Gjest Anonymous Skrevet 30. juli 2002 #1 Del Skrevet 30. juli 2002 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=7668058 Leste denne artikelen på vg nett og må si jeg reagerte litt på denne AP politikeren. Muslimske fanger som ble nektet å praktisere sin religion da de ikke fikk "muslimsk" mat. Hva mener dette om dette ? Jeg sier - har dem ikke allerede gått imot sin religion ved å utføre en forbrytelse da ? Eller er jeg helt på bærtur - blir innmari provosert over at man forventer hva som helst. Halloen det er et fengsel det er snakk om - ikke en fritids instutisjon heller da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 30. juli 2002 #2 Del Skrevet 30. juli 2002 Jeg kan ikke si meg helt enig, der! I mine öyne hadler dette mye om respekt for mennesker. Fri religionsutövelse er en menneskerett! (og jeg tipper Norge ikke er interessert i nok en sak om brudd på menneskerettighetene). Det burde väre en mulighet å gjöre visse tilretteleggelser slik at alle som soner i fengsel kan få tilbud om mat som er overens med deres religion. Kanskje ikke spesiallaget mat hver dag, men i alle fall muligheten til å få ett variert og sunt kosthold. Det er bare snakk om å gi og ta. Vi må läre oss å akseptere at Norge er ett mangekulturellt samfunn!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
madss Skrevet 30. juli 2002 #3 Del Skrevet 30. juli 2002 Meg bekjent får muslimer muslimsk mat i norske fengsler! madss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 30. juli 2002 #4 Del Skrevet 30. juli 2002 Når kriminelle får fengelsstraff, betyr det at de ikke er i frihet på en stund. Det vil si at de ikke får gjort de de vanligvis gjør i frihet. Dette gjelder også rituelle matskikker. Hvis noen reagerer på det, og ikke tenker over den handlingen de har begått og likevel skal være så religiøse, ja- det må jeg virkelig kalle religiøst. Hva om noen har ranet eller drept en person, og i fengsel tenker "jeg må jo ha ordentlig mat".....!! Maten de får er bare peanuts i forhold! BAGATELLER! :x , sier jeg da. Andre folk må også ofre noe og gi slipp på ting når de skal sone i fengsel. Dette bør være likt for alle, uansett! I artikkelen det gjalt ble det sagt at undersøkelsen de hadde for to år siden viste at det ikke var brudd på menneskerettighetene. Jeg har ihvertfall ikke hørt om andre religioner eller kulturer som har bedt om "ekstrabehandling" i fengsel. Alle regler bør være like for alle, samme hvilken kultur, opprinnelse, og hvaslags livssyn de har. Er de i fengsel, så er de i fengsel. Jeg er for religionsfrihet og synes det er flott at det er mange kulturer her i landet og synes vi har mye å lære fra andre. Men kriminelle er kriminelle uansett hvem de er og hvor de kommer fra! Hilsen Kattepus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 30. juli 2002 #5 Del Skrevet 30. juli 2002 P.S : Det er forresten typisk at de kriminelle får bedre behandling og flere muligheter i fengsel enn ofrene og de etterlatte Kattepus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 30. juli 2002 #6 Del Skrevet 30. juli 2002 Ja for det er veeeeeldig typisk kattepus... HVIS DET HADDE VÆRT SANT, DA HADDE DU VEL VÆRT KRIMINELL?????? Av og til når debatten et lavmål... det er beklagelig at det er noen som tror det er godt å sitte innelåst. vi vet at åtte av ti som soner ubetinget fengsel BEGÅR NYE STRAFFBARE HANDLINGER! Det handler om å tenke nytt... er ikke alle som forstår at fengselssystemet er noe av det mest idiotiske menneskeheten NOENGANG HAR FUNNET PÅ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 30. juli 2002 #7 Del Skrevet 30. juli 2002 Jasså, Waco ???? Vært innafor, eller ? Siden du er så bedrevitende :x 8 av 10 kriminelle begår straffbare handlinger etter soning,- Ja, da. Det er sikkert fengselets skyld. Kjekt å ha noe å skylde på. Hva tror du hadde skjedd hvis det ikke fantes fengselstraff ? Alle småspirer av noen kriminelle og kanskje fler, hadde vel plyndra, laga bråk, voldtatt, banka opp, yppa for ingenting fordi de vet at de ikke mister friheten sin. Er du naiv eller ???? Til å tilhøre en så utrolig smart gruppe kjønn,- er du veldig på tur Skal de også skylde på en vond barndom og fattigdom fordi de er blitt kriminelle eller ? Nå sporer jeg litt av her, men det har du gjort for årten timer siden... Vi snakker ikke om fengselsstraff generelt her...... Bare så du vet det! Nok en gang provoserer du så innmari. Tenker du morer deg nå.. Hvis du har så mye å si mot alt, bli politiker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eminel Skrevet 30. juli 2002 #8 Del Skrevet 30. juli 2002 Kan ikke muslimene få halal kjøttet sitt da? Hvis det likevel er så lett å få tak i. En av de største forskjellene mellom kristne og muslimer er matvanene. Vi spiser alt - hvis vi liker det. De er veldig nøye med hva de får i seg og hvordan kjøttet er tilberedt. Dette bør bli respektert - enten det er i fengsel eller andre steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 30. juli 2002 #9 Del Skrevet 30. juli 2002 Kattepus, det virker som jeg blir nødt til å forklare deg visse ting. Først. Fengselssystemet er urettferdig. Det er veldig vilkårlig hvem som blir tatt. Man kan anta at f eks narkotika, så er det kanskje bare en av firetusen brukerdoser som man blir straffet for. En av kanskje firehundre blir tatt når dem kjører for fort. Det går an å tenke anderledes enn fengselsstraffer. Men jeg venter spent, du har kanskje en historie om en som har blitt BEDRE av å sitte inne? Så til det andre; Denne klappjakten på "kriminelle" er værre enn kriminalitet i seg selv. Vet du hva jeg hadde gjort om jeg virkelig skulle være full av faen? Waco Plante dop hos deg og tyste til snuten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henna Skrevet 30. juli 2002 #10 Del Skrevet 30. juli 2002 Ser diskusjonen har sklidd litt ut fra tema her... Er (forengangsskyld) enig med deg Waco. Fengsel er nok ikke bra for noen, det går nok hardt ut over det psykiske og da er det ike lenge før det bærer inn igjen. Mange introduseres for narkotika for første gang i fengsel og mange får et nytt nettverk. Men så er det nå slik at de skal nå straffes. SELV om rehabilitering helt sikkert hadde fungert bedre. Men så skal en heller ikke se bort ifra at det fungerer for skrekkens skyld for førstegangsforbrytere...en sjelden gang. Men så var det saken her da! Etter å ha forhørt meg litt tyder det til at mange norske fengsel faktisk skiller mellom muslimsk og norsk mat. Men dette kan jo praktiseres forskjellig i de forskjellige fengslene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 30. juli 2002 #11 Del Skrevet 30. juli 2002 Det gjør ingenting om man serverer kebab i norske fengsler, for er det noe jeg avskyr så er det "entisk" mat, jeg liker fiskegrateng og forikål, og er det noe jeg hater så er det å prøve utenlandsk. Gi fangene på fortet karri-karri og jeg lover deg at de verger seg for begå ny kriminalitet. For er det noe folk virkelig hater, så er det indisk mat eller mat fra suppestasjonene i nord-korea. La oss begynne å servere overflødig kattekjøtt som nå er "gjenglemt" ifølge avisene. Det handler om å være kreativ. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
