Nordis Skrevet 27. april 2017 #21 Skrevet 27. april 2017 Jeg var ganske rotete før, men det som virkelig endret alt var da jeg skjønte at jeg måtte kvitte meg med masse ting. Jeg donerte bort eller kastet en hel masse. For at det skal funke må man være litt hard med seg selv. Noe du ikke har brukt på flere år blir f.eks neppe brukt igjen. Om du tar en generalopprydding der du først fokuserer på å kvitte deg med unødige ting, så blir det også mye lettere å holde det ryddig i hverdagen. Vasking og støvtørking går også mye raskere når det er færre ting i veien. Om det ligger småting overalt, på benker, bord, hyller, gulv osv, så tar det mye lengre tid å vaske. Tenk litt "minimalistisk hotellrom". Det er en grunn til at det er få pynteting på et hotellrom. Det skal gå kjapt å gjøre rent. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #22 Skrevet 27. april 2017 FLYlady Tar litt tid å komme inn i, og hun spammer deg med mail i begynnelsen, og litt amerkansk husmor-orientert, men når du kommer langt nok, skal det gå på ett kvarter om dagen.... Dessverre sliter jeg stadig med at jeg detter ut av rutinene, men når jeg klarer å følge de, så ser det veldig bra ut her Har blitt veldig flink til å få unna oppvaska, før kunne det flyte av flere dager gammel oppvask, nå får jeg fnatt... selvom det ser bomba ut ellers, med hundehår og støv og gammelt sjokoladepapir og colaflasker, er det iallefall ingen møkkete glass eller møkkete oppvask å spore... Og bare det hjelper jo, en ting mindre i skippertaket... Neste rutine for meg må bli sjokoladepapir og colaflasker... Så får støv og hundehår komme når det kommer http://www.flylady.net/ Anonymkode: a3b1f...887
Nordis Skrevet 27. april 2017 #23 Skrevet 27. april 2017 Kan forøvrig anbefale Marie Kondo sin bok "Magisk opprydding" hvis du lyst til å få bukt med rotet once and for all.
Forundret.. Skrevet 27. april 2017 #24 Skrevet 27. april 2017 På 25.4.2017 den 0.50, AnonymBruker skrev: Hva er det du skal vaske? Så lenge kjøkkenbenken er ren trenger du ikke vaske noe særlig ellers. Vask over dørhåndtak, lysbrytere og fjernkontroll med mikrofiberklut noen ganger i året. Anonymkode: a8943...d03 Hvaaa?!? Bare det? Og jeg som har kasta bort så mye tid på renhold..
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #25 Skrevet 27. april 2017 http://www.flylady.net/ Anonymkode: 3b5f7...2cd
Leeloo Skrevet 27. april 2017 #26 Skrevet 27. april 2017 Jeg kjenner meg igjen, jeg har ingen rutiner på husarbeid, og hater det som pesten! Likevel må jeg jo, jeg har barn og de kan jo ikke bo i en svinesti. Det aller første dere bør gjøre er å gå igjennom absolutt alt dere eier og kaste/selge/gi bort alt dere ikke bruker. Om dere bruker Kondo eller en annen filosofi spiller ikke så stor rolle, men kan være greit å ha om man lett blir overveldet. Gå igjennom alle skap, skuffer, boder osv. slik at dere har plass til tingene dere faktisk bruker, og gi hver ting en fast plass, da går ryddingen så mye raskere. Ta ett rom av gangen, og gi dere selv nok tid! Kanskje minst en uke per rom, i hvert fall de store. Om det ikke er container på gang der dere bor (mange borettslag setter dem ut i disse dager) kan dere kjøpe en sekk fra iSekk el., ev bruke en henger om dere har tilgang og det ikke er langt til nærmeste fylling. Når det gjelder orden ser jeg at det er tre store flaskehalser hos oss: oppvaskmaskinen, søpla og skittentøyet. Har man styring på de tre tingene er mye gjort. Om oppvaskmaskinen ikke er tømt blir ting bare satt på benken, om søpla er full skjer det samme, om vi ikke vasker/får unna klær ligger disse spredt over alt. Start med å alltid avslutte dagen med en ryddig kjøkkenbenk. Når den rutinen er inne kan du legge til en ny, f.eks. spisebordet (som av erfaring oftere blir brukt mer til lagring enn til spising). Ha som mål f.eks. fem slike rutiner på plass etter et halvt år. Sett i tillegg opp en vaskeplan for hele huset (f.eks badet en gang i uka, støvsuge to ganger i uka osv.) tilpasset hvor fort det blir skittent hos dere, enkelte hus støver mye mer enn andre virker det som. Har dere råd kan dere ev. koste på dere vaskehjelp, så må dere rydde til den kommer i det minste. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #27 Skrevet 27. april 2017 Dere får det til å høres så enkelt ut.. Jeg 'våkna' plutselig da jeg ble 40 og skjønte at jeg faktisk aldri kommer til å bli noe husmoremne. Jeg kommer faktisk ikke til å forandre meg. Evige skippertak på meg.. Men jeg er avhengig av å ha det ryddig, i det minste. Skal prøve å få kvittet meg med overflødige ting nå. Anonymkode: 9fd5a...5d9 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #28 Skrevet 28. april 2017 På 24.4.2017 den 20.24, AnonymBruker skrev: Jeg må ha et system! Det er alt for lite system :\ Anonymkode: 61b5e...55f Mandag - vask av klær Tirsdag - vask av sengetøy Onsdag - samle støv og vaske gulv Torsdag - vaske bad Fredag - vaske kjøkken osv? Hver dag oppvaskmaskin og putte alle små ting på plass med en gang du er ferdig med å bruke dem. Anonymkode: 2a044...5b2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå