Gå til innhold

Er barnet mitt overvektig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Alder Høyde lav / cm* Høyde middel / cm Høyde høy / cm* Vekt lav / kg* Vekt middel / kg Vekt høy / kg*

2 år 82 88 95 11,0 13,3 16,3

Kilde (hele tabellen): http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/gutterveksttabell.php

Virker helt normalt. Denne tabellen er visst litt gammel, barn i dag kan vist være enda større. 

Anonymkode: 8cae9...09e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet er ikke to år engang... du sier selv at barnet ikke er så motorisk sterk enda. Jeg sier valpefett. Barnet vil gradvis de neste par årene bli mer motorisk sterk, og kroppen endrer seg fra lubben baby til aktiv smårolling. Barn på 3-4 løper, hopper, klatrer i trær osv dagen lang. 

Fortsett å ha sunn mat, ikke nekt rømme osv. Hvis noe, hold igjen på sukker som man uansett skal. Ta med barnet ut på aktiviteter for å hjelpe motorikken 

Bruk helsesøster til å hjelpe deg. Du kan også google vekt/høyde tabeller på nett. Du ser jo med øynene om barnet er overvektig. Uvanlig mye magefett. 

• Liker 2
Gjest Elseby13
Skrevet

Litt off-topic men hva er poenget med h*n og hen? Ts snakker om en liten gutt, hva så? Hvorfor er det så viktig å sensurere kjønnet? 

Skrevet
4 timer siden, ukjentjente skrev:

frukt er bra det, men det å kutte ned på frukta om man spiser mengder av det er faktisk et poeng om man skal gå ned i vekt. Sukker er faktisk sukker uansett om det er i en banan eller sjokolade, og mang bytter feilaktig ut godteri med kilovis med frukt om de skal slanke seg. Men klart en banan er bedre enn godteri da banan inneholder mye annet bra :)

ts: Sorry avsporinga men det er så forferdelig irriterende med folk som skriver h*n. For det første avslører alle seg alltid når de skriver det ordet femti ganger iløpet av et innlegg, og ser heller ikke greia med at man er nødt å beskytte barnets kjønn for å verne om privatlivet:p er ikke akkuat sånn at din historie er unik eller fæl.

Det er forskjell på en lubben 2åring og en lubben 7åring.

De som fikk sjokokadepålegg og som fikk diktere middagene hjemme når de gikk i barnehagen, er dem som vi nå ser at begynner å bli mer og mer lubben. Dette er det vi ser hos våre barns venner.

Så: Tenk mer på kostholdet deres og om det er bra, og mindre på vekta, når du ser på så små barn som to-åringer!

Det er stor forskjell på en to-åring og en voksen. Jeg synes det er å være helt hysterisk å kutte ned på frukt for små barn som spiser minimalt med søtt og ellers sunn og 'ren' mat.

Og som med våre barn; mange endrer seg fra skikkelig lubben (store lår og bollekinn) til skrapa (skinn, bein og muskler) i løpet av oppveksten. Og selv om mine barn er tynne nå, så er jeg ikke bekymret, for jeg ser at de spiser sundt og variert og får i seg det de trenger. (Og vi har alltid hatt fri tilgang på bananer og annen frukt)

Hysteri fra voksne kan skape mye stress rundt måltider og gi anstrengt forhold til mat og måltider. Det er ikke noe jeg ønsker for mine barn.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ild skrev:

Det er forskjell på en lubben 2åring og en lubben 7åring.

De som fikk sjokokadepålegg og som fikk diktere middagene hjemme når de gikk i barnehagen, er dem som vi nå ser at begynner å bli mer og mer lubben. Dette er det vi ser hos våre barns venner.

Så: Tenk mer på kostholdet deres og om det er bra, og mindre på vekta, når du ser på så små barn som to-åringer!

Det er stor forskjell på en to-åring og en voksen. Jeg synes det er å være helt hysterisk å kutte ned på frukt for små barn som spiser minimalt med søtt og ellers sunn og 'ren' mat.

Og som med våre barn; mange endrer seg fra skikkelig lubben (store lår og bollekinn) til skrapa (skinn, bein og muskler) i løpet av oppveksten. Og selv om mine barn er tynne nå, så er jeg ikke bekymret, for jeg ser at de spiser sundt og variert og får i seg det de trenger. (Og vi har alltid hatt fri tilgang på bananer og annen frukt)

Hysteri fra voksne kan skape mye stress rundt måltider og gi anstrengt forhold til mat og måltider. Det er ikke noe jeg ønsker for mine barn.

Takk for svar! Ja jeg er nok litt vell stresset med vekten hans. Det henger nok sammen med at vekten var litt vell høy en periode da han fikk for mye flaske. Og siden det er første barnet stresser jeg nok litt ekstra med at jeg vil gjøre alt rett. Vi har sunn mat mesteparten av tiden med noen få utskeielser her og der. Han elsker blåbær og rosiner, så det er i grunn ingen grunn til å la han spise snop. Men han har jo fått smake litt i anledninger der vi voksne spiser det.

Jeg skal høre på dere som sier jeg kan slappe av med det og fokusere på kosthold heller en vekt. Takk! :) 

Anonymkode: 93c1e...d89

• Liker 1
Skrevet

Fint! Jeg har et barn som har ligget på 90 percentilen hele veien. Både høyde og vekt. Han var jo et par-tre kg tyngre enn de andre babyene på babysvømminga, men noen må være størst også i statistikken. Han så likevel ikke spesielt feit ut. Idag er han 4 og fin i fasongen, høyest av alle på sin alder i bhg, mest sannsynlig sterkest også. Han er ikke mager, men slett ikke feit. Han veier vel 22 kg eller noe sånt. Han har ingen motoriske utfordringer.

Det eneste som ville fått meg til å knipe en 2-åring i kosten, var hvis kroppen var i veien for motorisk utvikling i lang tid. Dette ordner de aller fleste barn selv, gitt normalt sunt kosthold.

• 4 måneder senere...
Skrevet

k

Anonymkode: 27323...93a

Skrevet
På 27/04/2017 den 18.20, AnonymBruker skrev:

Takk for et godt svar! Vi har ett sundt kosthold hjemme (vertfall frem til leggetid), men h*n får mat ganske ofte, da h*n ber om mat oftere enn de faste måltidene. Mengden varierer alt etter hvilke mat det er. H*n er veldig glad i rømme og får gjerne det oppå tika-masalaen osv. Grønnsakene til middagen har ikke blitt spist i det siste. 

Jeg har ikke hørt noe om at barnet er i dårlig form, men h*n sliter kanskje litt med å holde følge med de andre barna ute i terrenget. Tror det henger mer sammen med at h*n har vert litt sen med å lære å gå. Tror ikke det har noe med vekt å gjøre, tror bare h*n liker å være sikker på å få ting til før h*n prøver.

Anonymkode: 93c1e...d89

Hvis barnet ber om mat utenom faste måltider og du mener at dere spiser sundt så er jo et av disse feil... enten har barnet problem med metthetsfølelse/  forbrenning eller så spiser dere ikke så bra som du trur!?

Får man bra mat med nok proteiner i til hvert måltid er det jo ikke grunn til å være sulten mellom måltidene. 

Anonymkode: d83a9...9e4

Skrevet
På 28/04/2017 den 6.01, Elseby13 skrev:

Litt off-topic men hva er poenget med h*n og hen? Ts snakker om en liten gutt, hva så? Hvorfor er det så viktig å sensurere kjønnet? 

Veldig slitsom å lese ja... 

Anonymkode: d83a9...9e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...