Gå til innhold

Er jeg smålig nå?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei!

I år ville jeg kjøpe noe som samboeren min virkelig har ønsket seg, men det kostet mer enn jeg hadde råd til. Derfor ringte jeg rundt og hørte om det var noen som ville være med og spleise. Jeg spurte blant annet søstera hans (som er 22 år), men hun var ferdig med å kjøpe til han. Jeg slet litt med å få tak i nok folk som ville være med, men tilslutt skulle søstera mi + mannen, mamma og pappa, moren og faren hans og besteforeldrene hans alle legge i ca 500,- , mens jeg betaler 1000,-. (Alle fikk mulighet til å betale ned til 300,- hver, så kunne jeg betale litt mer)

Jeg ble kjempeglad, kjøpte inn og pakket inn gaven. I går får jeg beskjed av moren til samboeren min at søstera skal være med på deres del av pengene...

Problemet mitt nå er at jeg burde være glad for at jeg har fått til å samle nok penger til en gave samboeren min blir kjempeglad for, men i stedet synes jeg at det er frekt at søstera slenger seg på.. Hun får dermed gitt flere gaver ved siden av enn oss andre, og likevel stå som likeverdig giver av gaven. Ble litt lei meg, jeg..

Skal jeg bare la det være og være glad for samboeren min, eller skal jeg ta det opp? Hvordan?? :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hun er 22. Jeg skrev det i innlegget, for jeg mener også at det er forskjell på alder.

Hun bor hjemme og jobber fullt, og har ingen utgifter bortsett fra mobilregningen, kan jeg legge til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 22. Jeg skrev det i innlegget, for jeg mener også at det er forskjell på alder.

Hun bor hjemme og jobber fullt, og har ingen utgifter bortsett fra mobilregningen, kan jeg legge til.

OK, skjønte ikke at det var samme søster.

Nja... Jeg synes nok kanskej at du er litt smålig, da, for hun hadde jo alt kjøpt. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det må gå via foreldrene, for hun er jo voksen. Så kan godt hende at hun/foreldrene også er litt smålige. Kanskej de syntes gaven var så bra at hun gjerne ville være med. Mulig hun burde gitt deg noe penger for det, men når hun ikke gjør det, så ville jeg nok ikke tatt det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun kunne spart seg det. Men hun angret sikkert da - siden alle andre også skulle være med på dette.

Nei, du er ikke smålig, jeg hadde også reagert. Men jeg tror siden det er jul, at jeg hadde reagert inni meg og latt det passere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville reagert som deg, blitt rimelig irritert!

Hun sa nei når hun ble spurt om hun ville være med å spleise, så kommer hun etterpå og kjiiper seg inn uten å legge i penger?? nei, hadde blitt rimelig irritert jeg også ja.

men, som Tusenfryd sier, det er jul! og som du sier, det viktigste er at kjæresten din får noe han ønsker seg veldig! Så jeg ville vel ikke sagt noe, men latt det passere.

også lærer man, neste gang setter du en sum pr hode, så betaler alle det samme uansett, og betaler man ikke så er man ikke med. :wink:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

OK, skjønte ikke at det var samme søster.

Nja... Jeg synes nok kanskej at du er litt smålig, da, for hun hadde jo alt kjøpt. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det må gå via foreldrene, for hun er jo voksen. Så kan godt hende at hun/foreldrene også er litt smålige. Kanskej de syntes gaven var så bra at hun gjerne ville være med. Mulig hun burde gitt deg noe penger for det, men når hun ikke gjør det, så ville jeg nok ikke tatt det opp.

Det var helt greit at hun hadde kjøpt, men da trengte hun ikke være med på denne gaven, mener jeg.. Alt går via foreldrene.. (De bestiller fortsatt tannlegetime til henne.. :roll: )

Foreldrene fikk muligheten til å betale mindre, men de VILLE betale mer, så da synes jeg det er rart at de "gir" bort litt av sin del uten å spørre meg først.

Min søster er også opprørt, for de prøvde å hjelpe meg med å skaffe penger til denne gaven da jeg strevde med å få nok, så de har gitt litt ekstra, og får dermed gitt mindre ved siden av de også.

Jeg må nok holde det inni meg, ellers blir det dårlig stemning hele jula. :-(

Jeg vil også legge til at hun gjør ting som dette HELE tiden...Begynner å bli lei!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

også lærer man, neste gang setter du en sum pr hode, så betaler alle det samme uansett, og betaler man ikke så er man ikke med. :wink:

Tydeligvis er det det som må til.. Trodde bare at folk klarte å tenke seg til at man betaler i allefall noenlunde likt når man spleiser.

(Denne gangen hadde det ikke gått å gi en sum, for mange hadde kjøpt noe allerede, så jeg strevde som sagt med å få inn nok.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimum input pr hode neste gang! så KAN hun ikke leve på foreldrene, så lenge ikke de betaler inn for hennes hode også, og da er det jo deres problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei!

Problemet mitt nå er at jeg burde være glad for at jeg har fått til å samle nok penger til en gave samboeren min blir kjempeglad for, men i stedet synes jeg at det er frekt at søstera slenger seg på.. Hun får dermed gitt flere gaver ved siden av enn oss andre, og likevel stå som likeverdig giver av gaven. Ble litt lei meg, jeg..

Skal jeg bare la det være og være glad for samboeren min, eller skal jeg ta det opp? Hvordan?? :-(

Synes det egnetlig ikke er noe problem. Overse

det. Du har jo det moralske overtaket uansett

om du synes det er viktig.

