Gå til innhold

Anna Rasmussen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker det skjer veldig mye mer i Anna og Jans liv enn det de deler på bloggen til oss. Jeg blir rystet over hvor fort folk dømmer henne nedenom og hjem. Dersom vi skal se det fra et utviklingspsykologisk perspektiv er Anna enda i sen ungdomsalder og framdeles i utviklig. Det psykososiale miljøet rundt henne gjør også vondt værre da hun har vært åpen om at hun har problemer på familiefronten, samtidig som en haug fremmede dømmer henne, kaller henne ting og ikke klarer oppføre seg som menneske fordi de sjuler seg bak et tastatur. 

Jeg tenker bare at vi kan ikke være for raske med å dømme henne. og her dømmer folk henne når hun poster noe men også når hun ikke poster noe. dvs ingen blir fornøyde og presset er ekstremt på henne. 

• Liker 5
Skrevet
11 timer siden, Jada! skrev:

Etter å ha lest her inne en stund uten å være medlem opprettet jeg en bruker kun for å kunne kommentere på denne tråden. Mange som kommentere her inne kommer med berettiget kritikk, men mye er også er kritikk langt over det hva man kan forvente at et annet menneske skal tåle, uansett om man er blogger eller helt anonym. Det er et fint skille mellom berettiget kritikk og mobbing i denne sammenheng, og mye av det som forfektes som kritikk her inne er mobbing uansett om avsender av teksten ønsker å innrømme det eller ikke. Det er ikke slik at vi som sitter på nettet har blankofullmakt til å spy ut eder og galle kun fordi noen andre har tatt noen dårlige valg. Den aktuelle bloggerens avgjørelser gir ikke meg som medmenneske rett til å si akkurat hva jeg vil tilbake. Det er mange som forfekter at de ikke bedriver mobbing, men kommer kun med kritikk men det er ikke kun opp til den ene part å bestemme hva som er mobbing. Mobbing regnes som mobbing når mottaker opplever negative følelser rundt hva man utsettes for over lang tid. Det regnes som mobbing når mottaker får gjentakende negativ kommentarer, samt opplever liten kontroll i forhold til å forsvare seg. Man kan argumentere om at den aktuelle bloggeren har hatt muligheten til å forandre sin adferd I forkant og derfor kunne unngått den negative oppmerksomheten, men slik saken er nå så bør folk stoppe opp og tenke seg om før de kommer med enda mer negativitet rundt bloggeren. Husk også at det er veldig få mobbere som innrømmer at de mobber, og i mange mobbesaker på f.eks en arbeidsplass så mener i utgangspunktet den som mobber at mottakeren av hans harde ord burde tåle slik kritikk uten at det burde regnes som mobbing. Jeg har vært direkte involvert I mange mobbekonflikter da jeg har vært rådgiver innenfor temaet, og en stor andel av mobbere blir oppriktig overrasket når de forstår at handlinger de har utsatt andre for kommer under mobbeparagrafen, og det bør folk her inne også tenke over.

Min oppfattelse er som sagt at mange her har kommet med berettiget kritiske spørsmål, men når det kommer til f.eks kommentarer som Janbanan som referere til hennes samboer så er det åpenbart at dette ville kommet under mobbeparagrafen. Det er det samme i forhold til å sette ut rykter om at hennes samboer er både creepy, kontrollerende, hjernen bak bloggen mm uten å ha et fnugg av bevis, det regnes ikke bare som mobbing men det kan også i noen sammenhenger vise seg å være straffbart. Det samme er i forhold til at bloggeren har et skjevt smil, det er en direkte negative kommentar på hennes utseende og det dekkes helt klart av mobbeparagrafen.

Når det kommer til boken hennes har jeg ikke lest noe utdrag av den, men jeg stusser på at man kan definer boken som totalt håpløs etter å ha lest kun noen sider. Det kan være at boken er totalt meningsløs, har dårlig spårk og ikke er verdt en tier engang, men det kan man ikke konkludere med etter å ha lest kun noen få sider.

