Så vil eg tru at aa står for Allmenne, økonomiske og Administrative fag, og den siste a-en står for at du skal gå i a-klassen (det finst sikkert 1aab, 1aac, 1aad...) Slik var det i alle fall då eg gjekk på vgs. Andre året heitte klassane 2afa, 2afb... (Allmenn Faglig, me hadde ikkje økonomisk administrativ på vår skule, så alle gjekk allmenn andre og tredje året).

Desse bokstavane har ingenting med valfag eller studieretningsfag å gjera. Studieretningsfag er noko ein ikkje har første året. Valfag veit eg ikkje, det varierer frå skule til skule. Men studieretningsfag er dei faga ein vel å "satsa på" andre og tredje året. Og klassane vert ikkje inndelt på ny etter kva slags studieretningsfag ein vel. (I alle fall har ikkje eg vore borti det før.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Det er som Apple sier. Selv er jeg nå ferdig med grunnkurset, men gikk i klasse 1aab. A'ene står for Allmenne og Administrative. Grunnkurset er nemlig det samme uansett om du går videre med Allmennfaglig eller Økonomiske og Admin. fag. B'en i mitt klassenummer er fordi jeg gikk i klasse b.

Nå til høsten skal jeg da gå videre i klasse 1afb, siden skolen min heller ikke har Økonomiske fag. Studieretningsfag har intet å si på den "offisielle" klassetittelen. Klassene splittes ikke opp etter ditt valg om studieretningsfag heller, fellesfagene vil du fortsatt ha med den opprinnelige klassen, selv om det blir færre av dem i løpet av VK1 og VK2. Valg- eller Studieretningsfag vil du ha i klasser for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...