madss Skrevet 30. juli 2002 #12 Del Skrevet 30. juli 2002 Ja det gjelder å være kreativ! De varer vi ikke fikk via fengselets kjøkken eller kiosk, bestilte vi via kiosken. Varen var på plass uka etter. Dette må vel muslimer også klare, eller? madss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jbkaarud Skrevet 30. juli 2002 #13 Del Skrevet 30. juli 2002 Jeg har ikke videre sympati for kriminelle. Fengselet skal være en straff, og derfor synes jeg heller ikke det er nødvendig med spesialbehandling av noen slag. Dersom muslimene ikke kan spise noe av kjøttet, får de heller spise vegetardelen av måltidet. Det ville da en vegatarianer ha gjort? Tror ikke vegetarianere får særbehandling heller av den grunn. Man hindrer da ingen å tro på noe i norske fengsler? Man tar fra dem mye av friheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nathalie Skrevet 30. juli 2002 #14 Del Skrevet 30. juli 2002 Er enig med Waco her, faktisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jbkaarud Skrevet 30. juli 2002 #15 Del Skrevet 30. juli 2002 Fengselssystemet er urettferdig. Det er veldig vilkårlig hvem som blir tatt. ... Det går an å tenke anderledes enn fengselsstraffer. Jeg synes argumentet mot fengselsstraff, er fullstendig uten hold. Selv om langt fra alle kriminelle blir tatt, skal man ikke la være å fengsle. Da ville det være fritt fram å gjøre hva man ville. Dessuten er det umulig å få alt her i samfunnet helt rettferdig. Et annet eksempel er skatt, som i hvert fall vi som jobber må betale. Dette virker heller ikke helt rettferdig, men man kan jo ikke la være å skattlegge allikevel? Å tenke annerledes enn fengselsstraffer - hva mener du da? Umiddelbar dødsstraff av alle kriminelle er jo i hvert fall en billig løsning (ironi). Jeg er nå for strengere fengselsstraffer, spesielt ifm. voldssaker. Dette var litt på sidelinjen, men jeg kunne ikke dy meg. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 31. juli 2002 #16 Del Skrevet 31. juli 2002 Ærlig talt, hvorfor i all verden skal fangene få det akkurat som de vil (muslimer eller ikke-muslimer)???? Snu på flisa.......... dersom en av oss hadde blitt fengslet i ett eller annet ali baba land.......... hadde vi fått den behandlingen i fengsel som det fanger i norske fengsler får????? NOPE!!!!!! Etter min mening kan hele hurven sendes tilbake til der hvor de kommer fra dersom behandlingen i norske fengsler ikke er bra nok - og dessuten, når innvandrere/asylsøkere/flyktninger bryter norsk lov, så burde de uansett blitt sendt sporenstreks tilbake til sitt eget hjemland. :evil: 10na Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 31. juli 2002 #17 Del Skrevet 31. juli 2002 Nå er det faktisk endel muslimer som er såkalt 2.generasjons innvandrere, dvs. at de er født og oppvokst her. Det betyr at det er Norge som er hjemlandet deres, de har ikke noe annet, selv om de er av en annen etnisk opprinnelse. Om de skal få halal-mat i fengslet ser jeg ikke som noe problem. Friheten deres er like berøvet for det, men dette har med menneskerettigheter å gjøre. Om nordmenn hadde fått "spesialbehandling" i andre lands fengsler synes jeg er et uinteressant perspektiv, vi er her, og det er fengslene her det dreier seg om. Hvorfor flytte seg "ned på andres nivå" og gjøre seg dårligere enn andre? Halal-mat er forøvrig ikke vanskelig å tillage og servere, og jeg kan ikke skjønne at dette ikke skal kunne la seg gjøre. Om strafferammene i dette landet er strenge nok - vel det er en annen diskusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 31. juli 2002 #18 Del Skrevet 31. juli 2002 Poenget mitt er at når "straffen" i norske fengsler er slik at en fritt kan velge på øverste hylle og få goder svært få lovlydige borgere får, blir det hele et stort paradoks. .....og dessuten, som det ble nevnt i et tidligere innlegg....... disse muslimene har jo allerede syndet mot sin egen tro ved å utføre en kriminell handling, så det at de ikke får servert halal i fengslene rundt i det ganske land er meg revnende likegyldig. 10na Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 31. juli 2002 #19 Del Skrevet 31. juli 2002 Tina, du er vel ikke så teit at du tror folk velger seg inn i fengsler pga maten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 31. juli 2002 #20 Del Skrevet 31. juli 2002 jbkaarud.... alle veit at strengere straffer fører til flere kriminelle.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå