Gå til innhold

Anna Rasmussen

Gjest Gregor Clegane

Anbefalte innlegg

FruRosa skrev (4 timer siden):

Jeg tenkte omtrent det samme! Dama blogget i årevis. Ja, det var en del skrivefeil og rare formuleringer, men om dysleksi var så hemmende for henne at det var umulig å gå skole utover grunnskole ville vel bloggingen vært tilnærmet umulig?

Det er jo ingen som vet hvor hardt rammet hin er. Hun har flere ganger sagt at Jan leser over alt hun skriver, og likevel var det såpass dårlig formulert og så mange feil…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

cattleya skrev (Akkurat nå):

Ikke uenig i det. Jeg tenkte mer at hun kanskje opplevde å mislykkes med skole lenge før det. Tenker bare at det er sjeldent de jentene som fikser skolen og ser lyst på sin akademiske fremtid som velger å beholde barnet når man blir gravid som 14 åring…

Det er absolutt mange med dysleksi som sliter og strever så mye som du beskriver. Kanskje det er en bragd at de er i stand til å signere navnet sitt, men sliter så mye at de ikke kan lese et bursdagskort. Men jeg er helt, helt sikker på at Anna har sagt gjentatte ganger at hun fikk både fire og fem på ungdomsskolen, og at grunnen til at hun ikke tok videre utdannelse var fordi hun ikke ville, følte det var for mye jobb, hun hadde allerede millioninntekt, hun ville bruke tiden med barna sine, prioritere å være mamma osv. Hun har hatt mange begrunnelser for å ikke ta utdannelse, men dysleksien har hun egentlig ikke gjort noe stort poeng utav. Ingen andre enn Anna vet sannheten, hun lyger jo om det meste, men hun har ikke gjort et forsøk etter at hun flyttet fra ho mor. Det var et aktivt valg hun tok hvert år siden.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruRosa skrev (4 timer siden):

Og... hun drev hjemmeskole i nærmere et halvt år, så det kan jo ikke være umulig for henne å mestre lesing og skriving.

Nå er det jo tilnærmet 0 kontroll med hjemmeskole da, så man kan jo gjøre omentrent hva man vil. Ike noe kvalitetstegn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cattleya skrev (Akkurat nå):

Det er jo ingen som vet hvor hardt rammet hin er. Hun har flere ganger sagt at Jan leser over alt hun skriver, og likevel var det såpass dårlig formulert og så mange feil…

Det er vel mer det at hun elsker å fremstille seg som et offer for alt. Men så har hun sagt at hun har valgt å ikke ta en utdannelse. Det er bare Anna som vet sannheten om dette. Som sagt så lyger hun om det absolutt meste. Vi kan bare dømme av det som publiseres av Anna selv, og da har hun sagt at hun har valgt bort utdannelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cattleya skrev (1 minutt siden):

Nå er det jo tilnærmet 0 kontroll med hjemmeskole da, så man kan jo gjøre omentrent hva man vil. Ike noe kvalitetstegn det. 

Den hjemmeskolen var sykt original da. Hun og Jan overlot undervisningen til ChatGPT. Vi fikk ikke så mye innsyn i hva de faktisk holdt på med. Jeg er skikkelig nysgjerrig på hva den ungen lærte av ChatGPT. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Istapp skrev (2 timer siden):

Det er tull det du skriver her! Selv de med alvorlig grad av dysleksi kan ta utdanning både innenfor studiespesialisering og fagrelatert utdanning. Det finnes kompenserende hjelpemidler og elever/studenter med lese-og skriveutfordringer har rett på div. tilrettelegginger/tiltak i undervisningen og ved prøver/eksamener. Dette er rettigheter fra grunnskole- til videregående skolenivå, samt på høgskole- og universitetsnivå.

Det krever mer arbeidsinnsats dersom man har utfordringer, men det er slettes ikke umulig å lykkes svært godt i utdanningsløpet om man bare vil nok og gjør den innsatsen som trenges. 