👏

• Liker 4
Skrevet

Etter å ha lest utdraget kan jeg ikke si meg spesielt imponert, det ble mye gjentakelse og simpelt språk. Men nettopp derfor ser jeg for meg at Anna kan treffe målgruppen (unge jenter) med denne boka. Noe mer enn det vil jeg ikke uttale meg om, ettersom det innsynet man får uten å lese boken er meget snevert og derfor vanskelig å bedømme.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Onbothsides skrev:

Hvorfor er det ekkelt? Syns du feks Notting Hill er en ekkel film også? 

Makan til mye rart dere skal kritisere

Jeg synes det er ekkelt at en gutt på sånn (da) 18 isj år er så opphengt i en dame at han leser sånt, ingen av gutte vennene mine var opptatt av fødsler på den tiden. 

Notting hill filmen, javel?  

Jeg uttrykker min personlige mening og det er at jeg synes det er ekkelt :) 

• Liker 13
Skrevet (endret)
1 time siden, marthes skrev:

Jeg synes det er ekkelt at en gutt på sånn (da) 18 isj år er så opphengt i en dame at han leser sånt, ingen av gutte vennene mine var opptatt av fødsler på den tiden. 

Notting hill filmen, javel?  

Jeg uttrykker min personlige mening og det er at jeg synes det er ekkelt :) 

Men så er folk forskjellig..

Han likte jo henne,så ville vel "bli bedre kjent" med henne,på den måten.

Ser ikke noe galt i å lese om noe hun sikkert har fortalt om/de har pratet om uansett.

Man kan ikke lynsje han for alt han har gjort/gjør heller.

Endret av J..
  • Liker 5
Skrevet

jeg lynsjer ikke, bare uttrykker min personlige mening :) 

• Liker 4
Skrevet
14 timer siden, VildeS skrev:

Reklameinnlegg for makeupmekka på instragrammen til bloggen. Har tydeligvis ikke gitt seg helt.

hun kommer ikke til å gi seg heller... Tenker hennes forventning nå at boken vil skape medfølelsen slik at hun fortsetter å blogge. Det sier seg selv at A har ingen annen måte å forsørge seg selv på....

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, J.. skrev:

Men så er folk forskjellig..

Han likte jo henne,så ville vel "bli bedre kjent" med henne,på den måten.

Ser ikke noe galt i å lese om noe hun sikkert har fortalt om/de har pratet om uansett.

Man kan ikke lynsje han for alt han har gjort/gjør heller.

Enig. Får da være måte på hvor mye kritikk han skal få da. Masse er kritikkverdig, men ikke at han leste fødehistorien hennes. Hvorfor er det så galt/ekkelt?

Noen som vet hvor gammel Jan er?

• Liker 4
Skrevet

Etter vg sin anmeldelse av boken til Anna, kommer jeg ikke til å kjøpe den eller lese den.

Clickbait bok 😂

• Liker 21
Skrevet
4 minutes ago, LeilaS said:

Enig. Får da være måte på hvor mye kritikk han skal få da. Masse er kritikkverdig, men ikke at han leste fødehistorien hennes. Hvorfor er det så galt/ekkelt?

Noen som vet hvor gammel Jan er?

23.

• Liker 1
Skrevet

Man kan Si mye om bloggen, utlevering av barn osv.

men jeg synes oppriktig det virker som de har det fint sammen og er lykkelige sammen:) ble rørt av frieriet og tilbakeblikket som ble vist

Skrevet

Ja, er noen som er ekstremt lettrørte også. Vi er forskjellige. Heldigvis.

• Liker 22
Skrevet

Haha, fra dagbladets anmeldelse: Språket er naivt, upresist og ofte selvmotsigende, som når hun forteller hva hun vil skrive om i framtida: «Det kan være ting som både plager og provoserer meg, men også meningene mine».

Skrevet
2 minutter siden, Gillians skrev:

Haha, fra dagbladets anmeldelse: Språket er naivt, upresist og ofte selvmotsigende, som når hun forteller hva hun vil skrive om i framtida: «Det kan være ting som både plager og provoserer meg, men også meningene mine».

Jeg tror forlaget bør gå i tenkeboksen og bli der, lenge. 

Cappelen gjorde mye bedre jobb med SE, hun var heller ikke så god i norsk da hun skrev Forbilde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...