Gå til innhold

Orker ikke tanken på at bekjente bruker badet mitt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du ikke kan ha besøk på grunn av at du ikke vil at andre skal bruke toalettet ditt er vel ikke dette noe som går innunder et sunt forhold til hygienerutiner. Enten så får du fortsette å la være å be på besøk og leve med en slik begrensning for resten av livet, eller så kan du jobbe med det i samråd med en profesjonell. Det er ditt valg. Det å nekte gjester å bruke toalettet ditt er ikke sosialt akseptabelt, og her kommer du til å bli sett på som den sære OCD-freaken. Men hvis du er komfortabel med det så kjør på. 

Anonymkode: 2ea3f...c22

Som sagt går det greit med kvinner, og mine nære venner er kvinner (og da stresser jeg ikke med det). Jeg har aldri nektet folk å låne toalettet (eller sagt noe om at jeg ikke liker det) men jeg finner unnskyldninger for å unngå f.eks. besøk fra foreningen. 

Jeg går forøvrig til psykolog allerede, men vi har mange andre og viktigere ting å ta opp enn akkurat dette. Jeg er forøvrig grundig utredet, og tvangslidelser har aldri vært noen aktuell diagnose, bare for å ha det klart. Jeg bare kjenner folk som jeg vet ikke er så veldig renslige, og jeg nekter å tro at det ikke finnes flere av dem der ute..

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det samme som deg, ts. Vi har løst det med gjestetoalett og vasker dette rett etter at gjestene har gått. Vi har tre bad i tillegg til gjestetoalettet, så vi slipper å tenke på det. 

Men jeg kvier meg veldig til å gå på do hos noen andre. Kun hvis jeg virkelig må. Er jeg f.eks ute på byen drikker jeg lite og tar taxi hjem når det nærmer seg do-tid. 

Jeg har ikke alltid vært sånn, men har sett MAAAANGE skitne toaletter der ute. 

Anonymkode: e4ddc...866

Gjestetoalett hadde vært fint å ha, men jeg har bare ett bad i huset. Forøvrig godt å høre at jeg ikke er alene! Jeg liker heller ikke offentlige toaletter, men om jeg virkelig må tisse så klarer jeg. Har egentlig større problem med at folk går på mitt bad enn å bruke andres. 

TS

Anonymkode: ef704...198

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og hva gjør du hvis du er i en storby og må bruke et offentlig toalett? Reiser du aldri? 

Anonymkode: 7fe6a...c0a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, Million skrev:

Jeg har klart å holde det i meg, men jeg kjenner jeg har samme tendenser inni meg som deg, trådstarter ;-)

Jeg liker ikke særlig godt at menn absolutt må stå når de tisser. De tror selv de er så treffsikre og at alt går i skåla, men sånn er det ikke. Ekle gule dråper skvetter utenfor hele tiden. Herregud, så lei jeg var av å vaske piss etter eks-mannen på badet vi en gang delte...!

Heldigvis slipper jeg det nå.

Kan forstå tankegangen din, ts, jeg liker heller ikke at fremmede "griser" på badet mitt, men jeg biter det i meg og sier aldri noe, og lar selvfølgelig folk bruke det når de er på besøk. Du får heller vaske en ekstra gang når alle er gått. Hvis du er redd for at de har tatt på ting som vannkran og dørhåndtak uten å vaske hendene først, så har Klorin nå kommet med våtservietter innsatt med klorin. Veldig praktiske å bare gni over og vaske med i full fart på ting. Jeg bruker dem spesielt ofte til doen, rundt doringen og setet.

Etter at man har brukt disse våtserviettene, må man da vaske over med en klut med rent vann, for å vaske bort klorinen?

Anonymkode: ea478...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, O.G. skrev:

Beklager, men jeg må le.

Du er ikke alene...

Anonymkode: e8d1b...76f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig begrensende ut. Må si jeg ble overrasket over alle i tråden som har liknende problemer. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Flere her som burde søke hjelp for sine do-issues!

Anonymkode: fee7e...335

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det samme som deg, ts. Vi har løst det med gjestetoalett og vasker dette rett etter at gjestene har gått. Vi har tre bad i tillegg til gjestetoalettet, så vi slipper å tenke på det. 

Men jeg kvier meg veldig til å gå på do hos noen andre. Kun hvis jeg virkelig må. Er jeg f.eks ute på byen drikker jeg lite og tar taxi hjem når det nærmer seg do-tid. 

Jeg har ikke alltid vært sånn, men har sett MAAAANGE skitne toaletter der ute. 

Så du har "løst" det med forskjjelige måter å unngå det og på den måten opprettholde og forsterke din egen angst! 

Anonymkode: fee7e...335

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke alene...

