Gå til innhold

Tips til oss som hater husarbeid?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater all slag husarbeid. Men likevel må det jo gjøres. Hvordan får dere som også hater husarbeid tingene gjort uten å utsette og utsette? Hvordan får dere støvsugingen, badvaskingen, klesvasken og bodryddingen til å bli litt mindre kjedelig? Kom med tips!!

Anonymkode: 1a3b8...549

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, drop-dead skrev:

Vaskehjelp...

Joda, ser den. Men hvis man nå et øyeblikk tenker at man skal/må utføre dette selv? Ta det som trening? Lytte på podcast? Hvordan tenker dere husarbeidhatere som må gjøre husarbeidet selv?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fast vaskedag, og sparer en morsom podcast til den dagen. Hvis jeg ikke hadde hatt et fast tidspunkt hadde jeg aldri klart å sette i gang selv. 

Anonymkode: 48842...d69

• Liker 4
Skrevet

Mitt beste tips for husarbeid....la kjerringen gjøre det😀 her hos meg gjør damen min det meste

AnonymBruker
Skrevet

Hører lydbok mes jeg jobber.

Anonymkode: a9805...0f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Minimalistisk bo og livsstil. 

Færre ting og en mindre bolig = mindre husarbeid. 

Selv elsker jeg interiør og har igjennom årene byttet ut mye pluss hatt maksimalistisk stil både hjemme og i garderoben. Likeens med mann og barn. Nå er barna voksne og har flytta ut, vi er separert og solgte huset. Med ny og mye mindre leilighet er det begrensa med plass, så jeg har endelig landet på en nøktetn minimalistisk stil.

Det gjør husarbeid og slikt hvertfall mye enklere for meg. 

Anonymkode: 18eea...616

• Liker 3
Gjest Wait for it
Skrevet

Husarbeid er en del av det å være menneske. I mine øyne har du 3 valg.

1. Gi faen i husarbeid og lev i ditt eget møkk.

2. Voks opp og vask dritten din.

3. Flytt på sykehjem.

AnonymBruker
Skrevet

Setter på musikk på full guffe og hopper i det. De må gjøres, selvom det er drit kjedelig. Men det hjelper å synge av full hals og ta noen moves her og der  :) 

Anonymkode: 093dd...843

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minimalistisk bo og livsstil. 

Færre ting og en mindre bolig = mindre husarbeid. 

Selv elsker jeg interiør og har igjennom årene byttet ut mye pluss hatt maksimalistisk stil både hjemme og i garderoben. Likeens med mann og barn. Nå er barna voksne og har flytta ut, vi er separert og solgte huset. Med ny og mye mindre leilighet er det begrensa med plass, så jeg har endelig landet på en nøktetn minimalistisk stil.

Det gjør husarbeid og slikt hvertfall mye enklere for meg. 

Har veldig sansen for minimalistisk livsstil, og ser helt klart at det kan gjøre alt av vasking og rydding etc lettere. Mitt problem er at jeg bor sammen med en rotete mann og noen rotete tenåringer, så å holde en minimalistisk stil vil være kjempevanskelig. Mens jeg rydder i ett hjørne, så roter de det til igjen i de andre hjørnene :( 

Skrevet

Jeg har god erfaring med å høre på lydbok når jeg gjør husarbeid :)

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har veldig sansen for minimalistisk livsstil, og ser helt klart at det kan gjøre alt av vasking og rydding etc lettere. Mitt problem er at jeg bor sammen med en rotete mann og noen rotete tenåringer, så å holde en minimalistisk stil vil være kjempevanskelig. Mens jeg rydder i ett hjørne, så roter de det til igjen i de andre hjørnene :( 

Meld deg og familien på til det ryddeprogrammet som går i div kanaler? :)

Skrevet

Jeg setter på musikk jeg elsker og har det på ganske høyt.

Som noen sa før meg, hjelper det også å danse og synge til musikken. Hvis musikken er høy nok kan ingen høre hvor forferdelig du synger. Absolutt å anbefale. :fnise:

Hvis jeg vet jeg må rengjøre men har null lyst til å gjøre det, selv med musikk som underholdning mens jeg holder på, liker jeg å se noen episoder/klipp fra program som "Hoarders" eller rengjøringsprogram som "How Clean Is Your House". (Bare noen tilfeldige episoder jeg fant som eksempler.)

Skrevet

Ikke all verdens lydbøker eller musikk kan lure meg til å like husarbeid, men jeg må jo av og til så jeg har funnet ut følgende:

- Ha færrest mulig antall kvadratmeter.

- Unngå tepper og gardiner.

- Ha minst mulig som står på gulvet. Det som står på gulvet må ha skikkelige gummiknotter, eller aller helst hjul, slik at det er lett å flytte på uten å skade gulvet. (Tunge kommoder etc. her i huset har hjul!)