Det er ikke tull, fordi noen greier det betyr ikke det at andre ikke greier det. Hjelpemidler og rettigheter er vel og bra, men det visker ikke ut at man har en lærevanske i bunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (2 timer siden):

Jo, det vet vi. Hun har livnært seg av å blogge i åresvis og hatt hjemmeundervisning for barna sine, hun hadde klart å utdanne seg om hun hadde ønsket det. Sannheten er nok at hun har levd godt av blogging og sosiale medier, og nå er festen slutt. Hun er ikke lenger aktuell og pengestrømmen har sluttet, og da begynner hun å klage. 

Det betyr da ikke at hun ville greid å fullføre en utdannelse. 

Jeg sier ikke at hun definitivt ikke hadde greid det, sier bare at ikke alle med Dysleksi eller andre lærevansker greier det. 

hvis jeg skulle tippe ville jeg tenkt at hun var ganske så skolelei og opplevde lite mestring på skolen allerede før graviditeten, og så ble det å få barn en fin vei ut av utdanningsløpet og akkurat den forklaringen/unnskyldningen hun trengte for å legge et allerede vanskelig skoleløp på hylla. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (2 timer siden):

Slik jeg tolker det du skriver så virker det  som at du mener at dysleksi er grunnlag for å stille seg utenfor arbeidslivet, siden det dag er det en sterk sammenheng mellom fullført utdanning og tilbud om arbeid. Jeg er helt uenig med deg. De fleste kan hvis de vil, men det krever egeninnsats. I AR konkret så tror jeg hverken at hun har motivasjonen eller selvdisiplin. Når man har blitt vant med å håve inn millioner (ikke nå lengre) på å dulle rundt hjemme eller på ferie og poste trivialiteter fra eget liv, er det klart at en vanlig utdanning som gir en vanlig jobb hvor det gjerne er både faste oppmøtetider og sobre lønninger gjerne ikke frister. 

Ikke arbeidslivet, men utenfor «utdanningslivet». Ja, det er få jobber man kan få uten utdanning i dag, men de finnes da. Man kan også unngå det ved å jobbe veldig mange år som lærling i enkelte yrker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.G.E skrev (1 time siden):

Jeg har venninne som har sterk dysleksi, klart høyere utdanning, sønnen har dysleksi, gjør det kjempe bra på skolen!

Grunnet hjelpemidler og gode ressurser rundt! 

Så helt enig her!

Dysleksi kan ikke bli en uføre «sykdom»! 

Det er jo poenget mitt! Ikke alle har det. Hvis du har sterk Dysleksi uten gode ressurser rundt er det veldig vanskelig. Hvis du ikke har foreldre som virkelig stiller opp, som står på, som leser med deg de 10 ekstra gangene, som krever en utredning før 10. trinn etc. så er det vanskelig. 

Jeg har aldri sagt at Dysleksi er grunn til å bli ufør, men ikke alle med Dysleksi greier å ta en utdanning. Prøv å søk om barneforsikring etter at barnet ditt har fått diagnosen så ser du fort hva statistikken sier om det. Forsikringsselskap ser på statistikken og den taler for seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrøet skrev (22 minutter siden):

Det er absolutt mange med dysleksi som sliter og strever så mye som du beskriver. Kanskje det er en bragd at de er i stand til å signere navnet sitt, men sliter så mye at de ikke kan lese et bursdagskort. Men jeg er helt, helt sikker på at Anna har sagt gjentatte ganger at hun fikk både fire og fem på ungdomsskolen, og at grunnen til at hun ikke tok videre utdannelse var fordi hun ikke ville, følte det var for mye jobb, hun hadde allerede millioninntekt, hun ville bruke tiden med barna sine, prioritere å være mamma osv. Hun har hatt mange begrunnelser for å ikke ta utdannelse, men dysleksien har hun egentlig ikke gjort noe stort poeng utav. Ingen andre enn Anna vet sannheten, hun lyger jo om det meste, men hun har ikke gjort et forsøk etter at hun flyttet fra ho mor. Det var et aktivt valg hun tok hvert år siden.

Og det kan jo godt stemme, men tipper at om grunnen var Dysleksien/manglende evner, så hadde hun neppe skrevet det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrøet skrev (43 minutter siden):

matbutikker må man ha fullført videregående for å få jobb

Dette stemmer vertfall ikke.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aintnofun skrev (Akkurat nå):

Dette stemmer vertfall ikke.

Alle steder jeg har søkt, har det vært et krav. Så jo det stemmer av min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cattleya skrev (4 minutter siden):

Ikke arbeidslivet, men utenfor «utdanningslivet». Ja, det er få jobber man kan få uten utdanning i dag, men de finnes da. Man kan også unngå det ved å jobbe veldig mange år som lærling i enkelte yrker. 

«Veldig mange år» vil jeg nå ikke si at det er. Nå skriver jeg kun dette etter minnet, men jeg mener at det er mulig å få tilrettelagt utdanningsløpet ved å ta 1 år på skole og deretter 4 år som lærling. Ordinært ville fordelingen vært 2-2. Om man er så sterkt preget av dysleksi som du beskriver, så vil jeg anta at dette er noe som er veldig aktuelt.

Men så var det det med at man må ville det selv da. Jeg ser at du gjentar at det er for de ressurssterke å klare seg med dysleksi. Etter mitt erfaring stemmer ikke dette. Borti i mot alle jeg kjenner eller har møtt gjennom livet som har hatt dysleksi kommer fra helt vanlige hjem med helt vanlig tilgang på «ressurser». Og felles for dem er at de som vil, de kommer seg gjennom en utdanning og klarer seg helt greit eller til og med meget bra i livet. Det hjelper ikke hvor mye apparatet rundt prøver å hjelpe en hvis vedkommende ikke er motivert eller skylder på alle andre faktorer enn seg selv for at det er litt mer krevende for dem enn for andre. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cattleya skrev (26 minutter siden):

Det er jo poenget mitt! Ikke alle har det. Hvis du har sterk Dysleksi uten gode ressurser rundt er det veldig vanskelig. Hvis du ikke har foreldre som virkelig stiller opp, som står på, som leser med deg de 10 ekstra gangene, som krever en utredning før 10. trinn etc. så er det vanskelig. 

Jeg har aldri sagt at Dysleksi er grunn til å bli ufør, men ikke alle med Dysleksi greier å ta en utdanning. Prøv å søk om barneforsikring etter at barnet ditt har fått diagnosen så ser du fort hva statistikken sier om det. Forsikringsselskap ser på statistikken og den taler for seg. 

Neida, anklager ingen for noe her!

Men hvor var skolen? Som skal tilby Anna tilpasset opplæring? Hvor var instansene? Hvor var bekymringsmeldingene over en seksuelt aktiv 11 åringen som fartet Stavanger rundt med en fot i hver bydel?

Å ha støtte er nødvendigvis ikke mor eller far!

Når du slutter på skolen og knapt har fullført ungdomsskolen, så har du heller ikke fått trent opp ferdigheter for nettopp- kunne få til mer med dysleksi! Antar Anna ikke satt seg ned å leste bøker ..

Når vi snakker om bøker, så har hun skrevet 1-2 stk? Så hun kan ikke være så håpløs!

ja, det leses korrektur etc, men hun har gitt ut bøker!

Jeg er mest oppgitt over (om jeg kan si oppgitt) de rundt Anna som lot et barn falla så til de grader på utsiden av det hun skulle vært i samfunnet for alderen sin! 
Og nå voksen Anna, som sitter fast i en 15 år gammel mentalitet- hun må snu livet, eneste som kan gjøre det nå når hun er voksen er henne selv!!!! 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.G.E skrev (7 minutter siden):

Neida, anklager ingen for noe her!

Men hvor var skolen? Som skal tilby Anna tilpasset opplæring? Hvor var instansene? Hvor var bekymringsmeldingene over en seksuelt aktiv 11 åringen som fartet Stavanger rundt med en fot i hver bydel?

Å ha støtte er nødvendigvis ikke mor eller far!

