Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

80 000 norske barn lever i en familie som tjener mindre enn lavinntektsgrensen i EU. Mange føler seg fattige. Ikke fordi de sulter eller mangler tak over hodet, men fordi de opplever å ikke kunne ta del i den velstanden de fleste andre har. I jula må foreldre ta tøffe valg for å få pengene til å strekke til.

Klarer du å lage julestemning for 4000 for denne familien på fire? :nisseblunk:

Det er kveld den 21. desember, og du prøver å lage en plan for hvordan pengene best kan strekke til gaver, mat og nyttårshygge. Familien har vært flink til å spare så langt i desember. Nå er det 4000 kroner igjen.

http://www.vg.no/nyheter/spesial/budsjettjul/

Eg klarte det i alle fall ikkje...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes den var dum jeg... :roll:

Hadde jeg virkelig hatt så dårlig råd hadde jeg helt sikkert klart å finne rimeligere alternativ til gaver, rimeligere og mere variert kosthold, og all alkohol hadde ikke vært noe problem å "skippe" i vår familie!! Gaver er ikke det viktigste, og om man forklarer for barn hvordan det står til tror jeg de fleste barn også ville prioritert god mat og familiehygge framfor en X-box til over 2000,-...... :roll:

Jeg satt igjen med 27 kr og ble gratulert for et stramt budsjett. Da ble det de billigste gavene til barna, og vi voksne med besteforeldre må vente til bedre tider... :wink: I noen uker ville jeg nok dessverre latt inkasso-varsel være inkasso-varsel... :oops:

Gjest GreenSky
Skrevet

Den der synes jeg også var teit. Jeg skulle nok klart å finne på et billigere veggis-alternativ, ikkeno alkohol og ok presanger til barna.

Skrevet

Det er vanskelig å klare seg på en så liten sum i jula. Jeg klarte "øvelsen", men det ville ikke blitt en jul slik som jeg pleier å feire den.

Skrevet

Jepp, hadde 32,- til overs. Skulle fint klart meg uten alkohol og den dyre maten, evt kjøpt en flakse vin på deling til 70 kr, men det gikk jo ikke ann.

Ribbe får man til 29 kr kg. CD koster 99 på Platekompagniet og vi voksne får vente. Nye klær til julebord trengs ikke osv.

Skrevet

Jeg hadde klart det strålende, men ikke med de alternativene. Jeg kan kjøpe mye rimelig middag og må ikke ha akevitt.

Julemat og julemat er også to forskjellige ting.

Og ja, vi bruker mer enn 4000,-.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er klart man får en kjip jul om absolutt alt skal handles inn til fire personer for 4000 kroner.

Men testen er litt dum fordi alternativene er så få.

Det er vel ikke utenkelig at man faktisk kan bli invitert bort om man har så dårlig råd som dette.

Skrevet

Jeg sprakk fullstendig første gang jeg tok testen, men klarte det med god margin andre gang.

Presanger til mor+far, mormor+morfar får bare være. Viktigere at barna får gaver, og at en ellers kan kose seg sammen.

Jeg hadde nok klart å lage jul for 4000,- men det hadde nok ikke blitt helt det samme.

Selv om jeg synes testen var litt teit - alternativene var for dårlig- var det en tankevekker. Det går nok mer penger i julen enn jeg ønsker å tenke på.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dere som syns testen var teit og at dere skulle ha klart det med andre alternativer, hvor mye bruker dere på julen da? 4000 er faktisk ganske lite til å dekke alt i julen, og jeg hadde ikke klart å lage den julen vi er vant til for dette beløpet. Syns ikke testen var teit, men en tankevekker!!

(Forøvrig er det ikke så stort problem å "klare" testen, men hvor mye jul blir det??)

Skrevet
Dere som syns testen var teit og at dere skulle ha klart det med andre alternativer, hvor mye bruker dere på julen da? 4000 er faktisk ganske lite til å dekke alt i julen, og jeg hadde ikke klart å lage den julen vi er vant til for dette beløpet. Syns ikke testen var teit, men en tankevekker!!

(Forøvrig er det ikke så stort problem å "klare" testen, men hvor mye jul blir det??)

Synes det ble masse jul, jeg. Klart det ikke blir slik jul JEG er vant til, men jul hadde det blitt.

Med alternativer mener jeg eks at det ikke var mulig å kjøpe 1 rødvin til 70 kr, mat med alkohol var utrolig dyrt. Og det hadde jeg ikke kjøpt. Ribbe koster 30 kr/kg og poteter er også billig.

Ny klær hadde ingen fått, har selv aldri fått nye klær for å feire jul. Voksne kan droppe gaver, er man heldige, så får man alltids noen av andre. Til barn får man ikke kjøpt de dyreste tingene, men jeg håper da de har mer enn 3 ting på ønskelista, slik at man kunne gitt bort cd, et skjørt som var billigere enn det som var avbildet osv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes det ble masse jul, jeg. Klart det ikke blir slik jul JEG er vant til, men jul hadde det blitt.

Med alternativer mener jeg eks at det ikke var mulig å kjøpe 1 rødvin til 70 kr, mat med alkohol var utrolig dyrt. Og det hadde jeg ikke kjøpt. Ribbe koster 30 kr/kg og poteter er også billig.