Anonymkode: e8d1b...76f

Er ikke noe problem å vaske toalettet etterpå liksom, ei heller ta med seg våtservietter ute hvis man er usikker på rensligheten til venner og bekjente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at man har brukt disse våtserviettene, må man da vaske over med en klut med rent vann, for å vaske bort klorinen?

Jeg gjør ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det er så slitsomt med folk som har så anstrengt forhold til tingene sine. Ekstremt uhyggelig å være med noen som har et slikt fokus. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, 365vinter skrev:

Uff, det er så slitsomt med folk som har så anstrengt forhold til tingene sine. Ekstremt uhyggelig å være med noen som har et slikt fokus. 

Uhyggelig betyr skummelt....du mente kanskje "ikke hyggelig"?

Ellers litt enig med deg. Stressende. Litt som Elizabeth på besøk hos Hyacinth :alice:

Anonymkode: 62e10...c1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og hva gjør du hvis du er i en storby og må bruke et offentlig toalett? Reiser du aldri? 

Jeg er ikke ts, men jeg bor stortsett sentralt når jeg reiser. Har aldri vært noe problem😊 Men henger stortsett på fine steder hvor renholdet er bra. Sånne steder vasker de etter hvert bruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev, det er mer stress for meg at andre bruker mitt toalett enn å selv bruke andres toaletter. Jeg går på do ute hvis jeg MÅ, men jeg liker ikke å bruke offentlige toaletter. 

3 timer siden, 365vinter skrev:

Dette er jo ikke noe som folk vet om, da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også av det nevrotiske slaget, og kjenner meg igjen, selv om jeg ikke lar det sette begrensninger i like stor grad. Jeg har titt og ofte en gjeng bekjente hjemme hos meg på fest eller vin i forbindelse med ting jeg deltar på, siden jeg har god plass i stua og bor sentralt. Men jeg vasker alltid doen og badet nøye dagen etter.. Det verste jeg vet er dråper på gulvet, bremsespor i doen (fy fader, så jævlig) og andre ulumskheter. Holder generelt nøye orden på baderomshygienen, da jeg ikke er komfortabel på skitne bad. Liker heller ikke å bruke andres bad, hvis jeg ikke vet hvilken standard som møter meg, og går bare på offentlige toaletter hvis jeg må.. I sistnevnte tilfelle holder jeg pusten og gjør meg ferdig kjemperaskt uten å ta borti noe, bruker papir til å ta borti f.eks. skylleknappen på toalettet, og vasker hendene grundig.

Når det er sagt så tror jeg det er viktig å ikke gi etter for nevrotismen i stor grad. Når den begynner å gå utover ditt sosiale liv, eller hvor åpen og inviterende du er mot andre mennesker, så er den jo en plage. Do-frykten roer seg litt når man ikke gir etter for den hele tiden, er min erfaring.

Anonymkode: a6e1e...4d8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes ikke du er sprø. Jeg forstår deg. Selv har jeg slitt med OCD i forbindelse med renslighet, så jeg forstår tankegangen din. Man må rett og slett bare lære seg å tenke at de aller fleste søler ikke.

Jeg vasker selv alltid badet etter besøk fordi jeg føler at det blir gris, men jeg tviler på at det EGENTLIG er nødvendig siden jeg også alltid vasker før jeg får besøk :)

Du må rett og slett "bare" jobbe med deg selv og klare å se at det er ikke så farlig. Du kommer ikke til å bli syk av å la andre bruke badet ditt.

Klarer du sette ord på akkurat hva det er som skremmer deg mest?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I terapi for slikt, er en av oppgavene å besøke et offentlig toalett, berøre doringen, ikke vaske hendene, for deretter å dra hjem og berøre vegger og gjenstander med hendene (uten å ha vasket hendene først).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, altflyter skrev:

Jeg syntes ikke du er sprø. Jeg forstår deg. Selv har jeg slitt med OCD i forbindelse med renslighet, så jeg forstår tankegangen din. Man må rett og slett bare lære seg å tenke at de aller fleste søler ikke.

Jeg vasker selv alltid badet etter besøk fordi jeg føler at det blir gris, men jeg tviler på at det EGENTLIG er nødvendig siden jeg også alltid vasker før jeg får besøk :)

Du må rett og slett "bare" jobbe med deg selv og klare å se at det er ikke så farlig. Du kommer ikke til å bli syk av å la andre bruke badet ditt.

Klarer du sette ord på akkurat hva det er som skremmer deg mest?

Jeg er ikke redd for å bli syk, jeg er bare redd for at det skal bli skittent. Redd for at f.eks. folk ikke vasker seg på hendene, eller for at menn skal tisse på doringen/utenfor. For meg er det naturlig å vaske seg godt på hendene, med såpe, etter at man har vært på do - eller hvis man bare har vært borti doen (feks hvis man har snytt seg og kastet papiret i do, eller må skylle ned uten å ha tisset feks). Jeg vet at dette ikke er like selvfølgelig for alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...