Når du slutter på skolen og knapt har fullført ungdomsskolen, så har du heller ikke fått trent opp ferdigheter for nettopp- kunne få til mer med dysleksi! Antar Anna ikke satt seg ned å leste bøker ..

Når vi snakker om bøker, så har hun skrevet 1-2 stk? Så hun kan ikke være så håpløs!

ja, det leses korrektur etc, men hun har gitt ut bøker!

Jeg er mest oppgitt over (om jeg kan si oppgitt) de rundt Anna som lot et barn falla så til de grader på utsiden av det hun skulle vært i samfunnet for alderen sin! 
Og nå voksen Anna, som sitter fast i en 15 år gammel mentalitet- hun må snu livet, eneste som kan gjøre det nå når hun er voksen er henne selv!!!! 

Fabelaktig formulert!!!:klappe:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lykkefrøet skrev (1 time siden):

(…) I matbutikker må man ha fullført videregående for å få jobb, og ofte får de flere hundre søknader per utlyste stilling. 

(…)

Nei, man må ikke ha fullført vgs for å jobbe i matbutikk, hvor i all verden har du det i fra?

At man ikke skiller seg positivt ut i bunken med søknader når man ikke har fullført mer enn ungdomsskolen og heller ikke har relevant arbeidserfaring å vise til, er en annen sak. Ellers er det vel omtrent slutt på 100% stillinger i butikk også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrøet skrev (45 minutter siden):

Alle steder jeg har søkt, har det vært et krav. Så jo det stemmer av min erfaring. 

Er et krav her vi bor også

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (12 minutter siden):

Nei, man må ikke ha fullført vgs for å jobbe i matbutikk, hvor i all verden har du det i fra?

Jeg har det fra de gangene jeg søkte jobb i butikk når jeg studerte. Det var så absolutt et krav om å ha fullført videregående! Fikk de inn en søknad hvor søkeren kun hadde ungdomsskole så gikk den rett i makuleringen. Nå snakker jeg om lengre vikariater og fast ansettelse, ikke sommervikarer. Alle stillingene jeg fant utlyst i min egen kommune og kommunene rundt hadde det kravet. Og de hadde flere hundre søkere per stilling, så det nåløyet var smalt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrøet skrev (1 time siden):

Jeg har det fra de gangene jeg søkte jobb i butikk når jeg studerte. Det var så absolutt et krav om å ha fullført videregående! Fikk de inn en søknad hvor søkeren kun hadde ungdomsskole så gikk den rett i makuleringen. Nå snakker jeg om lengre vikariater og fast ansettelse, ikke sommervikarer. Alle stillingene jeg fant utlyst i min egen kommune og kommunene rundt hadde det kravet. Og de hadde flere hundre søkere per stilling, så det nåløyet var smalt.

Din personlige erfaring er faktisk ikke det samme som at noe er et faktum. Det er ikke noe krav om at man må ha fullført noen utdanning for å arbeide i matbutikk. Det er ingenting ved butikkmedarbeideryrket som tilsier at man må ha en viss formell utdannelse. Det som dog ofte kreves er plettfri vandel, siden det skal selges alkohol. Men butikkene generaliserer, og det tar seg selvfølgelig ikke videre bra ut når en voksen person ikke har fullført vgs i Norge, for her har du faktisk alle muligheter til det. På generelt basis sier det noe om vedkommende. At butikken ikke gidder å vurdere søknader hvor søker ikke har fullfør noen som helst skole eller har erfaring som kan veie opp for det, betyr bare at de kan velge og vrake i kandidater, så de gidder ikke bruke tid på svake søkere. Da går de i søpla. Det er dog ikke det samme som at det er er kvalifiseringskrav for stillingen. 

Tok et kjapt søk på Finn på faste butikkmedarbeiderstillinger i landets ulike matvarekjeder, og fant absolutt ingen som har noe krav til utdanning. Ikke engang butikkleder eller assisterende butikkleder har krav til utdanning. Det betyr selvfølgelig ikke at alle kandidater er like attraktive, men de ekskluderer ingen på bakgrunn av manglende skolegang.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...