Gå til innhold

Syk mor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er 20 år og går på videregående.

Den siste uken har mamma vært veldig dårlig. Hun har nyrebekken betennelse og ligger i senga og knapt kan bevege seg. 

Jeg har selv hatt nyrebekkenbetennelse to ganger og ble lagt inn begge gangene og fikk antibiotika og smertestillende. 

Mamma har også fått antibiotika men fikk ikke lov av legen til å ta mer smertestillende enn 1 g Paracet x3. 

Hver morgen den siste uka har jeg vært hos mamma hver morgen og dusjet henne og smurt frokost. I lunsj pausen på skolen tar jeg maten min i hånden og forter meg til mamma som bor like i nærheten for å smøre lunsj og hjelpe med Feks dobesøk. Så drar jeg igjen dit etter skolen å blir til hun har spist middag. 

Jev er på skolen hver dag, men har jeg noen rettigheter til fri osv? Legen vil ikke legge inn mamma, og vi har vært på legevakten uten å få hjelp der. Mamma er en person som aldri er syk og dette er første gang hun er borte fra jobb på 30 år.

Anonymkode: 12849...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nyrebekkenbetennelse er vondt, men dersom din mor trenger mer smertestillende må hun enten ta det som finnes av reseptfrie (Ibux og Voltarol i tillegg til Paracet f.eks) eller som et voksent menneske kontakte legen sin og si at Paracet ikke er tilstrekkelig, og at hun trenger mer. Du har selvfølgelig ingen rettigheter for å være hjemme fra skolen for å hjelpe din mor, det er heller ikke vanlig å bli innlagt for nyrebekkenbetennelse. Din mor må ringe lege og ber om mer smertestillende, og husk at hun må drikke godt så det er væske i systemet til å "spyle gjennom" nyrene. 

Anonymkode: f3e21...aa3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres merkelig ut, for antibiotika pleier å hjelpe med en gang. Er legen sikker på at medisinen er riktig? Nyrebekkenbetennelse kan være farlig hvis det ikke blir behandlet riktig.

Anonymkode: dc338...427

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres ut som om hun har blitt dårligere, i og med at hun i utgangspunktet klarte å komme seg til legen, men nå ikke klarer å komme seg ut av sengen. Det høres ikke bra ut. 

Antibiotika skal virke etter noen dager, så hvis moren din er sengeliggende og ikke klarer å bevege seg og ikke responderer på antibiotika men blir verre, kan du ringe 113.

Der er det spesialtrent helsepersonell som svarer, og bedømmer basert på beskrivelsen din hvor alvorlig situasjonen er, og hva de mener er riktig å gjøre. De kan sende lege eller evt ambulanse hvis de mener hun bør på sykehus for intravenøs antibiotika og eventuelt sjekk av om det kan være noe annet eller noe mer som feiler henne. 

Vedrørende rett til fri fra skolen noen dager, synes jeg du skal ta opp saken med sosiallærer eller læreren din omgående. Jeg tror nok det er gyldig fraværsgrunn, men du må jo uansett opplyse om hvorfor du er borte så like greit å ta det på forhånd. Men som sagt ville jeg ringt 113 for sikkerhets skyld. I og med at moren din ikke kommer seg ut av sengen, kommer hun seg jo heller ikke til lege på egen hånd. 

Anonymkode: 9fb5b...3e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

PS. Jeg håper ikke jeg skremmer vettet av deg med å nevne 113. Jeg mener først og fremst at de kan hjelpe deg å analysere situasjonen. Du kan som en start ringe legen og be om hjelp, selvsagt.

Var jeg deg, ville jeg også spurt lærer om fri resten av dagen fordi moren din er alvorlig syk og ikke klarer seg alene. 

Anonymkode: 9fb5b...3e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man ringer ikke 113 for en nyrebekkenbetennelse! De kan heller ikke bestemme at vedkommende skal innlegges, du må slutte med den formen for feilinformasjon. Moren til ts må som et voksent menneske plukke opp telefonen og ringe fastlegen sin. 

Anonymkode: f3e21...aa3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man kan bli lagt inn på sykehus med nyrebekkenbetennelse! Det er alvorlig, og hvis antibiotikaen ikke hjelper, må hun kanskje ha en annen type. Du eller mor bør kontakte legen igjen. 

Anonymkode: 0ac3a...18e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring legen/legevakten. Antibiotikaen fungerer tydeligvis ikke. 

Bei, du har ingen rettigheter ift å få fri. 

Anonymkode: 57275...68e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er unødvendig å dusje hver dag når man er sengeliggende. Hun trenger hvile. 

Du kan smøre matpakker til henne som du legger ved sengen hennes. Bruk gjerne en kjølebag om dere har det. 

Du kan høre med kommunens hjelpemiddellager om dere kan få låne en dostol til å ha på soverommet hvis moren din absolutt ikke kommer seg på badet. Det er også mulig å få kjøpt bleier på apotek. 

Anonymkode: c29b6...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere kan også kjøpe urinflaske på apoteket, og eventuelt ha en bøtte med lokk ved siden av sengen hvor flasken kan tømmes. 

Anonymkode: c29b6...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...