- Kjøp bare ting som kan vaskes skikkelig når man først gjør det. (Sofaen her i huset er en brukt utgave i skinn som kan vaskes med salsåpe og ingen tekstiler kommer i hus med mindre de kan vaskes i maskin på minst 60 grader. Enkelte unntak kan godtas hvis de tåler 40). Da går det rundt selv om det av og til ender opp med et skippertak og gjelder overflater generelt.

- Oppbevar mest mulig i lukkede skap og skuffer. (Glem lekre kjøkkenløsninger med servise og nips på åpne hyller).

- Klær/tekstiler bør kunne vaskes sammen med (mye) annet i størst mulig grad. (Stort sett synes ikke undertøyet gjennom klærne, så i dagliglivet går det helt fint å ha bare hvite truser som kan vaskes sammen med for eksempel de hvite håndklærne. Og da altså på 60 grader).

- Sørg for å ha skikkelig utstyr som virker! (En god støvsuger og skikkelige mopper til gulvvask er gull verdt! For ikke å snakke om vindusvaskeren)

Sist, men ikke minst, bør man velge en partner som foretrekker andre varianter av husarbeid enn en selv. Min tolererer for eksempel støvsuging og gulv-/vindusvask helt fint, mens jeg takler støvtørking og sengetøyskift samt matlaging.

• Liker 2
Skrevet

Ansvarliggjøre dem du bor med. Få dem til å velge egne ansvarsområder. Ha rutiner på ting som skal gjøres. Gi deg selv en liten belønning etter vel utført arbeid. Være kritisk til å handle ting, kaste/selge/gi bort det som ikke brukes. Ha orden og system i ting, slik at,alt har sin faste plass. At ungene har tingene på egne rom. Og sjøl må legge klær til vask/vaske klærne sine sjøl. Kaste reklame/avis hver dag.

• Liker 4
Skrevet
12 timer siden, drop-dead skrev:

Vaskehjelp...

Vaskehjelpen vasker bare overflater og det er det minste problemet...

1 time siden, brownbrown skrev:

Mitt beste tips for husarbeid....la kjerringen gjøre det😀 her hos meg gjør damen min det meste

Mitt beste tips for å bli kvitt en skikkelig dame er å la henne gjøre det. Foreløpig er hun nok, uvisst av hvilken grunn, forelsket og betatt, men, tro meg, det går over!

Ellers strømmer det på her:

- Ikke forvent at andre i husholdningen skal forholde seg til din standard. Mulig du synes at en hybelkanin eller to er grunn nok til å støvsuge hver dag, men det er ikke sikkert at mann og evt. barn er enige. Og insisterer du på å ha 108 porselensfigurer på en hylle så må du regne med å tørke støv av dem selv.

- Godta at ting er bra nok. De færreste av oss spiser direkte fra gulvet uansett og hva svigermor, som var hjemmeværende i alle år, måtte mene, er irrelevant.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

La tenåringene gjøre det for 120 kr/t eller noe sånt? God trening for de det vel :)

Anonymkode: 307f0...39c

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La tenåringene gjøre det for 120 kr/t eller noe sånt? God trening for de det vel :)

Anonymkode: 307f0...39c

Tenåringer er noe man har i noen få år og noen av oss ikke i det hele tatt ;) For det meste må man gjøre det selv. Med mindre man har stuepike, kokk og rengjøringshjelp ansatt. Og det vil i hvert fall jeg helst slippe. Privatlivets fred osv.

Skrevet
1 minutt siden, Leo skrev:

Tenåringer er noe man har i noen få år og noen av oss ikke i det hele tatt ;) For det meste må man gjøre det selv. Med mindre man har stuepike, kokk og rengjøringshjelp ansatt. Og det vil i hvert fall jeg helst slippe. Privatlivets fred osv. Dagens 14-åringer ville dessuten ha dødd av ett eller annet hvis de, som meg, måtte handle og lage middag til familien fire dager i uken samt gjøre rent i huset til helgen fordi moren min studerte og faren min jobbet. Helt utenfor tema selvfølgelig, men veldig nyttig da jeg flyttet hjemmefra som 18-åring.

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, Leo skrev:

Vaskehjelpen vasker bare overflater og det er det minste problemet...

Mitt beste tips for å bli kvitt en skikkelig dame er å la henne gjøre det. Foreløpig er hun nok, uvisst av hvilken grunn, forelsket og betatt, men, tro meg, det går over!

Ellers strømmer det på her:

- Ikke forvent at andre i husholdningen skal forholde seg til din standard. Mulig du synes at en hybelkanin eller to er grunn nok til å støvsuge hver dag, men det er ikke sikkert at mann og evt. barn er enige. Og insisterer du på å ha 108 porselensfigurer på en hylle så må du regne med å tørke støv av dem selv.

- Godta at ting er bra nok. De færreste av oss spiser direkte fra gulvet uansett og hva svigermor, som var hjemmeværende i alle år, måtte mene, er irrelevant.

Så lenge hun får kuk , kos og komplimenter så er hun nok betatt for ALLTID!  Muhahahahah😎

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...