Jeg vil vel tro at søsteren synses det var litt leit

å ikke være med på giverlisten når alle andre

er med.

Har ofte gitt presanger fra meg og min bror der

det bare er jeg som har betalt. Det motsatte har

også skjedd. Ser bort ifra dele-brus-på-millimeter-rettferdigheten

i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes det egnetlig ikke er noe problem. Overse

det. Du har jo det moralske overtaket uansett

om du synes det er viktig.

Jeg vil vel tro at søsteren synses det var litt leit

å ikke være med på giverlisten når alle andre

er med.

Har ofte gitt presanger fra meg og min bror der

det bare er jeg som har betalt. Det motsatte har

også skjedd. Ser bort ifra dele-brus-på-millimeter-rettferdigheten

i slike tilfeller.

Synes ikke at det blir som å dele brus på millimeteren når hun takket nei først og dessuten har så mye bedre råd enn meg. Har nok slengt på andre på gaver dersom de har glemt å kjøpe/ ikke har hatt råd, men synes at dette blir litt annerledes.

Jeg skal nok bare la det ligge, men jeg synes at hun godt kunne spurt meg før hun la seg selv til.

Jeg kommer nok til å synes at det er litt kjedelig på julaften når samboeren min får masse gaver fra sin familie, mens jeg og søsteren min sin familie nesten ikke gir noe. (ved siden av den store) Men vi får håpe at ikke det blir lagt merke til. Jeg prøver å glede meg over å se ansiktet til samboeren min når han får noe han ikke forventer!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare en gave... Dessuten var det din ide og du som har ordnet med pengene

Må vel ærlig innrømme at jeg synes at dette blir litt deling på milimeteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i samme sitvasjon selv.

Fikk med søsteren til mannen min, broren og moren hans på å spleise på en dyr presang han ønsket seg. Vi delte da summen på oss 4. På kortet står nå meg, moren, samboeren til moren, søsteren, mannen til søsteren, broren og kjæresten til broren, uten att de har betalt!

Men men, det er jul og jeg gleder meg som ett barn til å se luttrykket til mannen min!!!!!

Hadde det ikke vært for de fire som har spleiset med meg, hadde han jo ikke fått presangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er i samme sitvasjon selv.

Fikk med søsteren til mannen min, broren og moren hans på å spleise på en dyr presang han ønsket seg. Vi delte da summen på oss 4. På kortet står nå meg, moren, samboeren til moren, søsteren, mannen til søsteren, broren og kjæresten til broren, uten att de har betalt!

Men men, det er jul og jeg gleder meg som ett barn til å se luttrykket til mannen min!!!!!

Hadde det ikke vært for de fire som har spleiset med meg, hadde han jo ikke fått presangen.

Er det ikke vanlig at man skriver på kjærester og samboere på kortet da? Eller mente du at de som står med samboer og kjæreste på kortet skulle ha betalt mer enn deg siden du bare er 1?

Om jeg spleiser med noen på gave til mannen min betaler ihvertfall alltid jeg mer, og jeg forventer at det også er fra feks. kjæresten til søsteren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg står på kortet til alle gaver til sambos familie, men jeg har ikke betalt noe. Og omvendt.

Men det blir jo litt annerledes med spleisegaver, slik som nevnt her i og i Jens' tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det viktigste er vel at du har ordnet det til slik at samboeren din får noe han ønsker seg?

Det har jeg vel nevnt helt fra første innlegg, men jeg kan ikke noe for at jeg synes det blir feil av søstera å bli med. Jeg har bestemt meg, og hadde vel egentlig det før jeg i det hele tatt skrev innlegget, for å la det ligge. Jeg føler bare at jeg har holdt munn så lenge, mens hun sniker seg unna/ innpå ALT. (Dette er som nevnt ikke første gangen det oppstår uenigheter pga. henne.)

Det er jo bare en gave... Dessuten var det din ide og du som har ordnet med pengene  

Må vel ærlig innrømme at jeg synes at dette blir litt deling på milimeteren.

Jeg går helt fint med på å betale mer enn de andre nemlig fordi det var min ide, men jeg synes alle de andre bør betale nokså likt hvis man skal være med å spleise. Det er forresten ikke gaven det dreier seg om, men prinsippet. Hvordan hun greier å ha samvittighet til å ta på seg "ære" for noe hun ikke har gort forstår ikke jeg. Når jeg er med på noe passer jeg på at det blir rettferdig.

Jeg synes fortsatt ikke det blir som å dele på millimeteren når det gjelder så store summer. Da tenker jeg spesielt på søstera mi som faktisk gir mer enn hun tenkte fordi hun visste at jeg slet med å få inn nok penger. Søstera hans visste at jeg strevde, men slengte seg på først ETTER at det var ordnet.

Men som sagt, jeg lar det ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En liten digresjon - husk at det er foreldrene hennes som ringte deg; det er sikkert de som har sittet og fundert over dette og syntes det var en god ide. Etter hva du forteller om søsteren lar hun foreldrene styre på så hun slipper unna alt det der ansvaret... Dette har sikkert skjedd nå også - hun har sikkert ikke tenkt det selv en gang at hun framstår som gjerrig når hun, antagelig på foreldrenes oppfordring, blir med på pakka. Uselvstendig og behagelig, javel, men sikkert ganske ubevisst.

Ellers har jeg selv fått med navnet mitt på gaver til slektninger uten å betale - noen ganger rekker ikke jeg å kjøpe gave selv, og det er slett ikke alltid forelsdrene mine vil ta i mot min andel av det den kostet.

Har forståelse for problemstillinga di, da, synes det høres sært ut ettersom dette virker som noe gjennomgående, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...