Ny klær hadde ingen fått, har selv aldri fått nye klær for å feire jul. Voksne kan droppe gaver, er man heldige, så får man alltids noen av andre. Til barn får man ikke kjøpt de dyreste tingene, men jeg håper da de har mer enn 3 ting på ønskelista, slik at man kunne gitt bort cd, et skjørt som var billigere enn det som var avbildet osv.

Så de som kun har 4000,- å lage jul for har egentlig ikke noe å klage for da?

Du sier at det ikke blir sånn jul du er vant til, men det er godt nok for andre da?

Poenget med testen var vel å vise at man ikke kunne få en slik jul man er vant til å få for 4000,- ?

Skrevet

Testen i seg selv synes jeg ikke er teit, men problemet ble at en del av alternativene er for dårlig.

Særlig når det gjaldt maten synes jeg det var endel enten-eller alternativer. F.eks når det gjaldt mat for de øvrige dagene. Det billigste alternativet var ca 500 - og en måtte opp i 1.750,- for alternativ nr. 2. Jeg synes spranget der blir for stort.

God mat trenger ikke nødvendigvis koste allverdens. Som flere har skrevet så kan en få ribben billig, poteter koster jo nesten ingenting, og surkål koster da ikke rare greiene det heller. Hjemme hos oss spiser vi ribbe både på julaften og 1.juledag, så matbudsjettet i julen er egentlig ikke så mye høyere enn ellers. Går nok litt ekstra i godt pålegg til frokosten, litt ekstra digg i løpet av dagen og slikt, men det slår ikke så voldsomt ut egentlig.

Gjest Anonymous
Skrevet
Testen i seg selv synes jeg ikke er teit, men problemet ble at en del av alternativene er for dårlig.

Særlig når det gjaldt maten synes jeg det var endel enten-eller alternativer. F.eks når det gjaldt mat for de øvrige dagene. Det billigste alternativet var ca 500 - og en måtte opp i 1.750,- for alternativ nr. 2. Jeg synes spranget der blir for stort.

God mat trenger ikke nødvendigvis koste allverdens. Som flere har skrevet så kan en få ribben billig, poteter koster jo nesten ingenting, og surkål koster da ikke rare greiene det heller. Hjemme hos oss spiser vi ribbe både på julaften og 1.juledag, så matbudsjettet i julen er egentlig ikke så mye høyere enn ellers. Går nok litt ekstra i godt pålegg til frokosten, litt ekstra digg i løpet av dagen og slikt, men det slår ikke så voldsomt ut egentlig.

Uansett hvordan man vrir og vrenger på det så bruker vi mer enn 4000,- til jul ihvertfall!

Greit nok, noen av alternativene var kanskje litt dumme, men jeg tror uansett ikke vi ville ha fått en jul som den vi er vant til for 4000 kroner!

Skrevet

Fikk 57 kroner til overs jeg... Ikke noe problem, men alternativene var litt dumme :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Fikk 57 kroner til overs jeg... Ikke noe problem' date=' men alternativene var litt dumme :wink:[/quote']

Men, da var det vel ikke akkurat de julegavene du ville ha kjøpt til dine barn osv?

Skrevet

Nei, det er klart. Jeg er helt enig i det! Jeg har svidd av 4000,- på gaver alene jeg, så den saken er jo grei. For den summen hadde ikke jeg klart å lage en slik jul som jeg er vandt til.

Hvis en bare skal tenke på barna skal en nok kunne få til en grei jul. Kutter en ut all alkohol, nye klær og gaver til de voksne skal det være nok penger til både gaver, kinobesøk, juletre og stjerneskudd.

Men nå vil vel de fleste av oss voksne også kose oss litt ekstra i julen, og da ryker tusenlappene fort.

Skrevet

Så de som kun har 4000,- å lage jul for har egentlig ikke noe å klage for da?

Du sier at det ikke blir sånn jul du er vant til, men det er godt nok for andre da?

Poenget med testen var vel å vise at man ikke kunne få en slik jul man er vant til å få for 4000,- ?

Har jeg sagt at de ikke har noe å klage over? Jeg har sagt at jeg synes det fint gikk å lage til jul for 4000. At man ikke får slik jul man er vant til når man har dårlig råd er da ingen nyhet. Det ligger jo litt i kortene, i konseptet "dårlig råd".

Gjest Anonymous
Skrevet

Har jeg sagt at de ikke har noe å klage over? Jeg har sagt at jeg synes det fint gikk å lage til jul for 4000. At man ikke får slik jul man er vant til når man har dårlig råd er da ingen nyhet. Det ligger jo litt i kortene, i konseptet "dårlig råd".

Du ordlegger deg på den måten!

Det er vel snakk om noe litt mer graverende enn dårlig råd her da! Jeg har hatt dårlig råd et år, men det betyr ikke at jeg har kun 4000,- som jeg i tillegg har spart når alt skal ordnes i julen.

Her er det jo snakk om familier som tjener mindre enn lavinntektsgrensen i EU, jeg mener ikke at disse menneskene sulter, men jeg syns det blir arrogant å si at dette var jo ikke noe problem når du faktisk ikke må klare deg på 4000,- i julen. Mener jeg leste et sted her at du bruker 2000,- kun på gaver? Det er halvparten av deres budsjett det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...